הסכסוך התעורר מחדש. הנהלת הסופרלנד בראשון לציון, עתרה בשבוע שעבר נגד העירייה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בדרישה למנוע הפקעת שטחים שמשמשים כחניוני הסופרלנד. בהנהלה טוענים כי ההפקעה מנוגדת להסכם בינה לבין העירייה.
2 צפייה בגלריה
הסופרלנד. קרבות על חניה
הסופרלנד. קרבות על חניה
הסופרלנד. קרבות על חניה
(צילום: עמית שעל)

הסופרלנד הינה חברה פרטית ובעלת זכויות החכירה לדורות במקרקעין הכוללים את פארק השעשועים וכן שטח של כ-20 דונם כחניה ציבורית בהתאם לתכנית החניונים. שטחי החניונים הוכשרו על ידי הסופרלנד ומשמשים עשרות שנים ללא תמורה את ציבור המבקרים. בנוסף היא גם זו שנשאה ונושאת באופן בלעדי לאורך כל השנים בעלויות ההקמה, הניקוי, השמירה והתחזוקה של החניונים.
לטענת הנהלת המקום, בשנת 2011 יזמו העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר, את הקמת האמפיתיאטרון בשטח הנמצא בסמיכות לסופרנלד. ההנהלה הגישה אז התנגדות לתכנית ולאחר שהתנגדותה נדחתה, הגישה בנובמבר 2011 ערר על כך לוועדת ערר. במסגרת הערר, עמדה ההנהלה על החשש שהקמת האמפי' תיצור בעיות תנועה ומחסור בחניה, וכמו כן תפגע בתכניות ההתרחבות של הסופרלנד.

קראו גם:

לרקע התנגדותה של ההנהלה להקמת האמפי, הגיעו העירייה והנהלת עיר השעשועים בשנת 2012 להסכם שנועד להפיג את חששותיה של ההנהלה, והכיר בצרכי החניה שלה. ההסכם גם אושר על ידי הוועדה המקומית. בהתאם להסכם התחייבו העירייה והוועדה כי שטחי החניה המצויים בחכירת הסופרלנד, ישמשו לחניה ציבורית של אורחי המקום בלבד והן אישרו הצבת מחסומים להבטחת שימוש זה. בתגובה הנהלת הסופרלנד חזרה בה מן הערר, באופן שאפשר את הקמת האמפי.

"ההסכם הופר"


הכול פעל כשורה עד ספטמבר 2022, אז טענה הנהלת הסופרלנד בעתירה מנהלית כי העירייה החליטה להתכחש לזכויותיה בחניונים ולנקוט באקט כוחני נגדה. וכך, פרצה והסירה העירייה את מחסומי הכניסה לחניוני הסופרלנד.
בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין גבי מויאל מאור, אלינור שטרק וארז קמיניץ, נטען כי העותרת נאלצה להגיש לבית משפט השלום בעיר תביעה במסגרתה עתרה וקיבלה צו מניעה זמני, האוסר על הפרעה לשימוש הבלעדי שלה בחניונים והורה לעירייה להקים מחדש את המחסומים שהוסרו. יודגש כי צו המניעה הזמני עומד בתוקפו עד להכרעה בתיק העיקרי (התביעה הנ"ל עודה תלויה ועומדת).
בעוד ההליכים בתביעה הנ"ל תלויים ועומדים והעותרת והעירייה מנהלות ביניהן משא ומתן שנועד לייתר את המשך ההליכים, נטען, כי העירייה והוועדה המקומית עשו יד אחת מאחורי גבה של העותרת, וזאת במטרה לרמוס את זכויות העותרת ולקבוע עובדות באופן כוחני, בוטה ושרירותי, תוך עקיפת ההליך המשפטי.

2 צפייה בגלריה
(סופרלנד ראשון לציון |צילום אבי מועלם)

על פי הנטען בעתירה, ביום 21 לנובמבר 2023, הודיע בא כוח העירייה במפתיע לבא כוח העותרת על ההחלטה, והכוונה להפקיע מהעותרת את זכויותיה הקנייניות במקרקעין. עוד הוא ציין כי בכוונת העירייה לתפוס חזקה בחניונים ביום 28 לינואר 24' ולהרוס במועד זה את השערים המצויים בהם במועד הנקוב, כל זאת ללא צו שיפוטי ותוך התעלמות בוטה מצו המניעה הזמני האוסר עליה לעשות כן.
העותרת מצידה הביעה התנגדות למהלך ההפקעה, והעירייה השיבה כי מועד תפיסת החזקה מכוח ההחלטה יידחה בשלב זה (בשל סיבות תפעוליות), והציעה לעותרת לדחות את המועד לתחילת תקופת השיהוי ליום מתן ההודעה העתידית לתפיסת החזקה. לצד זאת, עמדה בתוקף על כך כי ההחלטה עצמה עומדת בעינה, וסירבה לבטלה או להשעות את תוקפה.
עורכי הדין הדגישו כי מהלך ההפקעה בענייננו פסול מיסודו, ודין ההחלטה להתבטל. לטענתם, ההחלטה נגועה בשורה של פגמים חמורים ומהותיים, אשר תוצאתם חייבת להוביל לביטול ההחלטה. "בקבלת ההחלטה, הפרו המשיבות הפרה בוטה של ההסכם שנכרת בין הצדדים, ופעלו בחוסר סמכות, בחוסר סבירות קיצונית ובאופן שאינו מידתי, תוך שקילת שיקולים זרים, בחוסר הגינות והיעדר תום לב, ועקיפה של בהליך משפטי תלוי ועומד".

תגובת העירייה


מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מדובר בחניות ציבוריות שאמורות לשמש את כלל תושבי ראשון לציון והמבקרים בה, וכמובן גם את באי הסופרלנד והמבקרים בלייב פארק. החניות יהיו חינמיות לתושבי העיר ויסייעו להוריד מעומס החניה שיש באזור. אנו נמשיך לסייע למתחם הסופרלנד ככל שיידרש והמהלך בכל מקרה לא ייצא לפועל בחודשים הקרובים".