בעוד שהבחירות המוניציפאליות לא הפתיעו אף אחד, וכצפוי ראש העירייה המכהן, רז קינסטליך ניצח וממשיך לקדנציה נוספת, נראה כי דווקא במועצה הקלפים נטרפו. סיעות גדולות וותיקות איבדו את כוחן, החרדים התחזקו והמועמד לראשות העיר שנחשב לאחד מחברי המועצה האהובים והפעילים, איציק אבשלומוב, נותר מחוץ למועצה. "למרות הכל אני לא מתחרט על שום דבר", אומר אבשלומוב השבוע, "יעצו לי דברים שלא קרו, הבטיחו לי הבטחות ולא מימשו, עכשיו הגיע הזמן לשוב למשפחתי".
8 צפייה בגלריה
אבן זהר וקינסטליך. המנצחים הגדולים
אבן זהר וקינסטליך. המנצחים הגדולים
אבן זהר וקינסטליך. נצחון מוחץ
(צילום: פרטי)

נשאר בחוץ


המשנה לראש העירייה לשעבר, איציק אבשלומוב שהתמודד על תפקיד ראש העירייה וקיבל 9 אחוז מקולות הבוחרים התרסק בגזרת מועצת העיר וקיבל רק אחוז אחד מקולות המצביעים. אחרי 15 שנה של עשייה ציבורית, עשור מתוכם כחבר מועצה אהוב ופעיל, אבשלומוב מצא את עצמו בחוץ.

קראו גם:

בקדנציה הקודמת הוא היה חלק מסיעת "דרך חדשה" בראשות ליאל אבן זוהר, סיעה שבבחירות האחרונות התמזגה עם רשימת ראש העירייה ולכן חלק מחבריה ימשיכו במועצה, אך אבשלומוב כאמור בחר בדרך אחרת ולמרות התוצאות העגומות הוא אומר השבוע כי אינו מתחרט.
"חשבתי שיש לי מה לתת אבל הציבור הצביע ברגליים, אני לא מתחרט על שום דבר. עבדתי הרבה שנים למען התושבים, 10 שנים כחבר מועצה, 15 שנה בלופ הפוליטי והציבורי. הצלחתי בשנתיים האחרונות לעורר את העירייה סביב הנושא התחברותי, למנוע מגופים מבחוץ להחליט מה יהיה בעיר שלנו, עשיתי המון וכנראה שזה מה שהיה צריך לקרות".

8 צפייה בגלריה
אבשלומוב. "אין לי עניין אישי מול רז"
אבשלומוב. "אין לי עניין אישי מול רז"
אבשלומוב. לא מתחרט
(אבי מועלם)

הופתעת מתוצאות הבחירות?
"בגזרת המועצה כן זה הפתיע אותי. כל יועציי, חלקם חברי מועצה, מהתחלה אמרו לי שריצה לראשות העיר תחזק אותי במועצה ותיתן בוסט, זה לא קרה. אבל כמה זמן בן אדם יכול לשבת על הגדר? הייתי צריך לקבל החלטה לאן פניי מיועדות, אם אתה מייצג ציבור אתה חייב לעשות סדר בדברים. בכל זאת לראשות העיר קיבלתי 8 אלף קולות אבל רבים מהם בחרו במועצה במפלגות שלהם".
היו שטענו שרצת רק כדי שקינסטליך לא יאלץ להתמודד מול פתק ירוק.
"כדי לבחון את ההשערה שרז יפסיד היו צריכים 45 אלף קולות ירוקים, ואומנם היו לא מעט פתקים ריקים אבל זה היה רחוק מזה. אני לא אחראי על השמועות וההשערות של אנשים, להיפך, הם עשו לי נזק גדול. גם היו אנשים שהבטיחו לי גיבוי ולתמוך בי בגלוי בהמשך ולא עשו זאת.
"אני לא דון קישוט ולא רובין הוד, אבל הייתי חבר מועצה פרגמטי, שידע לצעוק את טענות התושבים, שידע לעמוד מול הממסד, שניסה להתערב בנעשה בעיר והציבור היה צריך לתת לי קצת יותר בקלפי, אבל הכל טוב. לפחות עכשיו יש לי זמן לחיי האישיים, לבלות עם ארבעת נכדיי והשמיים הם הגבול".

8 צפייה בגלריה
 אבשלומוב. "היו אנשים שהבטיחו לי גיבוי ולא עשו את זה"
 אבשלומוב. "היו אנשים שהבטיחו לי גיבוי ולא עשו את זה"
אבשלומוב. "היו אנשים שהבטיחו לי גיבוי ולא עשו את זה"
(צילום: פרטי)

אז אתה מצהיר שתעזוב את הפוליטיקה?
"לא יודע אם אעזוב את הפוליטיקה כי אני לא אשב על הגדר ואזרוק בוץ, אני אדם ששם את כל הקלפים על השולחן ואומר מה שיש לי, לכן אמצא דרך להמשיך לפעול למען הציבור. בכל מקרה, אני מברך את ראש העירייה והמועצה שנבחרו ואהיה לעזר לכל דבר שצריך".

הצעירים מסתערים


כעת נדרש ראש העירייה לבנות קואליציה, ואם הוא רוצה חיים קלים הוא צריך שהיא תהיה רחבה ככל האפשר. המועצה החדשה היא ורסטילית, מלאה בסיעות קטנות שכל אחת מהן מתכננת להיאבק על מנת לייצג את בוחריה כראוי.
סיעתו של קינסטליך זכתה ב-10 מנדטים ואחריה הסיעה השנייה בגודלה 'יש עתיד וצעירי ראשון לציון' בראשות איתי מתתיהו, ב-9.5 אחוז מקולות הבוחרים, והגדילה את כוחה במועצה משניים לשלושה מנדטים. למתתיהו יצטרפו שני חברי מועצה חדשים, חלי סינאי ודויד ברנן, זאת לאחר שמספר 2 ברשימה, שי-לי שאשא פרש מסיבות אישיות. מתתיהו שהחזיק את תיק הנוער והצעירים ובני הקהילה האתיופית, כבר החל את המשא ומתן לקראת כניסה לקואליציה ומעוניין להרחיב את תחום אחריותו.

8 צפייה בגלריה
איתי מתתיהו עם חלי סינאי ודוד ברנן
איתי מתתיהו עם חלי סינאי ודוד ברנן
איתי מתתיהו עם חלי סינאי ודוד ברנן
(צילום: פרטי)

"יש המון אתגרים בקדנציה הקרובה", אומר השבוע מתתיהו ל"מיינט ראשון", "המלחמה במפעל האשפה המסוכן שנבנה בימים אלו, חייבים לעשות הכל כדי שהעירייה תפקח על הנעשה ואם אין שותפות ויחסי גומלין מצד היזמים והמדינה אז נמצא דרך להשבית אותו.
"חשוב להקים גוף שיטפל בזכויות משרתי המילואים ואנשי הקבע וכמובן להשקיע במיגון. בקדנציה הקודמת הייתי יו"ר ועדת דיור ולמרות שפעלנו רבות הדיור בעיר עדיין מאוד יקר וצריך להשקיע בתחום. חשוב לנו גם לקדם את סוגיית התחבורה הציבורית בשבת בעיר".
הסיעות החרדיות הכפילו את כוחן, איך זה מתיישב עם תחב"צ בשבת?
"אנחנו מדברים על נתיבים מרכזיים וזה נושא שמתחיל להיות קונצנזוס לא רק דתי אלא רווחתי. לפי הכרותי עם ארבעת חברי המועצה החרדיים, הם אנשי שיח, אני לא מצפה שיצביעו בעד אבל היום כולם מבינים שיש בכך צורך".

החרדים מתחזקים


אך לא בטוח שהסיעות הדתיות מסכימות עם מתתיהו. חבר מועצת העיר, הרב נועם חדד, שהיה חבר מועצה מטעם "התנועה החברתית הירוקה" לה היו 3 מנדטים במועצה האחרונה, חבר לסיעת "מאמינים בראשון" ויחד הם השיגו בבחירות האחרונות 2 מנדטים. גם סיעת ש"ס התחזקה, לאחר שאת היו"ר הקודם החליפו טל נאור ואוהד אוזן שאיחדו את ש"ס עם עוצמה יהודית וסרוגים, והשיגו 2 מנדטים.
הכפלת כוחן של הסיעות הדתיות מעניקות להן כוח במועצה, והנוכחות שלהן צפויה להשפיע בצורה משמעותית על עתידה של העיר בחמש השנים הקרובות. הסוגיה הראשונה שככל הנראה ידרשו לה, היא תחבורה ציבורית בשבת - מה שהופך לנושא פופולארי במיוחד בתקופה האחרונה.

8 צפייה בגלריה
"שירות חיוני". נעים בסופ"ש
"שירות חיוני". נעים בסופ"ש
מי יחליט אם תהיה תחבורה ציבורית בשבת?
(צילום ארכיון: דנה קופל)

התוכניות של מרצ


גם מהצד השני של המפה הפוליטית, סיעת מרצ רשמה הישג, כשזכתה ב-4,147 קולות, אך עדיין נותרה עם מנדט אחד. יו"ר הסיעה, אילנית הרוש: "תוצאות הבחירות הן אינדיקציה חיובית לפעילות שעשיתי חמש שנים ולצורך להמשיך לפעול בצורה נחושה למען הציבור החופשי והליברלי בעיר".

8 צפייה בגלריה
אילנית הרוש
אילנית הרוש
אילנית הרוש. אינדיקציה חיובית
(צילום פרטי)

מה התוכניות לקדנציה הקרובה?
"את הקדנציה האחרונה סיימנו במצב שבו ראש העירייה והנהלת העיר אישרו הקמה של ועדה לבחינת הצטרפות העיר למיזם נעים בסופ"ש. ועדה שאני מוניתי לעמוד בראשה, אני מצפה להמשיך לקדם את הנושא ולכנס את הוועדה. אמשיך לשמור על צביון השכונות, שיקולים לגבי הקמת מבני ציבור צריכים להיות ענייניים ולטובת התושבים. כמי שלקחה חלק באישור מספר לא מבוטל של בתי כנסת באזורי מגורים חדשים, במקום שבו האוכלוסייה הדתית והמסורתית גדלה ואיפה שבאמת היה לכך צורך, אני לא מתביישת להגיד שלא כל בקשה למבנה דת מוצדקת, יש ויש. אמשיך כמובן גם לפתח את פעילות הקהילה הגאה".

האיחוד שנכשל


חבר מועצת העיר הוותיק, דורון אוזן שהיה בעבר יו"ר סיעת צעירים וסביבה שזכתה בשלושה מנדטים. הפעם הוא חבר לסיעת מחל בראשות יוסי חממי, לה היו 2 מנדטים, בתקווה להגדיל את כוחם, אך בפועל האיחוד לא הוביל לתוצאות מזהירות והשניים השיגו רק 2 מנדטים.
בסיעה מניחים כי מצבה של מפלגת הליכוד בסקרים הארציים והעובדה שפעילי ליכוד מוכרים בעיר חברו לסיעות אחרות אחראים לכך. "אין ספק שרצינו יותר, אך התקופה המאתגרת שאנו חווים במדינה הובילה לסלידה מסוימת של חלק מהציבור מהאותיות 'מחל', לצערי בגלל הקשר הארצי וזה השפיע מאוד ומי שאומר שלא, משקר לעצמו ולסביבה. הרגשנו את ההתנגדות בשטח או בשיחות הטלפון ולמרות זאת הצלחנו להתייצב ואז הגיע ה-7.10 וטרף את כל הקלפים.


8 צפייה בגלריה
דורון אוזן
דורון אוזן
דורון אוזן. מאות קולות אבודים
(צילום: ראובן קפוצינסקי)

"אציין נקודה נוספת שנאמרה לא פעם גם על ידי שותפי יוסי חממי והיא שהעובדה שחלק מפעילי הליכוד עבדו עם סיעות אחרות, הן בגלוי והן בסתר, השפיעה ולכן איבדנו קולות".

הטרגדיה של אלסה


ויש עוד רשימה שלא נכנסה למועצה, סיעת "כולנו ראשונים" בראשות אלסה ברוך יאסו, שהיתה צפויה להיות האישה הראשונה מהקהילה האתיופית שתוביל סיעה במועצה, אך הסיעה קיבלה רק 0.6 אחוז מהקולות. למרות האכזבה, בעקבות טרגדיה משפחתית, ברוך לא באמת יכלה להתעסק בקמפיין עד הסוף. "יומיים לפני הבחירות סיימנו ישיבת פעילים בחצות וכשעה אחרי כן נודע שאחיין של בעלי, סמ"ר נריה בלטה, לוחם בסיירת גבעתי נפל בעזה. מאותו רגע הבחירות היו הדבר האחרון שעניין אותנו.
"נריה היה בסך הכל בן 21, ילד עם חיוך ששבה כל מי שהכיר אותו. זה היה מאוד קשה לכל המשפחה ולבעלי משה שהוא יד ימיני בכל דבר".

8 צפייה בגלריה
אלסה ברוך. הכול מתגמד
אלסה ברוך. הכול מתגמד
אלסה ברוך. הכול מתגמד
(צילום: פרטי)

ברוך לא מסתירה את אכזבתה מהתוצאות: "כמובן שהתאכזבתי, המטרה הייתה להיכנס למועצה, אבל גם קיבלתי המון תמיכה וחיזוקים. הגענו נטו אנחנו, מאפס לכלום, הבאנו רק חזון ורוח חדשה ואני עדיין מלאת תקווה שעוד אוכל להשפיע בתפקיד ציבורי".
את חושבת שלמעמד שלך כאישה הייתה השפעה על הבחירה?
"אוכלוסיית יהודי אתיופיה היא אחוז ניכר בעיר ומגיע לנו ייצוג הולם, כרגע יש רק אישה אחת מהעדה ברשימת ראש העיר. נשים צריכות להיות במקומות בהם מקבלים החלטות והגיע הזמן שגם בני העדה יבינו זאת. רציתי את ההזדמנות לעשות את זה, אבל כמובן שלאחר מה שקרה לנריה הכל מתגמד, מה לא ניתן כדי להחזיר את הילד הזה?".