בשבועות האחרונים תושבי ראשון לציון כבר הפסיקו לספור את האזעקות והיירוטים בשמי העיר, פעם אחר פעם נורה מטח לעבר העיר והתושבים נאלצים להימלט למרחבים מוגנים, פעמים רבות זה מתרחש בשעות הלילה. אך בעוד שלחלק מהתושבים יש מרחבים ממוגנים כמו ממ"ד או אפילו חדר מדרגות בטוח, לתושבים רבים אין לאן להימלט.
3 צפייה בגלריה
הרסיס שנפל במבנה בשיכון
הרסיס שנפל במבנה בשיכון
הרסיס שנפל במבנה בשיכון
(צילום: פרטי)
רבים מהם מתגוררים בשיכונים במזרח העיר, כך לדוגמא בשיכון גורדון בו ישנם עשרות בתים פרטיים ישנים שאין להם ממ"ד או מקום מסתור ובשבוע שעבר פגע רסיס בבית בשכונה וגרם לנזק רב, רק במזל המשפחה לא נפגעה.

קראו גם:

"אין לנו שום מקום מחסה", מספרת דיירת מרחוב נחמיה, שושי ברנס, "המיגונית הקרובה ביותר לרחוב שלנו נמצאת בבית הספר ישורון זה במרחק של רבע שעה הליכה, מקלט אחר בשכונת הרקפות, זה אפילו יותר רחוק. יש כאן המון דיירים מבוגרים, אין להם סיכוי להגיע למקום בטוח. המשפחה שהרסיס פגעה בביתה הם הורים עם חמישה ילדים, בנס הם לא נפגעו. אחי שכן שלהם, הוא חולה לב וכשנשמעת אזעקה הוא פשוט יושב בסלון ומחכה. הבית שלי בן 70 שנה, כל ירוט החלונות רועדים, כל פיצוץ קטן יכול לגרום לקריסה".
בהיעדר מרחב מוגן ברנס ושכניה מנסים לאלתר הגנות. "אנשים מתחבאים מתחת לשולחנות, אני בניתי לי בוטקה קטן, שולחן עם קורות בצדדים ומעל מזרון עבה, כמו מלונה מאולתרת. פנינו לעירייה, אמרו לנו שאין להם מיגוניות".

3 צפייה בגלריה
המבצר של משפחת ברנס. "מתחבאים מתחת לשולחן ומתפללים"
המבצר של משפחת ברנס. "מתחבאים מתחת לשולחן ומתפללים"
המבצר של משפחת ברנס. "מתחבאים מתחת לשולחן ומתפללים"
(צילום: פרטי)

שכן נוסף מרחוב יעקב מתאר מצב דומה: "יש לי 2 ילדים שגרים איתי, אנחנו בקלות יכולים להימלט אם רק היה לנו לאן. חייבים לחשוב על כלל התושבים, אסור להפקיר אנשים רק כי אין להם כסף. כשיש אזעקה אנחנו יושבים במסדרון ומתפללים לטוב. כשאני שומע שאומרים להישאר במרחב מוגן 10 דקות אני לא יודע אם לצחוק או לבכות, אני לא זוכה אפילו לדקה אחת במרחב מוגן".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פיקוד העורף הינו הרגולטור הלאומי לענייני מיגון בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית. מתוקף כך, הוא עומד בקשר שוטף עם כלל העיריות, ופועל בהתאם להערכות המצב השוטפות בכדי לסייע במתן מענה בנושא המיגון לכלל התושבים. הצבת המיגוניות מבוצע על ידי תעדוף שנקבע על פי תמונת המצב המבצעית. מיקום הצבת המיגוניות בתחום הרשויות המקומיות מטעם פיקוד העורף, נעשה בתיאום עימם".

3 צפייה בגלריה
צוברים חוב. עיריית ראשון לציון
צוברים חוב. עיריית ראשון לציון
עיריית ראשון לציון
(צילום: אבי מועלם)

מעיריית ראשל"צ נמסר בתגובה: "מתחילת המלחמה הנחה ראש העירייה לפתוח את המקלטים בכל בתי הספר ומוסדות הציבור בעיר, על מנת לתת מענה לבעיות מסוג זה.
נדגיש, כי מיגוניות אינן תקניות עפ"י הגדרת פיקוד העורף, כיוון שהן אינן יכולות לשמש כאמצעי הגנה יעיל בטווחים של מעל 40 ק"מ מהרצועה. זאת, מאחר שהתחמיש של הטילים והרקטות המשוגרים מרצועת עזה לטווחים אלו שונה וכבד יותר מהרקטות והטילים לטווח קצר יותר – ולכן הנזק שהם גורמים גדול יותר, דבר שהמיגונית אינה יכולה לעמוד בו והיא פשוט אינה יעילה. משכך, פיקוד העורף אינו מאשר לעירייה להציבן.
בפיקוד העורף, אשר אמונים על נושא המרחבים המוגנים בכלל הרשויות, מבינים שישנם פערי מיגון בחלק מהאזורים - ולכן, המפתח הוא להשתמש במקום הכי מוגן שיש באותו האזור. באתר העירייה מפורטים המרחבים המוגנים הציבוריים הקרובים.
עוד נדגיש, כי אמש (ראשון) הודיע ראש העירייה, רז קינסטליך, כי הנחה את מנכ"ל העירייה להקצות במיידי 10 מיליון ש״ח לטובת בנייה של מרחבים מוגנים בכ-50 גני ילדים עירוניים שאין בהם מרחב מוגן וב-10 גינות ציבוריות בעיר".