ידיהם של פעילי איכות הסביבה בראשון לציון עמוסות מאוד לאחרונה: בשפד"ן יש להם את מתקן השפכים שמקבל את כל הזרימה של גוש דן ומייצר מפגעי ריח קשים עבור תושבי האיזור.
4 צפייה בגלריה
תחנת הכוח בשורק
תחנת הכוח בשורק
תחנת הכוח בשורק
(צילום: אביגיל עוזי)
קראו גם:
בסמוך אליו צפוי לקום בקרוב מתקן הפסולת, שנמצא כבר תקופה ארוכה בלב סערה ציבורית בדרישה לבטל את הקמתו, דרישה שאליה שותפה גם העירייה, ובאיזור נחל שורק פועל מתקן התפלה שמקבל אנרגיה מתחנת כוח קטנה הצמודה אליו, ובקרוב צפויה להצטרף אליו תחנת כוח בשורק שאמורה לספק חשמל לתושבי גוש דן.
"בשנת 2012 משרד אנרגיה החל בחיפוש אחר אתרים שבהם יוקמו תחנות כוח משמעותיות בארץ", מסביר גורם מומחה בתחום האנרגיה. "אחד מהם היה במתחם שורק, שם הוחלט להקים מתקן כזה, אך הוא עוד לא קיים בשטח. המתקן עתיד לקום ליד מתקן ההתפלה שנמצא שם כבר כיום ובקרוב ייצא מכרז ומי שיעמוד בו יקבל את השטח".
החשש של פעילי הסביבה המקומיים הגיע בשבוע שעבר לשיאים חדשים אחרי ששרת האנרגיה קארין אלהרר, תושבת ראשון לציון בעצמה, הוציאה נייר עמדה ובו היא קוראת להכפיל את הכוח שמפיקות תחנות הכוח הקיימות או המתוכננות לקום, במקום להקים עוד תחנות. המשמעות היא שתחנת הכוח שעתידה לקום בשורק תפיק כמות מכופלת שעתידה להגיעה לכדי 1,400 מגה וואט, כמות שלדברי מומחים תהיה לא פחות מקטסטרופה עבור תושבי העיר.
4 צפייה בגלריה
יפעת מאירוביץ
יפעת מאירוביץ
יפעת מאירוביץ
(צילום: פרטי)
"1,400 מגה וואט זו כמות גדולה מאוד והדבר הזה עוד לא נבדק", מוסיף המומחה. "בכל תוכנית של תחנת כוח צריך לעשות תסקיר השפעה על הסביבה. בשנת 2017 הבחינה הזאת נעשתה על כמות של 675 מגה וואט וזה בדק את רמות הזיהום והפליטות. מאז קודמו עוד הרבה תוכניות לגבי מתקן פסולת סמוך, תחנת כוח קטנה למתקן התפלה קיים ולכל אחד מהם יש גם השפעה על המצב הקיים. לכן המצב השתנה עם עוד הרבה מזהמים וכעת רוצים להוסיף הפקה של עוד 1,400 מגה וואט, וזה כשאף אחד לא יודע ולא בדק את ההשפעות של כמות כזו על הסביבה".
מה המשמעות של הרבה מגה וואט?
"צריך להבין שזו כמות של אתר מסוג חדרה. בעוד כמה שנים יהיה מושג שנקרא 'מפרץ ראשון לציון' בדיוק כמו שיש מפרץ חיפה".
לטענת הגורם, ההחלטה כעת באה בגלל שבעיר לא יצאו נחרצות נגד הקמת מתקנים אחרים שעלולים לפגוע בסביבה, "ראשון לציון לא השמיעה קול במקרים אחרים כמו הקמת מתקן הפסולת וגם לא עכשיו. הטעות הראשונית היתה שראשון לציון אישרה בכלל להקים בתחומה תחנת כוח של 675 מגה וואט במקום להיאבק על כך. כל עוד ראשון לציון לא תרים את הראש ותצעק, לא ישימו עליה.
"כשיפרסמו את המכרז, וזה יגיע מהר מאוד, ראשון לציון תמצא את עצמה מול עובדה מוגמרת ממש כמו שקרה עם מתקן הפסולת. בכפר סבא או בכפר קאסם למשל אין מה שיש בשורק. מדובר באתרים שצמודים לתשתיות, אבל הן נקיות. בשורק יש מתקני פסולת או התפלה ובעוד כמה שנים מישהו ישאל איך הגענו למצב הזה".
מה ההשלכות של זה על התושבים?
"תלוי בשאר המתקנים שיש שם, אבל כל תחנת כוח שפועלת בכמות של מעל ל־200 מגה וואט חייבת בגיבוי של סולר, כך שבכל פעם שיש בעיה בתחנה שפועלת על גז היא, עוברת לפעול על סולר. זה המקרה הכי גרוע. תחנה של 1,400 מגה וואט שפועלת על סולר זה משהו שאף אחד לא רוצה לגור לידו. אם עושים מלחמה כיום על מפעל הפסולת, אז כדאי לדעת שזה כאין וכאפס לעומת הפעלת המתקן על סולר".

"שישימו ליד תושבי צפון תל אביב"

בינתיים בעירייה ממתינים למידע המלא בנושא, אך גם נערכים למאבק נוסף, כפי שמספרת מחזיקת תיק הגנת הסביבה העירוני, חברת המועצה יפעת מאירוביץ. "זה נראה שהמדינה חושבת שאנחנו מפרץ חיפה הבא. שאת כל מתקני התשתית שעלולים להיות מזהמים מעבירים לראשון לציון", היא אומרת. "העמדה של המשרד להגנת הסביבה לגבי שימוש בגז טבעי בתחנות כוח היא מאוד שלילית, ולכן אני מקווה שבזה הם יהיו לצידנו. קארין אלהרר היא תושבת ראשון לציון והיא צריכה להיות חלק מהמאבק שלנו נגד זיהומים שיש בעיר ולא להוסיף עלינו עוד. כיום יש את השפד"ן, שזה אומר שראשון לציון מקבלת את כל השפכים של גוש דן ומעבר עם כל הצנרת שמייצרת ריחות. יש גם תכנון להקים את מתקן הפסולת באיזור השפד"ן, שעתיד לייצר מפגעי ריח ופליטות של מזהמים על ידי המתקנים שיהיו שם, ועכשיו אנחנו שומעים על הרצון להקים תחנת כוח ורצון להכפיל את הכוח שלו.
4 צפייה בגלריה
קלודין עוזרי
קלודין עוזרי
קלודין עוזרי
(צילום: קובי קואנקס)
"זיהום אוויר זה דבר שלא יכולים לראות בעיניים וחבל שהמדינה לא מבינה מה הולך להיות כאן. גם השפד"ן ימשיך ויתפתח וזה יבוא על חשבון התושבים וצריך לשים לזה סוף. שישימו את זה ליד התושבים של צפון תל אביב ונראה איך הם יגיבו. אנחנו נילחם בזה בכל הכוח".
עם זאת, לגבי תחנת הכוח שעתידה לקום בשורק, אומרת מאירוביץ שבטרם תגבש העירייה החלטה הם מחכים לתשובות מהמשרד להגנת הסביבה, "אנחנו לא רוצים בכלל שתקום תחנת כוח, אבל קודם נצטרך להבין את ההשלכות של הכל ולכן מחכים לתשובות של יועצים".

"יש לנו כוח למלחמות נוספות"

בינתיים, למרות הטענות על חוסר התנגדות מצד העירייה, פעילי סביבה בראשון לציון כבר נערכים למחאה ומאיימים להגיע עד בג"ץ. "התארגנו קבוצת אנשים, מעין עמותה שכל מטרתה להתנגד ולהילחם בתחנת הכוח שתקום בשורק ואני מקווה שהעירייה תצטרף אלינו ונלך יחד לעתירה בבית המשפט העליון. אם לא אז נדאג לכסף ונגיש עתירה לבדנו", אומר אבי מלינובסקי, תושב העיר ופעיל סביבה עירוני מוכר. "המצב כרגע הוא שאם יאשרו את התוכניות זאת תהיה בכייה לדורות. לא מזכירים בכלל שהיום בשפד"ן יש שלושה מפעלים - את השפד"ן עצמו, מפעל שני לשריפת הבוצה שמפיקים ממנה חשמל, שגם זה מזהם, ויש מפעל שלישי שמייצר קומפוסט ממה שנשאר אחרי השריפה. עכשיו הולכים להעניק לנו עוד 'מתנה' בדמות תחנת כוח ומאוד קל להם, כי זה שטח שאף אחד לא נלחם עליו. למה לא מפזרים את כל המפעלים האלה ברחבי הארץ? יש לנו מספיק מקורות זיהום סביבנו כמו כבישים ראשיים ומעמיסים עלינו עוד מזהמים? נראה שאנחנו הפתרון הקל של המשרד להגנת הסביבה".
4 צפייה בגלריה
השרה קארין אלהרר
השרה קארין אלהרר
השרה קארין אלהרר
( צילום: יריב כץ)
מי שהתגייסה גם היא למאבק היא קלודין עוזרי, שמובילה את המאבק נגד הקמת מתקן הפסולת, "יש לנו כוח למלחמות נוספות, תמיד יש כוח. מה שקורה כאן זה עוול שיפגע בילדים שלנו. זה לא נתפס בקנה מידה אנושי מה שהם רוצים לעשות לנו פה בעיר ואני אפילו לא מדברת על ערך הדירות. כל הנושא הבריאותי, הפגיעה בחיות ובטבע, הכל יורד לטמיון. יש כבר התארגנות ראשונית של אנשים שרוצים לשבת ולחשוב בכובד ראש על טיפול שיעשה פה הרבה רעש. יש לובי חזק מאחורי הנושא הזה ולאף אחד לא אכפת מדעתו של הציבור. אנחנו נאחד כוחות עם גורמים רבים מרחבי הארץ".
"קארין אלהרר היא תושבת ראשון לציון והיא צריכה להיות חלק מהמאבק שלנו להילחם בזיהומים שיש בעיר ולא להוסיף עלינו עוד"
בנוגע למאבק במתקן הפסולת עוזרי מעדכנת כי הוא נמשך במרץ, "חולקו לתושבים שלטים רבים לתלות על המרפסות וכבר אפשר לראות אותם ברחבי העיר ובצמתים ראשיים. יש מודעות למתקן בקרב התושבים ושומעים כבר על המאבק. אנחנו ממתינים לפסק דין בנוגע לערר, אבל תחושת הבטן שלי לא מבשרת טובות. מקווה שזה יישאר רק בגדר תחושת בטן".
מלשכת שרת האנרגיה קארין אלהרר נמסר: "עם כניסתה לתפקיד הגדירה שרת האנרגיה את המעבר לאנרגיות מתחדשות כמשימתו העיקרית של המשרד. ככזו הוצבו יעדים ויעדי ביניים, שאחד מהם הוא 30% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. עמידה ביעד ביניים זה, תייתר את הקמתן של תחנות כח נוספות הפועלות בדלקים פוסיליים וזאת על פי כלל ההערכות המקצועיות. "לאחר קיום הדיונים, סיור שערכה השרה בשטחים המוצעים להקמת תחנות הכח ופגישות שערכה עם יזמים ומתנגדים לכל אחד מהשטחים, הנחתה השרה שבמידה ותאלץ מדינת ישראל בהקמת תחנות כוח נוספות צעד זה יעשה כהרחבת דופן לתחנות קיימות הפרת שטחים פתוחים נוספים.
באשר לטענות אחרות שעלו, השרה היא תושבת העיר ואזרחית שומרת חוק וככזו תתמודד עם החלטות הממשלה הנוגעות למרחב העירוני כמו כל תושב אחר".
במספרים:
675 מגה וואט: כמות מתוכננת לתחנת הכוח בשורק
1,400 מגה וואט: אם יוחלט על הכפלת כוח
5-6 מיליארד שקלים: עלות הקמה של תחנת כוח
36 מיליון ליטרים: כמות סולר לתחנה, שווה ערך ל־20 בריכות אולימפיות
10 אחוז מבתי האב בישראל: הספק של תחנת כוח