לאחר שתושבים בראשון לציון קראו להסיר את דגל דרום אפריקה שמונף בגן המנהיגים בעיר, בעקבות החלטתה של אותה מדינה לתבוע את ישראל בהאג. הבוקר (ראשון) נענה ראש העירייה, רז קינסטליך, לקריאה והדגל הוסר.
1 צפייה בגלריה
דגל דרום אפריקה בגן עברית
דגל דרום אפריקה בגן עברית
דגל דרום אפריקה בגן המנהיגים לפני שהוסר
(צילום: באדיבות התושבים)

גן המנהיגים בראשון לציון נחשב לאחד מהפארקים הגדולים והיפים בעיר ובכל גוש דן. הוא מעוטר במתקנים, בריכה אקולוגית ומיצגים רבים והבולט שבהם הוא מיצג הדגלים בו מתנוססים דגלים של מדינות שתמכו בהקמת מדינת ישראל בהצבעה באו"ם. אחד מהדגלים שייך לדרום אפריקה, מדינה שבעבר תמכה בישראל ודווקא בשיאה של מלחמת חרבות ברזל הגישה תביעה נגד ישראל בבית המשפט הבינלאומי בהאג בטענה כי ישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים.
תושבת העיר, רינת נויברג, שנוהגת לעבור עם רכבה סמוך לפארק ראתה את הדגל וחשה כי אין זה ראוי שבימים כאלו דגל המדינה יתנופף בישראל. "הצביעות חוגגת", אומרת נויברג, "כתושבת העיר אני עוברת שם לעיתים קרובות, ולא יכולתי לראות את הדגל מתנופף.
"כמובן שבכל פעם שאנחנו רואים דגל של מדינה שיש לה חיבור עם ישראל זה משמח אותנו, וברור שיש רקע להנפת הדגל של דרום אפריקה שתמכה בהקמת ישראל, אבל זה לא המצב כרגע. הרי גם עם גרמניה יש לנו היסטוריה, אך במהלך השנים היא עמדה לצידנו וגם עכשיו היא מוכיחה את עצמה".

קראו גם:

נויברג פירסמה את הבקשה ותושבים רבים הצטרפו לדרישה. "המון אנשים אמרו שהם מרגישים כמוני. אנחנו בשיאה של המלחמה, אנחנו לא רואים את הסוף. שלפחות יורידו את הדגל לחצי תורן".
מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה לבקשה: "הדגלים המוצבים במקום הם של המדינות שהצביעו בעד על החלטה 181 של האו"ם לסיום המנדט הבריטי והקמת מדינת ישראל – ודרום אפריקה היא אחת מהן. למרות המצב הנוכחי והעובדה כי דרום אפריקה הגישה נגד ישראל תביעה בהאג, עדיין לא ניתן לשנות את ההיסטוריה ואנו מחויבים לספר אותה כפי שהיא".


עם זאת, הבוקר (ראשון) הוחלט להיענות לבקשה, וראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, הסיר בעצמו את דגל דרום אפריקה.


ראש העירייה, רז קינסטליך: ״אחרי ה-7 באוקטובר, שבו חווינו את רגעינו הקשים ביותר כאומה - החוקים השתנו. לא נתנצל על כך שאנו מממשים את זכותנו הבסיסית להגן על עצמנו ועל קיומנו, ומי שפועל או יפעל כנגד מדינת ישראל - לא יזכה לקיום, גם בתודעה שלנו ובדפי ההיסטוריה. לכן, החלטנו שדגל דרום אפריקה שהתנוסס עד כה יחד עם דגלי המדינות שהצביעו בעד הקמת מדינה יהודית ב-1947, יוסר לאלתר. אפס סובלנות כלפי מבקשי רעתנו. עוד לא אבדה תקוותנו, עם ישראל חי״.