ביום שני ושלישי הקרובים, בהיכל הספורט גן נחום, תשמש לורה גולצמן כשופטת באליפות ישראל לנוער, קדטים וילדים בטאקוונדו, ותסגור מעגל מרגש. הרי רק לפני שלוש שנים היא בכלל לא חשבה על ספורט, אלא על איך להישאר בחיים.
2 צפייה בגלריה
גולצמן ומדי השיפוט
גולצמן ומדי השיפוט
גולצמן ומדי השיפוט
(צילום: גלעד קוולרצ'יק, באדיבות איגוד הטאקוונדו)
המאמנת המוערכת של מועדון "הלוחם הצעיר" בבת ים ובראשון לציון, הידועה גם בכינויה "מאסטר לורה", הוכיחה פעם נוספת שהיא קורצה מחומר מיוחד - ותהיו בטוחים שהרגע בו תצפה בחניכים שלה בתחרות בתחילת השבוע בראשון לציון, יגרום ללא מעט עיניים לדמוע. מהתרגשות.

יריב חדש

בדצמבר 2019, כאמור, גולצמן התמודדה עם אתגר אחר - הקשה ביותר בחייה. בעת ששהתה בתחרות במוסקבה קיבלה הודעת טקסט מבית החולים לפיה התגלה אצלה גידול סרטני בשד ובלימפות. "בכיתי כל הטיסה חזרה ושכחתי לגמרי מהמדליות שקיבלתי בתחרות", שחזרה גולצמן.
את ההודעה קיבלה גולצמן אחרי שניגשה לבדיקה אצל כירורג, שלא איבחן תחילה את הבעיה ממנה סבלה. "הוא אמר שאין לי כלום ואף אישר לי להשתתף באליפות העולם בבולגריה, אבל כשחזרתי ראיתי שיש לי גוש שהלך וגדל. ניגשתי לרופא נוסף, שטען שיש חשד לגידול סרטני. עברתי בדיקת ממוגרפיה וכשטסתי לרוסיה קיבלתי את ההודעה".
הטיפולים, כידוע, קשים ביותר. במשך שנתיים עברה גולצמן תהליך ארוך שכלל 27 טיפולי כימותרפיה ו־16 הקרנות. "היה לי מאוד קשה. סבלתי מכאבי ראש ובחילות במשך קצת פחות משבועיים. יותר מהכל חששתי שהטיפולים יפגעו לי בזיכרון ולא יאפשרו לי לזכור את כל התרגילים שלמדתי. הרגשתי סחרחורת, אבל לבישת החליפה והחגורה השחורה בבית חיזקה אותי. כל הזמן הצבתי לעצמי מטרה והכנסתי לעצמי לראש שאני מתמודדת מול יריב חדש, זה שיפר את מצב הרוח שלי והרגיע אותי".
מי שחשב שגולצמן תזניח את הספורט שהיא כל כך אוהבת, טועה ובגדול. בזמן הטיפולים, העלתה גולצמן ליוטיוב סרטונים שלה מתאמנת - ולדבריה זכתה למאות תגובות מפרגנות. "עשיתי את זה בלי להתבייש כי רציתי שכל האנשים יידעו שאפשר להתגבר על המחלה הארורה הזו", הסבירה גולצמן. "זה היה נורא, מכניסים לך לגוף חומרים שלא מאפשרים לך לעמוד, אבל כל יום הייתי מתאמנת ליד הבית כי זה נתן לי הרגשה שאני יכולה להתמודד. העצמות שלי כאבו מאוד ובקושי הצלחתי לישון, אבל הכנסתי לעצמי לראש שזה קרה בגלל האימונים".
גולצמן מספרת כי בהחלט חששה לחייה: "הייתי הולכת לטיפולים כימותרפיים ולא ידעתי אם אחזור, כי אי־אפשר לדעת איך הגוף יגיב לחומרים. כל הזמן ידעתי שאני ספורטאית וזה עזר לי וחיזק אותי. אמנות לחימה עוזרת להסתדר וזה בדם שלי. הטאקוונדו הציל אותי".

הסמכה אולימפית

גולצמן בת ה־45 היא לא עוד מאמנת, אלא ספורטאית מעוטרת ומוכרת ברחבי אירופה. היא בכלל נולדה באוזבקיסטן, שם זכתה 12 פעם באליפות המדינה ואף באליפות אסיה ועלתה לישראל בשנת 1997. "אני יהודייה והבנתי שטוב יותר בארץ", סיפרה השבוע. "מה עוד שהיו לא מעט תחרויות במדינות כמו מלזיה, שם לא איפשרו לי להיכנס".
2 צפייה בגלריה
גולצמן במהלך הטיפולים
גולצמן במהלך הטיפולים
גולצמן במהלך הטיפולים
(צילום פרטי)
לפני שבועיים חזרה לראשונה מזה 25 שנה לאוזבקיסטן ואף פגשה את אולוגבק ראשיטוב, מדליסט הזהב מטוקיו והיחידי בהיסטוריה של המדינה בטאקוונדו. אגב, עוד ב־1998 זכתה גולצמן באליפות ישראל באיגרוף לנשים. ארבע שנים לאחר מכן התחתנה והחלה להתמקד בפעילות שכללה בעיקר אימונים, סמינרים ולימודים. ב־2014 הוסמכה רשמית גם כשופטת בטאקוונדו האולימפי.
ועדיין, אף אחד, כאמור, לא הכין אותה לקרב על החיים. אחרי שעברה ניתוח ביוני 2020, התבשרה גולצמן כי עליה לעבור טיפולים נוספים שנמשכו חצי שנה. "למרות שהבנתי שהתהליך הארוך והקשה נמשך, הייתי קמה ומתאפרת, כי ידעתי שבקרוב אחזור לאמן ולהתאמן. המוטיבציה שלי היתה גבוהה מאוד כי אני פנאטית לזה", סיפרה לאתר איגוד הטאקוונדו.
בפברואר 2021 סיימה גולצמן את הכימותרפיה, החלה לשוב לאימונים בהדרגה ואף חזרה להשתתף בתחרויות טאקוונדו ולהעביר סמינרים בטאקוונדו בארץ ובחו"ל. בתחילת החודש שבה לעבודה במשרה מלאה, וביוני תשתתף בתחרות באוזבקיסטן (אלא מה).
באליפות ישראל, כאמור, תשפוט גולצמן, למרות שחלפה רק שנה מאז החלימה. "אני עושה זאת בגלל שאני אוהבת את זה", מסכמת גולצמן. "חשוב להיות בריא גם בפנים ולהרגיש את הגוף שלך, אם אתה חזק מבפנים אתה יודע איך להתמודד עם כאב. אני לא פחדתי מכאב ובגלל זה ניצחתי את המחלה. ידעתי שאחזור לעסוק בספורט, כי אני לוחמת".

בחזרה לראשל"צ

לורה גולצמן לא תהיה כמובן הסיפור המרכזי באליפות, שתיפתח ביום שני (כניסה חופשית). בטח כשלראשונה מזה 11 שנים תתקיים בראשון לציון תחרות רשמית בענף הטאקוונדו בהשתתפות כ־500 ספורטאים.
לאוהדי הספורט בעיר ולמבקרים בה תהיה הזדמנות לצפות בטובי הספורטאים הצעירים בענף שהציב את עצמו בשורה הראשונה של הספורט הישראלי בזכות הזכייה ההיסטורית של אבישג סמברג במדליה אולימפית בטוקיו 2020.
הלוחמים המובילים מקרב הדור הצעיר של אמנות הלחימה הפופולרית, אשר משתייכים לנבחרות ישראל ושואפים להגיע בעתיד למשחקים האולימפיים, יתחרו בקטגוריות המשקל השונות לבנים ובנות. סמברג, שכידוע מתחרה בקרבות לבוגרות, תגיע לצפות בתחרות.
בנוסף לאליפות ישראל לנערים ונערות (ילידי 2007-2005), קדטים וקדטיות (ילידי 2010-2008) תתקיים באירוע גם ליגה לילדים (ילידי 2013-2011). כמו כן תתקיים תחרות פומסה (תבניות קרב) לילדים/ות, קדטים/ות, נערים/ות ובוגרים/ות.