מי שנקלע לישיבת מועצת העיר בראשון לציון ביום רביעי שעבר היה עלול לחשוב שהוא חי בעולם אוטופי. אין יותר נזקקים או נפגעים מן המשבר הכלכלי שגרמה בשנה האחרונה מגיפה עולמית מפתיעה בעוצמתה, אלא רק בעלי חיים שזקוקים ללא מעט כסף שיבטיח את רווחתם.
3 צפייה בגלריה
חתול רחוב
חתול רחוב
חתול רחוב
(צילום פרטי)
קראו גם:
"זאת היתה פשוט הזיה, יושבים לאשר סעיפים תקציביים ודנים על לא פחות מאשר על מזון עבור חתולים", סיפר אחד מחברי המועצה שנכחו בישיבה. בסופו של דבר, למקרה שתהיתם, אושר סכום בסך של חצי מיליון שקל עבור רכישת מזון לחתולי רחוב.
צריך לציין כי זו אינה הפעם הראשונה שבה העירייה מתגייסת לסייע לחתולי הרחוב. לפני כשנתיים התגאו בעירייה על הצבת עשרות מתקנים נאים להאכלת חתולים ברחבי העיר. אלא ששנתיים חלפו ורבים מן המתקנים הללו לא מתוחזקים, חלקם פשוט פורקו ונעלמו.

"החלטה מנותקת"

"זו היתה ישיבת מועצה רגילה שבה בין השאר היינו צריכים הסטת תקציב ממקום אחד למקום אחר", מספרת חברת האופוזיציה מירב שמואל (סיעת "רק ראשון"), רואת חשבון במקצועה וסמנכ"לית כספים בחברה גדולה שבוחנת דוחות כספיים מדי יום. "בדוחות שהציגו לנו כדי שנצביע עליהם שמתי לב להפתעתי שלוקחים חצי מיליון שקלים מסעיף של ניקוי מערב העיר ואת הכסף הזה מעבירים לטובת סעיף שנקרא 'מזון לחתולים'".
שמואל לא השאירה את המידע לעצמה ושיתפה בו לדבריה את חבריה שלא הבחינו בכך, "הראיתי את זה לכמה חברי קואליציה, שבעצמם לא הבינו איך ולמה אנחנו מצביעים על הדבר הזה. הם ניסו לשכנע את סגנית ראש העירייה ליאל אבן זוהר, שגם ניהלה את הישיבה, לוותר על הסעיף הזה, אבל היא לא הסכימה.
"בשיחות בינינו היא הסבירה שחצי מיליון השקלים שיורדים מניקיון מערב העיר הם בגלל התייעלות תקציבית ושזה לא נגרע מהניקיון ומועבר לטובת מזון חתולים", טוענת שמואל, "אבל גם אם זה נכון, אין דברים חשובים וטובים יותר לעשות עם הכסף? מה, אין בתקופה הזו משפחות במצוקה או הורים שצריכים סיוע לתשלום עבור קייטנות? חצי מיליון שקלים עבור מזון לתתולים זה פשוט סכום לא הגיוני והחלטה מנותקת מאוד בתקופה הזו".

גם בקואליציה תקפו

אותה ישיבת מועצה מדוברת עברה בסופו של דבר גם להצבעה והסתיימה באישור הסעיפים ברוב של שישה חברי מועצה מול שלושה. למעשה רק תשעה חברי מועצה השתתפו בהצבעה זו, מספר נמוך ביותר שגם עליו יש לתת את הדעת.
3 צפייה בגלריה
אבן זוהר, אבשלומוב ושמואל
אבן זוהר, אבשלומוב ושמואל
אבן זוהר, אבשלומוב ושמואל
(צילום: אבי מועלם, ראובן קפינצקי)
מי שכן נכח בישיבה אבל בחר שלא להצביע מתוך מבוכה וחוסר הסכמה הוא מחזיק תיק התחבורה וחבר הקואליציה איציק אבשלומוב (סיעת "דרך חדשה"), שלמרות ההתחייבות למשמעת קואליציונית בחר שלא להשתתף. "בישיבה עצמה ליאל אבן זוהר דיברה על הנושא ורמזתי לה שצריך לחלק את הנושאים, שאת הסעיף על מזון לחתולים כדאי וצריך להשאיר בחוץ ולא להצביע עליו. יש הרבה בני אדם שצריך וראוי להתייחס אליהם לפני שמתייחסים לחתולים. אני עושה ריצה מדי יום ורואה שחתולי הרחוב דווקא חיים טוב. לכן, אחרי שלא קיבלו את הבקשה שלי ולא הפרידו את הסעיף הזה, החלטתי לא להשתתף בהצבעה. בלילה אני צריך ללכת לישון עם המצפון שלי ואם לא טוב לי איתו אז אני לא אשן טוב.
"זה סעיף מיותר", מוחה אבשלומוב, "יש עשרות נושאים שקודמים לחתולים, יש לבעלי החיים מספיק תקציבים. מעבר לכך, חתול רעב הוא יעיל יותר מאשר חתול שבע. מה שיקרה הוא שבסופו של דבר האוכל לחתולים יסתובב ברחובות ויישאר לעכברים. זה לא מרד או הבעת אי־אמון פשוט אפשר היה לחכות עם החתולים".

הרשתות געשו

אישור הסעיף התקציב השנוי במחלוקת, שנחשף לראשונה ב"מיינט ראשון", הפך לנושא הדיון החם ביותר בסוף השבוע שעבר. הרשתות החברתיות רעשו וגעשו סביב ההחלטה לאשר תקציב מזון לחתולים ומאות תגובות של תושבים זועמים שהביעו את מורת רוחם עלו לרשת, לצד כאלה שדווקא החמיאו להנהלת העירייה על ההחלטה.
חלק מהתושבים גם בחרו להגיב בהומור, ובין היתר פורסמה תמונה של חתול שמנמן ושבע תחת לוגו העירייה עם הכיתוב המוכר "ראשון לציון אתם במרכז". גם גיף קצר של השחקן זאב רווח שאומר "מיאו, חתולה" הפך להיות פופולרי ביותר ועבר בין קבוצות הוואטסאפ העירוניות.
3 צפייה בגלריה
אריאלה ברוכמן
אריאלה ברוכמן
אריאלה ברוכמן
(צילום: אבי מועלם)
דעה מפתיעה במיוחד הציגה אחת הפעילות המרכזיות בעיר למען בעלי החיים, אריאלה ברוכמן, בעלת חנות לחיות שהפכה לכתובת עבור כל מי שמחפשים למסור חיית מחמד לאימוץ. "אני זועמת על ההתנהלות הזו, עכשיו הם מתהדרים בכך שיש להם כוונה להוציא סכומי כסף גדולים בעזרה לחתולים, אבל כשאני נזקקת לסיוע כלכלי עבור הפעילות שלי שאני מממנת בין היתר מכיסי, בעירייה לא טורחים בכלל לעזור. היחידה בכל העיר שמסייעת ככה לבעלי החיים זו אני. אנשים באים אלי, זורקים את הכלבים והחתולים שלהם אצלי ואני מתמודדת עם הכל. רק עכשיו קיבלתי חשבון של 60 אלף שקלים שאני צריכה לשלם לבית החולים הווטרינרי בבית דגן והיה ראוי שאם העירייה מאשרת תקציב אז שתדע לעזור לפעילה עירונית כמוני.
"רוצים לעזור? תעזרו לי", היא מוסיפה בכעס. "אני משלמת כעת 25 אלף שקל ארנונה על המקום שלי, אז אולי תבואו ותשאלו מה אנשים שעוזרים לבעלי חיים כמוני צריכים? מספרים שהם יוציאו עכשיו כסף, לא מאמינה להם. יש להם הוכחות אז שיראו. לי יש קבלות על התשלומים שלי".
מהעירייה נמסר: "התוספת התקציבית המדוברת נועדה לחיזוק התקציב הכללי לשירות הווטרינרי העירוני, בין היתר עבור תוכנית חינוכית בבתי הספר שמטרתה - חינוך הילדים לסובלנות לבעלי חיים. מחקרים מראים שילדים ונוער שגדלים בסביבה מכילה לבעלי חיים, גדלים להיות אנשים טובים וחומלים יותר. התקציב נועד גם להסברה לטובת אימוצים של בעלי חיים, לאחר הקורונה ראינו עלייה במספר בעלי החיים שננטשו ועל כן נדרשת הסברה מאסיבית לנושא. כמו כן, התקציב נועד גם לצרכים נוספים של האגף וכמו כן, גם למזון לבעלי חיים. לא מדובר בתקציב שהגיע על חשבון הניקיון, אלא מדובר בתקציב שהתפנה בשל מכרז חדש ומוצלח יותר, שהובילה העירייה במסגרתו ניתן אותו שירות הניקיון בהוזלה של חצי מיליון ש'ל. אגב, העירייה הגדילה גם את תקציב תקציב החינוך בשלושה מיליון שקל ותקציב הרווחה בלמעלה מ־900 אלף שקל".
ראש העירייה רז קינסטליך הוסיף: "חבל שאנשים מנסים לעשות פוליטיקה על חשבון ההולכים על ארבע. אני גאה לעמוד בראשה של עיר שמקדמת ומובילה גישה חומלת ודואגת גם לבעלי החיים הן מצד העירייה והן על ידי התושבים".
"אני שומעת בימים האחרונים שמנסים להסביר כבר שהתקציב הזה הוא רחב יותר ושלא הבנו נכון, אבל אני יודעת בדיוק מה היה בישיבה", מגיבה שמואל בתוקף. "נכתב שם במפורש שהכסף הוא עבור מזון לחתולים ודיברתי על זה באותה ישיבת מועצה עם אבן זוהר והיא חזרה על כך שמדובר במזון לחתולים. באותה ישיבה אושר צו הארנונה ואושרה עלייה בהתאם לעליית המדד. לעירייה היתה אפשרות לעצור את זה מול משרד הפנים אבל הם לא עשו את זה. יש כנראה מספיק כסף בקופה כדי להקצות חצי מיליון שקלים עבור אוכל לחתולים, אז שיבואו גם לקראת התושבים עם גביית תשלומי הארנונה".

נגד

להשקיע בחינוך / עו"ד ניר גולני - פעיל עירוני
ראשית אציין שאיני נגד בעלי חיים וחתולים בפרט.
בחברה מתורבתת מחובתנו לדאוג גם לבעלי החיים, אולם ראשון לציון תמיד היתה ידועה בחמלה שלה לבעלי החיים והתקציב השנתי לשירות הווטרינרי עומד על סך של כמאה אלף שקל בשנה.
בשום נושא מאז בחירת המועצה הנוכחית לא היה גידול של פי שישה בתקציב, למעט אולי העלייה הניכרת בתחום הדוברות והיח"צ. גם אם תקציב זה לא היה מספק גידול של מאות אחוזים, בעת הזאת לאחר הקורונה הוא אינו סביר בעיניי.
הפעילה למען בעלי חיים, אריאלה ברוכמן: "אני משלמת כעת 25 אלף שקל ארנונה על המקום שלי, אז אולי תבואו ותשאלו מה אנשים שעוזרים לבעלי חיים כמוני צריכים?"
כתושב אני לצערי נחשף על בסיס שבועי לעשרות תלונות בתחום איכות הסביבה והגינון. ניתן לראות כי ישנם תושבים רבים המלינים על הנושא, בעיקר בקבוצות הוואטסאפ שפתחה העירייה. לכן לדעתי גם אם העירייה אכן צמצמה עלויות בשל תוצאות מכרז טובות, הייתי מצפה כי התקציב ילך לטובת אותו נושא וזאת על מנת שהתושבים יראו בשטח תוצאות ולא רק סיסמאות.
גם אם נצא מנקודת הנחה שנכון לעשות ויסות תקציבי לאור חיסכון ויעילות, האם לא נכון להשקיע כספים אלה או לפחות את חלקם בתחום החינוך (שאף פעם ההשקעה בו אינה מספקת) או למקסם את זכויות הנכים בעירנו בצו הארנונה או לחילופין לרכוש אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לשיפור הניקיון והתחזוקה, כפי שקורה בערים סביבנו ובעוד שלל נושאים רבים מחיי היומיום שנוגעים לתושבים.

בעד

אהבת האדם לחי / יפעת ממוקה - פעילה מרכזית בעמותת "ראשון אוהבת חיות"
התבשרנו כולנו, כל אוהבי בעלי החיים, על כך שראש העירייה רז קינסטליך החליט להגדיל את תקציב השירות הווטרינרי בלמעלה מחצי מיליון שקלים.
חברת המועצה מירב שמואל שהתנגדה: "אין דברים חשובים וטובים יותר לעשות עם הכסף? מה, אין בתקופה הזו משפחות במצוקה או הורים שצריכים סיוע לתשלום עבור קייטנות?"
מי מכם שהיה אי פעם בהסגרים או בכלביות פרטיות, יודע שמקומות אלו הם, בסופו של דבר, כלא לבעלי החיים הנמצאים בתוכו. בעלי ההסגרים והכלביות, מתייחסים אל הכלבים ככסף בלבד - כלב נכנס שווה סכום מסוים, כלב יוצא שווה סכום מסוים וכן, גם כלב מת שווה סכום מסוים.
בעבר, הכלבייה העירונית של ראשון לציון היתה דומה מאוד לאחד ההסגרים האלו. אך לאחר קבלת התקציב הראשון היא "גדלה" ונבנתה במקום החדש בו היא נמצאת כיום, ועם התקציב החדש אני בטוחה שהשיפור יהיה מדהים יותר.
לשמחתנו הרבה, חלק מהתקציב יעבור גם לרכישת מזון לחתולי הקהילה. בראשון לציון ישנם חתולי קהילה רבים, אשר מואכלים על ידי אזרחים פרטיים שדואגים לרווחתם. לצערי, לא תמיד ידם משגת ברכישת מזון לכל חתולי הפינה שלהם ולכן הם נאלצים, לעתים, להשתמש במזון רטוב שמלכלך את איזור ההאכלה, גורם לסיכסוכי שכנים ולבעיות נוספות. והכל בגלל אהבת האדם לחי.
בעזרת התקציב, הם יוכלו בתקווה, לקבל מעט עזרה ברכישת מזון יבש, לא מלכלך, שיספיק למשך החודש, ואולי ימנע במעט את הבעיות מסביב. כמו כן, התקציב יעזור בהמשך, לסרס ולעקר את חתולי הקהילה כדי שנוכל לעמוד בקצב ההתרבות שלהם, וכמובן עזרה טיפולית רחבה יותר לכל אותם חתולים פצועים.