חולשת האקליפטוס. בוגרי בית הספר הראשון של ראשון לציון, "חביב", מעלים חשש שהעץ בן 130 שנה עלול למות עקב השיפוצים שמתקיימים באזור.
2 צפייה בגלריה
העץ בימים הטובים
העץ בימים הטובים
העץ בימים הטובים
(צילום: פרטי)

בית הספר "חביב" בראשון לציון נחשב לבית הספר העברי הראשון שהוקם בשנת 1886 ובימים אלו עובר שיפוץ נרחב במטרה לשדרגו למבנה חינוך חדשני ומתקדם. במסגרת השיפוצים שעורכת עיריית ראשון לציון גודר עץ האיקליפטוס העתיק שבחצר בית הספר, שגילו מוערך ביותר מ-130 שנה, והוא אחד מעצי האיקליפטוס הראשונים שניטעו בישראל ומוגדר כעץ לשימור.

קראו גם:

למרות הכוונות הטובות והרצון לפתח את המבנה, נראה כי ייתכן שנגרם גם נזק. בוגרי בית הספר שביקרו במקום העלו חשש כי העץ נפגע במסגרת השיפוצים, לטענתם, העץ נראה חולה ומצבו לא ברור. תמונות של העץ נשלחו לאגרונום ועל פי הממצאים הוא קבע כי העץ פגוע ויש לפעול בהקדם על מנת להצילו. במכתב בהול ששלחו נציגי קבוצת הבוגרים, הם מבקשים מהעירייה לפעול במהירות.
"טרם תחילת הבנייה העץ היה חסון ומרשים. כיום מצבו של העץ נראה בכי רע... אף אם הפגיעה לא נעשתה במזיד, עולה חשד כי העבודה במקום לא נעשתה לפי ההוראות המחייבות בעבודה בקרבת עצים. יש בכך חומרה יתרה בהיותו של העץ, עץ לשימור. קיימת פגיעה בשורשים ואין מקור השקיה לעץ".
בוגרי בית הספר דורשים מהעירייה לזמן יועצים מקצועיים ואף מבקשים להיות חלק מהתהליך, במטרה לפתור את הבעיה באופן יסודי.

2 צפייה בגלריה
העץ היום
העץ היום
העץ היום
(צילום: פרטי)

"נבקש כי תורו להזמין ללא דיחוי אגרונום המומחה בשיקום, תוך עדכוננו בדבר מבעוד מועד... אם הבדיקה תעלה כי העץ מת ולא ניתן להצילו נבקש מגורמי משרד החקלאות לפתוח בחקירה".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "בעקבות המלחמה נסגרו כלל אתרי הבנייה בעיר – ואיתם גם מתחם העבודות בחביב. בשל גילו המתקדם של העץ, סוג העץ וסגירת האתר למספר חודשים, חלה לצערנו הידרדרות במצב העץ שהתבטאה בהתקרחות הנוף והתייבשות חלקים ממנו. עם חזרת האתר לפעילות בחודש דצמבר, פנתה עיריית ראשון לציון באופן מיידי לאגרונום מומחה לקבלת חוות דעת לגבי מצב העץ והמהלכים הנדרשים לשיקומו.
"בעקבות הממצאים החליטה העירייה להפעיל אגרונומים נוספים לקבלת חוות דעת על דרך הטיפול המיטבית בעץ, ולאחר בחינת המסקנות וחוות הדעת תחל העירייה בימים אלה בניסיונות לשקם את העץ. העירייה מתייחסת בכובד ראש לנושא – ובטח כאשר מדובר בעץ שהעירייה תכננה את פיתוח השטח מסביבו, כדי שיהווה עוד נקודת ציון בשימור המתחם ההיסטורי".