האירועים הקשים בדרום היכו את כולנו בתדהמה, אך כאשר הידיעות הקשות ובשורות הזוועה החלו לזרום, התגלו מיד גם הפנים היפות של עם ישראל. ליאת בקאל, תושבת ראשון לציון, הפכה את ביתה לחמ"ל איסוף ציוד ומזון, והיא לא היחידה. אלה היוזמות הכי יפות שנתקלנו בהן השבוע, והן רק טיפה בים. רוצים להתנדב או לתרום? כל הפרטים בכתבה
9 צפייה בגלריה
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
(צילום: פרטי)


המצוקה במערכת החינוך


סטודנטים התגייסו למלא את מקומם של מורים חסרים. סטודנטים במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט הצטרפו למערכי הזום בבתי הספר ונותנים לתלמידים מענה לימודי ורגשי. חן אלבס מראשון לציון: "שמחה על ההזדמנות לעזור".

9 צפייה בגלריה
חזרנו לזום
חזרנו לזום
התנדבו ללמד בזום
(צילום: שאטרסטוק)

סטודנטים להוראה מראשון לציון מעבירים בהתנדבות שיעורי עזר ומעניקים תמיכה רגשית לתלמידים בזום.
בניסיון לשמור על רצף לימודי שבו השבוע תלמידי ישראל ללידה מרחוק. הזומים התמלאו במורים ותלמידים שמנסים ללמוד משהו חדש דרך המסך, שיטה שכבר בקורונה גרמה לפערי לימוד. תושבי ראשון לציון, אשר חסין וחן אלבס, שניהם סטודנטים להוראה במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, החליטו לקחת חלק במאמץ הלאומי ולסייע לתלמידים. במסגרת היוזמה של תוכנית המצוינות ראש גדול בהוראה במרכז האקדמי לוינסקי־וינגייט, חסין ואלבס מעבירים שיעורים פרטיים ומעניקים תמיכה רגשית לתלמידים באמצעות זום.
"כסטודנטים להוראה, מטרתנו להקל על ילדים ובני נוער שחווים בימים אלו תקופה לא פשוטה ולהעניק תגבור למערכת החינוך", אמרו.

קראו גם:

"הרעיון שהעלינו היה לנסות ולממש את הערך המוסף שלנו כמורים לעתיד", אומר חסין, סטודנט שנה ג', "לתת כתף, להיכנס מתחת לאלונקה בצורה של שיעורים פרטיים או שיחות עידוד וחיזוק לתלמידים. סטודנטיות וסטודנטים מהמרכז יציעו את הזמן הפנוי שלהם ותפקידנו בפרויקט יהיה לנהל את מערך המתנדבים ולהצליב מידע בין סטודנטים לתלמידי בתי הספר או להורים שזקוקים לסיוע. בפן הלימודי מדובר בשיעורי עזר במגוון מקצועות כמו אנגלית ומתמטיקה ובפן הרגשי, הענקת תמיכה ואוזן קשבת".
אלבס, סטודנטית שנה ב' להוראה וחינוך מיוחד: "היוזמה לרעיון עלתה מתוך היכרות עם השטח, שגם בימי שגרה סובל ממחסור באנשי הוראה ובימים האחרונים המצב החריף עם גיוסם של אנשי הוראה למילואים. גם המורים שלא גויסו מתמודדים עם מצב לא פשוט עם גיוסם של בני הזוג וקרובי משפחה לצבא. לכן יש להם פחות פניות לתת מענה אישי לכל תלמידה ותלמיד.
"בשלב הזה בלימודים אנחנו מרגישים בטוחים ביכולות שלנו וגם יש לנו יותר פנאי לכך. אנחנו שמחים על ההזדמנות להיות כאן למען התלמידים הן מבחינה לימודית הן ברמה הרגשית".
ד"ר רונית רוזנשיין, ראש תוכנית מצוינות רג"ב בקמפוס לוינסקי: "מטרת תוכנית המצוינות היא לחנך לאקטיביזם חינוכי. בשעה כזו, כשהמדינה נמצאת בשעתה הקשה ביותר, הסטודנטים להוראה יכולים לתת ערך מוסף לילדים ולבני הנוער".

תפילות בבתי אבלים


כבר בתחילת המלחמה החלו יוזמות התנדבות שכולנו מכירים מתקופות קשות, סלי מזון, תרומות של בגדים וצעצועים ומיזם להעלאת מורל החיילים. אך נסיבות המלחמה הובילו את המתנדבים להבין שהפעם זה קצת אחרת. בראשון לציון נהרגו כ-20 תושבים, רבים מהם משכונת נאות שקמה. בלוויות הראשונות התייצבו המונים, רבים מהם כלל לא מכירים את המנוחים אך מבקשים לנחם. אך כשהשבעות החלו התברר כי לא כולם מספיקים להגיע לנחם, חלק מגויסים, חלק חוששים וחלק פשוט מתקשים להתמודד עם העומס. על מנת לספק מענה לתפילות בבתי האבלים הוקמה קבוצה שמטרתה להשלים מנייני תפילה, כך בכל יום מתעדכנים בקבוצה היכן מתקיים מניין, האם יש מספיק מתפללים והיכן צריך לגייס מתפללים נוספים.

9 צפייה בגלריה
משלימים מניין בבתי אבלים
משלימים מניין בבתי אבלים
משלימים מניין בבתי אבלים
(צילום: פרטי)

"זה הכל לשם שמיים", אומר חבר בקבוצה, "בימי שגרה כל שבעה בעיר מפוצצת באנשים, גם עכשיו הרבה אנשים באים, אבל בערב חוששים מאזעקות, הרבה אנשים במילואים וגם קשה להתמודד עם זה. לכן חשוב לנו שכל שבעה שרוצה לקיים תפילה עם מניין תדע שתושבי העיר נמצאים כאן בשבילה".
יוזמת הקבוצה, עדי ימין חי, סיפרה כי את המידע היא מקבלת ישירות מהעירייה. "הם מעדכנים אותי היכן חסר ומה, לא רק תפילות, גם ניחום ואם צריך אוכל, וכבר יש המון מתנדבים, חלקם יוצאים גם לאבלים מחוץ לעיר".

לוחות עץ לממ"ד


כשהחלו להגיע סיפורי האימה מהדרום הבינו תושבים רבים כי הממ"ד שלהם אומנם יסייע נגד מתקפת טילים, אך לא במקרה של חדירת מחבלים, וזאת כיוון שממ"דים רבים לא ניתן לנעול מבפנים. כתוצאה מכך החלו נגריות להציע לוחות עץ עם חור לידית שימנעו כניסה, מוצר פרקטי, מהיר להכנה ושימוש וגם זול, אך למרות זאת נגריות רבות ביקשו על הפריט מחיר מופקע שיכול להגיע ל-180 שקל.

9 צפייה בגלריה
קרשים שחילק דודי אליהו
קרשים שחילק דודי אליהו
קרשים שחילק דודי אליהו
(צילום: פרטי)

תושב ראשון לציון, דודי אליהו, שעובד בנגרייה המשפחתית "נגריית אביב" בבת ים החליט כי אין לו כל כוונה להרוויח מהפחד של תושבי העיר והציע את הלוחות ללא עלות. אליהו ואביו הכינו מעל 500 יחידות אותן חילקו לכל דורש, בנגרייה בבת ים ובנקודת איסוף נוספת בראשון לציון.
"פרסמנו חלוקה ללא תשלום של קרשי עץ המיועדים לנעילת הממ"ד מבפנים בשעת חירום ומאות אנשים פנו אלינו", מספר אליהו, "הכנו כמות גדולה ואנחנו ממשיכים לעבוד על זה, אנשים פונים אלינו והם מאוד מבוהלים. אין לנו כל צורך להרוויח מזה, העסק שלנו ממשיך לעבוד כרגיל. כל מי שמעוניין מוזמן לבוא לקחת בחינם ובאהבה. אני מאחל לכולנו בהצלחה ושקט".

חינוך עד הבית


גם בשעת חירום מסגרות החינוך המיוחד ממשיכות לפעול, וכך היה אפילו בימי הסגרים בעקבות הקורונה. אך הפעם עקב החשש לשלומם ילדי החינוך המיוחד נותרו בביתם ובניגוד לילדי ישראל הם אינם יכולים ללמוד דרך זום או לקפוץ לבקר חבר בבניין.
במסגרת היוזמה של סגן ראש העירייה, איתי מתיתיהו, חברי תנועות הנוער וסטודנטים מתנדבים נוספים מגיעים לבתיהם של ילדי החינוך המיוחד, משחקים עימם ומעבירים להם פעילות חינוכית בהתנדבות. "התקופה הקרובה תהיה מורכבת עבור כולנו, אך ביתר שאת עבור הצעירות והצעירים עם צרכים מיוחדים. לצערי אנחנו לא יודעים מתי תחזור מערכת החינוך למפגשים פיזיים ולכן אנו כחברה צריכים לעודד עשייה משותפת למען הקהילה", אומר מתיתיהו.

חמ"ל התרומות


עיריית ראשון לציון פתחה שוב את חמ״ל התרומות לחיילות וחיילי צה״ל, לתושבי הדרום ולתושבי העיר שידם אינה משגת.עדיין זקוקים לתרומות, ואתם מוזמנים להגיע לבית מכבי לאורך כל השבוע ולתרום בין השעות 18:00-10:00.
ממשיכים לגייס עוד מתנדבים למשמרי השכונות והיחידות פועלות ומסיירות בשכונות ברחבי העיר. בעירייה חילקו את העיר לשישה רובעים ומאיישים את כל העמדות. השאיפה היא שיסיירו ברחבי העיר עשרות ניידות בו-זמנית, במקביל לכוח השיטור ולניידות החברה לביטחון - מה שיהווה מכפיל כוח משמעותי לשמירה על ביטחונכם. מתנדבים שיגיעו עם הרכב שלהם, יקבלו כרטיס דלק, מיתוג וציוד תואם.
רוצים להצטרף? לחצו כאן

הבית שהפך לחמ"ל תרומות


"אתמול כל היום בכיתי, היום החלטתי לפעול", כך סיפרה ל"מיינט ראשון" כבר בתחילת השבוע תושבת ראשון לציון, ליאת בקאל. היא הפכה את ביתה רחוב כצנלסון בעיר תוך שעות ספורות לחמ"ל איסוף ציוד עבור תושבי עוטף עזה,זאת במסגרת פעילות קבוצת מתנדבי חרבות ברזל. "אנחנו אוספים בגדים, מזון סגור, ציוד היגיינה, משחקים ועוד חפצים", היא אומרת.
מה אספתם?
"הביאו המון בגדים. מה שצריך כרגע זה בעיקר ציוד חדש וסגור לתינוקות, תמ"ל, מוצצים, בקבוקים, טיטולים וגם משחקים. כמון שגם צריך מוצרי היגיינה, משחות ומברשות שיניים, מגבות ומצעים, מבארי יש מאות נמלטים שיצאו משם רק עם הבגדים שלגופם, אפילו תיק להניח בתוכו את מה שיקבלו אין להם".

9 צפייה בגלריה
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
(צילום: פרטי)

בקאל מספרת על התגייסות מדהימה של תושבי העיר ולא רק בציוד. "הגיעו לכאן המון מתנדבים. בוגרים מהצופים, פרמדיק שבדרכו להתנדב בבאר שבע, מתנדבות בדרך לבתי החולים בדרום, כולם עוברים כאן בדרך ומביאים ציוד כי כולם רוצים לעזור. חשוב לי שלכל דבר תהיה כתובת, המון אנשים מתקשרים ורוצים לעזור אבל מפחדים לצאת מהבית, לשמחתי יש גם הרבה מתנדבים בתחום השינוע שמחכים שנבקש איסופים. זו נתינה מדהימה ומאוד מרגשת של כולם", היא אומרת.

9 צפייה בגלריה
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
(צילום: פרטי)

גם משפחת הראל מרחוב הירשפלד הקימה חמ"ל ביתי. הם אספו מזון יבש לפי רשימות וארגנו מארזי מזון ושינוע לדרום. תושבים מראשון לציון ארגנו גם קבוצת התרמה לנעלים עבור חיילי צה"ל, זאת לאחר שמספר פלוגות מילואים בצפון טענו כי קיבלו את הציוד הנדרש.

קראו גם:

התינוקות שנותרו ללא חלב אמם


בקאל אינה היחידה. משפחה מראשון לציון שנאלצה לבטל את אירוע בר המצווה של בנם הקטן, תרמה את כל האוכל ליחידות צה"ל.
אם אחרת בעיר פרסמה הצעה מרגשת והציעה להניק תינוקות של אמהות פצועות, הרוגות או מנותקות קשר.
"פרסמתי הודעה בקבוצה גדולה של הנקה בפייסבוק", היא מספרת על הצורך העצוב שנוצר. "כשכל כך הרבה נשים נפצעו, בגוף ובנפש, זו החובה שלנו להתגייס לסייע לכל צורך. יש לי בבית שלושה ילדים קטנים, שניים מתוכם יונקים".

9 צפייה בגלריה
תינוקות רכים נותקו מאמם
תינוקות רכים נותקו מאמם
תינוקות רכים נותקו מאמם
(צילום המחשה: canva)

איך הגעת לרעיון?
"עבורי זו אחת המתנות הכי גדולות שאני יכולה להעניק. כשאני רואה את האימה של אמהות עם ילדים קטנים שמובלות לעזה הלב שלי מתרסק, לכל אמא יש את הזכות לשמור על התינוק שלה".
למרבה העצב, הצורך בתרומות חלב אם לתינוקות רכים, היה אמיתי, והצעתה של האם התקבלה בברכה. "ביקשו ממני להעביר חלב קפוא, שלהבנתי עובר בדיקות לפני שהוא ניתן לתינוק. לשמחתי יש לי מלאי מסודר עם תאריכים והעברתי כמות יפה, בתקווה להמשיך לשלוח למי שצריך. כשכל כך הרבה נשים נפצעו, בגוף ובנפש, זו החובה שלנו להתגייס לסייע לכל צורך. עבורי זו אחת המתנות הכי גדולות שאני יכולה להעניק. כשאני רואה את האימה של אמהות עם ילדים קטנים שמובלות לעזה הלב שלי מתרסק, לכל אמא יש את הזכות לשמור על התינוק שלה".

9 צפייה בגלריה
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
מבצע איסוף התרומות בראשון לציון
הבית הפך לחמ"ל
(צילום: פרטי)

למען צוותי הרפואה


בעמותה הראשל"צית "פרויקט אהבת חינם" החליטו לחזק את צוותי הרפואה והקימו פינת שתיה וכיבוד על מנת לסייע לצוותים להישאר רעננים וערניים בימי העומס.
בנוסף העמותה שיתפה פעולה עם עובדי קופת החולים כללית במחוז מרכז והקימה חמ"ל בביתה של יו"ר ראש העמותה, תושבת ראשון לציון, אוסנת בנימין, שם נארזות חבילות שי לחיילים ותושבי הדרום.

9 צפייה בגלריה
החברים מעמותת 'אהבת חינם' בחלוקת הורדים
החברים מעמותת 'אהבת חינם' בחלוקת הורדים
חברי 'אהבת חינם' בחלוקת הורדים
(צילום: פרטי)

היום (שישי) חילקו חברי העמותה ורדים לכל אישה בבית החולים. "רוצים לתת קצת יחס, תחושה שאף אחד לא לבד. עם כל מה שראינו בטלוויזיה שהגברים התגייסו והמון נשים נשארות לבד, הרגשנו אנחנו צריכים להיות שם עבורן" אמרה דנה לוין, אחת ממייסדות העמותה ומוסיפה: "אנחנו יודעים שעכשיו זה השיא וכולם עושים הכל כדי לעזור, יש מקומות שכבר עמוסים, המטרה שלנו היא להמשיך לפעול גם כשדברים ירגעו כי הם יצטרכו כל סיוע".
פורסם לראשונה: 07:54, 13.10.23