מכת הפריצות לבתים ולעסקים פרטיים היא תופעה כלל ארצית, ולמעשה מכת מדינה. בכל יום נפרצות לפחות כחמישים דירות בממוצע ברחבי ישראל – חלק מהפריצות כשהדיירים ישנים במיטותיהם, עת הגנבים מרוקנים תכשיטים, אביזרים חשמליים ושאר פריטי יוקרה.
4 צפייה בגלריה
פורץ לדירה - תמונת פייסבוק
פורץ לדירה - תמונת פייסבוק
(צילום המחשה: shutterstock)

נ', תושבת באר שבע, מספרת כי הפריצות הן תופעה מוכרת בעיר וביישובים הסמוכים: "פרצו לנו כאשר שהינו בחו"ל. זו תחושה מאוד לא נעימה. החשש הוא בעיקר שיפרצו לבית כאשר אנחנו נמצאים בו. יש לנו ילדים קטנים ובכלל מדובר בפגיעה משמעותית בתחושת הביטחון והמוגנות שלנו, דווקא במקום הבטוח ביותר שלנו – הבית".
אורן, תושב שכונת שפירא בתל אביב, מספר שגם לביתו פרצו: "יש כל הזמן פריצות בשכונה. זה מפחיד. פרצו לנו כשהיינו בבית וישנו. הוא גנב לשותפה שלי את הטלפון שהיה ליד הראש שלה כשהיא ישנה. הוא כנראה ניסה לצאת החוצה, ואז יצא לסלון וגנב את התיק של בן הזוג שלי. השותפה התעוררה והוא רץ חזרה לשירותים ונעל את עצמו בפנים. היא חשבה שזה אחד מאיתנו. כשלא ענינו, היא העירה אותנו והתקשרנו למשטרה".

הטריקים לא עושים רושם


בסקר ייחודי שנערך לא מכבר בקרב למעלה מ-80 אסירים שיושבים בבתי הכלא בארץ על עבירות גניבה ופריצה, עולה כי מרביתם פרצו ראשית לחדר השינה של ההורים, ורק לאחר מכן עברו לחפש בשאר הבית. השעה, אגב, המועדפת עליהם לחדירה לתוך הדירה שלכם - שעות הבוקר והצהרים המוקדמות. כשאתם עובדים, גם הם... כל אחד ועבודתו.
על פי אותו סקר (מתוך דו"ח שב"ס לשנת 2021) נמצא כי כ-18% מהדירות שנפרצו בארץ, נפתחו באמצעות מפתח אותו מצאו הגנבים בארון חשמל. 'החכמים' מבין בעלי הדירות, לא מניחים סתם את המפתח בארון, אלא מסליקים אותו בתוך עיתון של שבוע שעבר, מתחת לעטיפת מסטיק, או מעל לבוקסת המתגים של החשמל. "הציבור סבור שהגנבים חסרי מעוף, אולם שוכח שזו העבודה שלהם והם מכירים את כל הטריקים", מוזכר בסקר.

4 צפייה בגלריה
המנעולן שי חתוקה
המנעולן שי חתוקה
המנעולן שי חתוקה
(צילום: פרטי)

לכאורה, הדרך המועדפת על גנבים להיכנס לדירה שלכם זו פריצת דלת הכניסה, אולם מדוע להסתבך אם אפשר ללכת בדרך המלך ופשוט לשכפל את המפתח שלכם? ואיך הם עושים זאת? די בקלות. על פי נתוני פורום הנזיקין, במהלך השנתיים האחרונות חלה עליה בשיעור של 37% במספר הפריצות 'השקטות', כלומר אלו שבהן הגנבים ניצלו שעת כושר רגעית, בה לא הקדשתם תשומת לב והטביעו את דפוס המפתח שלכם. זה יכול לקרות בסופר, בעודכם מניחים לרגע את צרור המפתחות בצד, או בכל מקום אחר.

כמה זמן לוקח לפרוץ?


הלכנו לשאול את המומחים מה אפשר לעשות. שי חתוקה מבת ים מוסמך כמנעולן ־ כלומר מחזיק ברישיון חוקי לפרוץ לבתים של אנשים, ומכיר היטב את כל הסיפורים והמיתולוגיה בנושא.
חתוקה מספר ל'ידיעות תקשורת': "יש היום שני סוגים של מנעולים בדלתות הבית: צילינדר רגיל - מובנה בתוך הדלת, כפי שמגיע בדלת כשמקבלים את הדירה מהקבלן, ויש כאלה שמוסיפים מנעול כספת - של חברות מולטילוק, רב בריח, סיקורם ועוד, שמצליח למנוע כ-95% ועד 100% מן הפריצות".

4 צפייה בגלריה
מנעול צילינדר
מנעול צילינדר
מנעול צילינדר
(צילום: שי חתוקה)

חתוקה מסביר כי "מי שקונה דירה – דבר ראשון כדאי שיחליף מנעול צילינדר, כי לכו תדעו למי יש עוד עותקים מהמפתחות לדירה החדשה שלכם. מנעול צילינדר מגיע עם חמישה מפתחות ומתחיל מ-300 שקל הכי פשוט ועד ל-800 שקל הכי טוב שיש. בנוסף, ובלי קשר, כדאי להוסיף מנעול כספת שעולה עם התקנה כ-650 שקל, וזה מוסיף ביטחון לבית, ובעיקר פריצה שקטה".

4 צפייה בגלריה
מנעול כספת
מנעול כספת
מנעול כספת
(צילום: שי חתוקה)

מה זו פריצה שקטה?
"פריצה שקטה, זה כאשר הפורצים באים עם פיקלים פשוטים שקנו באלי אקספרס, או מעתיקים מפתח ונכנסים אלייך הביתה בשניות ספורות ובלי לעשות רעש. בניגוד לכך, כשיש מנעול כספת, זה עושה הרבה רעש לקדוח ולפרק אותו – ויכול לקחת כ-20 דקות לפרוץ. אין סיכוי שהשכנים לא ישמעו את הרעש ויצאו בזמן הזה לראות מה קורה".
אתה מקבל הרבה קריאות ביום מאנשים שפרצו אליהם?
"מרבית הקריאות זה אנשים שאיבדו מפתח לבית שלהם, חלק כי נתקע או שברו מפתח בתוך הצילינדר, אבל יש לפעמים גם כאלו שפרצו להם. פעם אחת הגעתי למישהו הביתה וביקש להחליף מנעול, ומסתבר כי באותו רגע במקביל – הפורץ ברח דרך החלון".

מה לעשות כשנוסעים לחו"ל?


גם לפי משטרת ישראל, זמן הפריצה הממוצע כיום הוא 20 דקות עד חצי שעה. לכן, אם אתם מתכננים טיול בקרוב וביתכם נשאר ריק מאדם, חשוב שתזכרו: כאשר אתם עוזבים את הבית לתקופה ממושכת, הסיכוי לפריצה עולה בצורה משמעותית.

קראו גם:

בשל כך, כדאי ליצור תחושה שבסביבת הבית מתקיימת שגרה קבועה, כדי שאצל הגנבים הפוטנציאליים לא יתעורר חשד כי הבית ריק ותיווצר הזדמנות קורצת, כמו למשל להתקין שעון טיימר עבור מערכת תאורה, כדי שהאורות יידלקו אוטומטית בשעות מסוימות בערב, או ליידע את השכנים על היעדרותכם ולבקש מהם לשים לב לאנשים זרים שמסתובבים בסביבת הבית.
מעבר לכך, ניתן לדאוג לציוד אבטחה פיזי, כגון מצלמות אבטחה ומצלמות נסתרות, שיאפשרו לכם להציץ בדלת הכניסה לביתכם דרך הטלפון הנייד מכל מקום בעולם, ואם משהו מעורר חשד – כמובן להתקשר מיד למשטרה.

פריצות בערי ישראל

סך כל תיקי החקירה שנפתחו עקב התפרצות לדירות ולבתי עסק (על פי נתוני המשטרה):

העיר רבעון ראשון של 2024 סך שנת 2023
תל אביב-יפו 366 1,749
ירושלים 147 728
חיפה 137 550
נתניה 120 547
חולון 73 380
אשדוד 65 307
אשקלון 63 211
ראשון לציון 62 314
באר שבע 55 522
פתח תקוה 43 267