כבר עשרות שנים שאל החוף הדרומי של ראשון לציון, המוכר בשם "מטווח 24", לוטשים עיניים כל ראשי העירייה האחרונים. מאיר ניצן, דב צור ועכשיו גם רז קינסטליך יודעים ששחרור רצועת החוף בת שבעת הקילומטרים שנמצאת בשימוש משרד הביטחון, יכול להגדיל משמעותית את החוף הצר של אחת הערים הגדולות בישראל, מה שעשוי להפוך אותה לאבן שואבת.
4 צפייה בגלריה
שבעה קילומטרים שיפונו? "מטווח 24"
שבעה קילומטרים שיפונו? "מטווח 24"
שבעה קילומטרים שיפונו? "מטווח 24"
(צילום: אבי מועלם)
קראו גם:
למרות זאת נראה שמבין השלושה, קינסטליך מוכן ללכת הכי רחוק שאפשר כדי שזה יקרה. בימים האחרונים נחשף שהוא מוביל מתווה שבמסגרתו ישולמו שני מיליארד שקלים למשרד הביטחון ובתמורה החוף יעבור לידי העירייה. אלא שהיוזמה מעוררת ביקורת ציבורית חריפה, מחאות ואיומים בהליכים משפטיים מצד ארגונים ירוקים ואף התנגדות מתוך הקואליציה.

עקרונות בשטח

מאז נכנס קינסטליך לתפקיד, תלוי בלשכתו תצלום אווירי של חוף הים העירוני, והוא מרבה לדבר על רצונו לשחרר את רצועת החוף. לאחרונה הבשילו התנאים, ובשיחות בין העירייה, מינהל התכנון ומשרד הביטחון ישנו רצון טוב להגיע להסכם שבמסגרתו יפנה הצבא את הבסיס. לפי הנטען, העירייה תשווק את הקרקע עבור בנייה של כ־10,000 יחידות דיור ועבור נופש ופנאי. התכנון הוא כי חלק מהכסף ממכירת הקרקע יעבור לידי משרד הביטחון - סכום של כשני מיליארד שקלים.
4 צפייה בגלריה
דב צור. "קרקסו אותו"
דב צור. "קרקסו אותו"
דב צור. "קרקסו אותו"
(צילום: אבי מועלם)
לדברי גיא קפלן, מתכנן מחוז מרכז במינהל התכנון, המעורה בפרטי התוכנית, 750 דונמים יוגדרו כשמורת טבע, עוד 140 דונמים יוקצו לחוף עבור הציבור, וכל שאר השטח יהיה מיועד לפיתוח עבור מגורים, מלונאות, תעסוקה ומסחר. "בשלב זה יש צורך להמתין שהתוכניות יאושרו בוועדה הארצית, וככל שהעירייה תפעל מהר יותר ותאשר תב"ע, אנחנו נוכל לפעול בהתאם".
להערכת קפלן, התוכניות יוגשו למינהל התיכנון בתוך שנה. "הבשורה הגדולה היא שנקבעו עקרונות. אני מאמין שהעירייה תיקח צוות מתכננים ותכין תוכנית מפורטת שתוגש אלינו לאישור בטווח של השנה הקרובה".

שמשרד הביטחון ישלם

אבל לא כולם שותפים למחשבה שמדובר בעסקה חלומית. בשיחה עם "ידיעות ראשון" טוען ראש העירייה הקודם צור, שניהל גם הוא משא ומתן ממושך מול משרד הביטחון, שמדובר ברעיון גרוע שמשקף לטענתו את חוסר הניסיון של קינסטליך. "בתחילה שמחתי לשמוע שרצועת החוף תשוחרר, אבל אז קפץ לי שזה יעלה שני מיליארד שקלים והייתי בהלם", מוחה צור. "משרד הביטחון היה צריך להחזיר לנו את הקרקע וגם לדאוג לנקות את הלכלוך שיש שם ולפנות נפלים שהם אחראים עליהם מבלי שנשלם כלום. אני מבין שצריך לעודד אותם ולעזור להם עם העברת המבנים, אבל הצבא לא אמור להרוויח מזה. לשלם על כך שני מיליארד שקל זה פשוט מצעד איוולת.
4 צפייה בגלריה
רז קינסטליך. "ביקורת מתוזמרת"
רז קינסטליך. "ביקורת מתוזמרת"
רז קינסטליך. "ביקורת מתוזמרת"
(צילום: אבי מועלם)
"האנשים במשרד הביטחון הם אנשים מאוד מנוסים במשא ומתן, ניהלו מאות כאלה מול גופים גדולים עוד יותר מראשון לציון ופינו מקומות רבים", מבקר צור. "אם לא עומדים איתנים מולם אז הם יקרקסו אותך ונראה שזה מה שקרה. יש לצבא חוב ארנונה של מאות מיליונים וזה מנוף לחץ שהיה צריך להפעיל. בעבר גם היה הסכם שחתם מאיר ניצן ולפיו הם ישלמו ארנונה מופחתת, אבל בתמורה הם יחזירו את הרצועה בשנת 2016. מאחר והם לא עמדו בהסכם, התשלום על הארנונה עומד על תעריף אחר ואת החוב משרד הביטחון לא שילם".
גם מאיר ניצן, שעמד בראשות העירייה 25 שנים עד 2008, תקף בתחילה את המתווה וטען שמי שחייב לשלם הוא דווקא משרד הביטחון שלו חובות של שנים לעירייה ועל כן על המתחם להיות מפונה ללא כל תמורה מצד העירייה. "הצבא לא זקוק לשטח הזה עכשיו", טען ניצן והוסיף, "אולי הייתי מוכן לוותר להם על החובות, אבל בוודאי שלא לשלם".
כשנשאל אם התייעצו איתו טען ניצן, שנמצא ביחסים טובים עם קינסטליך, שאף אחד לא דיבר איתו, אולם לאחר שפנינו לקינסטליך בבקשה שיתייחס לביקורת מצד שני קודמיו מיהר ניצן לחזור בו מן הדברים ואמר כי הפרטים שהובאו לידיעתו על המתווה המתגבש היו חלקיים וכי לאחר ששוחח עם קינסטליך הוא סבור שמדובר במהלך שייטיב עם התושבים: "נדרש לומר בכנות שיש כאן הישג שלא היה כדוגמתו", אמר ניצן בתגובתו המעודכנת, "אני רוצה לברך את ראש העירייה שלא ויתר על החזון שלו מרגע כניסתו לתפקיד לפנות את הבסיס".

"איפה הילדים יטיילו?"

מנסחי התוכנית מודעים לרגישות הגדולה של בנייה בשטח פתוח. "מדובר בשטח אקולוגי רגיש מאוד ולכן היה צורך לחשוב היטב מה להשאיר פתוח", מודה גיא קפלן ממינהל התיכנון, אבל ההצהרה הזו לא מספקת את הירוקים, שמתכננים להתנגד לתוכנית בכל דרך אפשרית.
4 צפייה בגלריה
מאיר ניצן. חזר מהביקורת
מאיר ניצן. חזר מהביקורת
מאיר ניצן. חזר מהביקורת
(צילום: אבי מועלם)
"ההסכם שמתגבש בין העירייה למשרד הביטחון מצטרף לשורה ארוכה של טעויות לפיהן פינוי של בסיסי צה"ל צריך להיות פתרון למצוקת הדיור", טוען ח"כ אלון טל מסיעת "כחול־לבן". "יש מחסור בטבע ובמרחב הפתוח, הרי האוכלוסייה שלנו תתרחב ותגדל, אז לאן אנחנו רוצים שהילדים שלנו יצאו לטייל?".
לדברי טל, שמקדם הצעת חוק לשימור אתרי טבע עירוניים, המקרה בראשון לציון הוא דוגמה לחשיבה לא נכונה על הדרך לשמר פנינות טבע, "אנחנו גוזרים סבל על הדורות הבאים. דיברתי עם שרת הפנים ושר הבינוי והשיכון שתומך בהצעה שלי ואני מקווה שכבר במושב הקרוב נסיים את ניסוח הצעת החוק. התושבים צריכים להבין שזה הזמן שלהם להשמיע את קולם, אחרת לא תהיה להם עוד הזדמנות".
גם בתוך הקואליציה של קינסטליך נשמעות ביקורות לא מבוטלות, אחת מהן של מחזיקת תיק הגנת הסביבה יפעת מאירוביץ, שהופתעה לגלות על הבנייה בחוף הים דרך התקשורת. "לא ידעתי על כך לפני כן וכמובן שלדעתי זו לא תוכנית טובה. אני מתנגדת לבנייה על חופי הים, ואם העירייה תבנה שם זו עלולה להיות טעות. אני מתכוונת לפעול לשינוי התוכניות".

"דבר לא נעשה מלבד מכתבים"

מנגד טוען השבוע קינסטליך כי מדובר בהסכם היסטורי והודף את הביקורת. "בימים האחרונים, באופן מתוזמר כמעט, יש קולות מהעבר באשר לאיכות העסקה. חשוב לי להעמיד את הדברים על דיוקם: ב־30 השנים האחרונות, אין ראש עירייה שלא ניסה להגיע להסכם מול משרד הביטחון באשר לפינוי המטווח. חודשיים לאחר שנכנסתי לתפקיד, כחלק מהחזון שלי להגיע להסכם ולפנות את השטח, ביקשתי לראות חומרים על מה שנעשה באופן קונקרטי מול משרד הביטחון, ולהפתעתי מלבד חלופות מכתבים - לא היה כלום. לא הסכם, לא סכומים אופרטיביים, כלום. נאלצתי להתחיל הכל מאפס. עבורי, כמי שנולד וגדל בעיר כל חייו, פינוי מטווח 24 היה בגדר חלום שהיום אני הולך להגשים כראש עירייה ולהחזיר את חוף הים לתושבות ותושבי העיר".
לדברי קינסטליך, תשלום הסכום המדובר הוא לא על רכישת הקרקע, אלא על פינוי הבסיס והעתקתו למקום אחר. "שווי הקרקע לא נאמד במיליארד או שניים, אלא בלמעלה מעשרה מיליארדים, אם רוצים באמת לדייק. פינוי הבסיס יגדיל את החוף של ראשון לציון כמעט פי שישה יותר מגודלו היום, וכך גם יסייע לנו לפתוח דרכי גישה נוספות לים, שהיום, בגלל רצועת החוף הקטנה, יוצר עומסים על ציר משה דיין והשכונות הסובבות אותו. כמו כן, נקים רובע נוסף, וגם שמורת טבע ושטח ציבורי רחב ידיים וירוק.
קינסטליך: "מלבד חלופות מכתבים - לא היה כלום. לא הסכם, לא סכומים אופרטיביים, כלום. נאלצתי להתחיל הכל מאפס. כמי שנולד וגדל בעיר כל חייו, פינוי מטווח 24 היה בגדר חלום שהיום אני הולך להגשים כראש עירייה ולהחזיר את חוף הים לתושבות ותושבי העיר"
"אני מסתכל קדימה לעוד 20 שנה וחושב על מה שנשאיר לילדים שלנו", מסכם ראש העירייה. "אני יכול להבין את התסכול של מי שלא הצליחו לעשות היסטוריה ואני מקבל באהבה ומוכן לספוג ביקורת של קומץ למען כל התושבים. מי שלא מעז לא יצליח להגשים חלומות".

המחיר: 450 אלף שקלים למאה מטר

למרות שהתוכניות המדוברות טרם אושרו ועליהן לעבור עוד ועדות תכנון וגם לקבל הסכמות מול משרד הביטחון, יש מי שכבר משווק את הקרקע תחת הכותרת "מתחם 2000" (כך עתידה העירייה להגדיר את המתחם), ומתברר שיש כבר קבלן שמציע לרוכשים לרכוש שם קרקעות.
"בעוד שמתחם ה־1000 התעלה על התחזיות והעניק למשקיעים הזדמנות להשקעה עם עליית ערך צפויה מבטיחה במיוחד, מתחם 2000 הוא הקלף המנצח שלנו", נכתב באתר פרסומי של החברה המשווקת, הקוראת למשקיעים חדי העין לנצל את המחיר הנמוך כעת, כל עוד הקרקע עדיין ממתינה לאישורים.
בשיחה שערכנו השבוע עם נציגת המכירות, הובטח לנו כי תמורת 450 אלף שקלים נקבל 100 מ"ר שיירשמו על שמנו בטאבו. עוד ציינה הנציגה כי יש בבעלות החברה 400 דונמים שאותם הם משווקים. כאמור, חשוב לציין כי הקרקע טרם אושרה לבנייה וכל התוכנית המתגבשת זקוקה עדיין לשורת אישורים.