לקראת סוף שנת 2020 יצא ראש העירייה רז קינסטליך לסיור בשכונת רמת אליהו, סיור שגרתי שאותו הוא נוהג לערוך מדי שבוע. בשלב מסוים של הסיור התקרב אליו בעל עסק קטן בשכונה שכעס על מספר דוחות שקיבל מהעירייה בגלל הפרות קורונה ותקף את קינסטליך במכות.
4 צפייה בגלריה
זירת רצח בשכונת קריית גנים
זירת רצח בשכונת קריית גנים
זירת רצח בשכונת קריית גנים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
קראו גם:
בזכות הקהל הרב שהיה במקום לא נגרם לקינסטליך נזק, אך התוקף נעצר והוגש נגדו כתב אישום. על אף חומרת התקרית מתברר שהיא לא חריגה, מאחר שמספר התיקים שנפתחים מדי שנה בגין תקיפת עובד ציבור בשכונת רמת אליהו נחשבת לגבוהה ביותר בין שאר שכונות העיר, ורק בשנת 2020 נפתחו בה למעלה מ־50 תיקים מסיבה זו בדיוק.
דוח רשמי של המשטרה והמשרד לביטחון פנים חושף את נתוני הפשיעה בשכונות השונות בראשון לציון בין השנים 2021-2016 על פי סוגי הפשיעה. הדוח אף מראה כיצד השפיעה תקופת הקורונה הממושכת על מפת הפשיעה בשתי הערים, והנתונים לא מעודדים כלל.

הבעיה: צריכת אלכוהול

שכונת רמת אליהו סובלת כבר שנים רבות מתדמית לא חיובית. דיווחים רבים של תושבים על שוטטות נערים, בתי עסק לא חוקיים שנפתחים בלילות עבור עובדים זרים ושיכורים המסתובבים ברחובותיה בלילות, לא הוסיפו לתחושת הביטחון של התושבים, אך המספרים מוכיחים כי למרות התדמית הם נמצאים במקום ממוצע ביחס לשאר השכונות. על פי הנתונים עולה כי בשנת 2016 נפתחו 468 תיקים סך הכל בגין שלל עבירות של הפרת סדר ציבורי, עבירות מין וכדומה. בשנת 2018 זינק המספר ל־539 תיקים פליליים. שנה לאחר מכן נרשמה ירידה חדה כאשר 387 תיקים נפתחו בסך הכל לתושבי השכונה. האופטימיות לא החזיקה מעמד זמן רב, שכן שנה לאחר מכן כבר נרשמו 449 תיקים חדשים במשטרה ואילו בשנה זו המספר עומד כבר על 325.
4 צפייה בגלריה
זירת רצח והתאבדות ב"שמיר־אסף הרופא"
זירת רצח והתאבדות ב"שמיר־אסף הרופא"
זירת רצח והתאבדות ב"שמיר־אסף הרופא"
(צילום: שאול גולן)
"יש בעיה עם הנושא של יוצאי אתיופיה". אומר שמעון טרבלסי, אחד מתושבי השכונה שגם החזיק בעבר את תיק השכונה במועצת העיר. "הם נמצאים בריכוזים משלהם בשכונה, מהחבר'ה הצעירים שלא מוצאים את עצמם, פונים לשתות אלכוהול. שתיית אלכוהול מופרזת היא בפירוש בעיה, כי היא לעתים גוררת אחריה מעשים אחרים. יש לי מינימרקט שאליו היו מגיעים צעירים אבודים כבר בשש בבוקר ומבקשים לשתות בירה. חבל שאנשים טובים בסך הכל מקלקלים לכולם את התדמית. צריך למצוא להם מסגרת טובה או תעסוקה כדי למגר את התופעה הזו. אני בטוח שזה יוריד את רמת הפשיעה באופן ניכר".

רמב"ם: ירידה חדה

מי שמובילה את מפת הפשיעה בראשו לציון היא גם השכונה הגדולה רמב"ם. בשנת 2016 נפתחו בשכונה 692 תיקים בגלל עבירות פליליות, אך בשנתיים שחלפו המספר הלך וגדל ונפתחו בהן 732 ו־725 תיקים בהתאמה. בשנתיים לאחר מכן המספר ירד קלות ועמד על כ־660 תיקים. השנה עושה רושם שהמספר צנח משמעותית כך שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 נפתחו בה רק 365 תיקים.
אחת התלונות שעולות לאחרונה בקרב תושבי השכונה היא תופעת עישון סמים של צעירים בגנים הציבוריים, לאור היום וללא חשש. "זה פשוט מוציא מהדעת. בלתי נתפס שדבר כזה קורה אצלנו בשכונה", מספרת תושבת השכונה. "הם מתיישבים על הספסלים בגנים בשעות הבוקר או הצהריים, לא אכפת להם שרואים אותם, מוציאים באנגים ומתחילים לעשן, העירייה מכירה את זה אבל התופעה ממשיכה להתקיים, מול עיני הילדים הקטנים".
מחזיק תיק החברה לביטחון מקסים בביצקי מאשר את הדברים: "אני מכיר את התלונות על כך ובכל פעם שיש פניות על כך המוקד העירוני מטפל בזה. כעת מתוכנן סיור עם תושבים בשכונה בגלל התלונות על עישון סמים בגנים הציבוריים. שכונת רמב"ם היא השכונה הגדולה בעיר ולכן לא מפתיע אותי שיש בה באופן יחסי יותר תיקים שנפתחים", הוא אומר ומתייחס לשאר הנתונים, "גם רמת אליהו לא הפתיעה אותי בתור שכונה שיש בה פשיעה גוברת וזה בגלל החמארות - הפאבים הלא חוקיים. לשיטור העירוני יש סל עבירות שאפשר לטפל בהן ואלה עבירות במדרג הנמוך, לכן מה שאנחנו עושים זה לוחמה בחמארות, שכן משם יוצאים שיכורים ומשם זה מוביל לשלל עבירות.
4 צפייה בגלריה
זירת ההתנקשות באיש עסקים
זירת ההתנקשות באיש עסקים
זירת ההתנקשות באיש עסקים
(צילום: יאיר שגיא)
"אנחנו גם נמצאים במקומות הבילוי כמו חוף הים או הרובע", מוסיף בביצקי, "כי שם מתחילות קטטות שעלולות להתפתח למשהו חמור בהרבה ולכן הנוכחות של הניידות מאוד חשובה. יש לנו שיתוף פעולה עם המודיעין של המשטרה ומוזרם אלינו מידע ואל השיטור המשולב".
לדברי בביצקי, כחלק מן המאבק הוגדלה בחצי שנה האחרונה מצבת כוח האדם בשיטור העירוני מ־14 ל־20 פקחי שיטור עירוני שמנסים להתמודד עם הפשיעה הגוברת. עם זאת הוא סבור שכמות השוטרים שמאיישת את תחנת המשטרה בראשון לציון לא מספיקה ולא מוכנה להתמודד עם מצב הפשיעה בעיר. "בתקופה האחרונה נוצר מחסור בכוח של המשטרה, כי העבירו כוחות אל ערים סמוכות כמו רמלה ולוד בגלל המהומות שהיו שם ולכן זה השפיע על הטיפול בפשע העירוני אבל אני מקווה שעכשיו כשהעניינים חזרו לשגרה זה גם יטופל".

קורצת לגנבים

שכונות מרכזיות נוספות עליהן אנו חושפים לראשונה את נתוני הפשיעה הן שיכון המזרח ואברמוביץ. גם שיכון המזרח "זכתה" במשך שנים רבות לתדמית בעייתית בתחום העבריינות והנתונים מראים שגם היא ממוצעת לגמרי. בשנת 2016 נפתחו בשכונה 506 תיקים ושנה לאחריה המספר ירד במקצת ל־497. בשנת 2018 נפתחו 444 תיקים בגין פשיעה ושנה לאחר מכן המספר ירד ל־404. בשנה שעברה חלה שוב עלייה ומספר התיקים הפליליים בשכונה עמד על 476 ואילו השנה המספר עומד על 260.
לשמחת תושבי שכונת אברמוביץ', שנחשבת היום לאחת המבוקשות בראשון לציון ותנופת הבנייה שם גדולה, הפשיעה שם נמוכה יחסית, עם 270 תיקים סך הכל שנפתחו השנה לתושבי השכונה.
שכונה מרכזית נוספת היא שכונת נחלת יהודה שבשנת 2016 נפתחו בה 384 תיקים וכנראה שהשנה תגיע למספר דומה שכן נפתחו בה עד כה 366 תיקים.
תושבי שכונת נחלת יהודה הבינו מהר מאוד שהם אחראים לגורלם והיו הראשונים להקים את "משמר הנחלה", התארגנות פרטית של תושבים שמטרתה למגר את הפשיעה בשכונה. "נחלת יהודה רושמת ירידה ברמת הפשיעה למרות שהיא יעד מאוד מבוקש עבור גנבים", מספר איתן תגר, מראשי המשמר בשכונה. "יש כאן מכוניות פאר וגם בתים עם חפצים יקרי ערך כך שזה מקום מזמין מאוד וזו תמונות המצב. לפני 15 שנה הקמנו משמר אזרחי במסגרת המשטרה כדי להקטין את רמת הפשיעה ולאחר מכן הפכנו להיות פרויקט של החברה לביטחון. הסוד הוא התגייסות של התושבים ויש מספרים מדהימים כך שיש לנו היום למעלה מ־190 שומרים פעילים. מדי לילה תושבי השכונה מפטרלים במקום וכתצאה מכך יש ירידה גדולה ברמת הפריצות. אין שום ספק שזה מסייע מאוד. אנחנו מטפלים בעוד עבירות ולא רק רכוש. גם אמא מודאגת שהילדה שלה לא שבה הביתה בשלוש לפנות בוקר יודעת לפנות אלינו ואנחנו פעמים רבות מאתרים את הנערות בגינה הציבורית ומשיבים אותן הביתה".

מצלמה נגד ארגוני הפשע

ֵכשמדברים על פשיעה אי־אפשר שלא להתייחס למכת החיסולים וניסיונות החיסול שנעשו בשנים האחרונות במערב העיר, על שכונות הסמוכות לים בדגש על אחת השכונות היוקרתיות - "נווה חוף". המשטרה המקומית העמידה אמנם אמצעים מודיעיניים רבים להילחם בפשיעה, אך מדי תקופה ישנם דיווחים על השלכת רימוני הלם לחצרות של אנשי עסקים על רקע ניסיונות הפחדה או עד לכדי חיסול של ממש והטמנת מטענים ברכבים של יעדים.
4 צפייה בגלריה
חברי "משמר הנחלה"
חברי "משמר הנחלה"
חברי "משמר הנחלה"
(צילום: יריב כץ)
מבחינת נתונים יבשים שומרת השכונה על פרופיל נמוך ומספר התיקים שנפתחים בה לא מרקיע שחקים. בשנת 2016 נפתחו 309, אך שנה לאחר מכן חלה ירידה משמעותית לכדי 222 תיקים. בשנתיים האחרונות הממוצע עמד על 240 תיקים ונראה שהשנה המספר יהיה דומה, שכן עד כה נפתחו לתושבי השכונה 190 תיקים.
"אנחנו עיר שנמצאת במרכז של מספר ערים שבהן לא חסרה פשיעה ומשמשות לעתים זירה לסגירת החשבונות בין משפחות פשע או פשיעה כללית מתבצעת פה למרות שהעבריינים הם בכלל תושבי חוץ", אומר בביצקי. "בשנה האחרונה הצבנו מצלמות מיוחדות בכניסה לעיר והן מצליחות למפות את הנהגים שיש להם תיק פלילי ונכנסו לעיר. המידע מוזרם ישירות למשטרה, שרק להם מותר לקבל את הנתונים ואני מקווה שזה יוכיח את עצמו".
לדברי בביצקי, "ברגע שעבריינים יידעו שעוקבים אחריהם והם מצולמים אז הם לא יגיעו, כי אף עבריין לא אוהב שמצלמים אותו".