כמעט שנה מפרוץ המלחמה ונראה כי בניגוד לכלכלה ולנפש שלנו, לשוק הדיור לא לקח זמן רב להתאושש מהמכה שספגנו ב־7 באוקטובר. מה המצב הנוכחי? כמה תעלה לכם דירה חדשה בראשון לציון, איפה עדיין אפשר למצוא דירה במחיר ריאלי וכמה תעלה שכירות? תמונת מצב הנדל"ן בעיר לא מזהירה.
5 צפייה בגלריה
ראשון לציון
ראשון לציון
ראשון לציון. זוגות צעירים לא יכולים לקנות במחירים האלה
(צילום: שאטרסטוק)

החלום על דירה חדשה בראשון לציון מתרחק


"הקיפאון שהיה בתחילת המלחמה כבר מזמן הפשיר, למרות המצב יש התעוררות גדולה בשוק", מספרת המתווכת יסמין כהן, ממשרד 'יסמין כהן נכסים' בראשון לציון ומסבירה: "אנשים קונים והמחירים עולים כי אין הרבה נכסים כרגע. מי שקונה היום דירה על הנייר בראשון לציון לוקח בחשבון שמדובר באכלוס של 3-4 שנים מינימום. קודם כל, אין פועלים אז אין מי שיבנה וגם אם יש פועלים הם מגיעים ממקומות בהם פחות מתמחים בתחום ולכן גם בונים יותר לאט ודורשים יותר כסף.
"לפיכך, רוכשים רבים החליטו לוותר על החלום של דירה חדשה מקבלן וללכת על דירות יד 2, או משופצות או שהם משפצים, מבחינתם זו עסקה יותר בטוחה כי הנכס כבר קיים. אבל המציאות הזאת לא אפשרית לכולם, לא פעם כואב לי הלב לראות זוגות צעירים משלמים מחירים גבוהים בשכירות, אני תמיד ממליצה לרכוש ולא לשכור אבל מי שאין לו הון עצמי או עזרה מההורים פשוט לא מסוגל".

5 צפייה בגלריה
המתווכת יסמין כהן
המתווכת יסמין כהן
"זוגות צעירים משלמים מחירים גבוהים בשכירות". יסמין כהן
(צילום: פרטי)

קראו גם:

לדבריה, "בחצי השנה האחרונה המחירים במחוז מרכז, שראשון לציון היא חלק ממנו - כבר עלו ב־6 אחוזים וזה משפיע על כל השוק, מכירה ושכירות. בנוסף, קשישים רבים שחיו בדירות רכבת ישנות מבלי לחשוב לעבור לפתע מחפשים דירות עם ממ"ד, זה נתח שוק חדש שנכנס לתחום השכירות וזה משהו שכולם לוקחים בחשבון.
"אם בכל זאת מחפשים מחירים יותר נמוכים, הסיום של תמ"א 38 יכול להשפיע על זה, בניינים ישנים שאנשים שגרו בהם, המתינו לתמ"א והבינו שפספסו את ההזדמנות שלהם, שם המחירים עלו כמובן, אבל לא באותו סדר גודל. כרגע האופציה היחידה שלהם זה פינוי בינוי, הליך שלוקח זמן רב. למרות זאת, במקומות שכן מצליחים לקדם אותו יש צפי של עלייה נוספת במחירים, לכן באופן כללי למרות המצב, אני צופה שהמחירים באזור שלנו רק ימשיכו לעלות".

פריחת הנרקיס והרקפת - המחירים רק עולים


עם התמורות בשוק נאלצים להתמודד גם בעלי המקצוע, כהן מופתעת כל פעם מחדש כשפונים אליה בעלי דירות מהשכונות החדשות נרקיסים ורקפות בראשון לציון. "אלו שכונות שמאוד התייקרו. לפני 8 חודשים אנשים הציעו דירות 3 חדרים לשכירות עבור 5,000 שקל, היום מתחילים לשווק ב־ 6,200 שקל. אומנם מדובר בדירות סטנדרטיות לחלוטין, לא מיני פנטהאוז או דירת גן, אבל אין הרבה יחידות בגודל זה אז הביקוש עצום, בעיקר של זוגות צעירים שאין להם הון עצמי לרכוש בית משלהם אבל מבקשים לחיות במקום ברמה טובה, עם מוסדות חינוך חדשים.
"עבור דירת גן המחיר עולה ל־7,000 שקל, גם אם מדובר בדירה עם 2 חדרי שינה בלבד שבה אין אפילו מקום לפינת אוכל. לכן אני ממליצה לזוגות רבים לעשות מאמץ ולרכוש דירה, כי מי שדורש היום 6,200 שקל שכירות ידרוש עוד חצי שנה 6,500 שקל וזה רק ממשיך לעלות".

5 צפייה בגלריה
שכונת נרקיסים
שכונת נרקיסים
שכונת נרקיסים
(צילום: אבי מועלם)

היכן בראשון לציון אפשר למצוא דירה במחיר ריאלי?
"האמת זה כבר לא משנה מזרח או מערב ראשון, יש ביקוש בכל מקום ולכן המחירים עולים. במערב ראשון באזורים ישנים מבקשים בערך 5,700 שקל שכירות לדירת 4 חדרים לא משופצת. דווקא בגזרת המכירה אפשר למצוא בראשון לציון נכסים יותר משתלמים, ב'נאות שקמה' ו'אשלים' אפשר למצוא דירות ארבעה חדרים ב 2,550,000 שקל, אלו דירות 87 מטר וזה הכי זול במערב".

5 צפייה בגלריה
נאות שקמה. מחיר יחסית ריאלי לדירה
נאות שקמה. מחיר יחסית ריאלי לדירה
נאות שקמה. מחיר יחסית ריאלי לדירה
(צילום: אבי מועלם)

הקרב של שגית - הניסיונות הנואשים למצוא דירה בראשון לציון


אך גם ההמלצות של כהן לא ישאירו את עו"ד שגית בן ישי (51) בראשון לציון. לאחר שהשכירה את הדירה שלה בירושלים וחזרה למרכז ליהנות מנוף ילדותה, החליטה בן ישי לעזוב את העיר, כיוון שהיא, כמו שוכרים רבים נוספים, נאלצת להתמודד פעם אחר פעם עם דרישות לא ריאליות של בעלי דירות: "גדלתי סמוך לים, רציתי לחזור לאזור ולפני 3 שנים ולאחרונה שכרתי דירה בחיל התותחנים במערב ראשון לציון. אלא שלצערי נראה כי לא אצליח להישאר בעיר הזאת".

5 צפייה בגלריה
 עו"ד שגית בן ישי
 עו"ד שגית בן ישי
עו"ד שגית בן ישי. רצתה לחזור, אבל הדרישות לא ריאליות
(צילום: פרטי)

לטענת בן ישי, עורכת דין שעוסקת בצוואות, ירושות וגירושים, החזרה לאזור בו גדלה לא היתה חיובית במיוחד: "כל שנה מעלים לי את שכר הדירה, בעוד שהיחידה נשארת מוזנחת. לבעלי דירות כאן אין בכלל אינטרס להשקיע בנכסים שלהם כי הם יודעים שברגע ששוכר אחד עוזב, שוכר אחר יגיע במקומו וגם ישלם יותר. אני מניחה שגם הנהירה של תושבים רבים מהדרום והצפון לשכירות במרכז השפיעה על המצב. "המחירים מטורפים, אני כבר חצי שנה לא מוצאת מקום מגורים. אם עד עכשיו שילמתי 7,500 שקל על יחידות של 3 או 4 חדרים - היום מבקשים 8,200 שקל. ואני מדברת על נכסים ישנים שלא עברו שיפוץ".
תשקלי לחזור לאזור?
"ימים יגידו. כרגע המחירים בשמיים ואף אחד לא מצליח לעצור את זה".