רקדנית פראלימפית המוגבלת בניידות, אצן עיוור שרץ חצי מרתון ומשורר עם אוטיזם שכותב שירים באמצעות אייפד, הם חלק מקבוצת אנשים מעוררי השראה שיכבבו במהלך החודש הקרוב על שלטי חוצות בעיר, כחלק מקמפיין שמקדמת העירייה במסגרת חודש המודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תחת השם: "לראות מעבר למוגבלות".
2 צפייה בגלריה
זינגר. "מקבלת המון תגובות טובות"
זינגר. "מקבלת המון תגובות טובות"
זינגר. "מקבלת המון תגובות טובות"
(צילום: פרטי)
בקמפיין השתתפו ויטל זינגר, רקדנית לטינית פראלימפית המוגבלת בניידות; עידו כהן, מרצה, יוצר ושחקן, המתמודד עם חירשות ועיוורון; האצן העיוור אמנון טנבוש שרץ חצי מרתון; יונתן חנני יהודאי, משורר אוטיסט המתקשר רק באמצעות אייפד; וטטיאנה שמעונוב, אמנית בלונים כבדת ראייה.

לשנות את הפוקוס

ויטל זינגר שמשתתפת בקמפיין שלטי החוצות, רקדנית לטינית פראלימפית, סיפרה השבוע ל"מיינט ראשון": "זו פעם ראשונה שאהיה על שלטי חוצות ואני שמחה על כך בשלושה כובעים, של היזמת החברתית שרוצה להעלות את המודעות לכך שאנשים עם מוגבלויות יכולים להיות פרזנטורים לכל דבר; של הרקדנית, שחשוב לה שיותר אנשים יכירו את הענף, וגם בכובע של הדוגמנות והמשחק". זינגר, ספורטאית פראלימפית, תושבת העיר בת 35, לא נתנה למגבלה בשום שלב בחייה לעצור אותה מלהגשים חלומות. "אני גאה בפרויקט הזה ושמחה על ההזדמנות להשתתף בקמפיין בעיר שלי, עם המסר שאני מעבירה כבר 20 שנה".
והוא?
"שאנשים עם מוגבלות הם קודם כל אנשים. הפוקוס הוא על מי שאנחנו כאנשים. המגבלה קיימת אבל היא לא כל מה שמגדיר אותנו. הקמפיין מנסה להעביר את הפוקוס מהמגבלה ליכולות שלנו".
זינגר חלתה בילדותה בסרטן ולאחר שהחלימה נותרה עם שיתוק בגפיים התחתונות. "מגיל קטן כל מה ששמעתי היה שאני יכולה לעשות הכל. אצל הרופאים שמעתי מה אני לא יכולה לעשות, עד שהגעתי לספורט והתמקדתי במה אני כן יכולה לעשות.
כבר 20 שנה היא ספורטאית בענפים שונים. חברת נבחרת ישראל בריקוד לטיני פראלימפי ומתאמנת בבית הלוחם תל אביב, זוכת מדליית ארד באליפות העולם, סגנית אלופת אירופה, גביע העולם וההישג האחרון, מדליית ארד מאליפות אירופה שהתקיימה לפני חודש.
לעשייה החברתית היא הגיעה מכך שהייתה נערה עם מוגבלות שנאלצה להילחם על זכויותיה. בכל שלב, אם זה בבית הספר כשהובלתי לכך שהתקינו מעלית ואם זה בצבא כשנלחמתי להתגייס לתפקיד משמעותי וגם בהמשך חיי באקדמיה כשלמדתי פוליטיקה וממשל, פרצתי דלתות. היום אני נהנית לראות איך המלחמות שעשיתי פרצו גבול גם בשביל אחרים".

2 צפייה בגלריה
ויטל זינגר בשלט החוצות
ויטל זינגר בשלט החוצות
ויטל זינגר בשלט החוצות
(צילום: עיריית ראשון לציון )

איך התגובות שאת מקבלת מאז שתמונתך מתנוססת ברחבי העיר על שלטי החוצות?
"המון תגובות, רובן טובות. אנשים אומרים לי שזו פעם ראשונה שהם רואים אישה בכיסא גלגלים על שלט חוצות. הייתי רוצה שזה יהיה יותר מנורמל, שהפוקוס יהיה עלינו ולא רק על המגבלה. אני מחבקת את המגבלה, היא בחיי, אבל היא לא מגדירה את כל כולי. אני באה ממקום של עוצמה. הלוואי שנראה עוד ועוד אנשים עם מוגבלות בשלטי חוצות ויגיע הרגע שלא נופתע מזה".

קראו גם:

ראש העירייה, רז קינסטליך: "מחובתנו כחברה לפעול למען שוויון ושילוב אנשים עם מוגבלות בכל תחום ולהנכיח בפעולות יזומות את היותם חלק משמעותי בחברה. יש לנו מגוון רחב של שירותים מותאמים עבורם כדי לסייע להם להשתלב ולהיות חלק משמעותי בעיר שלנו".

חודש של אירועים מיוחדים

לאורך כל החודש תקיים העירייה, בהובלת אגף שיקום נכויות במינהל לשילוב חברתי, מגוון רחב של פעילויות להעלאת המודעות לשוויון זכויות עבור אנשים עם מוגבלות. ביניהן, ההצגה "מושלמת" העוסקת בקבלת האחר; ערב זוגות בבית העם שבמסגרתו הורים לילדים עם מוגבלות ייצאו לדייט שאותו תארגן עבורם עיריית ראשון לציון במטרה לספק להם ערב חופשי וכיפי; סדנת בישול עם השף תום פרנץ - זוכה העונה השלישית של תוכנית הריאליטי מאסטר שף; מופע סטנדאפ של אבי גרייניק וצעירים עם מוגבלות; הרצאה קומית של תכלת גינס שמתמודדת עם אובדן השמיעה ומחלת הסרטן וההצגה "בלי עין הרע" על התמודדותו מעוררת ההשראה של השחקן אסף בן שמעון, תושב העיר, עם אובדן הראייה ומסעו להגשמת חלום הבמה והתיאטרון.