"מעבירים אותנו מגורם לגורם, כשאמא שלי היתה צריכה אמבולנס הטלפון שלה לא עבד, בעידן של היום אין דבר כזה לחיות בלי קליטה, כל החיים שלנו תלויים בזה". כך מספר אחד מתושבי בשכונות המזרחיות של ראשון לציון, שיכוני המזרח, שכונת צמרת ושכונת נרקיס, והוא אינו היחיד. אלפי תושבים סובלים כבר שנתיים מבעיות קליטה ושיבושים.
2 צפייה בגלריה
האנטנה החדשה
האנטנה החדשה
האנטנה החדשה
(צילום: באדיבות התושבים)
בעקבות מאבק ציבורי לפני כשנתיים הוסרה האנטנה שפעלה סמוך לבית הספר מקיף י"ג במזרח ראשון לציון, מאז אוכלסו השכונות החדשות באזור והתושבים גילו את המחיר של היעדר אנטנות וריבוי אוכלוסייה. "אין באזור שלנו קליטה בכלל", מספר תושב שיכון המזרח, "אנשים כאן התרגלו שלא מדברים בנייד, ילדים שרוצים להתקשר להורים בקיץ שולחים הודעות או מוצאים דרך אחרת. אמא שלי אישה מבוגרת, היא לא הרגישה טוב ופשוט לא יכלה להתקשר לאמבולנס, עד כדי כך שהמצב הזה מסכן חיים".
עיקר בעיות הקליטה מתמקדות באזור שיכוני המזרח, שכונת צמרות ושכונת נרקיסים, תושבים מרחוב האוכמניות מספרים כי בביתם הם זמינים רק בוואטסאפ או במיילים. גם מרחוב הצפצפה התקבלו תלונות רבות. "בשנה האחרונה המצב בלתי נסבל, כאילו אנחנו חיים בשנות ה-90'", סיפרה דיירת מהרחוב.
בספטמבר 2020 נחתם הסכם פשרה בין עיריית ראשון לציון לבין מספר חברות סלולר במסגרתו פונה מתקן סלולר הסמוך לשער צריפין הישן, לאחר מאבק ציבורי של ועד ההורים של תלמידי תיכון מקיף י"ג שטענו כי האנטנה מסכנת את בריאות ילדיהם. במסגרת ההסכם הוצב תורן ומתקני שידור חלופיים בגן עברית, אך בפועל הוא נותן מענה רק לשכונות ממערב לגן, באזור שכונת רביבים ולשאר השכונות אין קליטה.

קראו גם:

התושבים שפנו לחברות הסלולר, טוענים כי שם אמרו להם שהעירייה לא מקצה להם שטח, אך העירייה מצידה הבטיחה לתושבים כי כבר נמסרו מיקומים פנויים להצבת אנטנות. עם זאת, כידוע אין כל חובה לרשות מקומית להקצות שטח ציבורי עבור אנטנות ובאזורים רבים חברות הסלולר כבר השכילו לשכור על חשבונן שטחים.

2 צפייה בגלריה
אין קליטה
אין קליטה
אין קליטה
(צילום המחשה: canva)

"מעבירים אותנו מגורם לגורם", מספר תושב שיכוני המזרח, ניר מנחם, "החברות אומרות שהעירייה לא אישרה שטח, העירייה טוענת שזה לא נכון, זה לא התפקיד שלנו לגשר ביניהן, שישבו יחד וימצאו פתרון".
האם שורש הבעיה הוא באמת הסרת האנטנה? לטענת גורם בכיר בעירייה המעורב בנושא, לא מעבר האנטנה גרם לשיבוש בקליטה אלא האכלוס בשכונות החדשות.
"האכלוס גדל והחברות לא עומדות בעומס. חברות הסלולרי צריכות לספק את השירות וכשהן לא מצליחות הן מפנות את התושב אלינו, אבל אין לעירייה שום אחריות בתחום, גם לא בשעת חירום, והחברות יודעות את זה אך מנצלות את זה שאנחנו רשות שחשוב לה לתת שירות לתושב, לכן הן נופלות עלינו ולא על שטחים של צה"ל או אסף הרופא".
מה צריך לעשות כדי לפתור את הבעיה?
"להציב אנטנות ולמרות שזה לא תחת אחריותנו ערכנו מספר ישיבות כדי לקדם את הרגולציה ולפני כשבועיים גם הצענו שני מיקומים בפארק צריפין בתאום עם הנהלת הפארק, אבל הגשת בקשות ההקצאה וההקמה היא באחריות החברות. מראש הצענו מיקומים פתוחים כי תושב לא רוצה לבוא לקנות ארטיק בפארק לילד ולאכול מתחת לאנטנה. גם את השכירות על השטח קבענו במחיר סמלי וקבוע לכולם. אם הם רוצים לקדם את זה שיעבדו קשה וישלמו, לא יסתפקו בלשלוח מיילים ולא לתת פתרון לתושבים".
מפורום החברות הסלולריות טרם התקבלה תגובה.