"בסוף ננצח את הקורונה"

ד"ר אדי אלגייב, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ כללי "שמיר־אסף הרופא"
אין ספק שהשנה הזו היתה שנתם של הצוותים הרפואיים, אלה שנעמדו בקו החזית הראשון של המלחמה בנגיף הקורונה.
5 צפייה בגלריה
ד"ר אלגייב
ד"ר אלגייב
ד"ר אלגייב
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
"אף אחד לא האמין שכך זה ייראה", אומר ד"ר אלגייב, המקבל את החולים הקשים ביותר בנגיף קורונה. "היתה תחושה ש'לנו זה לא יקרה'. היתה שאננות של כולם, גם של מערכת הבריאות וגם של כלל האזרחים. אף אחד לא חשב שזה יגיע למספרים כאלה. זה עדיין לא הגיע למספרים של חלק ממדינות אירופה, אבל לא האמנתי שנגיע ל־3,000 חולים ביום ויותר.
"אנחנו נמצאים בבתי החולים כמעט כל הזמן, בלילות, שבתות, חגים וסופי שבוע, במיוחד אנחנו בטיפול הנמרץ. אנו נותנים גיבוי למחלקות הקורונה ויש ביניהם חולים קשים שמגיעים אלינו, ובנוסף ממשיכים לטפל באלה שמגיעים בגלל תאונות או ניתוחי חירום. עכשיו עלינו להתמודד עם מספר חולים גדול יותר. גם כל ההתמגנות שלנו שונה. צריך להחליף מיגון מחולה לחולה וגם אי־אפשר להישאר יותר מדי זמן בחדר, וכל אלה מקשים על העבודה השוטפת. ממילא לפני הקורונה מצב מערכת הבריאות היה מתוח, ועכשיו זה מאוד מורגש.
"ברמה האישית אני רואה הרבה פחות את המשפחה. יש לי שלושה ילדים וגם אשתי היא רופאה אז אנחנו מנסים לשמור גם בתוך הבית. הרחקתי את עצמי מההורים. מאז חודש פברואר לא ביקרתי אותם בבית אלא רק בשיחות טלפון".
כשהוא נשאל אם בקרוב הקורונה תיעלם מחיינו הוא לא אופטימי. "אני חושב שעד הקיץ הבא נמשיך לחיות ליד הקורונה עם כל מה שמשתמע מכך. גם אם יגיעו החיסונים אני לא בטוח שנראה את היעילות שלהם בחודשים הראשונים. מחלות ויראליות לא זרות לנו. אנחנו רגילים לווירוסים, אבל ההבדל הוא שהקורונה לא מושפעת מעונות השנה".
מה אתה מאחל לשנה החדשה?
"היום נהוג לאחל 'שתהיה בריא'. פעם האיחול הזה היה סתם אמירה מתוך נימוס אבל כיום יש לה משמעות אמיתית. נאחל לכולנו בריאות והרבה, שנשמור על המשפחות שלנו ושל הקרובים לנו. בסוף ננצח את הקורונה".

"שנה בלי בריונות עם אהבת חינם"

אופק רישון, מובילת התוכנית נגד בריונות ונידוי ברשת
את השנה של אופק רישון בת ה־13 מראשון לציון אפשר להגדיר כמהפכה של ממש. ממצב של חרם חברתי ונידוי היא הפכה להיות כוכבת אינסטגרם, מובילה חברתית ואפילו זכתה לפגישה מתוקשרת עם ראש הממשלה בפתיחת שנת הלימודים.
5 צפייה בגלריה
אופק רישון
אופק רישון
אופק רישון
(צילום: אבי מועלם)
כזכור, לפני כשמונה חודשים עלה לרשת סרטון בו שופכת רישון את ליבה ומספרת בדמעות על שש שנים שבהם היא סובלת מחרם קשה מצד בני כיתתה. הסרטון שבו מופיעה נערה ומביעה את הרצון שרק יאהבו אותה, לא השאיר אף אחד אדיש והוא גרר אלפי תגובות ושיתופים. בחסותם של כלי תקשורת שונים כמו תוכנית "הצינור", הפכה רישון ל"פרזנטורית" נגד תהליכי חרם ובריונות רשת ואף לכוכבת אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים. "האמת שממש לא האמנתי שאגיע למצב שבו אני נמצאת כיום", היא מספרת. "בדרך כלל נושאים שעושים רעש ועולים לכותרות מצליחים להחזיק זמן קצר ונעלמים ולכן אפילו לא פינטזתי שאני אגיע לאן שהגעתי. כיום המצב הוא שאני פותחת טלפון והוא מתמלא בהודעות, והעוקבים שלי באינסטגרם כל הזמן הולכים וגדלים וזו אכן הפתעה נעימה. עכשיו המטרה שלי היא לבנות תוכנית לימודית שתשתלב עם מערכת החינוך נגד בריונות והחרמות, משהו קבוע שיהיה בתוכנית הלימודים ויעביר את המסר. דיברתי על זה עם ראש הממשלה כשנפגשתי איתו והוא הבטיח שנתאם פגישה עם רעייתו ונעבוד על זה יחד".
מה את מאחלת לקראת השנה החדשה?
"אני מאחלת לכולם שתהיה להם שנה שקטה ונעימה. שנחזור לשגרה והקורונה תיעלם מחיינו וכולם יהיו מאושרים. אני מקווה שהמסר שלי יעבור לכולם ואנשים יישמו זאת, שנה בלי בריונות, עם אהבת חינם והמון חברים".

"שתחל שנה וחיסוניה שהנגיף יעזוב אותנו"

רמי בז'ה, מפיק אירועים והופעות. ממובילי מחאת עולם האמנים והעצמאים.
את השנה שעברה פתח רמי בז'ה, מפיק הופעות ואירועי תרבות, עם המון תקוות. הוא כבר החל לתכנן את מופע "רוקדים עצמאות" המסורתי בראשון לציון שכבר הפך לאחד הסמלים שלו ושל העיר. לקראת השלבים הסופיים, כשהביטולים החלו להגיע, הוא הבין שהוא נמצא במצב אחר לגמרי. חודש לאחר מכן הוא כבר הפך למוביל ולמנהיג של מחאת עולם התרבות והעצמאים, זעק בראיונות מדם ליבו ולא חסך ביקורת.
5 צפייה בגלריה
רמי בז'ה
רמי בז'ה
רמי בז'ה
(צילום: אבי מועלם)
"אם לא הקורונה הייתי ממשיך לעשות הפקות ואירועים", הוא אומר השבוע, "זה מה שאני יודע לעשות כבר 30 שנה. בטח הייתי ממשיך לשמח אנשים ועל הדרך גם לפרנס את משפחתי ולהתפרנס בכבוד וגם לפרנס הרבה מאוד אנשים בעשייה שלנו. בחיים לא דמיינתי שאני אהיה במקום שאני נמצא בו היום. אף אחד לא חשב וצפה דבר כזה שיורידו לנו גרזן כזה על הראש. בחיים גם לא דמיינתי שאם יהיה סוג כזה של משבר אז הממשלה לא תהיה שם לצידנו. אלו שתי אכזבות חיי מהשנה הזו.
"כשהחלטתי לעמוד בראש המחאה לא חשבתי שזה יגיע לעוצמה כזו. אני לא רואה בעצמי מהפכן גדול, אבל אני מבין גם שאם מובילים משהו שהוא אמיתי, אז אתה מגיע למקומות עוצמתיים יותר ולפעמים אפילו בלי לתכנן. פתאום ראיתי מאחוריי שובל אנשים מחפשי הזדמנות שהולכים אחריי. מצאתי עצמי בעל כורחי מדברר את המחאה הזו, אבל אני גם גאה לעשות זאת. בשנה הזו למדתי שכנראה נולדתי לעשות דברים גדולים למען הציבור וזו השליחות שלי. זה קרה מעצמו ואני בכלל לא מתיימר להיות שם, אני אפילו לא רוצה להיכנס לפוליטיקה המקולקלת שלנו".
מה אתה מאחל לקראת השנה החדשה?
"מה שאנחנו מאחלים מדי שנה ולא שמים לב כמה זה משמעותי - שתכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה, הפעם יותר מתמיד. אני מאחל לעצמי שתהיה נחת רוח ופרנסה בנחת ובעיקר בריאות טובה, שנצליח להתגבר על הכל כי לא יכול להיות שהאנושות תיכנע לנגיף הזה. אין מצב שזה מה שיקרה ב־2020, אז שתחל שנה וחיסוניה ושהנגיף יעזוב אותנו כבר".

"שיהיה לנו שקט וביטחון"

גיא לפידות, בעל חברת "לפידות הסעות" ומתנדב במשטרה
עד לפני חצי שנה היה גיא לפידות, בעליה של של חברת "לפידות הסעות", עסוק בעבודתו והשתדל לשלב את התנדבותו במשטרה. בחצי השנה האחרונה, בעקבות ירידה בכמות העבודה, הוא החליט שלא לשבת בבית ולבכות על מר גורלו אלא לצאת להתנדב מדי יום במשטרת ראשון לציון. לאחרונה התבשר כי בשל התמדתו הוא יהפוך לקצין משטרה וייצא לקורס ייעודי.
5 צפייה בגלריה
גיא לפידות
גיא לפידות
גיא לפידות
(צילום: אבי מועלם)
"כדי לא להשתגע בבית, כי הכל נעצר ואין עבודה, הגעתי להתנדב כמעט כל יום במשטרה", הוא מספר. "אני משתדל לעשות זאת בשש השנים האחרונות, אבל בתקופה האחרונה התדירות גברה מאוד. מצאתי שזה מה שמחזיק אותי בחיים ועוזר לי לא להשתגע בבית. אני מגיע לתחנת המשטרה להתנדב בסיור וגם אחראי על מערך המתנדבים של המשטרה. בסופו של דבר, בזכות ההתמדה והרצון להיות בתחנה, החליטו שם להוציא אותי לקורס קצינים כדי להפוך אותי לקצין משטרה מן המניין".
לדברי לפידות, בשנה האחרונה החלה תופעת השיימינג נגד שוטרים להיות נפוצה עוד יותר, דבר שהוא חווה על בשרו.
"יש רצון טוב לעזור ולתת שירות טוב לאזרח, ובסופו של דבר בגלל אנשים שלא יודעים לכבד אז השירות נפגע. מה שקרה לי לפני חצי שנה הוא שיצאתי יחד עם שוטר נוסף לסיור לילה בעיר. במהלך הסיור ראינו נהגת שנוסעת בפראות ברוטשילד. נסענו אחריה כדי לבקש ממנה לעצור, אבל היא, כשראתה אותנו, נכנסה לרחוב צדדי, נעצרה ועברה לשבת בכיסא שליד הנהג. זיהינו אותה וכשבאנו אליה היא מיד התחילה לצעוק ואמרה שזו לא היא שנהגה למרות שאמרנו שאנחנו יודעים שזו היא. הנהגת סירבה לתת לנו פרטים וניסתה לדחוף אותי ואת השוטר שהיה איתי. מאותו רגע חברה שלה הפעילה את המצלמה ותפסה דווקא את הרגע שבו הגבנו במטרה לעצור אותה. היא הפיצה את זה לתקשורת וסיפרה שתקפנו אותה. בשלב הזה הוצאנו את החומרים ממצלמות הגוף שהיו עלינו ושם התבררה התמונה המלאה. כולם הבינו מול מה נאלצנו להתמודד. בימים אלה היא עומדת מול תביעת לשון הרע שכנראה תיסגר בתשלום פיצויים מצידה".
מה אתה מאחל לשנה החדשה?
"שתסתיים כבר הקורונה הזו שהרסה לנו את החיים. ומעבר לכך, שיהיה לנו שקט וביטחון, מה שאנחנו במשטרה עושים למען התושבים. תזכרו שאנחנו כאן כדי להגן ולשרת ושלא ינצלו את זה כדי לעשות שיימינג".

"לחיות ולהזדקן בכבוד"

איריס כהן, ספרית ופעילה חברתית
בתחילתו של הסגר הכללי שנחת בשל התפרצות הנגיף, נאלצה אוכלוסיית הגיל השלישי להסתגר בבתים ולהימנע ככל האפשר ממפגש עם החברה, כולל בני המשפחה.
5 צפייה בגלריה
איריס כהן
איריס כהן
איריס כהן
(צילום: אבי מועלם)
בגלל מצב זה, החלו יוזמות פרטיות של אנשים שנועדו להקל עליהם. אחת כזו היתה של איריס כהן, פעילה חברתית מוכרת שעובדת למחייתה כספרית.
"בתקופת הקורונה שמעתי על מבוגרים רבים שלא יכולים לצאת מהבית מחשש שיידבקו בנגיף ותיארתי לעצמי שאין מי שיטפל בהם ובמראה שלהם. פרסמתי את עצמי והצעתי לכל הקשישים בראשון לציון שאני אגיע אליהם לבית ואספר אותם ללא עלות. כמובן שכל זה היה בהתמגנות מלאה ומתוך ידיעה שאני חייבת לשמור על הבריאות שלהם. ככה קיבלתי מדי יום קרוב לעשר פניות והשתדלתי להגיע לכולם. עד עכשיו אני משתדלת לשלב את זה עם העבודה שלי בתור ספרית ומעניקה לאוכלוסיית הגיל השלישי בעיר תספורות במחירים מוזלים". מקרה אחד גרם לכהן להבין כמה המצב הכלכלי של אוכלוסיית הגיל השלישי נפגע. "פנו אלי בשם קשישה שצריכה תספורת. הגעתי אליה לבית והיא אמרה לי שהיא רוצה שאני אספר אותה קצר מאוד כי אין לה כסף לשלם עבור עוד תספורות ולכן היא רוצה לקצץ את השיער ככל הניתן. זה העציב אותי שהיא אמרה דבר כזה. עד לאן המצב הכלכלי הביא אותה. כמובן שלא לקחתי ממנה תשלום וגם הבטחתי לה שאני אספר אותה כמו שצריך עכשיו ואגיע מתי שהיא תרצה שוב".
מה את מאחלת לשנה הקרובה?
"אני מאחלת שבשנה הבאה לא יזדקקו לשירותים שלי בחינם ושמדינת ישראל תדאג לכל הצרכים של אוכלוסיית הקשישים ועוד מעבר. רק ככה ניתן לאנשים היקרים האלו לחיות ולהזדקן בכבוד".
לעוד חדשות ראשון לציון