"לא בטוח שנוכל להמשיך להתקיים". כך אומר השבוע קובי אביטן שמנהל את בית החסד בראשון לציון.
6 צפייה בגלריה
בית החסד.
בית החסד.
בית החסד. "הביקוש התגבר מאוד"
(אבי מועלם)
כבר חמש שנים שהוא מנהל את המקום והוא מודה שתקופה כמו שהוא נאלץ לעבור כעת לפני ראש השנה, הוא מעולם לא חווה. "לא האמנתי שאני אגיע למצב שבו אני אחשוש לשלום העמותה ואקח בחשבון שאולי נצטרך לסגור וזה יהיה החג האחרון שאני אצליח לנהל", הוא אומר בכאב.
את בית החסד הקים אביטן לפני כחמש שנים, אז בתור מענה לצורך של מספר אנשים לקבל סיוע ברכישת מוצרי מזון. "זה התחיל במשהו קטן אצלי בבית אבל הביקוש הלך וגדל ולכן פניתי לעירייה שסיפקה לי מבנה בשכונת רמת אליהו, שם אנחנו פועלים עד היום. מאז אני גם עובד מול מחלקת הרווחה של עיריית ראשון לציון, מקבל שמות של מאות משפחות שצריך לתמוך בהן מבחינת מזון ולהן אנחנו מספקים את החבילות. יש לציין שהעמותה שלנו עובדת כולה על טהרת ההתנדבות, אף אחד לא מקבל שכר ואנחנו גם לא מקבלים תרומות כספיות. אם מישהו רוצה לעזור שיתרום לנו אוכל, זה מה שאנחנו צריכים", הוא מספר.
קראו גם:
אביטן מודה שתקופת החגים הזו קשה לו במיוחד, בגלל הקורונה שהפכה את המצב הכלכלי להרבה יותר קשה. "הביקוש התגבר מאוד אבל את הכאפה הגדולה קיבלתי כשפנו אלי חברים שאני מכיר וביקשו עזרה. הם התביישו לפנות אלי כדי לומר שאין להם מה לתת למשפחה. חבר שלי שהיה עוזר לי ועבד בתור מאמן ילדים, יושב בבית כבר כמה חודשים ואין לו הכנסה אז בלית ברירה הוא פנה אלי וביקש לחם, זה מפחיד. גם כמות התרומות ירדה כי האנשים לא יודעים מה יהיה איתם, לכן אני חושש לגורל העמותה כי בקצב הזה לא בטוח שנוכל להמשיך להתקיים", הוא אומר בצער.
אביטן: "הביקוש התגבר מאוד אבל את הכאפה הגדולה קיבלתי כשפנו אלי חברים שאני מכיר וביקשו עזרה. הם התביישו לפנות אלי"
השנה נאלץ אביטן גם להגיש בקשה חריגה לעירייה בשל המצב. "פניתי לחברה לביטחון וביקשתי שיספקו לי פקח לשמירה על הסדר בזמן החלוקה. החשש שלי הוא שיגיעו אנשים שלא נמצאים ברשימה ויבקשו אוכל שאני לא אוכל לספק. במצב כזה עלולה להיווצר מהומה ואני מקווה שלא נגיע למצב אלים".
לתרומות ניתן לפנות 052-6133333

המחסן של שני - "נערכת כבר שלושה חודשים"

לפני שנתיים החליטה שני שרביט לפתוח בביתה שבראשון לציון עמותת חסד, ובמסגרתה היא תומכת במשפחות נזקקות שאינן יכולות להרשות לעצמן ארוחות חמות. "החלטתי שלא יהיה אף ילד רעב והתחלתי לגייס תרומות ומזון שאותם אני מאפסנת במחסן שנמצא בראשון לציון", היא אומרת.
6 צפייה בגלריה
המחסן של שני
המחסן של שני
שני שרביט. "השנה זה יהיה מורכב יותר"
(פרטי)
"בשנה האחרונה, לפני עידן הקורונה, הפעילה שרביט תוכנית נוספת בשם "כריך לכל ילד", ובמסגרת זו היתה מכינה מאות כריכים מדי יום והניחה אותם במקומות קבועים ותלמידים שידם אינה משגת היו יכולים לאסוף אותם בדרך לבית הספר ולאכול אותם בהפסקת האוכל. השנה, לפני ראש השנה, החלה שרביט להתכונן חודשים רבים מראש, מתוך ידיעה שהפעם זה לא יהיה פשוט.
"כבר שלושה חודשים שאני נערכת לכך", היא מספרת, "ידעתי שזה ייראה אחרת ויהיה המון ביקוש. בכל שנה יש לי רשימה של 50 משפחות אז הפעם יש לי כבר כמה מאות שמבקשות את העזרה שלי וזה הרבה יותר קשה כי גם כמות התורמים קטנה יותר. השיא היה מבחינתי כשקיבלתי טלפון ממישהו שהיה נוהג לתרום מדי שנה, חשבתי שהוא רוצה לתרום גם הפעם אבל למרבה הצער הפעם הוא זה שביקש ממני לעזור לו להביא אוכל הביתה", היא אומרת.
"השנה זה יהיה מבצע מורכב יותר בגלל הכמות. את רוב חבילות המזון כבר הספקתי לארוז ובמהלך השבוע הבא נחלק אותו. אני לא אוכל לספק לכל מי שביקש חבילה אבל אוכל לדאוג לכך שלרבים מהם יחולקו תווי קנייה ואיתם הם ילכו למרכולים לעשות רכישה בתקווה ששנה הבאה המספר של המשפחות יהיה קטן בהרבה".
לתרומות ניתן לפנות 052-4219552

רחובותים מבשלים - "לבשל מנה נוספת מכל ארוחה ולתת למי שאין"

אביטל ולץ־דקל, תושבת רחובות בשלוש השנים האחרונות, במקור מראשון לציון, שמעה מבת דודתה על פרויקט בו היא משתתפת בראשון לציון שנקרא "ראשל"צים מבשלים לראשל"צים", היא חשבה לעצמה שהיה נחמד אם יהיה פרויקט דומה ברחובות, והחליטה להקים אותו בעצמה.
6 צפייה בגלריה
רחובותים מבשלים
רחובותים מבשלים
אביטל ולץ-דקל. "כל העניין הוא נתינה"
(פרטי)
"יצרתי קשר עם שי־לי שאשא שהוא אחראי על המיזם בראשון לציון וביקשתי את העזרה שלו לעשות מיזם דומה ברחובות, הוא נענה בחיוב ונתן לי את הכלים להקים את המיזם ברחובות - טפסים, קישורים לפוסטים ומייל מפורט עם כל המידע", מספרת ולץ־דקל. "ובינתיים הקורונה והילדה בבית ואז חופש גדול ולא עשיתי עם זה שום דבר, לאחרונה הוא יצר קשר ושאל מה קורה עם הפרויקט, אמרתי שכשהילדה חוזרת לגן אני על זה, וביום למחרת, בשני לספטמבר, ישבתי כל הבוקר והקמתי את המיזם".
על פי המיזם, אנשים שמבשלים בביתם לארוחות שישי ייקחו מנה אחת ויביאו אותה לאדם שזקוק לארוחה חמה, מדובר באנשים קבועים והמיזם מתוכנן להתחיל כבר בערב ראש השנה הקרוב, כאשר בפועל כרגע ישנן 20 משפחות רחובותיות רשומות שמתכוונות לבשל מנה נוספת.
"כל העניין הוא נתינה, זה לא חייב להיות בכל שישי, אפשר אחת לשבועיים או שלושה", היא אומרת, "אם אין איך להסיע את האוכל אנחנו נתארגן ונביא אותו וגם נצמיד לאנשים שמבשלים אנשים שמקבלים את המנה בקרבת מקום המגורים שלהם".
לתרומות ניתן לפנות אל אביטל דרך דף הפייסבוק שלה.

איחוד הצלה - "בקשות קורעות לב"

מתנדבי איחוד הצלה מצוות 43 רחובות והסביבה יוצאים למבצע לקראת חגי תשרי הבאים עלינו לטובה לאיסוף תרומות לקניית מצרכי מזון לנזקקים. "לאור הצלחת הפרויקט לראשונה בחג פסח האחרון, אנו מתגייסים שוב, לא משאירים משפחות ללא שולחן חג מלא בטוב", אמר השבוע יוני עוזיהו, מתנדב איחוד הצלה ודובר מחוז שפלה.
6 צפייה בגלריה
איחוד הצלה
איחוד הצלה
איחוד הצלה"חלק מהמשפחות הגיעו לפת לחם"
(פרטי)
"אנו נרכוש סלי מזון, הכוללים בין היתר: עופות, דגים, בשר, דבש, מוצרים יבשים וכל מה שמשפחה זקוקה לו כדי לעבור את החגים הקרובים בכבוד. מגיפת הקורונה פגעה במשפחות רבות שאיבדו את פרנסתן, מדי יום מתקבלות בקשות רבות לסיוע. לאחרונה מפעילים המתנדבים אמיר צברי, חני וקנין וברוך גרינוולד מפעל חסד של ממש, מדי שבוע הם אוספים כספים וקונים סלי מזון לשבת למשפחות חסרות יכולת, חלקם כאמור הגיעו לפת לחם בעקבות מגיפת הקורונה", הוא מסביר.
כעת כל צוות 43 של איחוד הצלה מתגייס שוב ומתכוון לחלק לפחות מאה סלי מזון לקראת חגי תשרי, וקוראים לתושבי העיר והסביבה לתרום.
"עלות כל סל מזון הנה 500-400 שקל", מפרט אמיר צברי מתנדב איחוד הצלה שמוביל את הפרויקט. "הבקשות שמגיעות מדי יום קורעות לב, אנו עושים את כל המאמצים להגיע למשפחות שלא נתמכות על ידי אף עמותה או ארגון".
יוני רוטנברג, ראש סניף צוות 43 רחובות והסביבה של איחוד הצלה מוסיף: "בפסח האחרון לקחנו יוזמה וחילקנו קרוב למאה סלי מזון, השנה שיפרנו את היעילות, צירפנו מתנדבים נוספים ואנו מתרימים ארגונים וחברות גדולות לחלוקת הסלים".
לפרטים והעברת תרומות ניתן לפנות לאחראי על הפרויקט אמיר צברי בטלפון: 052-7980990.

הבית החם - "ירידה משמעותית בתרומות"

איתי גדקה, מנהל הבית החם למען הקהילה, אגף שכונות בעיריית רחובות, קורא לתושבי העיר לתרום מוצרי מזון יבשים כדי שהבית החם יוכל גם בחג הקרוב להמשיך להאכיל משפחות נזקקות רבות בעיר.
6 צפייה בגלריה
הבית החם
הבית החם
איתי גדקה. יש ירידה מבחינת תרומות"
(אבי מועלם)
"בקורונה היתה התגייסות מצד התושבים וזה היה מאוד יפה, בתקופה האחרונה אנחנו רואים ירידה משמעותית מאוד מבחינת תרומות, הבית החם מתבסס על תרומות, הרבה מהן מעסקים, עסקים שנסגרו בעקבות הקורונה או שירדה להם העבודה כי הם מתחום האוכל", מסביר גדקה ואומר שהתרומות ירדו בכמעט 80%, ועם זאת אנשים רבים פונים לבית החם בבקשות עזרה, הרבה יותר אנשים משנים קודמות.
"מישהי שפעם היתה תורמת לנו מהעסק שלה מה שיכלה לתת, היום באה ומסבירה שהיא במצב של פת לחם, ומבקשת בעצמה עזרה, אומרים לי שמתביישים לבקש אבל אין ברירה", הוא מספר. "התרומות ירדו בגלל הקורונה, אני קורא לתושבי העיר לתרום ביד רחבה כדי שתושבי העיר יוכלו לחגוג כמו כולם, אפשר להגיע לטשרניחובסקי 47 ולתרום מוצרים יבשים, בסיסיים, שמן, פסטה, יין, שימורים, ריבות, מוצרי חלב, אורז, טונה, רסק ואם אפשר בשרים ועופות לאנשים שיוכלו לחגוג את החג".
אפשר ליצור קשר עם איתי בטלפון: 08-9390625

אמית עמיחי - נרתמים למען נפגעי הקורונה

את שנת הלימודים פתחו בישיבת אמית עמיחי ברחובות בהתנדבות למען הקהילה. ביומיים הראשונים יצאו כמאה תלמידי שכבות י' ו־י"א, יחד עם המחנכים, משעות הבוקר עד שעות הצהריים לארוז חבילות מזון עבור משפחות נזקקות בעיר.
6 צפייה בגלריה
ישיבת אמית אמיחי
ישיבת אמית אמיחי
תלמידי ישיבת אמית אמיחי
(צילום: יואל ריינר)
את הפעילות יזמה יערה שוויד, רכזת המעורבות החברתית בישיבה. מדובר במסורת קבועה בה ישיבת אמית עמיחי משתפת פעולה עם תלמידים ממכינת "שובו אחים" שהוקמה לזכרם של שלושת הנערים ומקדמת עשייה חברתית, באריזת סלי מזון לפני ראש השנה ופסח. ההתנדבות התקיימה במסגרת פרויקט "משפחה אחת", עליו אחראית רשת "יוחננוף", שמממנת חלוקת סלי מזון לנזקקים. בסיום מבצע האריזה, הועברו אלף מנות למחלקת הרווחה של העירייה ועוד אלף מנות לגמ"חים ומוקדי חלוקה.
הרב שמעון שושן, ראש הישיבה, מסכם: "דווקא בימי הקורונה, ימים של בידוד חברתי, כמה נפלא ומיוחד שתלמידינו האהובים פותחים את שנת הלימודים בחיבורים בחברה הישראלית, בערבות הדדית ובנתינה".