אירועי חודש הגאווה בעיר הרביעית בגודלה בישראל היו תמיד נושא שיחה שעורר מחלוקות. למרות זאת, נדמה שהשנה, שבועיים לקראת פתיחת האירועים, יש כאוס גדול סביב הנושא, אי־ודאות ולא מעט אמירות קשות יותר מבעבר.
4 צפייה בגלריה
נציגי הוועד הלהט"בי בעיר. "מגיע לנו לחגוג"
נציגי הוועד הלהט"בי בעיר. "מגיע לנו לחגוג"
נציגי הוועד הלהט"בי בעיר. "מגיע לנו לחגוג"
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
הראשון שהצית את האש השבוע הוא יו"ר ש"ס, חבר המועצה הרב אריה כהן, שאמר דברים חריפים בגנות הקהילה והעירייה שתומכת בה לדבריו. כעת באופן מפתיע מצטרפים אליו קולות נוספים של תושבים שאינם דתיים, הקוראים להפסיק לממן את אירועי הגאווה מכספי המיסים של תושבי העיר.
בקהילה הגאה היו בטוחים עד השבוע שמצעד גאווה יתקיים כחלק מאירועי החודש ואף מחזיקת תיק הלהט"ב אילנית הרוש אמרה זאת בביטחון. ואולם בין כל המחאות והסערה שנוצרה אמרו גורמים בעירייה כי כלל לא הוחלט אם יתקיים בכלל מצעד בגלל מה שהם מכנים "עלויות אבטחה גבוהות". אבל נציגי הקהילה לא מתכוונים לתת לדברים להוציא להם את הרוח מהמפרשים, ומצהירים: "המצעד יעבור במרכז העיר ודגלי גאווה ייתלו לצמיתות, אם נצטרך נצעד גם בליא ישורי המשטרה והעירייה".

המכתב החריף

מצעד הגאווה הראשון של ראשון לציון חל לפני שבע שנים, בשנת 2015, לקול קריאות מחאה של מספר מצומצם של גורמים דתיים בישיבת מועצת העיר. מאז הפכה ראשון לציון לאחת הערים שהכי מקדמות את הקהילה הלהט"בית, הקימה מועדונים ייעודיים עבור חברי הקהילה, מכינה המיועדת לנוער הגאה ואף נפתח תיק מיוחד בנושא הלהט"ב שאותו מחזיקה כאמור הרוש. בשנים האחרונות המצעדים ואירועי הגאווה גם עברו ללא בעיות או הערות חריגות, אך כעת, שבע שנים מאז החל לצאת לדרך, נתקלים המצעדים והאירועים בקריאות התנגדות וגינוי של תושבים, חלקם כלל לא דתיים.
מי שהצית את הסערה היה כאמור הרב כהן, שהוציא מכתב חריף לראש העירייה רז קינסטליך ובו כתב: "התמיכה שלך בשטויות של הלהט"בים ידועה. כדי לצנן את הטיפשות שלכם ולהכניס אותה לפרופורציות הנכונות, אני מציע שאם כבר אתם רוצים לקיים מצעד בושה וחרפה ולתלות את דגלי התועבה ברחבי העיר, המועצה תחליט שמצעד הבושה והחרפה יהיה הרחק ממרכז העיר ודגלי התועבה ייתלו רק ליום אחד ולא לחודש".

כהן: "קינסטליך יצא מדעתו"

אחרי הסערה שהתעוררה, השבוע בשיחה עם "ידיעות ראשון" נשמע כהן נחרץ עוד יותר בטענה שקיבל תמיכה גדולה מהציבור. "אני לא יכול ללכת ברחוב, אנשים עוצרים אותי ואומרים לי 'יישר כוח' שאני מוחה את המחאה בשמם. אנשים חוששים לדבר על זה בקול והם דוחפים אותי להמשיך להשמיע את הקול הזה. אני לא פוחד להגיד את הדברים ולא ישתיקו את הדעות שלי. אני לא בא לחנך אף אחד ולא אומר להם איך לחיות, אבל אני לא מבין מה השיגעון לעשות את החגיגות האלה? זה הרי טינוף של המרחב הציבורי וראש העיר מתנהג כמו מטורף ומתקצב את זה בהמון כסף, הוא יצא מדעתו ואנחנו משלמים על זה מאות אלפי שקלים. הרי לא מעניין אותו להט"בים בכלל, רק תמיכה פוליטית.
4 צפייה בגלריה
הרב אריה כהן. "הם אנשים עם בעיה שרוצים תשומת לב"
הרב אריה כהן. "הם אנשים עם בעיה שרוצים תשומת לב"
הרב אריה כהן. "הם אנשים עם בעיה שרוצים תשומת לב"
(צילום: קובי קואנקס)
"למה לטמא ולחשוף את הילדים לכל זה? גם בעניין הדגלים, למה זה צריך להיתלות בכל העיר לתקופה כל כך ארוכה? הם אנשים עם בעיה שרוצים תשומת לב. העירייה צריכה להפסיק לתמוך בהם ולהוציא על הגחמות שלהם מאות אלפי שקלים".
מי שמחזק את דבריו הוא עו"ד יוסי פאר, נציגו של רב העיר וולפא ולשעבר מחזיק תיק הכשרות במועצה הדתית. "שני ערכים נפגשים פה, חופש הביטוי וחופש הדת, ויש פה פגיעה ברגשות הדתיים. צריך למצוא דרך לאזן. לא צריך להתהדר בלהט"ביות ולפגוע ברגשות של אחרים. אם יש מסלולים שבהם אפשר ללכת אז לדאוג שזה לא יעבור דרך בתי כנסת או ישיבות. כמו שלא מוכרים חזיר במרכזי קניות גדולים כדי לא לפגוע ברגשות הדתיים".

לא רק דתיים

גורם חילוני נוסף הוא הפעיל העירוני ולד קפוסטין, שקידם יוזמות כמו תחבורה ציבורית בשבת והצבת עץ אשוח במרכז העיר לרגל הנוביגוד. "המקום בו אפשר לערוך את המצעד הוא האמפיפארק הסמוך לחי כיף, מקום מכובד המאפשר חגיגה של אירוע רב־משתתפים ומניעה של חסימות כבישים במרכז העיר. מעבר לכך, הציבור דורש תחבורה ציבורית בשבת וזה חשוב לו הרבה יותר ממצעד הגאווה. כל עוד ראש העיר לא יפעל לקידום התחבורה בשבת הוא אינו יכול להתגאות בכך שהעיר פלורליסטית".
מי שהיה הראשון להתנגד למצעדים ונחשב לקול חריף מאוד במאבק הוא חבר המועצה לשעבר, מאיר עקיבא, שהפגין לפני שבע שנים בעת קיום מצעד הגאווה הראשון. "לא צריך מצעד גאווה בכלל. אנחנו מכירים בקהילה ולא נגדם, אבל המצעדים נוטים משנה לשנה להיות אלימים. יש שם יותר עירום ומראות שלא נוחים לאף אחד. ראשון לציון לא צריכה לקחת חלק במצעדים האלה. מועצת העיר צריכה להעביר מסר לכל הצועדים והצועדות שאנחנו מקבלים אותם, אבל מפה ועד לצעוד בתוך העיר כשאנשים מתלבשים חושפני זה לא רצוי ולציבור אין רצון לממן את זה.
"הציבור הזה שייך למדינת ישראל ויש לנו דגל אחד - דגל ישראל. חוץ ממנו אין דגל אחר, לא דגל של רבנים, לא דגל של תנועות אחרות וגם לא דגל גאווה. אני לא מוכן שהכסף שלי יממן את המצעדים האלה. יש גבול לכל דבר".
4 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בעיר לפני שלוש שנים
מצעד הגאווה בעיר לפני שלוש שנים
מצעד הגאווה בעיר לפני שלוש שנים
(צילום: אבי מועלם)
גורם בכיר בעירייה הסביר השבוע כי "המצעד בתחילה ירד מהפרק בגלל עלויות אבטחה גבוהות והוחלט על אירועי גאווה כמו שהתקיימו בשנתיים האחרונות, אולם מחזיקת תיק הלהט"ב אילנית הרוש, מנסה בכל דרך להתעקש על מצעד, בעוד ראש העירייה לא מוכן לבזבז כספי ציבור על עלויות גבוהות של אבטחה ולכן כרגע מחפשים חלופות אמצע".

הלהט"בים: "לא מפחדים"

בקהילה הגאה מנסים לשמור על איפוק אל מול הסערה שהחלה, אך הם מודים שאמירות כמו אלו שנשמעות הן מאוד מסוכנות. "זה מעצים חוסר לגיטימציה לנוער להיות מי שהם", אומר דור גונן, חבר הוועד הגאה בעיר ואחד ממארגני אירועי הגאווה. "במקרה שלי זה מעצים אצלי מקרים אחרים על בסיס להט"בפובי. אני חוויתי הוצאה מהארון בגיל 15, זאת אומרת שמצאו פרופיל שלי באתר היכרויות בתקופה שעוד לא הבנתי מי אני ופרסמו את זה בכל בית הספר. מבחינתי, מי שהתנכלו אליי באותה התקופה ועשו את מה שעשו הם אנשים שקיבלו גב ורוח גבית מאנשים כמו אריה כהן.
"אנחנו מבצעים את המצעד והוא לא יתבטל. נתלה דגלי גאווה שיונפו קבוע בעיר בכמה וכמה מקומות, זה עוד לא אושר אבל להערכתנו זה יאושר וייתלה במערב, במזרח וגם במרכז.
"ראשון לציון היא עיר שמקבלת את כולם ואמירות כמו שנאמרות לאחרונה על ידי כהן ואחרים הן אמירות שמחזירות אנשים לארון וגורמות להם לחיות בפחד. אני מכיר גם אנשים שהתאבדו או נזרקו מהבית בגלל אמירות כאלה. העירייה לא יכולה להפלות אותנו. האירוע שלנו הוא מצעד הגאווה ועבור אחרים יש חגיגות ל"ג בעומר וכל אלו מתוקצבים מחשבון משלמי המיסים. אני לא אומר להם לא לקיים אירועים על דברים שהתרחשו לפני אלפי שנים אז למה הם מתערבים לנו? זה כמו שמישהו יאסור על אחרים לאכול דונאטס רק כי הוא בדיאטה. אני בעד כל דבר שמאפשר שוויון ולכל אחד מותר לבחור מה להיות. אם אתה רוצה להיות חייזר אז תהיה חייזר".
4 צפייה בגלריה
ראש העירייה קינסטליך. עלויות גבוהות
ראש העירייה קינסטליך. עלויות גבוהות
ראש העירייה קינסטליך. עלויות גבוהות
(צילום: קובי קואנקס)
הילה רוזנפלד, חברה נוספת בוועד הגאה בעיר ושותפה לפעילות המתוכננת בחודש הגאווה, מנסה לא לתת לרעשי הרקע להשפיע על עבודתה. "יהיו המון אירועים ברחבי העיר כשבסוף החודש יהיה מצעד וסופ"ש גדוש פעילות. אנחנו נמצאים בשנת 2022, צריך לקחת פנס ולהפיץ אור. יש בעיר אירועים עבור כל האוכלוסיות והקהילות, אז אין סיבה שלא עבור הקהילה הלהט"בית.
"דווקא עכשיו אחרי הקורונה יש הזדמנות לצאת ולחגוג ושיח קשה ותקיף לא מפחיד אותנו. מגיע לאנשים, אחרי שנתיים שהיינו בבתים, לצאת וליהנות ולהראות שיש כאן כל מיני סוגים של משפחות".

תגובות

מחזיקת תיק הלהט"ב אילנית הרוש: "כמו בכל שנה, יתקיימו בראשון לציון אירועי גאווה גם ב־2022 במהלך כל חודש יוני. הפרטים הטכניים עודם בבדיקה ועל כן אינם סגורים. אנו עושים כל מאמץ כדי לאפשר מצעד בעלויות הגיוניות. אני מציעה לחשוכים להתאזר בסבלנות ואף מזמינה אותם להצטרף אלינו לאירועים ולהתרשם בעצמם מהציבור הנפלא".
מהעירייה לא התקבלה תגובה.