בשנים האחרונות הורגלנו לשמוע את תלונותיהם של תושבי דרום הארץ בנוגע לטיפול בפזורה הבדואית ואוזלת ידה של המדינה נוכח הפרות חוק רבות. כעת מתברר שממש בסמוך לכפר חב"ד, בקרקע הנמצאת בין שכונת צריפין החדשה לכפר שמאכלס משפחות של חסידים, ישנו מאחז בדואי שלטענת תושבי האיזור, הפך את חייהם לסיוט מתמשך.
4 צפייה בגלריה
פעילות משטרה השבוע במתחם
פעילות משטרה השבוע במתחם
פעילות משטרה השבוע במתחם
(צילום: דוברות המשטרה)
קראו גם:
"מדובר בחמולה של שבט אבו ליבדה", מספר משה גוטמן, יו"ר ארגון המתנדבים של כפר חב"ד, שמוביל בשנתיים האחרונות את מאבק תושבי הכפר. "הסיפור שלהם הולך 20 שנה אחורה, הם הגיעו לאיזור שסמוך למחנה צריפין, מחנה גדעונים, והתיישבו עליו. זה התחיל ממבנה קטן שהלך וגדל ויחד איתו גם החמולה שלהם. בתחילה הם היו מעט אנשים והם הלכו והתרבו ויחד איתם גם המבנים והבנייה הלא חוקית. כיום הם מונים כ־200 נפש שחלקם עוסקים בפעילות לא חוקית".
כך למשל, טוען גוטמן, מדי לילה מתבצעת במקום שריפה של פסולת בניין או קווי נחושת, מה שגורם למטרד ריח ולמפגע סביבתי גדול מאוד עבור תושבי כפר חב"ד וגם של היישובים הסמוכים. "יש קולות של ירי צרורות המגיע מהפרדסים, שם הם בודקים את כלי הנשק לפני מכירתו, ויש גם גניבות רכוש, מצאנו שם כבר כמה פעמים רכוש ששייך לתושבי הכפר".

איומים על החיים

לטענת התושבים, פניות למשטרה לא הועילו, "המשטרה לא מצליחה להתמודד עם המצב", טוען גוטמן, "ולכן לא היתה ברירה ואנחנו תושבי הכפר פועלים נגדו. אני מבצע פטרולים בפרדס מדי פעם כדי להראות נוכחות, אבל יש מקרים של חוסר אונים שאתה לא יכול לעשות כלום, למשל במקרה של ילדים בני עשר שגונבים אופניים ואין מה לעשות כי החוק לא מאפשר לי לרדוף אחריהם ולהתעמת איתם. אנחנו סובלים גם מריחות שריפה חריפים מדי לילה, גם בכפר וגם במושבים הסמוכים. לאחרונה תפסתי בעל רכב שהיה אחראי על אירועי ירי בפרדסים. במהלך צום תשעה באב בזמן התפילה שמענו ירי והגענו לשם כדי לחפש את היורה, ואחרי מרדף של כמה דקות ראינו מישהו יורד מהרכב עם נשק ביד. הרכב שהיה שייך לאחד מבני החמולה ננטש גם הוא בדרך ואחרי חיפושים מצאנו רובה עם כוונת טלסקופית ומחסניות נשק. לפני שבועיים היתה שריפה בפרדס וראינו רכב עולה באש, ככל הנראה לאחר שנעשו עימו מעשים בעייתיים והיה צורך להיפטר ממנו".
4 צפייה בגלריה
משה גוטמן . איומים וניסיון דריסה
משה גוטמן . איומים וניסיון דריסה
משה גוטמן . איומים וניסיון דריסה
(צילום: קובי קואנקס)
ביום שלישי השבוע, לאחר פניית העיתון לגורמי האכיפה, כוחות משטרה מתחנת רמלה ויח' מתפ"א הוציאו לפועל צו הריסה לאחד המבנים במקום. על פי המשטרה נתפסה שם כמו כמות גדולה של ברזל, אוטובוס, מכולה ונגרר שחשודים כגנובים, ומצבור של חלקי כלי נשק - מחסניות, רגליות וכוונות לרובי M-16. תושב המקום (40) נעצר לחקירה

"הרכב דהר לעבר העגלה"

בעקבות הפעילות שמוביל גוטמן, הוא טוען שהוא עצמו הפך למטרה וכבר קיבל איומים על חייו. "ניסו לדרוס אותי וגם איימו עלי שעדיף לי לא להתקרב אל האיזור שלהם יותר, אבל אני לא מתכוון להיכנע. אני לא חושש. יש לי את הכלים לשמור על עצמי ואני יודע שאני על הכוונת שלהם. אם המצב לא יטופל הוא רק יחמיר. זה מרכז הארץ, צמוד ל'שמיר־אסף הרופא' וראשון לציון, וברגע שלא תהיה נוכחות הם יעשו מה שהם רוצים וגם תושבי ראשון לציון יסבלו".
4 צפייה בגלריה
שריפת פסולת
שריפת פסולת
שריפת פסולת
(צילום: פרטי)
כשגוטמן מספר על חשש שקיים בקרב תושבי האיזור, הוא מתכוון גם לאירוע חמור שהתרחש בשבת האחרונה, שבה בנס לא נפגעו ילדים בני שלוש. "אשתי צעדה בכביש ביום שבת עם שתי אחייניות שלי בנות שלוש, ואיתן גם בני בן השלוש שהיה בעגלה", מספר שמוליק שייק, "היא הלכה מאחוריהם כ־20 מטרים ואז הגיע רכב לבן, דהר בפראות בכביש. זה היה באיזור המרכז של הכפר, מקום שבו בשבת אין רכבים בדרך כלל ואנשים הולכים על הכביש. היו הרבה אנשים על הכביש אבל הוא לא האט וגם עשה כמה סיבובים של רושם, להראות שלא אכפת לו מאף אחד.
"האחייניות והבן שלי הלכו בשוליים של הכביש והוא לפתע סטה לעברם", מתאר שייק, "מרוב הבהלה האחייניות עזבו הכל וברחו ללא העגלה שנשארה במרכז כשהבן שלי נמצא בתוכה. לא יודע אם הוא התכוון לעצור, אבל ממש רגע לפני שהוא נכנס בעגלה הצליחו להסית אותה משם. אשתי במשך שעתיים לא נרגעה, צרחה בבהלה מהפחד והאימה, היה לה קשה להתאושש. רק כשאני הגעתי ודיברתי איתה נפל האסימון שהיה כאן מעשה מכוון. מישהו שיודע שיש אנשים שהולכים על הכביש וראה שיש ילדות עם עגלה על הכביש, זה אירוע מכוון ולא דבר שקרה בטעות, והן ניצלו מזה. אנחנו כמובן מתכוונים לפנות למשטרה ולהגיש תלונה, קודם ניקח את החומרים המצולמים ומשם נמשיך הלאה".
גם מנדי ברונפן מספר על תקרית שהיתה לו עם בני החמולה. "יצאתי להליכה בכפר חב"ד. זה היה בסביבות השעה תשע וחצי-עשר בלילה. כשיצאתי מהכיכר ליד בית הספר מלאכה בתוך היישוב, הגיעו שני נערים עם מקלות והרימו אותם לעברי. ניסו לעשות עוד קצת פוזות מאיימות ולא אמרו שום דבר ואני מיהרתי לעבור צד כשהם המשיכו הלאה. התקשרתי מהר לאחד האחראים אצלנו על מתנדבי הביטחון ומיד הם יצאו לעברי ועיכבו אותם. המשטרה הגיעה גם כן אותם.
4 צפייה בגלריה
תפיסת נשק בפרדס
תפיסת נשק בפרדס
תפיסת נשק בפרדס
(צילום: דוברות המשטרה)
"לגבי המשטרה, על פי הבנתי בסוף הכוחות של המשטרה בנויים לעבוד עם אנשים שומרי חוק כי רק אותם היא יכולה להפחיד", מוסיף ברונפן במרירות. "אף אדם נורמטיבי לא רוצה תיק פלילי במשטרה. פה מדובר באנשים פורעי חוק. זה לא כוחות, מה אכפת להם לקבל קנסות או עונשים על תנאי? מסגרת השיטור הקהילתי לא ערוכה להתמודד עם הדבר הזה".

"אנשי כפר חב"ד מוזמנים לקפה"

בחמולת אבו ליבדה מכחישים את הטענות. "אין לנו שום דבר עם תושבי כפר חב"ד", אומר איברהים אבו ליבדה המתגורר במקום, "הם מוזמנים אלינו תמיד לבוא לשתות קפה ולהיות חברים שלנו. אף פעם לא רבנו ולא היו בינינו בעיות. הקולות של הירי שהם מדברים עליהם מגיעים מהפרדס וזה התפקיד של המשטרה לתפוס אותם. אנחנו לא יכולים להחליט מי ייכנס לפרדס והוא לא באחריות שלנו, אנחנו לא המשטרה. אנחנו גם לא אחראים על הפסולת וגם לא שורפים את זה. יש לנו מטמנה ששם אנחנו שופכים את כל הפסולת והכל עובד באישורים".
איברהים אבו ליבדה: "הקולות של הירי שהם מדברים מגיעים מהפרדס וזה התפקיד של המשטרה לתפוס אותם. אנחנו לא יכולים להחליט מי ייכנס לפרדס והוא לא באחריות שלנו"
ממשטרת ישראל נמסר: "משטרת ישראל פועלת באופן רציף כנגד העבירות המבוצעות על ידי המשפחה המתגוררת במתחם באיזור צריפין.
"בשנה החולפת לרבות השבוע בוצעו מספר פעילויות אכיפה נרחבות של המשטרה וגופים נוספים כנגד המשפחה בעבירות של אחזקה ושימוש באמל"ח לא חוקי, גניבות רכבים, אלימות וכן עבירות של איכות הסביבה ובכלל זה חיבורים פיראטיים של חשמל, גז ומים, בנייה בלתי חוקית, שריפת פסולת ואחזקת בעלי חיים בתנאים לא הולמים.
"נציין כי לאורך השנים נפתחו תיקי חקירה ונעצרו מספר מבני המשפחה בעבירות שונות וכתבי אישום הוגשו כנגדם בסיום חקירתם. משטרת ישראל תמשיך באכיפה בלתי מתפשרת כנגד מי שבחרו לעסוק בפשיעה לסוגיה".