אפרת, אם לשני ילדים בני שנה ושלוש, רכשה כרטיסי טיסה לאילת. ערב הטיסה קיבלה הודעה במייל מחברת התעופה כי הטיסה נדחתה, והמועד החדש נקבע למחרת בבוקר. אבל כשהסתכלה בפרטי הטיסה, נדהמה לגלות שהילדים שלה טסים בשעות נפרדות.
3 צפייה בגלריה
פעוט טס לבדו
פעוט טס לבדו
פעוט טס לבדו
(צילום המחשה: Shutterstock)
האם המופתעת ניסתה ליצור קשר עם החברה אבל לטענתה כל ניסיונותיה להשיגם בשעות הערב המאוחרות, לא צלחו. החברה לא הייתה זמינה - לא טלפונית, לא במייל, לא בווטסאפ ולא דרך האתר. מאחר ולא הייתה לה כל כוונה לשלוח בני שנה ושלוש לטוס בעצמם, אפרת לא הגיעה לטיסה.
כשפנתה בבוקר לחברת התעופה בבקשה לבטל את העסקה ולקבל את כספה בחזרה, נענתה בשלילה.
מה מגיע לנו במקרה כזה? "אין ספק שזו תלונה חריגה", אומר עו"ד אמיתי כדר מהמועצה לצרכנות, שטיפל במקרה. "על פי חוק שירותי תעופה, כאשר יש שינוי, ביטול או איחור טיסה יש פתרונות צרכניים. אבל מה קורה במקרה בו הטיסה באמת יוצאת, והצרכן שקנה כרטיס לא יכול לעלות למטוס בגלל הנסיבות? הרי לא הגיוני שבן שנה יטוס ללא אמו.
"השאלה המשפטית שעולה כאן לדיון איננה אי התייצבותו של הצרכן לטיסה, אלא האם טיסה של אם וילדיה הקטנים יחד היא תנאי מהותי בעסקה. ברור שאם היה מדובר בבגירים, זה אפשרי, אולם כשמדובר בפעוטות זו הפרה ברורה בתנאי העסקה, לכן הצרכן זכאי לקבל את מלוא הסכום ששילם בחזרה. ויותר מזה: אפרת זכאית גם לפיצויים על הנזק הנוסף שנגרם לה, כגון בתי מלון ששולמו מראש ולא ניתן לבטלם".

הטכנאי הבריז, הפיצוי?


ד' מנוי לספק התקשורת שלו מעל חמש שנים, ועד עכשיו לא היו לו תלונות. בוקר אחד, כשניסה לערוך הזמנה במחשב, ראה שהאינטרנט לא עובד. אחרי ניסיונות של אתחולים שלא הועילו, פנה ד' לחברת התקשורת, סיפר להם על הבעיה ונקבע לו מועד לביקור טכנאי לתיקונה.

3 צפייה בגלריה
מחשב
מחשב
האינטרנט נעלם, גם הטכנאי
(צילום המחשה: Shutterstock)

אלא שד' חיכה וחיכה בשעה היעודה, והטכנאי פשוט לא הופיע. בלית ברירה קבע מועד חדש וגם אז הטכנאי לא התייצב. בפעם השלישית לקח חצי יום חופש והמתין לאיש המקצוע, ושוב נותר לבדו ליד המחשב. בפעם הרביעית, כשהטכנאי לא הגיע, פנה ד' למעצה לצרכנות, ובעקבות פניית המועצה לספק התקשורת, קיבל ד' פיצוי של 2,400 שקל.

קראו גם:

מה מגיע לנו במקרה כזה? "הברזה של ארבע פעמים היא נדירה", אומרת עו"ד מיכל אוחנה מהמועצה לצרכנות, שטיפלה במקרה, "אבל כדאי לדעת שאם חלפו שלוש שעות מעבר לזמן שנקבע עם איש המקצוע אתם זכאים לקבל 600 שקל, גם ללא הוכחת נזק".