בעקבות הלחץ שהפעילו מטופלות פוריות באסותא לאחר ההחלטה על צמצום הפעילות, החליט משרד הבריאות להקל עליהן והרחיב את הפעילות במערך ההפריה החוץ גופית באסותא ראשל"צ מ-50 ל-75 אחוז.
2 צפייה בגלריה
אסותא ראשון לציון
אסותא ראשון לציון
אסותא ראשון לציון. מברכים על ההחלטה
(צילום: קובי קואנקס)
כזכור ההחלטה לצמצם את הפעילות התקבלה בעקבות מחדל העוברים שהתרחש לפני כשנה, כאשר מטופלת של בית החולים גילתה כי היא נושאת ברחמה עוברית שאינה שלה מבחינה ביולוגית וזאת ככל הנראה בעקבות טעות במערך הטיפולים. משרד הבריאות ערך שימוע ליחידת ההפריה החוץ גופית באסותא ראשון לציון והחליט כי יופחתו מספר מחזורי הטיפול ביחידה.
מאז נולדה התינוקת והמאבק המשפטי סביב זהות הוריה הביולוגיים עדיין נמשך. מטופלות קבועות של אסותא ראשון לציון ששבו לטיפולי פוריות בבית החולים סיפרו בראיון ל"מיינט ראשון לציון" על החששות שלהן. "מצד אחד טוב שהם צמצמו פעילות, אם הם באמת פועלים על מנת לשפר את תפקוד המחלקות, מצד שני בתי החולים הציבוריים לא ערוכים לכמות המטופלות שנותרו ללא מענה", אמרה אז מובילת המאבק, אוריאן כהן רייזנר, "תור לבתי חולים ציבוריים לוקח חודשים. אני בת 45, אין לי כל כך הרבה זמן לחכות".
לאחר פרסום הכתבה הודיע משרד הבריאות כי הוא פנה לבתי חולים ציבוריים שיאפשרו בטווח המיידי הגדלה של היקף הפעילות וקליטת זוגות או יחידים נוספים הזקוקים לטיפולי הפריה חוץ גופנית או שימור פוריות. עם זאת נשים רבות התעקשו כי העוברים שלהן כבר נמצאים באסותא ראשון לציון ועל כן הן זקוקות למענה במקום שבו הן עוברות טיפולים.

2 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
"אין לנו הרבה זמן לחכות"
(צילום המחשה: shutterstock)

ההכרזה על הרחבת הפעילות. "זה ממילא סיפור מורכב ורגיש, אנחנו נמצאות בלחץ מטורף", סיפרה השבוע מטופלת מרחובות, "ברגע שהודיעו על הרחבת הפעילות, התקשרתי לקבוע תור, אני מקווה שדברים יזרמו טוב יותר. כל יום הוא קריטי. עם כל הכבוד לטרגדיה שהתרחשה, חייבים לטפל בנשים שטרם זכו ללדת, שעדיין לא שמעו ילד שקורא להן אמא".
ממשרד הבריאות נמסר כי על מנת לשקול את האפשרות להרחיב את מתן השירות ביחידה, בוצעו מספר בקרות ביחידה על ידי חטיבת הרפואה במשרד והוצגו שינויים בתהליכי העבודה במעבדה תוך הטמעת טכנולוגיות חדשות ושיפור תהליכי ניהול סיכוני. עם זאת נמצאו עדיין ליקויים שלא תוקנו ועל כן לא אושרה חזרה לפעילות מלאה. "לאחר שנשקלה טובת המטופלות תוך הבטחת איכות הטיפול, החליטה ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות, ד"ר הגר מזרחי, להעלות את מספר הטיפולים ביממה מ-16 ל-25 טיפולים בממוצע".
מאסותא ראשל"צ נמסר: "אנו מברכים על ההחלטה ועל הכרת משרד הבריאות בשיפורים הרבים שבוצעו במחלקה. באסותא מציינים את שיפור התהליכים במעבדה, הטמעת טכנולוגיות חדשות, שיפור תהליכי ניהול סיכונים ונהלי דיווח, על מנת להבטיח את הטיפול ובטיחות המטופלות".