מיזם התחבורה העירונית בשבת "נעים בסופ"ש" מתרחב, אך שוב דרום גוש דן - בת ים, חולון וראשון ציון ‑ נותרות בחוץ, ולתושבים שזקוקים לתחבורה בשבת, רבים מהם צעירים וחלקם ללא רישיון, נמאס להמתין, והם קוראים לרשויות לקחת אחריות: "דווקא ביום חופש העיר נטושה, אף אחד לא יוצא כי אי־אפשר, צעירים, קשישים, נכים ועולים חדשים, כולם תקועים בגלל אטימות".
5 צפייה בגלריה
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
(צילום: קובי קואנקס)

על העיריות לממן


מיזם נעים בסופ"ש מפעיל עשרה קווי אוטובוס בשבת במסגרת תחבורה עירונית לתושבי גוש דן, אך אף אחד מהקווים לא מגיע לאיזור דרום גוש דן, וכך למעשה בזמן שתושבי רמת השרון, תל אביב וגבעתיים נהנים מקווי אוטובוס זמינים במהלך השבת, בבת ים, חולון וראשון לציון עדיין נאלצים למצוא פתרונות יצירתיים כדי להתנייד בסוף השבוע.
לאחרונה הצטרף למיזם קו נוסף ‑ 714 ‑ אך במקום לתת מענה לערים בהן אין תחבורה ציבורית בשבת, הוא מיועד לתושבי כפר סבא. הסיבה לכך היא שכדי להשתתף במיזם, על העיריות לממן את האוטובוסים החינמיים, כיוון שבישראל תחבורה ציבורית אסורה בשבת ואפשר לספק אותה רק בחינם במסגרת תחבורה עירונית, אך כל עוד העיריות בבת ים, חולון וראשון לציון לא ירימו את הכפפה וייקחו חלק ביוזמה, תושבי דרום גוש דן יישארו בלי תחבורה בשבת.

ראשל"צ: "תקועים בעיר"


"אני גר בראשון לציון, אבל לומד בתיכון בבת ים, כך שאני משתמש בתחבורה ציבורית כל יום, אבל דווקא ביום החופשי שלי אני לא נייד", מסביר אלירן ארחיפוב (18), תושב ראשון לציון. "כל מקומות הבילוי בראשון לציון נמצאים בקצוות של העיר ‑ חוף הים, מסעדות וקולנועים באזורי התעשייה. לכל מקום אתה צריך להגיע עם רכב, ועבור צעירים בגילי זה לא פרקטי. אני גר במערב ראשון לציון, וכל מקום שאני רוצה להגיע אליו מאלץ אותי להשיג טרמפ. כל החברים שלי במצב הזה. זה לא רק עניין של נוחות, אלא ממש סוגיה חברתית. אם אני רוצה להתארח בארוחת שבת אצל משפחה או חברים מחוץ לעיר, אין לי פתרון".

5 צפייה בגלריה
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
"זה לא רק עניין של נוחות, אלא ממש סוגיה חברתית"
(צילום: קובי קואנקס)

"אני צריך לקחת מונית ספיישל במאות שקלים או לבקש רכב מההורים. תמיד אומרים לנו לא לשתות ולנהוג, אז איך אנחנו אמורים לחזור ממקומות הבילוי? זה לא נתפס שמגבילים אותנו ככה, אפילו בתוך העיר שלנו. אגב, זה לא רק עניין של צעירים. יש המון עולים חדשים מאוקראינה בראשון לציון, לרובם אין כלי רכב, וגם לא לכולם יש רישיון ישראלי. מה הם אמורים לעשות? למה הם צריכים להיות מוגבלים? בבת ים יש להם לפחות תחנה בגבול יפו, ובחולון יש תחנה בגבול תל אביב לכיוון וולפסון. לנו בראשון לציון אין אף פתרון. אנחנו פשוט תקועים בעיר בכל סוף שבוע והגיע הזמן שהרשות שאחראית עלינו תעשה משהו בנידון".

בת ים: "זה הרגליים שלנו"


אך נראה שגם מי שנמצא קרוב לתחנות הקצה, לא תמיד יכול ליהנות מהן.
"אני צועד 40 דקות לגבול יפו כדי לקחת אוטובוס בשבת, ובסוף פוגש שם רק בת ימים", מספר שון סיאונוב (17) תושב בת ים. "זה אבסורד שתחנה של קו 705 של מיזם נעים בסופ"ש, שממילא משרתת בעיקר את תושבי בת ים, לא נמצאת בעיר עצמה, אלא בתל אביב. זה גם לא פשוט להגיע לשם. בקיץ זה חום אימים ובקור של החורף עם הרוחות זה סיוט. אבל זה לא רק אני. מה עם קשישים ונכים? מה עם אנשים שגרים רחוק יותר? אין שום סיבה שנסתפק בפתרונות מאולתרים. זה מרגיש שכל ראש עירייה פוחד לקחת על עצמו את האחריות, אז הוא מחכה לראש עירייה אחר שיהיה ראשון, אבל הגיע הזמן לחבר את כל דרום גוש דן למיזם תחבורה בשבת".

5 צפייה בגלריה
מיניבוס של נעים בסופ"ש
מיניבוס של נעים בסופ"ש
מיניבוס של נעים בסופ"ש. מה איתנו?
( צילום: דנה קופל)

"עבורנו זה ממש הרגליים שלנו. אני משתמש בתחבורה ציבורית כל יום ‑ להגיע לעבודה, לאמא, לפגוש חברים, לצאת לאכול. לא הגיוני שדווקא ביום החופשי שלי אין לי איך להתנייד. לדעתי זה גם אינטרס של העירייה. תמיד מדברים על החלום הגדול להפוך את בת ים לעיר תיירות. איך תעשו את זה בלי תחבורה ציבורית בשבת? איך מצפים מתייר שמבקר בתל אביב להגיע לכאן אם הוא אפילו לא יכול לקחת אוטובוס? הצטרפות למיזם הזה תביא מהפיכה לבת ים. היא תחבר אותה עם רשת המטרופולין של כל גוש דן. זה יביא בליינים, לקוחות, עסקים יפרחו, כולם ירוויחו".

קראו גם:

ארחיפוב וסיאונוב לא מסתפקים בדיבורים. הם כבר פתחו עצומה עליה חתמו כ־600 צעירים, והם מאמינים שזה הזמן להיאבק על זכותם להתנייד גם בסופי שבוע.
סיאונוב: "אנחנו לא נצביע לפוליטיקאים שלא יצהירו שהם בעד תחבורה בשבת. זה יביא חיים לערים. היום בת ים נטושה בשבת. הכל דממה, אין אף אחד ברחובות. התחבורה תחייה אותה וגם את כלכלת התיירות שכל הזמן מנסים ליצור כאן".

"זול, נוח ונגיש"


אך האם זה אכן פרקטי? מתברר שמי שעוסק בתחום כבר יודע לומר שההצעות מונחות על שולחנותיהם של ראשי הערים, אך הם דוחים אותן מטעמי תקציב וקואליציה.

5 צפייה בגלריה
עו"ד אבי אריה
עו"ד אבי אריה
עו"ד אבי אריה
( צילום: פרטי)

"השירות הזה לא רק קיים, אלא גם מוכיח את עצמו", אומר עו"ד אבי אריה, תושב בת ים. "אני גר על גבול יפו ונעזר בקו 705 בשבתות רבות, למרות שיש לי רישיון ורכב, כי זה זול, נוח ונגיש. הקווים מלאים, מה שמוכיח שהיוזמה יעילה. העניין הוא שהרשות צריכה לממן את הקו והם מתייחסים לזה כדבר לא כלכלי, אבל בפועל מה שקורה זה שתושבי העיר יוצאים לבלות בתל אביב, מוציאים שם את כספם ובדרך עקיפה מממנים את הקווים שפועלים שם.
נעים להם בסופ"ש
תל אביב
גבעתיים
הוד השרון
קריית אונו
רמת השרון
מודיעין
שוהם
כפר סבא
"שיקול נוסף זה עניין הקואליציה, הם לא רוצים לפגוע בסטטוס־קוו עם הדתיים".
אך גם לסוגיה הזאת מקדמי המיזם מצאו פתרון.
"אלה לא אנשים שאם לא יהיו להם אוטובוסים הם יילכו לבית הכנסת, הם ממילא יחללו שבת", אומר יריב נחשון, תושב בת ים שמפעיל את קבוצת הפייסבוקSecret Bat Yam, שמקדמת את המיזם. "להיפך, אפשר לומר שזה מקטין חילול שבת, כי יהיו פחות כלי רכבי על הכביש, ומונע פיקוח נפש, כי כך גם יהיו פחות תאונות. ובכלל, אם מדברים על מצוות, מה עם כבד את אביך ואת אמך? כיצד ייתכן שתושב בת ים לא יכול ללכת לבקר את הוריו בשבת, או לקיים מצוות ביקור חולים עבור חבר מאושפז? שבת זה הזמן של אנשים להיפגש ולהיות יחד. אני כבר לא מדבר על לבקר בשמורת טבע בצפון, אלא בסך הכל על ביקורים בסיסיים באיזור. אבל רק אצלנו 15 אחוז מהזמן לאנשים אין אפילו את הנגישות הבסיסית הזאת".

חולון: "מנותקת"


בעבר סיעת "צעירים" הגישה מספר שאילתות בנושא למועצת העיר חולון, אך גם בעיר הילדים, שבסופי שבוע מציעה אינסוף בילויים, הצגות, מוזיאונים ואת מתחם לה פארק התוסס, אין לתושבים כיצד להתנייד בשבת.
חבר ועדת תחבורה החבר בסיעת צעירים, מקס מורוגובסקי, המשמש גם כיו"ר עמותת "תחבורה בדרך שלנו", מאמין כי הכל עניין של סדר עדיפויות.

5 צפייה בגלריה
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
"הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור". חותמי העצומה למען תחבורה ציבורית בשבת
לצעירים בעיר מגיעה אלטרנטיבה, למבוגרים מגיעה נגישות"
(צילום: קובי קואנקס)

"חולון מנותקת בשבת, למעט התחנה ליד וולפסון ששייכת לתל אביב, אבל העירייה יכולה לשנות את זה בקלות ‑ היא רק צריכה לקחת חלק במיזם, להציב את זה בראש סדר העדיפויות שלה, כי זה צורך של תושבים רבים. . לעיר יש את הזכות להעניק לתושבים שלה את השירות הזה. לא ייתכן שתושב מרכז העיר לא יכול להגיע ללה פארק אם אין לו רכב. לא ייתכן שמשפחה תיאלץ להוציא מאות שקלים רק בשביל להגיע ולשוב מבילוי. בתקופה כזאת הגיע הזמן שיתחשבו בכלל הציבור בעיר".

תגובות


מעיריית ראשון לציון נמסר: "להפעלת תחבורה ציבורית בשבת ישנן משמעויות לא רק בפן הדתי, אלא גם ביחס לאופן הפעלתה. בשלב זה מתקיימים דיונים עם גורמי מקצוע, שבוחנים את הנושא וכיצד ניתן לנהל מערך תחבורה שמתאים לעיר רביעית בגודלה בארץ, באופן המיטבי לתושבים. כאשר העירייה תגבש את עמדתה, תפורסם הודעה לציבור".
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "כמו רוב העיריות בארץ, הנושא נמצא עדיין בבחינה ותוך המתנה להחלטת הממשלה על הפעלת מוניות השירות במהלך סופי השבוע".
מעיריות חולון טרם נמסרה תגובה.