אל הדרבי הגדול של ענף הכדוריד בשישי שעבר הגיעה הפועל ראשון לציון עם גיבנת גדולה, בדמות ההפסד למכבי בסיבוב הראשון (29:28), שנותר ההפסד היחידי שלה בעונה הנוכחית. ניצחון דרמטי (27:28) משער של שי פסו שש שניות לסיום המשחק ב"בית מכבי" צבע את ראשון לציון באדום, וקבע שנכון לעכשיו ההגמוניה בעיר היין אדומה. נכון למחזור ה־14 מובילה הפועל ראשון לציון את טבלת ליגת העל עם 26 נקודות לעומת 20 של המדורגת שנייה, מכבי.
2 צפייה בגלריה
נתן הצגה. שם טוב, בדרבי בשבוע שעבר
נתן הצגה. שם טוב, בדרבי בשבוע שעבר
נתן הצגה. שם טוב, בדרבי בשבוע שעבר
(הדר ואן קולה)
אחד המצטיינים במשחק היה שוער נבחרת ישראל והפועל ראשון, תום שם טוב (25) שבלט עם תשע עצירות (45%) וחסימת ארבעה פנדלים של היריבה העירונית. "כן, זה היה משחק מאוד טעון", הוא אמר השבוע, "קודם כל כי מדובר בדרבי עם כל המשמעויות שלו וגם בגלל שמדובר בקבוצה היחידה שניצחה אותנו העונה".
היתרון היה בידיים של מכבי ברוב שלבי המשחק.
"נכון, לדרבי כפי שכולם יודעים יש את החוקים שלו. זה לא היה משחק פשוט ולא חשבנו לרגע שהוא יהיה כזה".
אתה עשית את ההבדל בין עוד הפסד בדרבי לניצחון.
"אני שמח שיכולתי לעזור לקבוצה, אבל אם הייתי עושה את אותם אחוזים ואותן עצירות והיינו מפסידים, לא הייתה לזה שום משמעות".
אתה זוכר פער כזה גדול בין המקום השני לראשון בעונה סדירה?
"האמת שאני חושב שרק בעונת 2016/17 היה כזה הפרש מהמקום השני, ושיחקתי אז במכבי תל אביב. באותה עונה זכינו אמנם בגביע, אבל בגמר הפלייאוף הפסדנו למכבי ראשון 3:0. אז כן, הריצה שאנחנו עושים מרשימה מאוד ומעידה שאנחנו מחוברים ועושים עבודה טובה, אבל בסופו של דבר נימדד במאני טיים, ובמה שנעשה בפלייאוף".

2 צפייה בגלריה
אנטוניו פריבניץ' נגד הגנת מכבי
אנטוניו פריבניץ' נגד הגנת מכבי
"לא חשבנו שיהיה דרבי פשוט". אנטוניו פריבניץ' מנסה לחדור את ההגנה של מכבי, שבוע שעבר
(הדר ואן קולה)

הטלפון מפלח

שם טוב (25, 1.89 מ'), גדל במחלקת הנוער של מכבי תל אביב ועשה את הספתח שלו כשחקן בוגרים במדים הצהובים איתם זכה בגביע המדינה (2016/17). הוא זכה באליפות עם הפועל אשדוד ב־2018/19, הצטרף להפועל ראשון לציון ביוני 2019, ניסה את כוחו בלינדסברג השבדית (בעונת 2021/22), וחזר להפועל ראשון לציון בקיץ האחרון, במטרה להחזיר את האליפות לשכונת נחלת יהודה אחרי בצורת של חמש עונות. אגב, במקביל למשחק בהפועל ראשון, הוא מאמן ילדים במכבי תל אביב ומדריך מתמטיקה באמצעות ספורט בבית ספר יסודי ארן בשיכון ל'.
תום, לאן נעלמה מכבי תל אביב, אחרי ארבע עונות חלומיות בהן זכתה בשתי אליפויות וגביע מדינה?
"מה שקרה שם בגדול היה בעיקר עניינים פיננסיים. הספונסר הראשי היה רענן סובל שהחליט בשלב כלשהו להפסיק את ההשקעה בקבוצה אחרי שהשקיע שם סכומים מאוד־מאוד גבוהים. ברגע שלא הצליחו למלא את המקום שלו הקבוצה ירדה בסוף עונת 2017/18 לליגה השנייה למרות שסיימנו את העונה במקום השני והעפלנו לגמר הפלייאוף".
בימים אלה מובילה מכבי תל אביב את ליגת המשנה, ואמו של תום, מיקי, משמשת מנהלת הקבוצה. "כרגע הם בפוזיציה מאוד טובה לעלות ליגה אבל כמובן שהמצב בתל אביב לא דומה למצב הכדוריד בראשון לציון או באשדוד. בעירייה לא עוזרים עם אולמות ולא מתקצבים כפי שקורה בערים מובילות אחרות בענף. בכל מקרה הייתי שמח שמכבי תל אביב תחזור להיות מועדון תחרותי בכדוריד, גם כי יש לי סימפתיה למועדון שגדלתי בו, וגם כי מדובר במועדון גדול, מהעיר הכי גדולה, שיכול להפוך את הענף לתחרותי יותר".
אתה יכול להצביע על ההבדלים בין הפועל ראשון לציון הנוכחית לזאת שהייתה בקדנציה הקודמת שלך בקבוצה?
"נתחיל מזה שמדובר בסגל שונה לגמרי, וכמובן כשמנצחים זה מביא אווירה טובה לחדר ההלבשה. בנוסף, אנחנו מתאמנים חמש פעמים בשבוע, בערב ובבקרים, ואין הרבה קבוצות שעושות את זה בליגה. ופה אני חייב גם לפרגן לעבודה של המאמן שלנו הרבויה פאז'ין ולעוזר שלו פז בן הרואה".
חזרת לראשון אחרי עונה בשבדיה, מה לא עבד שם?
"קודם כל מדובר בחוויה פותחת עיניים, אם זאת ההתנהלות המקצועית שהיא משהו שאתה לא מכיר, רמת האימונים, האינטנסיביות, אתה משחק מול שחקנים שאתה רואה בטלוויזיה. לצערי נפצעתי פציעה די ממושכת בגב, והפסדתי ארבעה חודשים מאוד קריטיים במהלך העונה. השיקום היה ארוך ולא קל. היו לי אמנם אופציות נוספות באירופה, אטרקטיביות, אבל דודו פלח (יו"ר הפועל ראשון) צלצל אליי ואמר לי שהוא רוצה שאחזור, והרגשתי שזה המקום לחזור מהפציעה כמות שצריך".
למדת משהו בעונה הזאת על עצמך? על ישראל?
"הרבה אנשים לא יודעים את זה אבל שבדיה היא בטופ חמש של ליגות הכדוריד בעולם. מעבר לזה שזאת שנה שמאוד התפתחתי במהלכה, אתה מבין במהלך השהות שם עד כמה ישראל היא מקום לחוץ. בשבדיה הכל ב'איזי', לוקחים את הזמן, וזאת סוג של פריווילגיה לשחק שם, אבל לא בכל מחיר".

הצ'אנס ממימון


מה הגדיל לדעתך את הנוכחות של הישראלים באירופה?
"קודם כל זה הפרויקט של האיגוד, שדוחה לכישרונות צעירים את הגיוס ושולח אותם להתמקצע בליגות כמו בגרמניה, פורטוגל, קרואטיה. הם מתאמנים פעמיים ביום, מבינים מה זה מקצוענות מלאה, למשל צוות מאמנים, תזונאית וכו', וזה פותח להם את העיניים לדברים שהם לא מכירים. בנוסף, זה גם כל נושא הגלובליזציה, היום הכל זמין באינטרנט, זה לא כמו בימים של אבישי סמולר ועידן מימון שהיית צריך לשלוח קלטת מעבר לים כדי להראות את היכולות שלך, או לחכות שמישהו יגיע במיוחד ויראה אותך מהיציע ביום נתון".
מתי קבוצות בליגת העל יאמינו יותר בשוערים ישראלים צעירים?
"מבחינתי מ.כ חולון היא דוגמה מצוינת. יש שם שוערים כמו אור כנעני וזיו קדן, שאני אפילו לא יכול לספור כמה שנים הם משחקים בקבוצה הבוגרת ועדיין מפחדים לתת להם צ'אנס. זה רק מחדד עד כמה אני מודה לעידן מימון על זה שלקח עליי לפני שנתיים את ה'ריזיקה' ונתן לי את הבמה. גם הקרדיט שנותנים לאורון ברגיל ממש לא מובן מאליו. וזה לא שאני נגד זרים, אין ספק שהם מעלים את הרמה של הליגה, אבל לפעמים לא חייבים להביא זר רק בשביל לומר שהבאנו כזה".
לסיום, איזו קבוצה באמת מהווה איום מבחינתכם במאבק על תואר האליפות 2022/23?
"קודם כל מכבי ראשון, אבל אי־אפשר להוציא מהמשוואה את א.ס רמת השרון ואת הפועל אשדוד. גם בני הרצליה (שתתארח היום, 15:00, נחלת יהודה) עושה עונה נהדרת, כך שאני מניח שזאת תהיה אחת מהחמישייה הזאת".