על עשר מכות דיברה ההגדה של פסח, אבל גם לתושבי ראשון לציון יש 10 מכות משלהם. צפרדעים אין לנו, אבל המון פקקים דווקא יש. לכבוד החג "מיינט ראשון" אסף את כל מה שהיינו רוצים שיטופל עד לשנה הבאה.
8 צפייה בגלריה
הפקקים במערב ראשון לציון
הפקקים במערב ראשון לציון
הפקקים במערב ראשון לציון
(צילום: ריאן)

מכה ראשונה: פקקים


פקקים הפכו להיות חלק משגרת היום של ראשון לציון, המושג שעות שיא הפך להיות מיותר כי באזורים מסוימים בעיר כל שעה היא שעת שיא. שדרות משה דיין מזמן הפכו לאזור דמדומים אליו אתה יודע מתי את המגיע אך אין לך מושג מתי אתה יוצא ממנו, אם החלטת להמשיך לרחוב לישנסקי, רחוב אברהם בר או לכיוון סינמה סיטי, מומלץ כבר להודיע שאתה מתעכב בשעה-שעתיים, תלוי במצב משאיות אספקת הסחורה באזור. גם בלב העיר הפקקים שולטים, והניסיונות להקל על העומס עם שינוי ברמזורים לא הועילו. במזרח העיר המצב קצת פחות קשה, אך בשיכון במזרח כבר יודעים לספר על עומסים שחלקם נגרמים עקב משאיות לאתרי בנייה וחלקם עקב אכלוס בשכונות החדשות.

8 צפייה בגלריה
שמיר אסף הרופא
שמיר אסף הרופא
איפה חונים?
(צילום: קובי קואנקס)

קראו גם:

מכה שנייה - חנייה


אף תושב בראשון לציון לא מעלה על דעתו לחפש חניה בכחול לבן באזור התעשייה או על רחוב הרצל הראשי, כמו בכל עיר, אלו אזורים עמוסים, אך בראשון לציון גם ברחובות הצדדים אין לכם סיכוי למצוא פינה ריקה אלא אם התמזל מזלכם ובדיוק התפנתה חניה. כתוצאה מכך החניונים בעיר פורחים ועל כן אין פלא שחלקם הפכו לחניות בתשלום, כמו החניון של קניון הזהב וחניון במתחם הום סנטר. אכן נעשים ניסיונות לשפר את המצב באמצעות הכשרת רחבות חניה, אך ככל שהעיר גדלה כך מתווספים עוד רכבים וגם החניונים הקיימים לא מצליחים לספק מענה לכולם.

8 צפייה בגלריה
קניון הזהב
קניון הזהב
קניון הזהב. עומס מבקרים תושבי חוץ
(צילום: אבי מועלם)

מכה שלישית: קניונים


עם כ-15 קניונים ראשון לציון זכתה בצדק בכינוי 'עיר הקניונים'. בין קניון הזהב, קניון ראשונים, קניון רוטשילד, קניון הבאר, נראה כי בכל פינה מסתתר לו מרכז מסחרי. מצד אחד יש לזה יתרונות מובהקים, כמו זמינות ואטרקציות לילדים, אך בניגוד לערים אחרות, בראשון לציון ידוע כי חלק ניכר מהמבקרים הם תושבים חוץ, שמעמיסים על החניות והפקקים, יוצרים תורי ענק ולא פעם חוטפים לפניכם את המבצע האחרון.

8 צפייה בגלריה
שכונת קריית ראשון
שכונת קריית ראשון
שכונת קריית ראשון. המחירים עולים ועולים
(צילום: אבי מועלם)

מכה רביעית: מחירי הדיור


דירת 4 חדרים בשכונת שער הים עולה כ-4.8 מיליון שקל, בעוד שדירה דומה, ברחוב העצמאות בבת ים, גם היא עם נוף לים, תעלה רק 3.1 מיליון שקל. גם באזורים הפחות מבוקשים הפערים גדולים. דירת 4 חדרים במערב בת ים, מוצעות ב-2.4 מיליון שקל, אך בנאות שקמה או במישור הנוף בראשון לציון המחירים רק מתחילים ב-2.7 מיליון שקל. בהתחשב בכך שב-2024 רוב הרוכשים מחפשים נכסים עם ממ"ד, המשמעות היא עלייה במחירים.

8 צפייה בגלריה
זירת הירי בראשון לציון
זירת הירי בראשון לציון
זירת רצח בראשון לציון
(צילום: דוברות המשטרה)

מכה חמישית: פשיעה


במשך שנים צפו תושבי ראשון לציון מרחוק כיצד הפשע חוגג בבת ים ומשפחות פשע ברחובות הולכות ומתחזקות, אך בחצי השנה האחרונה הפשיעה המאורגנת בעיר הולכת ומתחזקת. בחודש ינואר התרחשו שתי תפיסות אמל"ח של רימונים ולבנות חבלה שעל פי החשד נגנבו מבסיסים צבאיים וימים בודדים לאחר מכן ניסיון חיסול בין עבריינים בשכונת נווה דקלים. במספר מקרים נוספים נתפס נשק אצל אזרחים והתקבלו דיווחים על ירי בשכונת נווה דקלים. בחודש שעבר אותר העבריין צח ברקוביץ' לאחר שעל פי החשד חוסל ברכבו סמוך לבית העלמין בעיר וזאת שנה לאחר שחוסל העבריין ברוך בורוכוב ברחוב חנקין. לאחרונה אומנם נפתחה תחנת משטרה במזרח העיר, אך בינתיים לא נראה כי חלה רגיעה בפשיעה, ורק השבוע אותרו 3 לבנות חבלה סמוך לרחוב ההסתדרות.

8 צפייה בגלריה
שכונת נרקיסים
שכונת נרקיסים
שכונת נרקיסים. עדיין אתר בנייה
(צילום: אבי מועלם)


מכה שישית: שכונות חדשות


זה נכון ששנים רבות ראשון לציון המתינה לרגע הזה, שכונות חדשות, יפות ומטופחות שמעניקות מענה למשפחות צעירות וכסף לקופת הארנונה. אך השכונות החדשות כמו נרקיסים ורקפות עדיין נחשבות לשכונות בהקמה, כבישים רבים עדיין לא נסללו, אתרי הבנייה פזורים בין הרחובות וגורמים למטרדי רעש ולכלוך וחסרים מוסדות כמו בתי כנסת. בין הבעיות הקשות ביותר של השכונות החדשות אלו הזבובים, שתחילה נטען שהגיעו ממאגרי מים לא מיובשים אך כעת נראה כי הפכו לדיירי קבע.

מכה שביעית: תדמית


לא ברור מדוע לעיר עם כל כך הרבה מסעדות טובות, חיי לילה ואינסוף קניונים יש תדמית כל כך אפרורית. את הטייטל של עיר באנלית מחזקים גם מערכונים הומוריסטים כמו השיר הנצחי "חפש אותי בראשון" של כוכבת הפופ אגס קימל מהמערכון הבלתי נשכח של 'ארץ נהדרת'. אולי זה בגלל הקשישים שמקפידים להשליך פירורי לחם ליונים, או רחוב הרצל שנראה כי קפא בשנות ה-80. ראשון לציון תמיד שימרה תדמית שמרנית ופרווה, אבל אולי בדיוק ככה אנחנו אוהבים אותה.

8 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת הקלה השבוע
עבודות הרכבת הקלה השבוע
עבודות הרכבת הקלה
(ריאן)

מכה שמינית: עבודות הרכבת הקלה


העבודות על הקו הירוק בראשון לציון מתמקדות בימים אלו בשדרות משה דיין, רחוב אברהם בר ואלטלנה, אזורים שממילא סובלים מצפיפות ופקקים, ונראה כי המצב רק מחמיר. ברור לכולם שבסוף המנהרה יש רכבת קלה, אך כל עוד רשות התמרור באזור נמצאת בידיים של נת"ע אף אחד לא באמת סופר את הצרכים של התושבים שצריכים להמשיך בחייהם. גם בעלי העסקים באזור משלמים מחיר יקר וכל שנותר זה לקוות שהם יחזיקו מעמד ויזכו לראות את הקטר הראשון.

מכה תשיעית : אתרי בנייה


העיר מלאה באתרים ובהם פועלים זרים רבים שנוכחותם מעלה את מפלס החרדה. עד היום פועלת בעיר קבוצה שמטרתה לפקח על הנעשה באתרים ולדווח על כל מחדל או חריגה, כמו פועלים ללא רישיונות, היעדר מאבטחים או פועלים שישנים באתר. בנוסף, פעילות האתרים יוצרת מטרד, רעש ולכלוך והפיקוח עליהם חייב להיות קפדני. רק לפני כשבועיים נהרג פועל באתר בנייה בשכונת הנרקיסים לאחר שמנוף עליו עבד ככל הנראה קרס, מנהלי האתר עוכבו לחקירה בחשד למעורבות במקרה.

8 צפייה בגלריה
אגמון ראשון לציון
אגמון ראשון לציון
אגמון ראשון לציון בעבר
(קובי קואנקס)

מכה עשירית: איכות הסביבה


האגמון מוצף בצמחיה שמשתלטת עליו וגם השקעה חסרת תקדים של העירייה למיגור הבעיה לא עזרה ובעלי החיים, הדגים והציפורים במקום סובלים קשות מהמצב. מפעל האשפה שצפוי להיפתח סמוך לעיר גורר מחאה ציבורית נרחבת בטענה כי יגרום לזיהום אוויר, סירחון ובעיות תברואה ופעם אחרי פעם יש תלונות על מכות יתושים בעיר. למרות שהמודעות לסביבה בשמיים, בפועל טרם נמצא פתרון לאתגרים.