"הרסו לנו את החיים, בהחלטה אומללה פשוט ניתקו מאיתנו את צינור החמצן אל העולם שבחוץ. קשישים, נכים, בעלי מוגבלויות, כל אלו יושבים בבית כאילו הם במעצר ולא יוצאים יותר החוצה כי קיבלו החלטה לבטל קווי אוטובוס מרכזיים ובמקומם להביא קווים שלאף אחד אין בהם יותר צורך", כך, בזעם וכאב, מתארים תושבים בשכונת נווה חוף את שגרת יומם בשנתיים האחרונות, מאז שבוטלו להם קווי האוטובוס מספר 10 ומספר 84 שהיו עוצרים במקומות מרכזיים בראשון לציון וממשיכים משם אל תל אביב.
1 צפייה בגלריה
תושבי השכונה השבוע. "הביאו אותנו למצב לא הגיוני"
תושבי השכונה השבוע. "הביאו אותנו למצב לא הגיוני"
תושבי השכונה השבוע. "הביאו אותנו למצב לא הגיוני"
(צילום: קובי קואנקס)
למרות פניות רבות לעירייה ולמשרד התחבורה, הם טוענים שאף אחד לא מתייחס אליהם ובכך דנים מאות תושבים לחיים של ניתוק.

"מרגישים כלואים"

"לפני שנתיים לקחו לנו את קו 10 משכונת נווה חוף ששימש רבים מהשכונה", מספר יריב סדרס, תושב השכונה שהוביל את המאבק להחזרת קווי האוטובוס, "זה קו שהיה מתחיל בסינמה סיטי ועובר סמוך לכיבוי אש ואוסף עוד תחנות בתוך השכונה ומשם ממשיך למקומות מרכזיים בתוך העיר ולאחר מכן אל מקומות עיקריים בתל אביב. זה היה קו עם קרוב ל־80 תחנות והוא היה כל כך חשוב לתושבי השכונה שהוא היה מתמלא באנשים עוד לפני שיצא מהשכונה.
"בתחילת הקורונה הקו הפסיק לפעול ונאמר לנו שזה שינוי זמני בגלל שיפוצים ברחוב שז"ר, אבל ככל שהזמן חלף הבנו שהקו הזה לא יחזור יותר. זה קו שהפך לעורק חיים עבור התושבים המבוגרים בשכונה. מעבר לכך, זה היה קו שמפזר בעלי מוגבלויות ונכויות ולוקח אותם לטיפולים בקופות החולים השונות והתחלופות שיש כיום לוקחות אותם רק לחצי הדרך. הרבה מהמבוגרים פה מרגישים שהם כלואים, אפילו לחוף הים הם לא יכולים להגיע כי הקווים שבאים לשכונה נעצרים באמצע ואילו הקווים שכן מגיעים לחוף הים לא עוברים בשכונה. יש פה תושבים שהיו צריכים להגיע לטיפולים כימותרפיים באיכילוב, אבל אין להם כבר תקופה ארוכה את היכולת כי זה היה הקו היחיד שלקח אותם לשם.
מאיה שפיצמן: "ניתקו אותי מהחיים בחוץ ואני כמעט לא יוצאת מהבית. הפעמים הבודדות שאני רואה את החיים בחוץ מתרחשות כשאני יורדת לסופרמרקט למטה"
"הבעיה רק הלכה והתעצמה כשחצי שנה לאחר מכן הופסקה פעילותו של קו 84 שגם היה מגיע לתל אביב. אני אישית מקבל קצבת נכות בגלל סדרה של מחלות שיש לי וזה מקור ההכנסה שלי ובגלל ביטול הקווים אני נאלץ להחזיק כלי רכב כדי שישרת את אשתי ואת הילדים כי הם לא צריכים את הקווים שיש היום. מה שיש כיום לא משרת בכלל את התושבים, הקווים עכשיו נוסעים לחולון ורק קו אחד מגיע לדרום תל אביב. התושבים הוותיקים של השכונה רואים את מספר כלי הרכב שעולה בשכונה כי אין להם ברירה".

"הפקירו אותנו"

תושבת נוספת שממעטת לצאת מביתה ואף נאלצת לוותר על טיפולים רפואיים בגלל ביטול קווי האוטובוסים היא אורית סמוכיאן, 40, המתניידת בעזרת הליכון עקב שיתוק רגליה. "עברתי תאונת דרכים בשנת 2011 ונפגעתי בצוואר ומאז הפכתי לנכה והתמכרתי למשככי כאבים. לא ידעתי את זה ואף רופא לא אמר לי שהכדורים האלה ממכרים וככל שהמשכתי להשתמש בהם התפתח אצלי שיתוק ברגליים. בעקבות כל אלו אני סובלת מנכויות רבות ונעזרת בהליכון כדי להתנייד. מאחר ואין לי רכב פרטי אז קו 10 וקו 84 היו הרגליים שלי וגם צינור החמצן אל מחוץ לשכונה. אלו שני הקווים היחידים שהיו לוקחים אותי לטיפולים בבית חולים אסותא ברמת החייל בתל אביב או סתם קווים שלקחו אותי למקומות מרכזיים בעיר.
"מאז שהם בוטלו אין אפשרות אחרת, בשביל להגיע לתל אביב או בשביל ללכת לטיפול אני צריכה להחליף כמה וכמה קווים, זה מסע שאני חוצה בו כבישים, מחליפה אוטובוסים ובסופו של דבר חוזרת הביתה עם כאבים רבים. בגלל המצב הזה אז אין לי ברירה אלא להזמין מוניות ואני מוציאה לפעמים אלפי שקלים בכל חודש רק עבור מוניות. זה פשוט בלתי אפשרי. הביאו אותנו למצב לא הגיוני. פה בשכונה אנשים יוצאים מדעתם שזה המצב ולא מוכנים בכלל להקשיב לנו.
"אספתי 700 חתימות של התושבים אבל כולם נפנפו אותי. אני לא מבינה, איך בעירייה נתנו לזה לקרות ופשוט הפקירו אותנו, פגעו בנו הנכים, בקשישים ובהורים עם ילדים שלא יכולים לצאת החוצה. המצב הוא שאם אין לך רכב אז אתה לא יכול להתקיים כאן. אני מתביישת לומר שלפעמים אין לי כסף למוניות ואז אני נאלצת לוותר על הטיפולים שלי.
"היו פעמים שהייתי צריכה לקבל טיפול שמתקיים בתל אביב אבל בגלל שלא הצלחתי לשלם על מונית לא הייתה לי ברירה אלא לבטל אותו. כיום אני נעזרת לפעמים במתנדבים של עמותות שונות ובלעדיהם לא הייתי בכלל יכולה להמשיך לקבל טיפולים בבית חולים אסותא".

מוותרים על טיפולים

נפגעת נוספת מהמצב היא מאיה שפיצמן, 73, שנאלצת ללכת ממקום למקום עם מחולל חמצן צמוד אליה וכל נסיעה באוטובוס שבעבר הייתה מסייעת לה הפכה כיום למטרד ולמכשול. "אני מתניידת עם מחולל חמצן צמוד בגלל בעיית ריאות שיש לי כבר שנים רבות וזה מאוד מגביל. המכשיר כבד מאוד ואני צריכה להשתמש גם בהליכון. הקווים האלה היו האפשרות שלי לצאת מהשכונה. רופאת הריאות שלי הייתה לא רחוק מאיתנו ברחוב השירה העברית שקו 84 היה מגיע לשם ועוצר לי בדיוק במקום, ולצערי היום הקווים לא מגיעים לשם ובשביל לבוא אליה אני צריכה להחליף שני אוטובוסים.
"עברתי טיפולים בתל אביב ובעזרת קו 10 הייתי מגיעה לבית חולים איכילוב, דבר שלא קיים כבר כיום. אם אני רוצה לנסוע היום לאיכילוב אני מזמינה במיוחד מונית. קו 10 גם היה לוקח אותי לבת שלי שגרה ליד שוק הכרמל והיום אני לא מסוגלת כמעט לנסוע לראות אותה. ניתקו אותי מהחיים בחוץ ואני כמעט ולא יוצאת מהבית.
"הפעמים הבודדות שאני רואה את החיים בחוץ מתרחשות כשאני יורדת לסופרמרקט למטה. אני לא מבינה למה היו צריכים לבטל את הקווים המרכזיים האלה ששימשו את הצרכים שלנו והחליפו אותם בקווים לא נחוצים. אפשר לראות שהתחנות כמעט ולא מאכלסות אנשים כי אין לאף אחד צורך בתחלופות שהציעו לנו. הם פשוט החליטו להקשות עלינו את החיים".

תגובות

מעיריית ראשון לציון נמסר: "במסגרת התוכנית התפעולית של משרד התחבורה, נערכו שינויים בקווי האוטובוס בשלוש פעימות, כשהאחרונה תבוצע בינואר הקרוב.
יריב סדרס: "זה קו שהפך לעורק חיים עבור התושבים המבוגרים בשכונה. הוא היה לוקח בעלי מוגבלויות לטיפולים בקופות החולים השונות. הקווים החדשים לוקחים אותם רק לחצי הדרך"
"בפעימה השנייה הושק קו 16 החדש שמאפשר לתושבי השכונה הגעה לחולון ולבת ים, וכן לתחנה המרכזית החדשה בעיר. במקביל, קווים 15, 17, 19, 22, 83 וקווים נוספים, ממשיכים לעבור בשכונה ומאפשרים הגעה בין היתר לבית החולים אסותא, למרכז תל אביב ולרחבי ראשון לציון.
"כחלק מהשינויים בוטל קו 84 בגלל עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, כאשר חלק ממסלול הנסיעה של קו זה נסגר לתנועה.
"עיריית ראשון לציון נמצאת בקשר הדוק עם משרד התחבורה ודואגת שלא יהיה קו שיבוטל ללא מענה במקום, אך העירייה לא אחראית על הוספה או על הורדה של קווים - אלא רק משרד התחבורה.
ממשרד התחבורה נמסר: "השירות העירוני בראשון לציון משתנה ומשתדרג בהתאם לתיאומים עם העירייה וכנגזרת מתוכנית 2025 לרשת תחבורה ציבורית בעיר. ביטולו של קו 84, שהיה ארוך ומסורבל, נועד לספק שירות אמין וטוב יותר מבחינת לוח הזמנים. הקשרים הפנימיים בשכונות נשמרים על ידי קווים מקומיים, בהם קווי האוטובוס 3, 15 ו־16.
קראו גם:
"מהשכונות המערביות לנווה חוף ובת ים עד בית חולים וולפסון ניתן מענה במסלול ישיר בקו 15, במתכונתו החדשה והתדירה יותר, לעומת לוח הזמנים של קו 84 הקיים.
"השינוי בקו 10 נבע מהצורך במציאת תחנה סופית שיכולה להכיל את תדירות הקו, אך התחנה הסופית ב'סינמה סיטי' לא אפשרה זאת.
בקרוב יופעל הקו האדום של הרכבת הקלה, שבאמצעותו יוכלו תושבי ראשון לציון להגיע למרכז תל אביב בנסיעה מהירה".