מי שהגיע לאחרונה לאגם ראשון הסמוך לסופרלנד בראשון לציון, יכול היה לחזות בתופעה מסוכנת: ילדים עולים על סירות פדלים המשייטות באגם ללא השגחה ומסכנים את עצמם לאחר שהתברר שמפלס המים אינו מאפשר קיום שייט במקום.
2 צפייה בגלריה
ילדים על הסירות ללא השגחה
ילדים על הסירות ללא השגחה
ילדים על הסירות ללא השגחה
(צילום פרטי)
קראו גם:
התחזוקה הלקויה של מיזם הסירות העירוני היא עוד סוגיה שעומדת לפתחו של מנהל אגף האגמים החדש, יואב אשכנזי, שגם על מינויו יש תרעומת רבה.

אגם בלי מים

מיזם אגם הסופרלנד הפך לחלום לא ממומש של קברניטי העירייה, ונדמה ששרשרת טעויות הביאה לכך שלמרות כספים רבים שהושקעו בו, בעירייה לא מצליחים להפוך אותו לאטרקציה עבור מבקרים.
כזכור, לפני שנתיים וחצי נחשף ב"ידיעות ראשון‑רחובות" כי העירייה קיבלה החלטה להפסיק להזרים מים לאגם באופן יזום, ובכך למעשה לייבש אותו בחודשי הקיץ, בגלל עלויות כספיות גבוהות.
החלטה זו גרמה להורדת מפלס האגם, דבר שלא איפשר למפעיל סירות הפדלים להמשיך להפעיל את העסק. בעקבות זאת הוגשה תביעה נגד העירייה שנידונה עד היום בבתי המשפט.
מי שהחליטה לקחת את פרויקט האגם לידיה היא העירייה, שהשקיעה מאות אלפי שקלים בבניית מזח ורכישת סירות פדלים בצורת פלמינגו, אך כאמור השקעה זו ירדה לטמיון בגלל האופן שבו המקום מתוחזק.
ביקור באגם מציג תמונה עגומה של מזח פגום וסירות נטושות ומשוחררות שעליהן עולים צעירים ללא השגחה. גם קו הטלפון שאליו מפנה העירייה להזמנת סירות, אינו פעיל.
"העירייה השקיעה יותר מ־200 אלף שקלים ברכישת מזחים וסירות לאגם, ולאורך הזמן שקעו המון סירות", אומר גדי פלד, מפעיל הסירות הקודם שביקר במקום. "העובדים היו צריכים לחלץ אנשים ששקעו בבוץ. בינתיים החורף התחיל וכל הסירות שנקנו מכספי המיסים של התושבים התהפכו, המזח נשבר, סירות משוחררות באגם וילדים עולים עליהן ומסכנים את עצמם. אין שם כרגע מי שיפעיל את האגם. המקום מוזנח ועומד בלי שאף אחד יתעסק איתו".
בינתיים, אומר פלד, עיריית ראשון לציון מפרסמת פרסומים שעלותם גבוהה ולפיהם אפשר להגיע לאגם. "חבר שלי היה שם ולא ראה אף אחד שיכול להפעיל את המקום. הוא התקשר למוקד 106 ושם שלחו אות לראש אגף האגמים החדש, שאמר במפורש שאין מים באגם ואי־אפשר להפעיל את הסירות. אין שום סיבה שישימו ראש אגף, על מה? על שני אגמים שבאחד מהם כלום לא עובד?
"מחזיקים בנאדם בשכר גבוה עם כל תנאי האחזקה הנלווים, עבור מה? התאכזבתי לשמוע שכספי העירייה הולכים לתפקידים מהסוג הזה. אם היה מנהל אגם כמו שצריך אז אגם הסופרלנד לא היה נראה ככה. ילדים עולים על סירות משוחררות ומסכנים את עצמם, זאת סכנת חיים מה שקורה שם. אם בזה הוא לא מטפל אז מה הוא עושה? אם חלילה סירה כזאת תישא ילדים לאמצע האגם זה ייגמר באסון. פשוט לא להאמין איך דברים מתנהלים בעירייה הזאת".

דרישה: לבטל את המינוי

מנהל האגף החדש, יואב אשכנזי, קיבל לאחרונה שיחת טלפון מאזרח שביקש לדעת מדוע אי־אפשר להזמין שיט, באגם ונענה כי בשלב זה אין תנאים לכך.
2 צפייה בגלריה
המזח שניזוק
המזח שניזוק
המזח שניזוק
(צילום פרטי)
"כיום יבש שם כי אין מים", אמר אשכנזי בשיחה. "העובדים שהיו במקום ברחו ולא רוצים לעבוד כי זאת לא עבודה קבועה והם צודקים במאה אחוז. כרגע גם אין מספיק מים באגם ואני אישית נכנסתי לשם עם סירה והיה לי קשה להתקדם איתה בגלל שהמים לא היו מספיק עמוקים".
אשכנזי עצמו, שהופקד על האגם במסגרת תפקידו החדש, נמצא בימים אלה בליבה של מחלוקת עירונית, לאחר שחברת המועצה מירב דולב־שמואל גילתה כי בתקציב העירייה החדש ישנו סעיף עבור הקמת אגף האגמים וכך נחשף, במקרה, שמונה מנהל אגף במיוחד עבור תחום האגמים בעיר, שכמותם יש בדיוק שניים.
במכתב ששלחה דולב־שמואל לראש העירייה רז קינסטליך ולמבקר המדינה, היא דורשת לבטל את האגף המיותר ולהחזיר את המבנה הארגוני לקדמותו.
בעקבות פרסום המינוי בשבוע שעבר ב"ידיעות ראשון‑רחובות", התעוררה ביקורת של תושבים בעיר. הפעיל החברתי המקומי עו"ד גדי שמואלי פנה במכתב למבקרת העירייה ובו דרש לפרסם לציבור מה היו המניעים להפריד את תיק האגמים מתיק החופים, מה העלות החודשית באגף החדש ומה עלות השכר למנהל האגף והתנאים הנלווים.
"אין שום סיבה שישימו ראש אגף, על מה? על שני אגמים שבאחד מהם כלום לא עובד?"
מחזיק תיק החופים והאגמים עידן מזרחי התייחס לטענות ואמר: "אגף האגמים הינו אגף בעל חשיבות בעירנו וכחלק משינויים ארגוניים שהעירייה ערכה בשנה האחרונה על ידי מנכל העירייה הוחלט לתת דגש על פיתוח מתחם התיירות של האגמים והעסקים באיזור שצובר תאוצה ופיתוח גדול בשנים האחרונות. חשוב לציין כי לא גויס מנהל חיצוני לאגף וכי נעשה שינוי אירגוני שלא מצריך עלויות מיוחדות וכי גם השנה (זו השנה השלישית) הצלחנו לייעל ולהוריד את עלות כוח האדם אל מול התקציב השוטף. אני מאחל הצלחה למנהל האגף".
מעיריית ראשון לציון נמסר לגבי תחזוקת האגם: "בחודשים נובמבר-דצמבר לא פעלו הסירות בשל בדיקות מיקרוביאליות שגרתיות שנעשו באגם ובשל מזג האוויר החורפי. בסופה האחרונה לפני כשבועיים המזח ניזוק ואנו עובדים בימים אלה להחזיר את המצב לקדמותו. באשר לילדים שעולים על הסירות - במקום יש מצלמות שנמצאות בפיקוח ובמעקב של המוקד העירוני והחברה לביטחון".