כשאנחנו קוברים כל כך הרבה ילדים וצעירים, הם כנראה צריכים לפחות אדם אחד שלם, שחיי חיים מלאים ויוכל להוביל אותם שם למעלה". את מילות ההספד העצוב הזה נשא קרוב משפחתו של משה הילדסהיים המנוח בלווייתו שנערכה בצל מלחמת חרבות ברזל.
3 צפייה בגלריה
משה הילדסהיים ומשפחתו
משה הילדסהיים ומשפחתו
משה הילדסהיים ומשפחתו
(צילום: באדיבות המשפחה)
הילדסהיים ז"ל הלך לעולמו יממה בלבד לפני חגיגות יום הולדתו ה-96. הוא שימש בתפקיד גבאי בית הכנסת הגדול בראשון לציון כמעט 58 שנה, היה יקיר העיר, ושימש כנותן עדות לסיפור הצלת יהודי דנמרק.
"הייתי נער בן 16 והתגוררתי עם משפחתי בקופנהגן שבדנמרק" סיפר בעבר בראיון ל"מיינט ראשון לציון" ותיאר את סיפור הצלתו: "מישהו מהשגרירות סיפר לנו שאייכמן החליט שלא יישאר יהודי אחד באירופה שלא טופל והוציא הוראה לשלוח גם את יהודי דנמרק למחנות הריכוז. מישהו מהשגרירות הגרמנית קיבל הודעה על היערכות לריכוז כל היהודים והדליף אותה לראש הקהילה היהודית.
"רב בית הכנסת דרש מכולם שלא יגיעו לתפילת ראש השנה וביקש שלא נתאסף לארוחות חג משפחתיות כדי שלא יתפסו אותנו. הנאצים כמובן הגיעו לבצע את המשימה, אבל לא מצאו אותנו בבתי הכנסת. הם מיהרו לחפש את היהודים על פי הרשימות שהיו ברשותם, אבל הצליחו לשים את ידם רק על עשרה אחוזים מהיהודים שהתגוררו בעיר.
"דוד שלי וארבעת ילדיו נלכדו ונשלחו לטרזינשטט, אבל אני ומשפחתי הצלחנו להימלט. דייגים מקומיים העבירו אותנו תמורת תשלום דרך הים לשבדיה. המצב הכלכלי שם היה קשה וגם אוכל כמעט שלא היה. המעט חולק תמורת תלושים ולחם כמעט שלא ניתן היה להשיג. את הסעודה המפסקת עשינו עם מעט תפוחי אדמה ודג, אבל כל זה נשכח כשסבא שלי עלה לומר את תפילת קול נדרי על חוף הים של שבדיה".

קראו גם:

3 צפייה בגלריה
משה הילדסהיים
משה הילדסהיים
משה הילדסהיים ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)

בית הכנסת הגדול ראשון לציון נחנך בשנת 1885, לפני כ-58 שנה הילדסהיים קיבל על עצמו את תפקיד הגבאי ומעולם לא באמת עזב אותו. "לפני שנה הוא התחיל להעביר את הסמכויות אבל לא באמת שחרר", סיפרה בתו, שרונה זולדן.
איזה אדם הוא היה?
"גבאי זה תפקיד לכל החיים ואבא המשיך להיות מעורב, לייעץ ולהעביר מידע. בחודשים האחרונים שאלנו אותו מה המורשת שלו והוא אמר שחשוב לו שאנשים יזכרו שכל מה שבורא עולם עושה זה לטובה. על מנת להמחיש את זה אני רוצה לשתף סיפור שאבא סיפר בכנס לציון הצלת יהודי דנמרק שנערך בדנמרק לפני כשנה. כששאלו מה המסר מההצלה רבים דיברו על קבלת האחר, אבל אבא סיפר שכשהוא נמלט על סירת הדייגים מדנמרק לשוודיה רב הקהילה אמר להם שלפני 200 שנה המדינות היו במלחמה ושוודיה כבשה שטחים מדנמרק ובזכות זה יש להם לאן לברוח. גם זה היה רק לטובה".

3 צפייה בגלריה
משה הילדסהיים
משה הילדסהיים
משה הילדסהיים. יהי זכרו ברוך
(צילום: קובי קואנקס)

הילדסהיים ז"ל הותיר אחריו ארבעה ילדים, 27 נכדים ויותר נינים ממניין שנותיו. למרות שהיה דמות נערצת בעיר, הלוויתו נערכה בצניעות בצל המלחמה ואירועי התופת שהתרחשו בשבת השחורה. "לרוב לוותיקי בית הכנסת עורכים לוויה שיוצאת מכיכר המייסדים, סמוך לבית הכנסת וזה גם מה שהגיע לאבא. אך ידענו שזה יאלץ את המשטרה לסגור את הכיכר. הרגשנו שזה לא מתאים לעשות דבר שיגרום לכזה עומס", מסבירה בתו. יהי זכרו ברוך.