הציפורים נדדו, הדגים מתו, דו־החיים מנסים להימלט והצמחייה נכתשה: כך הפכה השמורה האקולוגית הכי חשובה בדרום גוש דן לשלולית קטנה ועצובה בלב ראשון לציון. "האגם התייבש, כל הצומח והחי מתים, זה שובר את הלב", אומרים פעילי הסביבה.
2 צפייה בגלריה
פעילי המאבק למען אגמון ראשון לציון
פעילי המאבק למען אגמון ראשון לציון
פעילי המאבק לשימור האגמון, השבוע. "הטבע גווע"
(קובי קואנקס)

אין זרימת מים

ראשון לציון היא עיר מלאה בחיים. חנויות, תחבורה, עסקים ומבני דיור משתלבים זה בזה למטרופולין ענק, אך בליבה שוכנת שמורת טבע יחודית, האגמון, ביתם של בעלי חיים וצמחייה, אך גם של בני אדם שמבקשים אי של שקט ושלווה בתוך כל הכאוס העירוני. כבר חודשים ארוכים שמי שמגיע למקום בתקווה למצוא קצת נחת מתאכזב, המקום נראה נטוש, המים הצטמצמו באופן משמעותי ונראה כי גם בעלי החיים עזבו.
"אני מאוד אוהבת את המקום הזה ואני מצלמת אותו משנת 2012", מספרת הצפרית והצלמת יפה כדר־לוי שמתגוררת בראשון לציון,
"אך לצערי המקום השתנה באופן דרמטי, כבר שלוש שנים שהעירייה לא מזרימה מים ורואים את זה, כל האגמון הידרדר ואפילו בימים שהיו הצפות בראשון לציון לא הגיעו מי נגר לאגמון שהפך מאגם ענק ועשיר לשלולית קטנה ועצובה. במקום כזה חייבים תחלופת מים וזרימה, אחרת הכל עומד ומתפתחים מזיקים כמו צמחים שחונקים את האגם ויתושים, כל אלו גורמים למוות ונטישה של בעלי החיים. רק לשם הבנה, בימים כאלו המאגר אמור לעלות על גדותיו, צריך לדאוג מרוב שיש בו מים, אבל בפועל הוא כמעט התייבש לחלוטין. ממאגר אקולוגי מלא בבעלי חיים הוא הפך לשטח נטוש, מלוכלך ומוזנח".

בעלי החיים נטשו

לא רק הפסקת הזרמת המים פגעה באגמון, אלא גם התחזוקה שלטענת הפעילים בשטח, כמעט ולא מתקיימת. "צמח היקינטון השתלט לחלוטין על המים, זה לא יקינטון כפי שאנו מכירים אותו, אלא זן רעיל של יקינטון מים. כיוון שהוא רעיל בעלי החיים לא אוכלים אותו אז הוא מצליח להתפשט על כל המים, זה הגיע לרמה שתוך כמה ימים הוא מצליח להכפיל את עצמו. כתוצאה מכך הוא חוסם את החמצן לדגים וכך רבים מהם מתים וגם הדו־חיים עזבו את המקום, כי אין להם איך להתקיים כאן. ציפורים רבות נדדו מכאן ואלו שלא, מסתבכות בצמחייה ולעתים מתות בגללה.
"אגב, בדקנו את הסוגיה עם מומחים במאגר האקולוגי בהוד שרון, שהוא ממש גן עדן לטיפוח אגמים, ושם הסבירו לנו שכדי להציל את האגמון צריך להיכנס פיזית עם סירות למים ולמשוך החוצה את יקינטון המים שחוסם את החמצן לדגים. פעולה כל כך פשוטה ובסיסית שכל מה שצריך בשבילה זה רצון טוב, אך היא לא נעשית.
"לצערי אין שום התייחסות למרקם העדין של בעלי החיים כאן, אין טיפול בציפורים או בדגים וגם לא בתנים וחזירי הבר שנצפו כאן בעבר. יש כאן גם הרבה פחות ציפורים, בשנת 2013 התגלתה כאן ציפור יחסית נדירה בשם זמירון ולצערי כבר אי־אפשר לראות אותה כי היא מקוננת בגדה הדרומית של האגם וככל הידוע לנו היא יכלה גם להיעלם".

2 צפייה בגלריה
אגמון ראשון לציון
אגמון ראשון לציון
האגם בימים טובים יותר. מקור חיים לחי ולצומח
(קובי קואנקס)

סכנת זיהום
גם אם אתם לא חובבי טבע, הבשורה הזאת צריכה להדאיג אתכם, כי מתברר שהאגם הגווע עלול לגרום לזיהום במקום. "המצב הזה הביא גם הרבה יתושים", אומרת כדר־לוי, "אני לא יודעת עד לאן הם יכולים לנדוד, אם הם יכולים להגיע עד לאזורי מגורים או רק להיצמד למי שעובר כאן, אבל הם עפים מכאן וממשיכים הלאה. המקום כמעט ולא מתוחזק גם ברמת הניקיון, יש המון פסולת וזה יוצר זיהומים ובעיות. גם כשבאים לנקות את העשבייה זה נעשה ללא אבחנה והבנה, היו קנים שעלו על הדק ופשוט כתשו אותם, לא ניסו בכלל להציל חלק.
"בספטמבר סגרו את המקום בגלל שבר בגדר שהיה צריך לתקן, הייתה חסימה מאולתרת ולקח להם חודשים עד שסידרו את השבר, פעולה כל כך פשוטה שמרחו אותה. זה רק מראה כמה היחס לאגמון אינו ראוי, לא מסתכלים עליו כשמורת טבע נדירה ומאגר אקולוגי יקר ערך אלא כמו עוד פארק שיש לעיר שפשוט צריך לתחזק באופן הכי שטחי שיש. מבחינת החברה להגנת הטבע זה המאגר האקולוגי הכי משמעותי בכל דרום גוש דן. פעם זה היה מקום שהיו מגיעים אליו באוטובוסים לראות את הטבע בתפארתו, היום אף אחד לא מתקרב לכאן".

נאבקים בהזנחה

האגמון הוא למעשה אגם בחולות ראשון לציון, הוא שוכן בסמוך לסופרלנד ונוצר לראשונה בחורף 1992 עקב גשמים מרובים וחפירות באיזור. מאז הוא קולט מי נגר מראשון לציון, אך גם מחולון ובת ים, ובימים טובים הוא יכול להכיל עד 500 אלף קוב מים. באגמון חיים ציפורים, דגים וחרקים לצד צמחייה עשירה. לאור כל היופי הזה אין פלא שסביב האגמון הוקמה קבוצת פעילים שמכריזים על מאבק לשימורו.
קראו גם:
חברה נוספת בקבוצה, ליאורה מקדשי־ניאזוב, מספרת: "יש לנו קבוצת פייסבוק בשם 'אוהבי אגמון ראשון'. ערכנו פעילות במקום כדי להעלות את המודעות וללמד אנשים כמה המקום הזה חשוב ואנחנו מתכננים פעילויות נוספות. אנחנו מקפידים להגיע למקום, לראות מה המצב, לתעד ולשתף זה את זה במצב באופן קבוע כדי שיבינו מה קורה פה. פנינו לעירייה ולכל הגורמים הרלוונטיים, אין באמת שיתוף עם הציבור, אבל חשוב לנו להשמיע את קולנו. אני מגיעה מהכשרת מתנדבים של המרכז לצדק חברתי, ראיתי קבוצה של אנשים שאכפת להם מהטבע, הצומח והחי והיה ברור לי שאני רוצה להצטרף אליהם ולסייע להם לשמור על המקום הזה ואני מקווה שאנשים נוספים יצטרפו אלינו, כי רק ככה העירייה תבין כמה המקום הזה חשוב לכולנו".
בעירייה כבר הצהירו בשנת 2019 כי הפסקת הזרמת המים נועדה לחסוך בעלויות, אך כדר־לוי והפעילים חוששים שיש מניע נוסף: "ידוע שהם מתכננים לבנות כאן מלונות", אומרת כדר־לוי, "קיבלנו הסבר מה יבנו, אבל לא באמת אמרו מה יעשו כדי לשמר את השטח".
בינתיים מסתפקים חברי הקבוצה בתמונות נוסטלגיות של ימים טובים יותר: "פעם זה היה מקום של חגיגה לעיניים, הכל היה מלא בציפורים, ציוצים, חיות שקופצות למים, ממש טבע במלוא תפארתו. חבל שהיום לא מבינים שלא הכל זה נדל"ן וכסף, כל גוש בטון צריך גם קצת טבע לנשמה, כל עיר צריכה לטפח את מה שיש לה ובנתיים בראשון לציון הטבע גווע".

תגובת העירייה

מעיריית ראשון לציון נמסר: "אין ממש בטענות, ונראה כי מי שהעלה את התלונות לא ביקר במקום זמן רב או שקיבל מידע מוטעה. האגמון מלא במים כרגע והטיילת פתוחה לטובת הציבור. לצד זאת, במקום קיימת צמחייה פולשנית מסוג יקינטון המים, שקצב הריבוי שלו מהיר במיוחד ויכול להכפיל את עצמו תוך חמישה ימים, ואנו בודקים כל הזמן דרכים להתמודדות עם הצמח, מבלי לפגוע במערכת האקולוגית של האגם".