מיזם משמר השכונה שפועל בראשון לציון כבר שנים, עולה שלב: עד כה המתנדבים היו תושבים מהשכונה עצמה, וכעת יצטרפו למערך סטודנטים שיקבלו מלגות עבור ההתנדבות במשמר.
2 צפייה בגלריה
בביצקי והמתנדבים. "נוכל לתת יותר שעות סיור"
בביצקי והמתנדבים. "נוכל לתת יותר שעות סיור"
בביצקי והמתנדבים. "נוכל לתת יותר שעות סיור"
(צילום: פרטי)
"כל החשיבה הייתה שיש לנו כמעט 400 מלגאים, אותם סטודנטים מקבלים עזרה כלכלית ומרוויחים כניסה לעולם ההתנדבות והנתינה", אומר איתי מתיתיהו, סגן ראש העיר ומחזיק תיק הנוער והצעירים. "המלגה היא הדלת של הסטודנט לעולם ההתנדבות, לתרום למקום שבו הוא מתגורר. נוצר שיח על נוער שמשוטט ברחבי העיר, וגם תחושת הביטחון של התושבים עלתה בשיח, וכך נוצרה המחשבה יחד עם החברה לביטחון שהסטודנטים יוכלו לסייע למשמר השכונה".
מטרת פרויקט משמר השכונה, שרץ כבר כמה שנים בעיר, היא להקנות תחושת ביטחון, להגביר את הנוכחות והבולטות בשטח ולייצר הרתעה. המלגאים שמצטרפים לפרויקט של המשמר מקבלים חולצות, מכשיר קשר ורכב של החברה לביטחון והם מסיירים עם מתנדבים תושבי השכונות לאחר הכשרה והדרכה על ידי החברה לביטחון ושיטור עירוני לגבי ההתנהלות בשטח.
"הפרויקט קם לפני 15 שנים בנחלת יהודה ומאז הפך למודל ארצי", מסביר מקסים בביצקי, סגן ראש העיר ומחזיק תיק הביטחון בעירייה. "כשראיתי את המודל בנחלת יהודה, אמרתי שאני חייב להעתיק אותו לשכונות נוספות, אז התחלנו בנווה ים ולאחר מכן בנווה חוף, אני בעצמי מתנדב", הוא מספר.

2 צפייה בגלריה
מותר להמיר רק פעם אחת. ניידת שיטור
מותר להמיר רק פעם אחת. ניידת שיטור
ניידת שיטור בראשל"צ
(צילום: אבי מועלם)

המתנדבים לא באים במגע עם התושבים, הם מבוטחים, יש להם מכשירי קשר וניידת אך אין להם סמכויות, הם מהווים למעשה העיניים של השכונה באותן שעות שמועדות לפורענות. "כשרואים ניידת עם צ'קלקה – זה מרתיע, הם הנציגים שלנו בשטח, כשהם רואים משהו הם קוראים לנו, ובהתאם לצורך אנחנו שולחים ניידת", אומר בביצקי. לדבריו, גם העובדה שהמתנדב נמצא בנעליו של הפקח לזמן מה חשובה, כדי שהתושבים יראו את עבודת הפקחים הקשה, מעבר למתן דוחות.
נתוני פשיעה ירדו?
"הנתונים יורדים גם ככה כל שנה, כי החברה לביטחון כל הזמן גדלה, וכמות השוטרים לעומת זאת נשארה אותו הדבר. הרבה דברים שהמשטרה לא מספיקה אנחנו מספיקים. יש לנו בשיטור העירוני 14 שוטרים ו־24 מסיירים, עבירות קטנות שפעם המשטרה הייתה מטפלת בהן, אנחנו מטפלים בהן ולהם יש את האפשרות לטפל בדברים הגדולים יותר".

קראו גם:

מי שמתנדב במשמר השכונה ומרכז את המשמר בשכונת נווה חוף הוא יריב סדרס, שמספר שלמרות שהפרויקט בשכונה עדיין בחיתוליו, כבר כיום יוצאות ניידות פעמיים בשבוע עם מתנדבים. "אנחנו מקנים תחושת ביטחון עם הניידת, אנחנו נכנסים לכל החניונים של הבניינים ולכל סמטה, נכנסים לכל פינה וכך כל שכונה פועלת באיזור שלה", הוא אומר.
מרגישים הבדל בתחושת הביטחון?
"בחגים עשינו הפסקה והייתה עלייה בתקופה הזו, יכול להיות שאם היינו ממשיכים זה היה נמנע. ברגע שיהיו לנו יותר מתנדבים נוכל לתת יותר שעות, יש שכונות שמסיירים בהן בכל לילה מהשעה עשר ועד שתיים". הוא מספר שבמיוחד כיום כשהאלימות גואה, סיירת שכונתית כזו עם ניידת ודיווח מהיר למשטרה, מקנה לתושבים תחושת ביטחון.