"מלחמת הדת הבאה בראשון לציון נמצאת מעבר לפינה. זה כבר הגיע למצב מסוכן. האנטי־דתיות של חלק מהתושבים שיוצאים נגד מיזם רוחני והכוח המתנגד לערכי היהדות הוא שיביא לבסוף להתנגשות גדולה בין הדתיים לחילונים", כך אומר השבוע בחריפות אחד מחסידיו של הרב מרדכי אנגלמן - ראש מוסדות "אהבת ישראל" ומי שעומד מאחורי רעיון הקמת מרכז תורני וחברתי שמסעיר את הרוחות בשכונת נאות שקמה.
2 צפייה בגלריה
חלק ממשתתפי המחאה בשטח שבו צפוי לקום המרכז
חלק ממשתתפי המחאה בשטח שבו צפוי לקום המרכז
חלק ממשתתפי המחאה בשטח שבו צפוי לקום המרכז
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
המושג "מלחמת דת" נשמע לא פעם בכל הקשור לחיכוכים בין דתיים לחילוניים בראשון לציון, גם במסגרת קידום הפעלת תחבורה ציבורית בשבת או במיזמים אחרים, אך נדמה שבשנים האחרונות לא היה נושא שעורר כל כך הרבה תגובות ויצרים כמו שהקמת המבנה המדובר מצליחה לעורר.

עניין של סדרי עדיפות

כדי להבין את שורשי הסכסוך יש לחזור שלוש שנים אחורה אל שנת 2018, לתקופתו של דב צור כראש העירייה. לשכונה הגיעו אנשיו של הרב אנגלמן וערכו במקום סיור עם צור כדי לשכנע אותו שיש צורך בהקמת מרכז רוחני במקום. לאחר הסיור הועברה הבקשה לאישור של מועצת העיר כדי לאשר הקצאת קרקע לבניית מרכז רוחני־חברתי שיכלול גם מרכז להנצחת השואה, מה שלטענת המתנגדים היה מצג שווא שנועד להרדים את התושבים.
לטענת המתנגדים, במשך שנים עברה התוכנית בין אדריכלים ומהנדסים במטרה לאשר אותה בוועדות השונות כשכל הזמן הזה סבורים תושבי השכונה כי מדובר במבנה שכל מטרתו היא להנציח את זכר השואה. לפני כחודש, בתום מסע של למעלה משלוש שנים, אישרה ועדת התכנון והבנייה של העירייה את הקמת המבנה. בנקודת הזמן הזו החלה חרושת שמועות, בהן מסרים סותרים, שהביאו את המצב לנקודת רתיחה בין תושבים דתיים ומסורתיים לבין החילונים.
"בשנת 2018, כמו שמחויבים לעשות, התפרסמה הכוונה שיקימו מבנה עבור הנצחת קהילות יהודיות שנכחדו בשואה, וזה דבר ראוי שלא נתנגד לו", אומר אחד ממובילי המאבק, תושב השכונה נתן סטולרו, "אבל בתוכניות שנידונו אחר כך במועצה, ראינו שנכתב על הנצחת שואה אבל מי שמתעמק רואה שמדובר בעוד מבנה דת כי הכוונה היא להפעיל שם כולל או בית כנסת. הבעיה היא שאם מישהו היה מתנגד אז ישר היו מקימים קול צעקה שאנחנו אנטישמים ונגד הדת, מה שכמובן לא נכון".
2 צפייה בגלריה
הרב אנגלמן
הרב אנגלמן
הרב אנגלמן
( צילום: פרטי)
לדבריו לא מדובר במלחמה נגד דתיים אלא על סדר עדיפויות. "חשוב להדגיש שלא מדובר במלחמת דת אלא על תמהיל נכון של צורכי תושבי השכונה", אומר סטולרו. "אם היה מחסור בשירותי דת או בבתי כנסת בשכונה אז ברור שמבחינתנו אין התנגדות, אבל כיום יש בשכונה שמונה בתי כנסת ומנגד יש מחסור במבני ציבור לנוער או לקשישים. במשך שנים התושבים מבקשים מבנים לצורכי הציבור ואנחנו לא מקבלים מענה".

בתוכנית: לחץ על חברי המועצה

מאז החלו שורה של פגישות בין תושבי השכונה המתנגדים לבין חברי מועצה כדי לרתום אותם להתנגדות ואף הוכנה תוכנית פעולה על פי שלבים, שכוללת גם הפגנות מול ביתו של ראש העירייה רז קינסטליך. "אנחנו מתכוונים להמשיך בצעדי המחאה וכבר יש מפגשים מתוכננים עם חברי המועצה וראש העירייה כדי לשנות את ההחלטה", אומר סטולרו. "כמובן שמתוכננת על הפרק הפגנה גדולה, כשהמסר הוא לתכנן את המבנים הציבוריים בשכונה לפי הצרכים".
בין היתר פנו המתנגדים לסגן ראש העירייה ומחזיק תיק הרווחה מוטי עג'מי, שאישר בשנת 2018 את הקמת המבנה כשזאת הובאה להצבעה במועצת העיר. "אני מתנגד למתכונת הנוכחית של המבנה, אבל עדיין לא גיבשתי את דעתי הסופית", הוא אומר השבוע. "אני אפגש עם התושבים ועם כל הגורמים הרלוונטיים. לאחר מכן אפגש עם ראש העירייה ואציג בפניו את דעתי. אני לא זוכר מה הוצג לנו בשנת 2018, אבל בוודאי שלא ידענו שמדובר בדבר כזה".

"מצעד גאווה מותר ודת אסור?"

בתגובה למחאה התפרסם בדף הפייסבוק של הרב אנגלמן הפוסט הבא: "אין במטרתנו לגרום לכפייה דתית, אין במטרתנו להזיק לתושבים. המרכז אשר ייבנה בעזרת השם, ישמש כמרכז הנצחה לזכר נספי השואה, לגמילות חסדים, לעזרה ותמיכה לכל אדם חילוני או דתי. מטרתם של קומץ (המתנגדים, א.א) זה להפעיל מנופי לחץ על מקבלי ההחלטות בעיר ולטרפד את הקמת המרכז אשר יהווה מקום ערכי־חינוכי לכל תושב בעיר. אותם מתנגדים בעלי אינטרס אנטי דתי המנסים לקושש קולות מהציבור ובכך מתיימרים לסייע לטרפד את הקמת המבנה מתכננים לצאת במחאות וברעשים, להפגין מול בניין העירייה ולהרוס בכל דרך אפשרית. לכל אותם אנשים - לא תשברו אותנו. אנו נעשה כל שביכולתינו לסייע ולעמוד בכל דרך אפשרית. בעזרת צדק הציבור ובעזרת השם - המבנה יוקם".
מקורבי הרב אנגלמן: "המתנגדים טוענים כי במקום יבנה 'כולל', דבר שלא מוזכר כלל לא בהקצאה ולא בהיתר הניתן על ידי ועדת תכנון ובנייה. מטרת טענה זו היא לזרוע פחד ומורא בקרב התושבים"
אחד ממקורביו של הרב הוא עו"ד יוסי פאר, שהגיב בזעם למחאה שהתעוררה. "מערב ראשון לציון היא אוכלוסייה מאוד איכותית והתושבים שנחשבים לחילונים הם בעצם עם זיקה למסורת. אלה אנשים שבחגים מקפידים ללכת לתפילות ורבים מהם באים להתפלל גם בליל שבת והמסורת חשובה להם. כל השכונות באיזור מורכבות ברובן מאנשים מסורתיים ואין מספיק מרכזים רוחניים עבורם. הרב אנגלמן הוא פסיכולוג של אנשים, הוא נותן לרבים עצות ומוסר את נפשו למען הקהילה ולכן מה שחשוב לו הוא רק טובת הציבור. אין דבר שהוא עושה כדי לפגוע. כעת הוא מנסה להקים משהו לטובת הכלל והציבור, ובמקום לעזור מכניסים פוליטיקה זולה.
"אני רואה איך חוגגים בעיר את מצעדי הגאווה ואיך הדגלים של הקהילה מונפים ברחבי העיר אז זה מכעיס אותי. ריבון העולמים, למה זה מותר ודת אסור?", מוסיף עו"ד פאר. "יש קהל שרוצה את הדברים שלו למען הנשמה ולכן צריך לתת להם. למה תמיד להיות אנטי? למה להתנגד? יש הרבה יותר אנשים שרוצים את זה מאשר הכוח המתנגד ולכן אם העירייה לא תשכיל לפתור את הבעיה הזו, תהיה פה מלחמת דת איומה וחבל. זה יכול לגרום גם לפירוד בתוך משפחות. במקום שבני נוער יסתובבו ברחוב ויפגשו תופעות שליליות הם יפגשו דברים אחרים וערכיים ולכן אני לא מבין למה צריכה להיות התנגדות לזה. אם זה מפריע אז אפשר לשבת ולבחון מה הבעיה, אבל הרושם שלי הוא שזה נובע רק משנאת דת ואין לזה שום צידוק".
"הרב אנגלמן לקח נערים שהידרדרו לפשע ובחוכמתו הרבה ידע לאסוף אותם, ללמד אותם דרך ארץ ומוסר ולהחזיר אותם למוטב", אומר רפאל גוזלן, שהיה במשך כמה שנים עוזרו של הרב. "הוא לא עוד רב מטיף ומחזיר בתשובה אלא הכל תמיד בדרך נעימה ובעזרת גישה מיוחדת ומדבקת. גם כשבאו אליו וביקשו לשמוע את דעתו על מצעד הגאווה הוא לא יצא נגד זה בצורה נחרצת כי הוא יודע שיש סוגים שונים של קהלים בעיר הזו ולכן צריך לקבל את כולם. הוא תמיד בא מצד של אהבה ולא הפצת שנאה".

"איום על אורח החיים"

הכוונה לקיים פעילות לנוער היא בין היתר מה שמקומם את המתנגדים: "מטריד אותנו שזו שכונה חילונית וכעת מישהו החליט להקים קומפלקס דתי ולשים אותו בכניסה לבית ספר שיש בו 2,500 תלמידים מכיתה ז' ועד י"ב", אומר יו"ר ועד ההורים של תיכון מקיף ח', חיים קופנס. "המבנה הזה שעתיד לקום יהיה פעיל מדי יום והמפגש עם תלמידים בגיל נוח להשפעה עתיד להיות בעל תוצאות מאוד בעייתיות. בכל השנים שבהן אני יו"ר ועד הורים, קיבלנו תלונות של הורים שהתחילו בפניות לילדים שלהם להניח תפילין והסתיימו בכך שהם נקרעו מהמשפחות שלהם כי חזרו בתשובה והמשפחות לא שומרות תורה ומצוות. אני מכיר הורים שהוציאו צווי הרחקה לגורמים מחזירים בתשובה. לכן אנו חוששים שאם יהיה ליד בית הספר כולל, אז מאה אברכים ואולי מאות, שאף אחד מהם לא יהיה תושב השכונה, יפגשו את הילדים שלנו ויאיימו על אורח החיים שלנו שהוא לא דתי".
יו"ר ועד הנהגת ההורים של תיכון מקיף ח' חיים קופנס: "מטריד אותנו שזו שכונה חילונית וכעת מישהו החליט להקים קומפלקס דתי ולשים אותו בכניסה לבית הספר שיש בו 2,500 תלמידים מכיתה ז' ועד י"ב"
מנגד מדגיש סטולרו: "אנחנו לא רוצים מלחמת אחים והאנשים האלה שבעד הקמת המבנה הם חברים שלנו והרצון שלנו הוא שנסתדר. אסור שניקח את זה למאבק דתי אלא למאבק על צורכי השכונה".

"זורעים פחד בלב התושבים"

בסביבתו של הרב אנגלמן הגיבו לשאלת "ידיעות ראשון" וטענו כי "מדובר בעמותה מקומית הפועלת כשני עשורים בקרב תושבי העיר בלבד, ואלפי הנהנים משירותיה הינם ציבור חילוני ומסורתי מתושבי העיר. ומטרותיה הינן חברתיות, על פי רוח היהדות המסורתית, לאוכלוסייה המעוניינת בכך. ברור כי המבנה כולל בין היתר גם פעילויות תורניות־חברתיות, עבור כלל התושבים.
"יצוין כי ההקצאה פורסמה במשך 90 יום כמתבקש בחוק, בשלטים שהוצבו במקום וכמו כן בעיתוני העיר, ולא הוגשה אף התנגדות להקצאה השטח לעמותה. המתנגדים טוענים כי במקום יבנה 'כולל', דבר שלא מוזכר כלל - לא בהקצאה ולא בהיתר הניתן על ידי ועדת תכנון ובנייה. מטרת טענה זו היא לזרוע פחד ומורא בקרב התושבים, ללא שעשו כל בדיקה מול יוזמי הפרויקט. אין בכוונתנו להקים במקום 'כולל', כן יש בכוונתנו להציע סיוע לימודי תורני, לאוכלוסייה המתבגרת שתהיה מעוניינת בכך. אנו מאמינים שמטרתם של יוזמי ההתנגדות הינה פוליטית, שכן מקווים אנו בכל ליבנו שאין תושב אחד בעיר המתנגד למתן סיוע לקשיש או לנוער בסיכון או להנצחת השואה, אף להנצחת בני משפחה ברוח היהודית המסורתית.
"ברוח זו אנו קוראים לכל הגופים והעמותות האחרות בעיר להושיט יד למיזם חברתי מבורך זה, לאמירה ברורה של סובלנות, אחדות ופיוס. לסיום יצוין כי דגל אהבת ישראל וקבלת ואהבת השונה, ימשיך להתנוסס בראש פעילות העמותה, ולכן הוחלט שלא להגיש קובלנה לבית משפט על מוציאי דיבת העמותה רעה, וסילוף העובדות, והצגת מצג שווא בפני כלל תושבי העיר".