מאז פרוץ מגיפת הקורונה לפני כשנתיים, כמו רבים בעולם התרבות והבידור, סבלה התזמורת הסימפונית של ראשון לציון מלא מעט טלטלות. הופעות רבות התבטלו, נגנים לא יכלו להיפגש לטובת קיום חזרות, ובאוויר ריחפו ללא הפסקה שמועות על צמצום התמיכה הכספית של עיריית ראשון לציון ואולי אף ביטולה.
3 צפייה בגלריה
המנכ"ל עופר סלע
המנכ"ל עופר סלע
המנכ"ל עופר סלע
(צילום: אבי קקון)
קראו גם:
דווקא כעת, כשלמרות החששות והנבואות השחורות התזמורת חוזרת לסבב הופעות שצפוי להתחיל בסוף השבוע הנוכחי, נאלצים בתזמורת להתמודד עם דוח ביקורת העירייה שמצביע על התנהלות לא נכונה ומפנה זרקור על תופעה פסולה של חלוקת כרטיסים והזמנות חינם שהעניק מנכ"ל התזמורת, עופר סלע, בגובה של עשרות אלפי שקלים.
"בעקבות הדוח היתה ישיבה מאוד קשה והביקורת נגדו היתה חריפה", מגלה אחת מחברות הוועד המנהל.

כרטיסים בעשרות אלפי שקלים

חלוקת כרטיסים בחינם למבקרים ולקרובים הפכה מזמן לנורמה בעולם התרבות ונחשבת לנוהג מקובל. למרות זאת, נראה שההתנהלות הפנימית של התזמורת בראשותו של המנכ"ל סלע, הפכה לשיטת עבודה שחרגה מגבול הטעם הטוב, כפי שמעידה מנהלת השיווק לשעבר. "מאז כניסתו של המנכ"ל לתפקידו בתזמורת, קיבלתי ממנו דרישות חוזרות ונשנות להכין כרטיסי הזמנה לאשתו בהתאם לרשימת מקורבים שלה", היא סיפרה לחברי ועדת הביקורת העירונית, "וכן להכין כרטיסי הזמנה לכל קונצרט סימפוני שמתקיים באופרה עבור אמו של המנכ"ל וחברותיה. על פי הנחייתו מעולם לא גבינו כסף בגין הכרטיסים הללו, כאשר עלות כל כרטיס היא בממוצע 180 שקל".
3 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של התזמורת לפני כשנה
הפגנת מחאה של התזמורת לפני כשנה
הפגנת מחאה של התזמורת לפני כשנה
(צילום פרטי)
לדברי אותה עובדת, את ההנחיה לספק את הכרטיסים הללו בחינם הסביר המנכ"ל באמתלה ש"כך אנו ממלאים את האולמות".
לחברי ועדת הביקורת אמרה העובדת כי "כמנהלת מחלקת המנויים והמכירות של התזמורת מזה כארבע שנים, אני מבקשת להדגיש שההסבר הזה אינו נכון עובדתית. אין לי ספק שאם האורחים שמגיעים לקונצרטים בזכות קשריהם החברתיים של אשתו ואמו, היו משלמים, לכל הפחות, בתעריף נגנים, הדבר היה פחות צורם וקופת התזמורת היתה מושפעת מכך לטובה.
"מבדיקה אקראית ולא מקיפה, אשתו של מנכ"ל התזמורת חילקה כרטיסים למקורביה בערך של 9,720 שקל", טענה העובדת. "אמו של המנכ"ל היתה מעבירה אלינו לקראת כל קונצרט באופרה רשימה שמית של מקורבים שצריך להוציא להם כרטיסי הזמנה. לאחר שאמרתי לו יותר מפעם אחת שמדובר בכמות כרטיסים גדולה ושאפשר למכור את הכרטיסים הללו אפילו בהנחה ושאין סיבה לתת אותם בחינם, שונתה הבקשה ולאחרונה אמו מקבלת לידיה מעטפה עם כמות של כ־12-10 כרטיסים לכל קונצרט שמתקיים באופרה בתל אביב. עלות ממוצעת של כרטיס 195 שקל ובסך הכל מדובר בסכום של 36,855 שקל". לדברי העובדת, תופעת ההזמנות המופרזות גורמת נזק עצום לתזמורת וצורמת לה. "התרעתי כמה פעמים בפני המנכ"ל כי שיטת חלוקת ההזמנות אינה תקינה, פרוצה ונעשית ללא בקרה, אך הוא לא התייחס לכך. להיפך, הוא תמיד נתן לי הרגשה שאסור לי לדבר על כך, בטח לא עם מישהו מלבדו".

"כוונה טובה, ביצוע צולע"

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון נוסדה בשנת 1988 על ידי העירייה ועל ידי מאיר ניצן, שעמד בראשה באותה תקופה. בשנת 2017 נכנס סלע לתפקיד מנכ"ל התזמורת בראשון לציון. סלע היה בעברו איש חינוך, כיהן כממלא מקום ראש המועצה האזורית יואב וכיהן כמנכ"ל חמי יואב. את דרכו בעולם המוזיקה הקלאסית החל כאשר נבחר לשמש כמנכ"ל הסינפונייטה באר שבע במשך 12 שנה, שאותה, כך נטען, הציל מסגירה.
התזמורת בראשון לציון נחשבת לגוף היוצר הגדול בעיר. התקציב שלה מורכב מהכנסות ממכירת כרטיסים ומתמיכה משתנה שנעה סביב חמישה מיליון שקלים מטעם העירייה ומתקציב ממשלתי נוסף. משום שהתזמורת היא משאב ציבורי המתוקצב בין השאר גם מכספי תושבי ראשון לציון, יש לה ועד מנהל ובו נמצאים גם נציגי ציבור, שכולם הופתעו לגלות על נוהל הכרטיסים שהיה נהוג בשנים האחרונות.
יש לציין שבשנים האחרונות סובלת התזמורת מירידה במכירת המנויים, שמספרם בשנים האחרונות נע בין 1,500 ל־2,000. הגילויים אודות ההתנהלות בכל הקשור לחלוקת הכרטיסים בחינם הכעיסה חלקים מחברי הדירקטוריון שהתכנס לפני שלושה שבועות לישיבה סוערת, כפי שמתארת אחת החברות בו. "אני חושבת שזה מעשה לא תקין. לא יכול להיות שמנכ"ל התזמורת איפשר לאמו להעניק בחינם כרטיסים לחבריה", היא אומרת השבוע. "הדברים האלו לא הובאו לידיעתנו בוועד המנהל ודרשנו הסברים בישיבה האחרונה שנערכה".
3 צפייה בגלריה
ליאל אבן זוהר
ליאל אבן זוהר
ליאל אבן זוהר
(צילום: אבי מועלם)
לדברי חברת הוועד אלה היו אמנם שיחות קשות, אבל היא גם ציינה כי סלע סיפק בדוח המבקר גם הסברים לטענות. "בשורה התחתונה נראה שהכוונות שלו היו טובות. למרבה הצער האולמות בשנים האחרונות לא מלאים, והוא מבחינתו עושה הכל כדי לקדם את התזמורת כדי שהנגנים לא יופיעו מול אולם חצי ריק", אומרת חברת הוועד. "אמו היא צרכנית של קונצרטים וכמוה יש חברות רבות בנות גילה שממשיכות לצרוך את התרבות הזאת. השאיפה שלו היתה שדרך חלוקת הכרטיסים תהווה יחסי ציבור טובים לתזמורת ותעודד צרכנים אחרים המבקרים תכופות בהופעות מסוג זה לרכוש כרטיסים להופעות של תזמורת ראשון לציון בשיטה של מפה לאוזן. אפשר לומר שהכוונה היתה טובה, אבל הביצוע מאוד צולע".
"חשוב להדגיש כי את הביקורת בנושא הכרטיסים, אני העברתי לבדיקת מבקרת העירייה לאחר שקיבלתי על כך תלונה", אומרת ממלאת מקום ראש העירייה ליאל אבן זוהר, המשמשת גם כממלאת יו"ר דירקטוריון התזמורת. "מיד עם קבלת דוח הביקורת, המלצות המבקרת נשקלו בכובד ראש ובקפידה. הורינו על קביעת נהלים ברורים לגבי חלוקת כרטיסים ודירקטוריון התזמורת דן בדוח, אימץ את הנהלים והדרישות שהועלו בו, והורה גם על כינוס ועדה מצומצמת לבירור עם המנכ"ל בנושא חלוקת כרטיסים שבוצעה על ידו אישית. לאחר שהבירור יסתיים, תוצאותיו יונחו בפני ועדת הביקורת והדירקטוריון".
מנכ"ל התזמורת עופר סלע ביטל את הטענות והגיב: "הכל קשקוש, רובו של הדוח הוא קשקוש מקושקש. בשלב זה הדוח נמצא על שולחנה של מ"מ יו"ר הוועד המנהל ליאל אבן זוהר והיא תכנס דיון של הוועד המנהל ושם זה יידון. את גרסתי אני אמסור קודם לכן בפני חברי הוועדה ושם אני אסביר הכל. רק לאחר שאדבר בפני חברי הוועד אני אוכל למסור את גרסתי לטענות שמופיעות בדוח ועד אז אני מנוע מלהגיב".