דווקא עכשיו כשנתוני האבטלה בשיא, בעלי העסקים בראשון לציון מנסים לשוב לשגרה ולעשות הכל כדי לשקם את הכלכלה המקומית. בימים אלה שוק התעסוקה, שרק חטף מהלומה קשה בימי הקורונה, שוב מתמודד עם משבר עצום. חודש אחרי תחילת המלחמה, נראה כי בעלי עסקים רבים בראשון לציון מבינים שהגיעה השעה לקום מהאפר ולנסות לשקם לבד את השוק המקומי.
3 צפייה בגלריה
אפרת מימון. משחררים את החרדה
אפרת מימון. משחררים את החרדה
אפרת מימון. משחררים את החרדה
(צילום: יריב כץ)
מעצבת שמלות הכלה אפרת מימון, שסגרה את הסטודיו שלה ברחוב הרצל וצמצמה את הפעילות לפני חודש, נשמעת השבוע יותר אופטימית. "ברוך השם חזרנו לפעילות, בדיוק עכשיו אני מכינה שמלת כלה ושמלות ערב לאירוע קרוב. יש לקוחות, גם כאלו שקבעו לפני המלחמה והחליטו לא לבטל וגם כלות חדשות. נראה שכל רחוב הרצל מתחיל לחזור לחיים. כמובן שזה לא היה לי קל לחזור לפעילות, אבל כשמגיעה כלה יש לנו אמונה שהכל יסתדר, שמים את העצב בצד ומתרכזים בשמחה שלה".
גם מעצבת הפנים מראשון לציון, רות אלבז, שרק השבוע חזרה לפעילות, מספרת על הקונפליקט: "הלב שלי חצוי, זה לא נעים לפרסם פרויקט חדש או עיצוב מרהיב שכל העם אבל וחפוי ראש. גם אני נמצאת במצב לא פשוט, כשהמלחמה התחילה הפסקתי כל פעילות, אנשים העדיפו להכנס לבתים לא גמורים, בלי טלוויזיות או תאורה או לעכב מהלכים כי לא ידעו מה קורה.

3 צפייה בגלריה
רות אלבז
רות אלבז
רות אלבז. "יש בי מוטיבציה"
(צילום: פרטי)

"גם הרבה אנשים מגויסים למילואים ואין להם פנאי להתעסק בעיצוב. מצד שני, בפועל הלקוחות חזרו, הם פונים ומבקשים לקדם דברים, הם מבינים שהחיים ממשיכים ואנחנו צריכים לשמור על עורף חזק. אנחנו חייבים להתגבר על ההלם ולשמור על המדינה שלנו. שני בתים שעיצבתי באשקלון נפגעו מההפגזות, זה נתן בי מוטיבציה לסייע לשקם את ההריסות ובבוא היום גם לעזור לבנות מחדש בתים בעוטף. התפקיד של בעלי העסקים במרכז הוא להכניס את המדינה לעשייה, ליצר חוסן כלכלי ולהניע גלגלים".
תושבת ראשון לציון, לי טורסטון עדני, מרצה ויועצת מומחית להקמה פיתוח וקידום עסקים, בימי שיגרה היא עוזרת לעסקים לחשוב מחוץ לקופסה בשיווק, מכירות ונראות ברשת, אך בימי המלחמה היא הופכת לסוג של עזרה ראשונה עבור עסקים שלא באמת יודעים כיצד לשוב לשגרה בצל הקורונה.

קראו גם:

"מלחמת חרבות ברזל תפסה את כולנו לא מוכנים ובעיקר מוכי תדהמה לנוכח האסון. אך הלב היהודי הענק מיד התגייס למאמץ הלאומי, כל אחד בתחומו התנדב, תרם, עשה ועושה עדין כמיטב יכולתו בימים אלו. כבעלי עסקים ומשפחות יש לכל אחד ואחת מאתנו חובה אישית, כל השנה ובטח בתקופות וזמנים קשים, לדאוג שהעסק שלנו ימשיך לתפקד ויוכל למכור את השירותים או המוצרים שלו. ככה אנחנו מייצרים ביטחון כלכלי, יציבות וכסף והכי חשוב לא נכנעים לטרור ומאפשרים להתניע את הכלכלה בישראל", היא אומרת.

3 צפייה בגלריה
לי טורסטון עדני
לי טורסטון עדני
לי טורסטון עדני. תסמכו על עצמכם
(צילום: צילום-ניר קופרמן)

בכל זאת, עסקים מקומיים רבים עדיין לא חזרו לפעילות
"לצערנו הרב למדנו על בשרנו שאין מי שיעזור בזמן משברים, כולנו למודי ניסיון מהקורונה. לכן אני אישית אני לא ממליצה לאף בעל עסק לסמוך על המתווים של המדינה ועל הכסף שתקבלו לחשבון הבנק שלכם, זה הזמן לדאוג לעצמכם ולעתיד שלכם. אם תקבלו מהמדינה כסף, זה יהיה נהדר, אבל על תסמכו על זה, תסמכו רק על עצמכם".
ויש לה מסר לבעלי העסקים: "אל תתביישו ואל תתנצלו שאתם משווקים את עצמכם. זו הפרנסה שלכם ועסק לא צריך להתנצל, אבל תעשו זאת ברגישות תוך התאמת המוצרים והשירותים לתקופה. נכון שהקהל במשבר ובמשבר הרוח שבורה, אבל גם הלקוחות צריכים תקווה והם צריכים את החיזוק המורלי. תנו להם תקווה, תנו להם כוח ורוח של אופטימיות בכל דרך שאפשר בסרטונים, בהודעות אישיות בפוסטים ועוד. תזכרו בעל עסק שמסתגל לשינויים הוא מנצח".
בתוך כך, ראשי הרשויות של רחובות (רחמים מלול) ושל ראשון לציון (רז קינסטליך) פנו לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ, בדרישה לכלול גם את בעלי העסקים בערים הללו במתווה הפיצויים של המדינה.


כך תשמרו את פעילות העסק - חישוב מחדש:


להבין איך המוצר או השירות יכול לעזור ללקוח.
גמישות ויצירתיות: לבנות חבילות מיוחדות ולהתגמש עם תשלומים.
תכנון תקציב: להבטיח תכנון תקציב פיננסי יציב לתקופה ואם צריך לקחת הלוואה.
שיפור תהליכי תפעול - לייעל ולחסוך איפה שצריך.
שינוי במודל העסקי: חשיבה יצירתית על אופן פעילות העסק.
*באדיבות לי טורסטון עדני, מרצה ויועצת לקידום עסקים