חודשי הקיץ הם בדיוק הזמן לתזוזות, כאשר משפחות רבות, סטודנטים וזוגות צעירים, מחפשים דירה קרוב למקום העבודה או בית הספר. אלא שמתברר שבשנים האחרונות הפכה ראשון לציון למבוקשת מאוד למגורים, כך שלמרות הפרויקטים הרבים של בניית הדירות ברחבי העיר, קשה עד בלתי אפשרי למצוא דירה במצב טוב ובמחיר סביר.
3 צפייה בגלריה
שירותים על המטבח
שירותים על המטבח
שירותים על המטבח
(צילום: מתוך פייסבוק )
קראו גם:
לביקוש הרב להתגורר בשכירות בראשון לציון יש רמזים לא מעטים, למשל המהירות שבה נחטפות דירות להשכרה, למשל בהגרלה שנערכה עבור 54 דירות להשכרה לטווח ארוך בשכונת הרקפות, אליה נרשמו למעלה מ־700 איש המקווים לעלות בגורל. גם המחירים הגבוהים יחסית של כ־4,000 שקלים עבור דירות של שלושה חדרים בלבד, לא מרתיעים את המבקשים. רמז נוסף נלמד למרבה הצער במבצע "שומר החומות", כאשר תושב העיר שמתגורר באיזור שבו נפלה רקטה שהרגה את אחת מתושבות השכונה, חשש לצאת החוצה ולקבל סיוע מפני שהוא מתגורר בדירה מחולקת שאינה מוסדרת. בעירייה טוענים שיש עוד מאות יחידות דיור לא מוסדרות, וזאת לאחר שכבר יצאו במבצע הסדרה שבמסגרתו התקבלו למעלה מ־240 בקשות.

אסלה צמודה למיטה

כשהשוק רווי תחרות עם שוכרים פוטנציאליים שנאבקים על כל דירה פנויה, אין פלא שיש מי שמנצלים את המצב ומציעים לשכירות דירות לא ראויות למגורים במחיר שרחוק מלהיות שווה לכל כיס.
דוגמאות לטרלול הנדל"ני ניתן למצוא למכביר בדף הפייסבוק "דירות בישראל שמדכאות אותי", אליהם מעלים שוכרים פוטנציאליים דירות שבהם נתקלו. כך למשל בנווה ים יש דירת מרתף בגודל 45 מ"ר שבה המיטה והמטבח סמוכים אחד לשני ומעל לראש עובר צינור ביוב שמכוסה במפות תחרה מצהיבות שמוצעת לשכירות תמורת 3,000 שקלים, בדירה נוספת נוצל כל מטר מה־15 המוצעים, שלתוכם נדחסו מיטה צרה שבצמוד לה שירותים וממול המטבחון. דירת החלומות הזאת מוצעת תמורת 2,350 שקלים.
3 צפייה בגלריה
כל החדר מדרגות
כל החדר מדרגות
כל החדר מדרגות
(צילום: מתוך פייסבוק )
הביקוש לדירות מאפשר למשכירים להעלות דרישות שהיו מוכרות עד כה מהשוק הביזארי של תל אביב, אך חדרו גם לראשון לציון, כפי שקרה במערב העיר, שם פורסמה הודעה לפיה תנאי כניסה למגורים הוא רכישת הריהוט הישן של השוכר שעוזב, בעבור 10,000 שקלים. במקרה אחר הרשה לעצמו בעל הדירה לדרוש מהמתעניינים תדפיסי חשבון בנק והצצה לכל הנעשה בעובר ושב שלהם בחצי השנה האחרונה.

נאלצים לעזוב את העיר

החיפוש אחר דירה להשכרה הפך למתיש, כך מעידים זוגות רבים. מי שמחפש מחירים שנמוכים מ־5,000 שקלים עבור דירה מרווחת מספיק לזוג פלוס שלושה ילדים, עלול להבין שזו משימה כמעט בלתי אפשרית.
חן עמר, מפעילת ימי הולדת במקצועה, חיפשה עם בעלה וארבעת ילדיהם מקום מגורים ראוי בראשון לציון, אבל גילתה שזו משימה בכלל לא פשוטה: "גרנו בבניין של תמ"א ושילמנו 3,800 שקלים. אחר כך כשביקשנו להוריד את המחיר מכיוון שתוכנית התמ"א נמשכת, בעל הדירה לא הסכים. כשהסתיים החוזה חיפשנו מקום אחר אבל הכל היה מאוד יקר ולא ראינו איך אנחנו יכולים להתגורר בעיר ולכן נאלצנו לעזוב וכיום אנחנו גרים באשדוד.
"אנחנו מאוד רוצים לחזור לראשון לציון אבל זה לא יכול לקרות כי היא מאוד יקרה", היא אומרת בצער. "כשחיפשנו דירה אי־אפשר היה לפספס שיש דירות קטנות וישנות שמושכרות במחירים מאוד גבוהים כי בעלי הבתים מזהים את המצוקה של השוכרים. אצלנו למשל מעבר הדירה השפיע על העבודה שלנו. בעלי עדיין לא מצא עבודה במקום החדש שעברנו אליו, חבל שזה המצב רק בגלל שלא יכולנו להרשות לעצמנו לגור פה".
גם נטלי ברדה, אמא לשניים, התקשתה למצוא בעיר דירה להשכרה. "קשה למצוא היום בראשון לציון דירה סבירה במחיר טוב. לי לקח מעל לשנה למצוא דירה שהיא גם ראויה למגורים וגם במחיר הגיוני. נאלצתי לחיות בבניין שעובר תמ"א כי זו היתה הדרך היחידה לדירת שלושה וחצי חדרים במחיר סביר, וגם היא בקומה רביעית ללא מעלית. במהלך החיפושים ראיתי דירות שבאמת לא ראויות למגורים, היו דירות שבהן התחזוקה היתה נוראית. מטבח עם חורים שעכברים היו נכנסים משם. היו גם דירות של שלושה חדרים שדרשו בהן למעלה מ־4,000 שקל. בנוסף היו דרישות מוגזמות כמו צ'ק ערבות של 50 אלף שקל או שורה של ערבים".

"המחירים רק עולים"

בקרב קהילת המתווכים יש תמימות דעים שהמצב בראשון לציון לא עומד להשתנות, אלא אם כן ייעשו צעדים נחרצים מצד העירייה. "זו בעיה שקיימת ברוב הערים הגדולות במרכז הארץ", אומר יוסי בן שושן, מתווך דירות בחברת YBS נדל"ן, "בגלל הביקוש הגבוה אנשים מרשים לעצמם להתנהג בהתאם. בראשון לציון למשל המחירים גבוהים כי יש פה ביקוש. אנשים בורחים מהתנאים של תל אביב אל העיר שלנו וככל שזה מתגבר הביקוש מתעצם, וזה משהו שבעלי הדירות יודעים לנצל לטובתם. כיום יש דירות מסריחות של פחות מ־30 מטר שאנשים מרשים לעצמם להשכיר ב־3,000 שקלים ויש לזה שוק, יש מי שייקח את זה.
3 צפייה בגלריה
ריהוט חובה
ריהוט חובה
ריהוט חובה
(צילום: מתוך פייסבוק )
"אני יודע שיש אפילו מחסנים שמושכרים כדירות ואנשים מוכנים לשלם עבורם. אני אשמח אם יורידו את המחירים לזוגות הצעירים אבל אני לא חושב שזה אפשרי. מי שיכולה לסייע זו הנהלת העירייה אם יחליטו למשל לחייב יזמים להקצות 20 אחוז מהדירות לשכירויות ולקבוע מחירים מוגדרים. בנוסף לכך צריך להקל על אנשים שרוצים לפצל דירות ולבנות דירות להשכרה. כרגע זה נראה שמה שמחפשים זה לעשות כסף על גב השוכרים ולא לעזור לזוגות שרוצים לשכור דירה".
לדברי אורן נוריאל, מתווך בחברת דירות אבי נוריאלי, יש היצע גדול יחסית של דירות לשכירות במרכז העיר, אבל הן ישנות ורובן בלי חניה, "שזה דבר שאנשים לא מוכנים להתפשר עליו. במרכז העיר אפשר למצוא דירות במחירים סבירים אבל מצב הדירות יהיה פחות טוב. גם לא יהיו ממ"דים בדירות האלה, שזו דרישה שיש לרבים, בעיקר אחרי סבב הלחימה האחרון. הבעיה היא שבאזורים האלה גם בעלי הדירות לא מוכנים להשקיע. מי שירצה דירות חדשות יצטרך לזוז יותר לכיוון מערב אבל שם גם המחירים יהיו גבוהים ומצב הדירות גם יהיה גבוה.
לדבריו, המחירים אכן גבוהים בראשון לציון, "למשל דירה של ארבעה חדרים בשכונת הרקפות החדשה תעלה 6,000 שקלים לחודש, אבל דירה כזו לא תמצא במרכז העיר. אני נתקלתי בדירות הזויות שמשכירים לאנשים, דירות של 20 ו־30 מטר, אבל אני לא מתעסק עם הדירות האלה, זה גם פחות שווה את האנרגיה".

להסדיר את המפוצלות

לדברי מנהל אגף הפיקוח על הבנייה בראשון לציון אמיר בראשי, על אף שראש העירייה רז קינסטליך ביקש להאריך את מועד הסדרת הדירות המפוצלות, הרי שפעולה שכזו היא נחוצה מאוד. "זאת הסדרה לתופעה שקיימת בעיר, בעיקר בבתים צמודי קרקע כמו בשכונת רמת אליהו, פרס נובל ועוד. אנחנו מבצעים כנגדה אכיפה והמטרה היא שאנשים יחיו תחת פיקוח ויהיו להם את האישורים הנדרשים ושזה ייעשה כמו שצריך".
איך הסדרה תשפיע על שוק הדירות השכורות והשוכרים?
"אותן יחידות מפוצלות, גורמות בין היתר לעומסים בתשתיות, בבעיות ברישום למוסדות חינוך, מחסור בחניה ועוד. כשזה הופך ליחידת דיור רשומה ולא סתם מישהו שגר במרתף בצורה לא מבוקרת אז אנחנו יכולים, במסגרת הליך היתר, להכשיר יותר חניות, מגדילים את ההיצע ועורכים הסדר מוסדר בארנונה ואותו אדם שגר במרתף יוכל לקבל מוסד חינוכי בקרבת הבית שלו ולא יצטרך לרשום את הכתובת שלו בצורה אחרת כדי שיהיה לו מקום בגן".