"החוף בבת ים שורץ עקרבים צהובים... זה היה מבעית", זו לשון ההודעה שהעלתה תושבת העיר באחת הקבוצות המקומיות ועוררה בהלה. תושב אחר הוסיף וסיפר כי הוא "יושב בים כל ערב בחניה של המזח, ליד הכדור עף – הם שם בכמויות". זה המקום להרגיע. לא מדובר בעקרבים וגם לא בבעלי חיים מסוכנים. אלא בסרטנים חולונים, ולא הם לא הגיעו אלינו מהעיר השכנה, חולון, אלא דווקא מהים.
2 צפייה בגלריה
חוף בת ים
חוף בת ים
חוף בת ים. סרטנים קטנים עוררו בהלה
(צילום: קובי קואנקס)
בדיקה שערכנו עם גיא לויאן, פקח יחידה ימית ברשות הטבע והגנים, מלמדת כי, "חופי בת ים התמלאו בימים האחרונים בסרטן צהוב המכונה חולון, המוכר גם כסרטן חולות החוף. זהו סרטן שמגיע עד 35 מ"מ, שחי בחופי ים עם הרבה חול ופעיל בעיקר בלילה. כרגע זו עונת ההתחממות ולכן הוא יוצא ממחילות שהוא חופר בחול, ממש מעל קו הגאות העליון, זהו הקו הגבוה ביותר שאליו מגיעים מי הים במחזור הגאות והשפל".
עוד מסביר לויאן כי, "מה שגורם לפחד בקרב תושבי העיר הוא עיניו של החולון, שנישאות גבוה מעל גופו, כמו גבעולים, כדי להגדיל את שדה הראייה שלו. התאמה אחרת של חולון החוף לסביבה החופית החולית היא קצוות הרגליים המחודדים המאפשרים לו להיטיב ללכת על החול".

קראו גם:

התושבים צריכים לפחד מסרטנים קטנים אלה?
"החולון אמנם אוכל כל, אבל לא בני אדם, וניזון בעיקר מפלט ים, למשל מבעלי חיים מתים שנסחפים לחוף או מאצות. החולון גם טורף, וניזון מביצים של צבי ים הטמונות בחול ואף מאבקועים של צבי ים".
לאחרונה אף בחנו חוקרים באוניברסיטת תל אביב את הקשר בין הפעילות האנושית בחוף לנוכחות הסרטנים. חוקרים הגיעו לכמה מהחופים בימי חמישי וראשון, בשעת הזריחה. הם ביצעו ספירה, שהתנהלה לפני סוף השבוע ואחריו כדי להשוות את מספר הסרטנים הפעילים בחוף לפני ואחרי נוכחות אנושית מוגברת, שמתקיימת בחופים האלה בסופי השבוע.

2 צפייה בגלריה
סרטני חולון אוכלים מדוזה בחוף
סרטני חולון אוכלים מדוזה בחוף
סרטני חולון אוכלים מדוזה בחוף
(צילום: גיא לווין)

"סימנו בחופים שלוש רצועות של 50 מטר על 5 מטרים וספרנו את מספר פתחי המחילות הפעילות של הסרטנים", מסבירה ד"ר בלה גליל, אוצרת אוסף הסרטנים במוזאון הטבע על שם שטיינהרדט ואומרת: "אפשר לזהות מחילה פעילה כשמגיעים בבוקר, לפני הרוחצים, ורואים את עקבות הרגליים של הסרטן בפתח המחילה, או את סימני החפירה שלו".
תוצאות המחקר לא היו מעודדות, עבור הסרטנים: "ניכר כי כיום יש דעיכה בכמות מחילות הסרטנים. יש עשירית מן המחילות ממה שנמדדו לפני מספר שנים".
לסיכום, לא צריך לפחד כלל מסרטני חולון. הם לא תוקפים בני אדם כלל, אולם כן צריך להגן עליהם, הם בסכנת הכחדה. והכי חשוב, כיוון שהוא אוכל הכל - יש המכנים את הסרטן גם "סניטר החופים", מפני שהוא מנקה את החוף משאריות שהשאירו המבקרים. והם אפילו אוכלים מדוזות!