אין תושב שלא מכיר את שמה של סגנית ראש העירייה, ליאל אבן־זוהר, ואין כמעט אדם שמעורב במערכת הפוליטית העירונית שלא פגש בה. האישה החזקה בפוליטיקה של ראשון לציון החלה את דרכה בשנת 2008 והתמודדה פעמיים לתפקיד ראש העירייה.
בפעם הראשונה הפסידה לדב צור ואילו בפעם השנייה זכתה ב־20 אחוז מהקולות, שני אחוזים בלבד פחות מרז קינסטליך, שעלה לסיבוב שני מול צור. אבן־זוהר זיהתה את ההזדמנות והעבירה מיד את תמיכתה לקינסטליך, שנבחר לראשות העירייה ומינה אותה מיד לסגניתו.
3 צפייה בגלריה
אבן־זוהר. "נמשיך להוביל להישגים"
אבן־זוהר. "נמשיך להוביל להישגים"
אבן־זוהר. "נמשיך להוביל להישגים"
( צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
רבים בראשון לציון בטוחים כי בסופו של דבר היא גם תהיה זו שתכבוש את כס ראשות העירייה, זאת לנוכח האמביציה והתמיכה ההולכת וגוברת בקרב תושבים בעיר. למרות זאת, דווקא החודש האחרון, שבהחלט ניתן לומר עליו שהוא לא "החודש שלה", מעיד שאולי הדרך לא תהיה קלה, כאשר מכתב התפטרות שכתב לפני כשבועיים העוזר והמקורב שלה דניאל סינרייך, רומז רמיזות מאוד לא נוחות בלשון המעטה.

עימות רודף עימות

"זה התחיל בישיבת מועצה שהיא ניהלה, ובה אושר תקציב של חצי מיליון שקלים עבור מזון לחתולים", מספרת אחת הפעילות העירוניות בראשון לציון, "אפשר היה לומר לכל המתנגדים שמדובר בתקציב עבור טיפול בבעלי החיים, שזו האמת, אבל היא לא עשתה זאת. משם התחילו כל הדיבורים על בזבוז תקציבי כי מעבירים כסף רק לאוכל עבור חתולים. אני לא אתפלא אם עובר לה בראש להחליש את קינסטליך כעת כשמתחילים כבר להיערך לבחירות הבאות, מקווה שלפחות הוא יודע מה הוא עושה".
העימות הבא התרחש לפני כשלושה שבועות במהלך ועדת ערר על שיבוצי התלמידים, דיון שנעשה בהשתתפות מספר נציגי הורים, ראש מינהל החינוך אטי אדר ואבן־זוהר עצמה. במהלך התכנסות הוועדה החלו חילופי דברים בין אבן־זוהר לאדר, דבר שלדברי גורם שהיה במקום העיד על כעס רב בין השתיים. "יש ביניהן אי־הסכמה מטורפת שהגיעה לכדי כך שאטי מאוד כעסה", סיפר גורם שהיה עד לאירוע. "זה התחיל בדיון על מספר תלמידים בכיתה שבו אטי אמרה לאבן־זוהר שדעתה ידועה וצריך להתייחס אליה. אבן־זוהר מצידה אמרה שצריך להקטין את מספר התלמידים בכיתות. הוויכוח הזה הגיע לצעקות בין שתיהן כשאטי אדר טוענת שהדבר יגרום בסופו של דבר לנזק בבתי הספר, אבל אבן־זוהר גרמה לה להבין שימשיכו בדרך שהיא בוחרת לנכון. מאז אותו הרגע אדר הורידה פרופיל והפסיקה להיות שותפה פעילה בישיבה", הוא מספר.
3 צפייה בגלריה
קינסטליך
קינסטליך
קינסטליך
(צילום: קובי קואנקס)
במהלך הדיון, שנערך בזום, אף כיבתה אדר את המצלמה.
אבן־זוהר הכחישה את הטענות לסכסוך ואמרה: "מערכת היחסים האישית ביני לבין גבברת אטי אדר וגם עם כל יתר המנהלות והמנהלים ועובדי מינהל החינוך היא מצוינת ויש בינינו שותפות מלאה לטובת ילדי העיר. מינהל החינוך בראשות אטי אדר עושה לילות כימים לטובת ילדי העיר והתוצאות בכל ההיבטים - ניכרות ומצוינות. בלתי מקובל לחלוטין שמישהו מחברי הוועדה מעביר מידע מתוך ועדת ערר, וחבל מאוד שכך".

עימות במועצת העיר

הסערות הפוליטיות סביב שמה של אבן־זוהר המשיכו וזמן קצר לאחר מכן היא היתה מעורבת בוויכוח סוער ופומבי עם יו"ר סיעת ש"ס בראשון לציון הרב אריה כהן, עימות שנערך בקבוצת הוואטסאפ של חברי המועצה. כהן תקף את אבן־זוהר על כך שהיא תומכת בקבוצת הורים חרדים שמעוניינים להקים גן חרדי בתמיכת העירייה ובכך להוציא אותו מזרם "חינוך מוכר שאינו רשמי". כהן לא בחל במילים והאשים אותה בכך שהיא מנסה לפגוע בהם ועושה זאת מסיבות פוליטיות.
יש לציין כי מספר ימים לאחר מכן תועד כהן כשהוא תוקף את ההורים ומעביר ביקורת חריפה גם על ראש העירייה רז קינסטליך, דבר שהביא לפיטוריו המיידיים מתפקידו כחבר בקואליציה.
אייל לידור, פעיל חברתי שפעל בעבר בבחירות למען אבן־זוהר, לא מבין מה קרה: "כשאני הכרתי אותה היא הבטיחה 'דרך חדשה'. הלכתי איתה כברת דרך יד ביד ופתאום השתבשה הדרך. התקריות האחרונות גורמות לה נזק ואם היא הולכת היום לבחירות היא לא תביא את הארבעה מנדטים שיש לה".
למה התכוון העוזר?
שיא המערבולת הפוליטית בה נמצאת אבן־זוהר לאחרונה, הגיע בעקבות ההתפטרות של עוזרה האישי דניאל סינרייך. במשך שנים רבות היה סינרייך פעיל חברתי שהקדיש את זמנו עבור אבן־זוהר בהתנדבות, כאשר לאחר מינויה לתפקיד סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק החינוך, הוא זכה בתפקיד רשמי.
3 צפייה בגלריה
הרב כהן
הרב כהן
הרב כהן
(צילום: קובי קואנקס)
במכתב ההתפטרות שהגיש סינרייך לאבן־זוהר לפני כשבוע וחצי, נכתב: "כפי שהרחבתי בשיחתנו, צו מצפוני אינו מאפשר לי להסכים ולתמוך בחלק מן ההחלטות וההתנהלות ולכן, למרבה הצער, הריני להגיש הודעה זאת על סיום עבודתי. מאחל לך המשך עשייה ענפה למען תושבי העיר, במקביל לשמירה על טוהר המידות ונורמות שלטון תקינות".
תוכן המכתב לא נשמר בסוד ועורר מבול של שמועות ודרישה לפתוח מיד בהליך בדיקה. "למה הוא מתכוון כשהוא אומר שהוא 'אינו יכול לתמוך בהחלטות וההתנהלות?' אם יש חשש למשהו לא כשר אז יש צורך מיידי שהיועצת המשפטית של העירייה או המבקרת יבדקו במה מדובר", אמר גורם פוליטי.
מעט לפני צום תשעה באב, פרסם סינרייך פוסט שהוסיף למסתורין, ובו כתב: "ביקורתי העניינית תישמע ותיכתב, אך כפי שנאמר 'לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים'. בניגוד לאחרים, איני מתכוון לנצל את המועד ולעשות שימוש פוליטי באסונות העם היהודי לדורותיו וחורבן מקדשנו. עם זאת, מבקש, בכל לשון של בקשה, להפסיק את השיח הרדוד וההתלהמות ברשת החברתית ובכלל ולכבד את נבחרי הציבור, שחלקם מקדישים חייהם למען שליחות זו, ובעיקר את עצמכם - כי כך יש לנהוג בכל עת".
ליאל אבן־זוהר מסרה בתגובה: "בכל החלטה שקיבלתי עמד ועומד תמיד לנגד עיני האינטרס הציבורי וטובת הציבור בלבד. כך גם הבטחתי עם כניסתי לתפקיד לפני שנתיים וחצי - שנביא פוליטיקה ישרה ונקייה, וזהו העיקרון המנחה אותי מדי יום. מצער לגלות כי ישנם גורמים שעסוקים בהפצת מידע שהוא לא יותר מרכילות זולה שאין בה ממש. כנראה שיש מי שהחיבור שלי עם ראש העירייה לא נראה לו או מאיים עליו.
"תשובתי היא, כרגיל, בעבודה ישרה והגונה, סביב השעון, להשגת מטרות שהצבנו לטובת כלל תושבי העיר וילדיהם, ובשיתוף עם ראש העירייה, חברי לסיעה והנהלת העיר, נמשיך להוביל את העיר להישגים בכל התחומים בשקיפות ובאחריות".