"אני אמנם גרה בקריית אונו, אבל משמשת רבה של קהילת אחוות ישראל בראשון לציון כבר שמונה שנים", מספרת תמרה שיפרין, רבת הקהילה הרפורמית של ראשון לציון. ימים ספורים לפני יום כיפור, שיפרין מספרת בריאיון מיוחד על אחת הקהילות הרפורמיות הוותיקות בישראל, ויש לה מסר חשוב לכלל הציבור.
2 צפייה בגלריה
צילום: שי שיפרין
צילום: שי שיפרין
תמרה שיפרין
(צילום: שי שיפרין)
איך התחילה הקהילה בעיר?
"זאת קהילה מאוד ותיקה, מעל 40 שנה, שנוסדה על ידי קבוצת חברים שרצו להתפלל יחד, ובראשם שי ואיטה איתן, המייסדים, שמתגוררים היום באחוזת ראשונים".
כנערה למדה שיפרין בתיכון "בליך" ברמת גן, "זכור לי לטובה פרופ' אבי שגיא, שהיה אז דוקטורנט ומורה לתושב"ע. אחת הסיבות שהגעתי לרבנות היא אהבת ההלכה, במובן של שאילת שאלות, וכחנות לשם שמיים והטלת ספק, יחד עם נטילת האחריות שלמדתי ממנו. היו לי שתי מורות טובות לספרות, רות אסיף וציפורה סיוון, ומורה אגדי לתנ"ך, מר לרנר, שחבש כיפה שחורה אבל היה מאוד פתוח לרעיונות".
אם הייתה לך אפשרות לבחור, עם מי היית רוצה להפגש?
"עם ראשת העיר של ראשון לציון שהייתה ראשת העיר הראשונה בישראל - חנה לוין. היא פעלה לטובת עולים חדשים במסגרת ויצ"ו, התגייסה לחיל העזר הבריטי ובגיל 50 התגייסה לצה"ל. היא אמנם הגיעה לתפקידים בכירים, אבל לא שכחה את החיילים הפשוטים".
תפקידה של שיפרין בקהילה הוא יומיומי, אבל שיא ההכנות מגיע בבקרי שישי המוקדמים. "בשישי, מוקדם בבוקר, אני מתחילה את ההכנות לתפילת שבת, ואם יש קורס בני מצווה אז גם להכנות אליו".
הרבה טקסי בר מצווה נערכים בקהילה הרפורמית בעיר?
"יש לנו טקס בר או בת מצווה כל שבת עד דצמבר, ויש שבתות של שני טקסים", היא מספרת בחיוך.
ילדים מתוך הקהילה?
"ילדים וילדות מגיעים גם מנס ציונה ומבאר יעקב, מתוך רצון לקבל חוויה יהודית וישראלית שמתאימה לערכים של המשפחה".

2 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
תמרה שיפרין
(צילום: פרטי)

אם היית צריכה לבחור שיר שאת אוהבת במיוחד ומסמל אותך, איזה שיר זה היה?
"אני אוהבת הרבה שירים, אבל לקראת הימים הנוראים חשבתי על הפיוט 'כי הנה כחומר ביד היוצר' שמדמה את היחס בין עם ישראל לאלוהיו ליחס שבין יוצר והיצירה שלו. קודם כל יוצר אוהב את היצירה שלו, ורוצה שהיא תהיה הטובה ביותר. היוצר יכול לשנות את היצירה כרצונו, אבל חימר הוא לא זכוכית וכסף הוא לא אבן. כל אחד זקוק ליחס מתאים שיאפשר לו להוציא מעצמו את המיטב".

קראו גם:

למרות שאינה תושבת ראשון לציון, יש מקום אחד בעיר שהרבה שיפרין אוהבת במיוחד: "בית הכנסת שלנו, ברחוב אמזלג 6 בשכונת אברמוביץ".
מה מיוחד בו כל כך בעינייך?
"חברי הקהילה השקיעו בו והפכו אותו לבית כנסת ביתי ויפה. לאחרונה הקיר החיצוני שלנו נצבע בגרפיטי יפהפה של בריאת העולם, ביוזמה נהדרת של מנהלת השכונה שלנו, קסניה שילת".
רגע לפני סיום, הרבה שיפרין מבקשת להעביר מסר חשוב לקראת השנה החדשה. "כל שבוע אני קוראת על פועלי בניין שנופלים אל מותם או נפצעים קשה", היא אומרת בעצב ומוסיפה: "לא יכול להיות שזו גזירת גורל. הייתי שמחה עם הממשלה והעירייה היו פועלות לדאוג לפיגומים יותר בטוחים".