חממה - שילת שמש (י"א), כפר הנוער בן שמן
ענף חקלאי: חממה הידרופונית
ספרי על הענף: בחממה אנחנו מגדלים מגוון ירקות עלים בצורה חדשנית של גידול על מים שמכילים דשנים שלהם זקוקים הצמחים. שיטת גידול זו מאפשרת חיסכון במשאבים יקרים כמו קרקע ומים, שכן ניתן לגדל תוצרת רבה ואיכותית יותר על שטח קטן יותר, תוך השקיה ממוחשבת ומדויקת. אנחנו מגדלים בעיקר חסה וגם תרד, סלרי, פטרוזילה, בצל ירוק ועוד, ובסך הכל כשמונה טון ירקות בשנה.
קראו גם:
מה את לומדת ועושה: אני במגמת מדעי חקלאות של חמש יחידות לבגרות, כך שהלימודים מאוד מעמיקים ומקיפים בפן העיוני והמעשי. אני לומדת על הביולוגיה של הצמחים, סוגי צמחים, שיטות גידול ועוד. בפן המעשי אנחנו עושים הכל מהשתילה ועד הקטיף והאריזה, ולא פחות חשובה הלמידה בין השורות מהידע והניסיון הרב של ארז מנהל החממה. פעם בשבוע אנחנו עושים 'יום שוק' ומוכרים לבאי הכפר חלק מהתוצרת מכל ענפי המשק: ירקות מהחממה, ביצים מהלול ועוד, וזה כיף".
למה בחרת ללמוד חקלאות? "אני אוהבת טבע ולעבוד עם צמחים ובעלי חיים. בכפר נוער יש הרבה מרחבים ירוקים אווירה כפרית־חקלאית מיוחדת שאין בבית ספר רגיל, כך שללמוד אפילו מתמטיקה באווירה כזאת זה כבר הרבה יותר כיף".
הכי כיף בלימודים: "ההווי החברתי ועבודת הצוות בחממה. זה סיפוק אדיר לראות ולטעום את התוצרת האיכותית שגידלתי. כשאני מגיעה לחממה אני כל כך נהנית ושקועה בעבודה שאני אפילו לא מעיפה מבט באייפון, ואני מציעה לכל בני הנוער לצאת קצת מהמסכים ולעבוד עם הידיים בטבע".
תרצי לעסוק בכך בעתיד? "חלום חיי להיות וטרינרית. בכל מקרה, לא משנה מה אעשה, אין ספק שטבע, צמחים ובעלי חיים יהיו חלק מסביבת העבודה שלי".
לול - שליו מגער (ט'), כפר הנוער ויצו נחלת יהודה
ענף חקלאי: לול מעוף טכנולוגי
ספר על הענף: זהו לול מעוף מתקדם וטכנולוגי, להבדיל מלול הסוללה (כלובים). חלק גדול מהתהליך הוא אוטומטי כמו אוכל ושתייה לתרנגולות ומערכת בקרת אקלים. התרעות ונתונים מועברים ישירות לטלפון הנייד. בלול כ־4,500 תרנגולות מטילות שעפות ומסתובבות בחופשיות בלול ומטילות את הביצים בתאי הטלה מרווחים. בסך הכל כמיליון ורבע ביצים בשנה.
מה אני לומד ועושה? "לומד על ביולוגיה של החי, מבנה העוף והביצה ובריאותם, חיסונים, על מבנה הלול החדש, היסטוריה וכלכלה חקלאית. אנחנו מסייעים בתפעול הלול, למשל איסוף ומיון ביצים ואפילו ניקיון, אבל גם מזה אני נהנה. החלק המיוחד הוא שאני לומד גם ניהול עסקי וכלכלי – הוצאות הלול, הכנסות, חישוב רווחים ועוד, וזה מפתח את האחריות האישית להיות חלק מענף כלכלי במשק".
למה דווקא חקלאות? "הלימודים משלבים ידע מתחומים שונים וטכנולוגיה. אני גם מאוד אוהב בעלי חיים אז החיבור הוא טבעי מבחינתי".
הכי כיף בלימודים: "בעולם שבו ילדים חושבים שהאוכל גדל על המדפים בסופר, כיף לי להיות חלק מתהליך גידול של מזון טבעי ובריא, מהשדה ישר לצלחת".
האם תרצה לעסוק בזה בעתיד? "לא אהיה לולן, אבל לימודי החקלאות וגם ענף הלול מחברים אותי לעולם המדע ולתחום הביולוגיה, שמאוד מעניין אותי".
כוורת - עידו בן ישי ויולי פקטור (י'), כפר הנוער יוענה ז'בוטינסקי
ענף חקלאי: גידול דבורים וייצור דבש.
ספרו על הענף: "יש לנו 52 כוורות שמייצרות בממוצע מעל טון דבש בשנה ואנחנו צפויים השנה לשבור את השיא הבית ספרי ולקבל שני טון דבש".
מה אתם לומדים ועושים: "אנחנו לומדים במגמה משולבת ביולוגיה, פיזיקה, ומדעי החקלאות 15 יחידות לימוד. לומדים את כל נושא הכוורת ודבורת הדבש, שכוללים לימודים עיוניים ועבודה מעשית במכוורת החל מטיפול בדבורים, הגנה מפני מזיקים ומחלות ועד לרדיית הדבש, ביקבוק ומיתוג. אנחנו עושים גם ניסויים ועבודות חקר".
למה דווקא חקלאות? "מעבר לכך שזה מעניין, זו הזדמנות לעסוק בנושא בעל חשיבות עולמית. דבורי הדבש בכל העולם נמצאות בסכנת הכחדה ואנחנו שותפים להגנה עליהן ולהמשך קיומן".
הכי כיף בלימודים: "העבודה המעשית והחווייתית בשטח ולא רק דרך ספרים ומחברות בכיתה. העבודה בטבע מרגיעה ומשחררת לחץ".
תרצו לעסוק בזה בעתיד? "אנו מקווים להמשיך לעסוק בתחום הביולוגיה והמדעים. הלימודים בתחום גרמו לנו להעריך את העבודה החקלאית ואת חשיבות החקלאות למדינת ישראל".
צמחי מרפא - אוריאן שרה־אורי (י'), כפר הנוער עיינות
ענף חקלאי: צמחי מרפא
ספרי על הענף: "הענף כולל 70 זני צמחים מהם אנחנו מפיקים שמנים ומייצרים עשרות מוצרי טיפוח וספא טבעיים, כמו סבונים, נרות וקרמים המשווקים בארץ ובחו"ל ל־20 מדינות".
מה את לומדת ועושה? "אנחנו לומדים את כל ענף הצומח והבוטניקה, מתנסים בתהליכי מיצוי שמנים והפקת חומרים פעילים מהצמחים, כימיה, הכנת שעווה לנרות, גילוף סבונים וגם סוגיות במיתוג ושיווק ועוד המון דברים".
למה דווקא חקלאות? "אני מושבניקית ומתחברת מאוד להווי הכפרי והחקלאי. אהבתי את הרעיון שכחלק מהלימודים אפשר לצאת מהכיתה, ללמוד בשטח באווירה נעימה, תרתי משמע, כי הריח של הצמחים והמוצרים הוא מדהים".
הכי כיף בלימודים: "זה תחום מעניין ושונה ממקצועות הלימוד הרגילים, שרלוונטי גם ליומיום שלי. בקורונה למשל, כשהיה מחסור בשוק, אנחנו רקחנו אלכוג'ל וקרם לחיטוי ששימשו את תלמידי הכפר. בנוסף, בעקבות הלימודים למדתי להיות צרכנית נבונה יותר כי אני קוראת ומבינה מה מכילים מוצרי קוסמטיקה ומה כדאי לקנות".
תרצי לעסוק בזה בעתיד? "עוד מוקדם מדי להחליט והחלומות משתנים".
גידולי שדה - ליאם כהן (י'), כפר הנוער מקווה ישראל
ענף חקלאי: גידולי שדה
בשירות הענף: רחפנים וטכנולוגיה בגידולי שדה ומטעים.
ספרי על הענף: "אנו משתמשים בטכנולוגיה כמו רחפנים, חיישנים, אפליקציות ומחשבים לצורך ייעול ודיוק תהליך הגידול של התוצרת החקלאית ואיכותה. זה מאפשר חיסכון בכוח אדם ובמים, הפחתת זיהום, חיסכון בזמן ועוד".
מה את לומדת ועושה? "בשנה הראשונה אנו מתנסים בהטסת רחפנים, לומדים על מבנה הרחפן, איך הוא פועל ועל מגוון השימושים האפשרי לצורכי חקלאות כמו ניטור צמחים ומצבם, ריסוס ועוד. בשנה השנייה אנו מתנסים בעבודת חקר משותפת ומעמיקה, שחלקה נעשית עם חברות הייטק. למשל, באחד הניסויים בדקנו יעילות ריסוס באמצעות רחפן לעומת ריסוס באמצעות טרקטור. בשנה השלישית אנו עוברים תהליך הכשרה שבסופו נזכה לקבל רישיון מטיס כטב"ם (כלי טיס בלתי מאויש). במסגרת זו אנו לומדים איך להטיס את הרחפן ולתפקד במצבים שונים והתמודדות עם קשיים סביבתיים מגוונים".
למה דווקא חקלאות? "מקווה ישראל הוא בית הספר החקלאי הראשון בארץ ואני וחבריי ממשיכים את המסורת החקלאית. עולם החקלאות כבר נמצא בהייטק עם חברות אגרוטק. זה העתיד והוא כבר כאן".
הכי כיף בלימודים: "היכולת למצוא פתרון טכנולוגי לבעיות אמיתיות בעולם החקלאות. אני גם אוהבת ונהנית להטיס את הרחפן".
תרצי לעסוק בזה בעתיד? "כן, אני מתעניינת מאוד בכל תחום הטכנולוגיה בחקלאות וארצה לשלב את זה עם מגמות הפיזיקה והמחשבים שאני לומדת. הייתי רוצה להביא לעולם נקודת מבט חדשה על איך אנחנו יכולים לייעל ולשפר את תחום החקלאות".
רפת - אושרית לוגסי (י'), מקווה ישראל
ענף חקלאי: רפת ממוחשבת.
ספרי על הענף: "הרפת מונה 170 פרות ובהן 90 פרות חולבות המניבות מיליון ומאה ליטר חלב בשנה. הרפת ממוחשבת ולכל פרה יש תג זיהוי אלקטרוני שמדווח בכל רגע נתון על מצבה ובריאותה, כגון חום גוף, כמות חלב, מדדי בריאות, כמות מזון שאכלה ועוד. לצד הרפת הוקם בכפר מכון חליבה חדש עם מערכות המנטרות את הרכב החלב, כמותו ואיכותו".
מה את לומדת ועושה? "אני לומדת על פיזיולוגיה וביולוגיה של הפרה, בריאותה, מחזור החיים שלה ועוד. בנוסף אני שותפה להפעלת הרפת: הזנה, חליבה, המלטות, טיפול בעגלים, ניטור מדדים של הפרות, זיהוי מחלות ועוד".
למה בחרת ללמוד חקלאות? "אני מאוד מתחברת לכל המקצועות הקשורים לטבע ובעלי חיים ואני מאוד נהנית לעבוד בענפי המשק בכפר הקשורים לעולם החי, באורווה וברפת".
הכי כיף בלימודים: "להיות עם בעלי חיים ולטפל בהם. זאת אחריות גדולה ולפעמים זה קצת קשה ומתיש, אבל זאת עבודה מאוד חיה ומהנה ואין להרגשה הזאת תחליף".
האם תרצי לעסוק בזה בעתיד? "אני מכוונת ללימודי וטרינריה שמשלבים רפואה, אהבה ועזרה לבעלי חיים. הלימודים והעבודה בענף הרפת נותנים לי ידע וניסיון משמעותי שיהוו יתרון בלימודי הווטרינריה".
אילנה נולמן - "מקצוע אטרקטיבי"
מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי, מספרת על הביקוש למקצוע והשינויים שהוא עובר
"תחום החקלאות מהווה מאז ומתמיד עוגן ערכי ופדגוגי בכפרי הנוער ובתי הספר האזוריים של החינוך ההתיישבותי, תוך התאמה לקידמה ולטכנולוגיה", אומרת אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך. כפר נוער הוא מודל חינוך ייחודי הכולל בקמפוס אחד בית ספר, פנימייה ומשק חקלאי המשמש מרחב ללמידה והעשרה.
המשק כולל ענפי חקלאות מגוונים, ביניהם רפת, אורווה, מכוורות, כרם, חממות ומטעים לצד חקלאות ימית - גידול אלמוגים, אצות וסוסוני ים.
לדבריה "בניגוד לתדמית המיושנת, תחום החקלאות במאה ה־21 עתיר מדע וטכנולוגיה והוא תחום לימוד אטרקטיבי בקרב לא מעט בני נוער. אלפי תלמידים מכל הארץ לומדים חקלאות וגדלים להיות הדור הבא של אנשי ונשות המחקר והפיתוח בתחום זה, שהוא בעל חשיבות לאומית ועולמית. משברים עולמיים כמו הקורונה והלחימה באוקראינה, שמובילים למחסור או התייקרות היבול החקלאי, מוכיחים את חשיבות קיומה של חקלאות מקומית ועצמאית להבטחת הביטחון התזונתי של תושבי המדינה והפחתת התלות בייבוא".
נולמן מסבירה: "תוכנית הלימודים לבגרות משלבת פן עיוני ומעשי וידע רב־תחומי, הן בחקלאות והן במקצועות מדעיים משיקים כמו ביולוגיה, פיזיקה ומחשבים.
התלמידים עורכים ניסויים ועבודות חקר בשיתוף גורמים בתעשייה ובאקדמיה שעוסקים באתגרי החקלאות במאה ה־21, כמו הארכת חיי מדף של פירות וירקות, שימור מינים נכחדים ועוד. כבונוס, התלמידים לומדים גם לעבד את התוצרת החקלאית ומייצרים גבינות, שמן זית, דבש, סבונים ועוד. תוכני הלימוד החדשניים מחברים את קדמת המדע והטכנולוגיה עם ערכי עבודה, אהבת הארץ, קיימות, סביבה ותזונה נכונה".