כנס השפה לשון ראשון ה־16, היחיד מסוגו בארץ, עוסק בשפה העברית על כל גווניה. השנה הוא יעמוד בסימן "עברית פורצת דרך" ויצדיע לראשון לציון, העיר שהחלה את דרכה כמושבה העברית הראשונה, טיפחה את הגן ובית הספר העבריים הראשונים בעולם ואת הדגל וההמנון.
6 צפייה בגלריה
זהבה בן
זהבה בן
זהבה בן
(צילום: טל עבודי)
הכינוס מתקיים השנה במלאת 140 שנה להיווסדה של ראשון, שמראשית ימיה לקחה חלק מרכזי בהפיכתה של השפה העברית משפת התנ"ך לשפה מדוברת.
בין המופעים והמפגשים:
"קול פורץ": הפקת מקור ייחודית וחד־פעמית לכנס בהשתתפות אליעד, הראל סקעת, זהבה בן, נופר סלמאן, קובי אפללו וריקי גל. בערב יתקיים טקס הענקת פרס ראש עיריית ראשון לציון על שם מאיר אריאל על יצירתיות בשפה העברית. הפרס, על סך 36 אלף שקלים, נועד לבטא הוקרה על יצירה אמנותית או הגותית בולטת בשפה העברית.

6 צפייה בגלריה
ריקי גל
ריקי גל
ריקי גל
(צילום: הילה עמנואל)

"עורי עור": אביב גפן מגיע לראשונה לכנס השפה במופע ייחודי עם השירים שהשאירו חותם במוזיקה הישראלית ופרצו דרך. אורח מיוחד: דני סנדרסון.
"בין מילים למנגינה": בעקבות המילים והסיפורים מאחורי השירים הגדולים של העליות הראשונות, המזוהות עם ראשון לציון. עם רוביק רוזנטל ומוטי זעירא, ובליווי עינת שרוף.
שפה ויין: יעקב שקד, כותב מילון היין העברי, מומחית הקולינריה והעיתונאית הילה אלפרט, וחוקר השירה והמשורר פרופ' רפי וייכרט, יעסקו בעולם היין והשפה העברית, כיאה ל"עיר היין", ויקנחו בסדנת יין חווייתית מבית עלימא.

6 צפייה בגלריה
אביב גפן
אביב גפן
אביב גפן
(צילום: רונן פדידה)

ספורט בעברית: יורם ארבל, מירי נבו, פיטר פלצ'יק וכדורגלן העבר פיטר קינן, ישתתפו במושב מחווה במלאת 80 ליורם ארבל, מבכירי שדרני הספורט בישראל, שגם הטביע ביטויים בלתי נשכחים בשפה.
העברית החדשה: עמרי גליקמן, סולן "התקווה 6", האנתרופולוג תמיר לאון והקומיקאית לאה לב, יעסקו בחידושי העברית ובהשפעת האנגלית על השפה בעידן הגלובלי והטכנולוגי של הרשתות החברתיות.

6 צפייה בגלריה
אליעד נחום
אליעד נחום
אליעד נחום
( צילום ערן לוי)

ההגיונריה ה־16: הכנס השנתי של חובבי תשבצי ההיגיון.
סיפורי התנ"ך: עדי נס, צלם התערוכה "סיפורי התנ"ך", אפרים סידון, סופר ומחבר תנ"ך בחרוזים, דני קרמן, מאייר "תנכנ"כים", והמומחית לפרשנות המקרא ד"ר חנה כהן־ידען ידונו בסיפורים ובמעשים פורצי הדרך בתנ"ך ששינו את פני ההיסטוריה.

6 צפייה בגלריה
נופר סלמאן
נופר סלמאן
נופר סלמאן
( צילום: אלמוג גבאי)

אגדות ראשון לציון: לרגל חגיגות ה־140 לראשון לציון יושק ספר מאגד סיפורים מצחיקים, דרמטיים ומרתקים שנאספו על ידי ילדי העיר במהלך השנה החולפת.

6 צפייה בגלריה
הראל סקעת
הראל סקעת
הראל סקעת
(צילום: עומר קידר )

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "חגיגות ה-140 נותנות לכולנו הזדמנות לחזור אחורה בזמן, כדי להכיר ולהוקיר את פועלה של המושבה שקמה בעלייה הראשונה ויש לה תרומה אדירה לשפה, אשר הפכה מנחלתם של יחידים לשפתה של אומה, של חברה.

קראו גם:


"אני מזמין את כולם לבוא לחגוג איתנו בכנס השפה העברית, שהפך במהלך השנים למוקד עליה לרגל לחוקרי ואוהבי השפה העברית מכל הארץ".
9-7 בפברואר 2022, היכל התרבות, ראשון לציון. לרכישת כרטיסים טל': *3701