זה המאבק הסביבתי הלוהט בראשון לציון: האם לקיים את המכרז להקמתו של מפעל פסולת חדש, במתחם ליד השפד"ן? "מכרז הזוי" מכנה אותו ראש העירייה רז קינסטליך, שפועל נגד התוכנית במתכונתה הקיימת.



לדיון מיוחד באולפן mynet ראשון לציון, אירחנו את ראש העירייה קינסטליך וכן את הפעילים החברתיים ותושבי העיר, אמיר נוי וקלודין עוזרי, הפועלים נגד הקמתו של המפעל בשטח המוניציפלי של העיר. לטענתם, המפעל צפוי לפעול במתכונת מיושנת ובעייתית, שתפגע באיכות חייהם ובבריאותם של תושבי העיר.

2 צפייה בגלריה
ההפגנה בהשקת קמפיין הבחירות של קינסטליך
ההפגנה בהשקת קמפיין הבחירות של קינסטליך
הפגנה נגד המפעל
(צילום: עמותת תושבי ראשון לציון למען סביבה נקייה ממפעלים מזהמים)

כחלק מהמאבק הציבורי שכלל בתחילה גם פנייה לבית המשפט העליון, החל מתחילת חודש אוגוסט החלה עיריית ראשון לציון להעביר חלק מהפסולת שלה לאתר הפסולת בחירייה, ותעשה זאת בשלבים. בצעד זה בעצם מייתרת העירייה את ההיתכנות הכלכלית של יזמי מתקן הפסולת עם הקמת המתקן, שכן רוב הפסולת שאמורה להיות מטופלת במתקן העתידי היא של העיר. בראשון לציון ישנה גם תחנת מעבר עירונית' אשר צפוייה להמשיך ולפעול כרגיל בשנים הקרובות ולאחר מכן תיסגר בשל בנייה סמוכה במקום.

2 צפייה בגלריה
הדיון באולפן על המפעל בראשון לציון
הדיון באולפן על המפעל בראשון לציון
הדיון באולפן על המפעל בראשון לציון
(צילום: אולפן ווינט)

תגובה: שקיפות ועמידה בתקנים


אנשי המפעל המתוכנן מחברת "זירו וויסט", בחרו שלא לשלוח נציג מטעמם לדיון, למרות פנייתנו. מטעמם נמסר לנו: "התכנון והבניה של המתקן נעשה בהובלה של מומחים בינלאומיים מנוסים, בפיקוח הדוק של המדינה וגורמי מקצוע נוספים על מנת לוודא עמידה בדרישות איכות וביצועים.
"הפעלתו של המתקן תיעשה בפיקוח המדינה והמשרד להגנת הסביבה כרגולטור, להבטחת עמידה בכל התקנים, שמירה על הסביבה בהפחתת מטרדים. הפעלת המתקן תעשה בשקיפות מול לקוחותיה, המדינה ותושבי האזור".