בכל 35 שנות הפעילות של אמנון רבי הוא לא זוכר תקופה כזו חסרת מעש. רבי, הבעלים של חנות האופניים המיתולוגית "אופני כרמית", רגיל בימים אלו להיות פתוח משעות הבוקר המוקדמות ועד הלילה המאוחרות, כדי לספק את הביקוש לפני יום כיפור. "זו מכה קשה עבורנו", הוא מודה.
1 צפייה בגלריה
אמנון רבי
אמנון רבי
אמנון רבי
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"התקופה הזו, הימים של לפני יום כיפור, היא עמוסה מאוד. אנשים רבים באים כדי שאני אתקן להם אופניים או שאני אמכור להם זוגות שמתאימים להם. לצערי, אני לא מרגיש את זה עכשיו אלא יושב בחנות ומחכה לאנשים שכמעט ולא באים. הסגר השאיר אותם בבית, הם לא יכולים לצאת וגם אני לא ממש יכול לפתוח על פי הנחיות התו הסגול. אז מה שאני עושה הוא רק מכירת חלפים, פנימיות לגלגלים או דברים דומים. מי שרוצה זוג אופניים אני מוציא לו החוצה, אף אחד לא מורשה להיכנס ולבחור לו", אומר רבי, "זה הפסד כספי עצום עבורנו, מכה קשה מאוד שאני עוד לא יודע להעריך, אבל זה נזק של עשרות אלפים".
עם זאת הוא מנסה לשמור על אופטימיות, "אני מאלה שלא לוקחים דברים קשה, אם אני אבכה זה יעזור במשהו? זה המצב וצריך לחיות עם זה. צריך לדעת להתמודד עם זה וזהו. אני מנסה למכור מה שאפשר, למזלי יש לי קליינטורה קבועה שבאה אלי. בחודשיים האחרונים היתה לי תקופה טובה וזה מחפה מעט על ההפסד".
ובתוך כך, לקראת יום כיפור מפרסמת עמותת "אור ירוק" כי קרוב לאלף ילדים ובני נוער נפגעו ברכיבה על אופניים בעשור האחרון בערים ברחבי הארץ, מתוכם 31 בראשון לציון ו־44 ברחובות.
מניתוח של נתוני מד"א עולה כי בכל שנה נפגעים בממוצע כ־250 בני אדם בתאונות דרכים לאחר שרכבו על אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים, גלגיליות וסקייטבורד במהלך יום הכיפורים. עוד עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, כי בעשור האחרון (2019-2010), נפגעו בתחום העירוני 960 ילדים ובני נוער עד גיל 19 בתאונות דרכים כאשר הם רוכבים על אופניים, 24 נהרגו וקרוב ל־300 נפצעו באורח קשה. בשנת 2019 נפגעו בערים וביישובים 64 ילדים ובני נוער רוכבי אופניים, שלושה מהם נהרגו ו־17 נפצעו קשה.
מהנתונים עולה כי בעיר רחובות נפגעו בשנת 2019 שלושה ילדים מרכיבה על אופניים ביום כיפור, כאשר בין השנים 2018-2016 נפגעו בכל שנה שני ילדים ביום כיפור. בסך הכול 44 ילדים נפגעו בעיר רחובות בעשור האחרון ביום כיפור בעת שרכבו על אופניהם.