ביום חמישי יצוין יום ה-Blind day ובעוד העולם מתקדם ובכל יום מיוצרים עוד ועוד עזרים ללקויי ראיה, הם עדיין זקוקים למקום שיקבל אותם ויסייע להם להתגבר על המגבלה. בראשון לציון פועל המועדון לעיוור של האגף לשיקום נכויות בעירייה ומנהלת המקום, שביט דרוגר בת 36 מראשון לציון, מכירה את הקושי טוב מכולם.
3 צפייה בגלריה
 שביט דרוגר. "החיים יכולים להיות יפים גם אם לא רואים"
 שביט דרוגר. "החיים יכולים להיות יפים גם אם לא רואים"
שביט דרוגר. "החיים יכולים להיות יפים גם אם לא רואים"
(צילום: פרטי)

דרוגר גילתה ממש במקרה שהיא עומדת לאבד את מאור עיניה. "בגיל 17 כשלמדתי בכיתה י"ב רציתי להוציא רישיון נהיגה אז הלכתי לבדיקת עיניים שגרתית, לא הצלחתי לראות את השורות הקטנות וחשבתי שאני פשוט צריכה משקפי ראייה. ניסיתי עדשות שונות אבל שום מספר לא עזר לי, מאותו היום התחלתי לעבור מספר בדיקות ובסופן הרופא בישר לי שיש לי רטיניטיס פיגמנטוזה ושאני עומדת להתעוור. כמובן שמבחינתי הרופא דיבר סינית. זו היתה תקופה מאוד קשה, נכנסתי לדיכאון ולא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות, עם הזמן התחלתי לראות פחות טוב ועדיין התקשיתי לקבל ולאהוב את עצמי עם המגבלה".

קראו גם:

דרוגר, שבזמנו התגוררה במעלות עברה למרכז והכירה אנשים נוספים במצבה שעזרו לה להתמודד עם השלב החדש בחייה. "הכרתי עוד אנשים עם לקות ראייה והם עזרו לי למצוא פתרונות לסיטואציות מאתגרות בחיים, הוצאתי תואר ראשון במדעי ההתנהגות וניהול משאבי אנוש, עבדתי, טיילתי בארץ ובעולם, התחתנתי והקמתי משפחה. רק בגיל 25 התעוורתי לחלוטין ושנה לאחר מכן קיבלתי כלב נחייה שמאוד עוזר לי להתנייד ממקום למקום. פשוט למדתי ליהנות בצורה אחרת, בעזרת שאר החושים שלי".

3 צפייה בגלריה
עיוור
עיוור
יום ה-Blind day. אף מכשול לא יעצור אותם
(צילום המחשה: canva)

"חיים מלאים"


דרוגר נשואה לגסטון ואם ל-2, היא מנהלת את המועדון לעיוור בראשון לציון, ועוזרת לאנשים כמוה לחיות חיים מלאים ומאושרים. "זו עבודה שכל כך רציתי וחיכיתי לה, לעזור לקהילה שלי בעיר להתחבר ולהתגבש, להנגיש פעילויות כמו ספורט וקרמיקה, להראות לחברי הקהילה שהחיים יכולים להיות יפים גם אם לא רואים. אני עובדת על המחשב ומקלידה בהקלדה עיוורת, אני נעזרת בתוכנת הקראה אשר מקריאה לי את הכתוב, הסמארט פון שלי גם מדבר, מקריא לי הודעות, שיחות, אתרים פייסבוק, יוטיוב וכל אפליקציה שאני רוצה לפתוח. בבית אני נעזרת במכשירים מדברים כמו משקל מדבר, קורא צבע לבגדים, מדחום מדבר, אני מקשיבה לספרים.
"גם את בן הזוג שלי בחרתי לפי הכימיה והחיבור ולא לפי המראה, את שתי בנותיי, דריה בת שנה וחצי ועופרי בת 5, אני מגדלת בהמון אהבה ומגע והן יודעות שאמא לא רואה ויודעות איך לתאר לי דברים, איך להגיש לי חפצים ישירות ליד ואני למדתי טכניקות איך לגדל אותן בבטחה מבלי לראות. הבנתי שאלו החיים שלי ושאני רוצה לחיות אותם בצורה הטובה ביותר עם כמה שיותר הצלחות, הנאות ושמחות. המשפט שמוביל אותי בחיים הוא 'עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה', לא יעזור לי לבכות על מה שאין לי אלא לשמוח במה שכן יש לי".
את הבליינד דיי, יום המודעות לקהילת האנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל המתקיים ב-6.6, תציין עיריית ראשון לציון בפעילויות במועדון המרכז לעיוור בעיר, וכן במסיבת פתיחת הקיץ עם די ג'יי וסדנת צחוק; משחקים לאזרחים הוותיקים ומופע.

בליינד דיי בראשון לציון


723 מתושבי ראשון לציון הם בעלי לקויות ראייה ועיוורון ונושאים תעודת עיוור בישראל. מועדון המרכז לעיוור בעיר (ברח' בן אליעזר 15), הפועל במסגרת האגף לשיקום נכויות שבמינהל לשילוב חברתי, מהווה עבורם בית והפעילות בו נותנת מענה ותוכן לכל הגילים. המועדון מציע מגוון פעילויות שיקומיות לצעירים ולבוגרים לקויי ראיה בתחומי הספורט, הפנאי, התרבות והטיולים. זאת, בנוסף לתמיכה רגשית וקבוצתית ויצירת קשרים חברתיים להפגת הבדידות.
לאורך כל השנה פועל האגף לשיקום נכויות לפיתוח והפעלת שירותים למען אנשים עם מוגבלות ובני משפחתם. החל מליווי סוציאלי, סיוע במיצוי זכויות, קבוצות תמיכה ופעילויות ייחודיות, ועד להפעלת מגוון מסגרות שיקומיות בקהילה. בין היתר, מפתח האגף מענים ייחודיים כגון קורסי גלישה לאנשים עם מוגבלות, קבוצות של הבעה באמצעות הקלדה, שירות של ניתוח התנהגות ועוד. כמו כן, מציע האגף גם שירותים ייעודיים עבור בני משפחה של אנשים עם מוגבלות באמצעות המרכז למשפחה.

3 צפייה בגלריה
ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך
ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך
"הנגשות בכלל האירועים העירוניים". קינסטליך
(צילום: דוברות עיריית ראשל"צ)

ראש העירייה, רז קינסטליך: "ראשון לציון חרטה על דגלה את שילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה ובקהילה, מתוך אמונה בכוחות, בכישורים ובחשיבות לחיות חיים מלאים לצד המגבלה. אנו פועלים כל העת כדי להרחיב את הנגישות במרחב הציבורי, מאפשרים הנגשות בכלל האירועים העירוניים ומפתחים עוד ועוד שירותים משלבים וייעודיים עבור כלל המוגבלויות. מועדון המכרז לעיוור מהווה בית אמיתי למאות לקויי ראייה ועיוורים והוא דוגמה לשירות שמאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתלב בהרצאות, בטיולים, בספורט ובתהליכים שיקומיים, ובעיקר לחיות חיים מלאים ומשמעותיים".