המעבר מחופש גדול ללימודים מהווה שינוי לא פשוט עבור התלמיד הסביר. אבל עבור ספורטאים, שסדר יומם עמוס ללא קשר לעונות השנה, מדובר בהתמודדות עוד יותר מורכבת.
בכפרי הנוער "עיינות עמית" בנס ציונה, "יוענה ז'בוטינסקי" בבאר יעקב ומקווה ישראל בחולון, זיהו את הצורך, ובשנים האחרונות מהווים סוג של קולג' אמריקאי לספורטאים, שמקבלים במקום מסגרת חינוכית, לימודית וספורטיבית־מקצועית. זה מתחיל במערכת לימודים שמותאמת לשעות אימונים, תזונה בחדר האוכל, מגורים, הסעות, מתקני ספורט, מאמנים, מרכזי למידה לתגבור לימודי שפתוחים עד שעות הערב המאוחרות, וכן, גם פלטפורמה מקצועית והזדמנות שווה לספורטאים צעירים מהפריפריה, להצליח במועדונים הגדולים, במרכז הארץ.
6 צפייה בגלריה
שני ידין
שני ידין
שני ידין
(צילום: קובי קואנקס)
ואתם יודעים משהו, זה אפילו עובד. תשאלו את אושר דוידה שלובש היום את מדי סטנדרד ליאז' הבלגית, ואת אוסקר גלוך ממכבי תל אביב, שאת הצעדים הראשונים ככדורגלנים עשו בכפר הנוער של מקווה ישראל, סמוך למגרשי האימונים בוולפסון וקריית שלום.

בין הפרקט לבגרויות

שם: שני ידין, י"א, גדרה.
בית ספר: כפר הנוער עיינות־נעמת.
קבוצה: נערות ובוגרות אליצור יבנה בכדורסל.
למה: "הרבה מבני משפחתי עסקו בכדורסל בעבר, ומאז שהכדור הגיע אליי לידיים, הבנתי שהוא יהיה חלק בלתי נפרד מהחיים שלי".
הישגים: שלושה גביעי הצטיינות במשך שבע שנים.
סדר יום: "אימון בוקר (6:30), לאחר מכן ארוחת בוקר בחדר האוכל. חוזרת לחדר למקלחת קצרה ומתארגנת לבית ספר. ב־9:00 מתחילה ללמוד עד 14:00 בערך, ואז יש לנו הפסקה לארוחת צהריים, וזמן לשיעורי בית, למידה למבחנים ומטלות שונות.
"ב־17:30 יוצאת לאימונים עם הקבוצה. חוזרת לכפר, אוכלת ארוחת ערב, משתתפת בפעילות גיבוש בפנימייה (בימי שישי), וב־22:30 כיבוי אורות".
אימונים ולימודים: "הכי חשוב זה שבכפר שאני מתחנכת בו יש סביבה שתומכת ודואגת לך, ועוברת ביחד איתך את התהליך שאת עוברת. הצוות החינוכי מבין את העולם של ספורטאים צעירים: דואג שנלמד ונשלים חומר עם מורים פרטיים שבאים אלינו במיוחד, ודואג לנו לארוחת ערב בחדרי המגורים, במקרה שפספסנו. הצוות מבין את הקושי שיש לנו לפעמים עם הריחוק מהבית, ונותן לנו להרגיש שאנחנו כמו משפחה".
החלום: "להגיע הכי רחוק שאפשר, לקולג'ים בארה"ב ואפילו ל־WNBA”.

6 צפייה בגלריה
טליה פילוס
טליה פילוס
טליה פילוס
(צילום: קובי קואנקס)

על הדרך לטור דה פראנס

שם: טליה פילוס, 17, י"ב, עולה מארה"ב.
בית ספר: כפר הנוער עיינות־נעמת.
קבוצה: האקדמיה לרכיבת אופניים ע"ש ברטלי. מתאמנת גם בסיף.
למה: "בילדותי רכבתי הרבה על אופניים כתחביב ורציתי לעסוק ברכיבה באופן מקצועי".
הישגים: "כל יום אני משתפרת ומתקדמת עוד צעד לעבר ההישגים שאני שואפת אליהם. למשל, עשיתי סינגל (רכיבה בשביל צר בשטח בין עצים וסלעים) של 60 ק"מ, וגאה שהצלחתי".
סדר יום: "בבוקר לימודים בבית ספר, ואחר כך מתאמנת ברכיבה על אופניים, בסיף ואימוני כושר אישיים. בין לבין, מוצאת זמן להכנה מרוכזת של שיעורי בית ולמידה למבחנים, משתתפת בפעילויות שונות בפנימייה ומוצאת זמן גם לתחביב של גלישת גלים. כן, גם זה אחד החוגים שאנחנו מקבלים בכפר".
אימונים ולימודים: "הגעתי מארצות הברית לפני שלוש שנים במסגרת תוכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים), ובגלל הרצון להכיר את התרבות הישראלית ולהתחיל בתהליך העלייה. בכפר יש מרכז רכיבה עם ציוד מתקדם כמו אופניים עם סימולטורים שמדמים רכיבה בשטח, יש חדר כושר ומאמנים מקצועיים. בנוסף, כפר הנוער ממוקם בסביבה שמאפשרת לנו לעשות אימונים שוטפים של רכיבת שטח אתגרית באיזור. אנחנו גם יוצאים יחד באופן מאורגן למסעות רכיבה בארץ, עם לינה בשטח. וכל זה נעשה באופן מותאם למערכת הלימודים".
החלום: "בתחום הרכיבה על אופניים אני שואפת להשתתף במרוצים היוקרתיים של הטור דה פראנס וג'ירו ד'איטליה, ובסיף - שואפת להגיע לאולימפיאדה. בתחום האישי הייתי רוצה לטייל בהרבה מדינות ברחבי העולם".

6 צפייה בגלריה
וסילי סטלקוב
וסילי סטלקוב
וסילי סטלקוב
(צילום: קובי קואנקס)

מדעים ו"ליי אפים"

שם: וסילי סטקלוב, 17, י"א, עולה חדש מרוסיה.
בית ספר: כפר הנוער עתיד ע"ש יוענה ז'בוטינסקי, באר יעקב.
קבוצה: הפועל עמית באר יעקב בכדורסל.
למה: "מגיל קטן המאמן זיהה את הפוטנציאל שלי ומכיתה ב' התחלתי לשחק. אני מאוד אוהב את הספורט הזה".
הישגים: "לפני שעליתי ארצה במסגרת תוכנית נעל"ה (נוער עולה לפני הורים) שיחקתי בדינמו מוסקבה, שם זכינו באליפות מוסקבה לשנת 2017, ובמקום השני בליגה האירופית השנייה לנוער. נבחרתי גם ארבע פעמים לשחקן מצטיין. מקווה להגיע להישגים ספורטיביים גם עם באר יעקב".
סדר יום: "קם ב־7:00, אוכל ארוחת בוקר בחדר האוכל וממשיך לבית ספר. חשוב לי להשקיע בלימודים. אני לומד 5 יחידות מתמטיקה, ביולוגיה ומדעי החקלאות. האימונים מתרכזים בשעות אחר הצהריים. אני מתאמן לפחות פעם אחת ביום לבד, ופעמיים נוספות במסגרת הקבוצה. הולך כל יום גם לחדר הכושר שבכפר.
"בערב אני עושה שעורי בית ולומד למבחנים, וזמן עם החברים, ובשעה 23:00 כיבוי אורות".
אימונים ולימודים: בכפר יש מתקני ספורט ברמה גבוהה וגם מרכז למידה שפתוח עד שעות הערב המאוחרות ואני מקבל בו סיוע לימודי פרטני וגם שיעורים בעברית כדי לשפר את השפה. צוות הפנימייה והמטבח מתאימים עבורי את שעות הארוחות ונותנים לי את התזונה שאני צריך כדי שאתפתח. אם יש משחקים מחוץ לכפר, דואגים להסיע אותי לאן שצריך. חיים המאמן ואירה, רכזת נעל"ה בכפר, גם עזרו לי לקבל את האזרחות כמה שיותר מהר כדי שאוכל לשחק במסגרות מקצועיות בארץ".
החלום: "להיות שחקן כדורסל מקצועי ב־NBA. אני יודע שזו שאיפה גבוהה אבל תמיד טוב לחלום בגדול".

6 צפייה בגלריה
וקנין. מאילת הרחוקה
וקנין. מאילת הרחוקה
וקנין. מאילת הרחוקה
(צילום: מכבי תל אביב - האתר הרשמי)

להגיע לאיצטדיון הגדולים באירופה

שם: יהל וקנין, 16, י', אילת.
בית ספר: כפר הנוער מקווה ישראל כללי.
קבוצה: נערים ב', מכבי תל אביב בכדורגל.
למה: "כדורגל הוא אהבה מילדות. המשחק גורם לי להציב לעצמי מטרות ונותן לי מוטיבציה להשיג אותן. כשאני מבקיע גול, אני מקבל אנרגיות חדשות והרגשה מטורפת".
הישגים: "ההישגים המשמעותיים עוד לפניי".
סדר יום: "השכמה ב־7:15; לאחר שיחה עם הקבוצה, מכין ארוחת בוקר בחדר האוכל ומשם יוצא לבית הספר עד 14:00. אחר כך יושב לארוחת צהריים ונח קצת, וכבר ב־15:30 יוצא לאימון. בסביבות 19:00 חוזר לארוחת ערב, מתקלח ואז משלים משימות לימודיות, יושב עם חברים ומדריכים במועדון הפנימייה או משתתף בפעילות שעושים לנו. בשעה 22:30 כיבוי אורות".
אימונים ולימודים: "אני תושב אילת, ושיחקתי שם. רציתי להתפתח בתחום וכשהתקבלתי למכבי תל אביב, החלטתי לעבור ללמוד במקווה ישראל. שם יש לי גם בית ספר, גם פנימייה וגם אקדמיה לספורט. היתרון במעבר הוא שהכל קרוב, ואני מגיע רענן לאימונים בלי לבזבז שעות בדרכים, יש חדר אוכל עם ארוחות מסודרות, פחמימות, חלבונים וירקות שאני צריך. בנוסף, אני מקבל שיעורים פרטיים ותגבור לימודי בשעות לא שגרתיות, אפילו עד עשר בלילה. ועוד דבר מאוד חשוב זה שהלימודים בכפר מאפשרים לי שגרה מסודרת גם כתלמיד וגם כספורטאי".
החלום: "להגיע לרמות הכי גבוהות, לשחק בקבוצות בחו"ל ואפילו לקבל זימון לנבחרת ישראל".

6 צפייה בגלריה
קבהא. טניס שולחן, מנוחה ואז כדורגל
קבהא. טניס שולחן, מנוחה ואז כדורגל
קבהא. טניס שולחן, מנוחה ואז כדורגל
(צילום: NazeehSultan)

מעין סהלה להפועל תל אביב

שם: מוחמד קבהא, 17, י"ב, כפר עין סהלה
בית ספר: מקווה ישראל.
קבוצה: נוער, הפועל תל אביב בכדורגל.
למה: "אני אוהב כדורגל מגיל צעיר, ולא רואה את עצמי משחק בענף ספורט אחר".
הישגים: "אליפות ליגה עם הפועל חדרה לפני שלוש שנים. גם הייתי מלך השערים. מבחינתי גם העובדה שאני משחק עכשיו בהפועל תל אביב זה הישג שלא דמיינתי שיקרה לי כשהתחלתי לשחק כדורגל אצלנו בכפר".
סדר יום: "לאחר השכמה, מפגש ב'מועדון בוקר' וארוחת בוקר, מתחיל את יום הלימודים ב־8:30. בהמשך ארוחת צהריים וחזרה לספסל הלימודים. בתקופות פחות לחוצות יש לי קצת זמן חופשי לשבת עם חברים במועדון הפנימייה, לשחק טניס שולחן ולנוח לפני האימון. אחר הצהריים יוצא לאימון כדורגל, חוזר לפנימייה, מתקלח, אוכל ארוחת ערב וקופץ למרכז הלמידה לשעתיים של תגבור לימודי. וזהו. נגמר היום. חוזר לחדר, מתארגן לשינה וכיבוי אורות".
אימונים ולימודים: "בזכות האקדמיה לכדורגל נפתחו לי כאן אפשרויות בכל התחומים, גם בזכות הקרבה בין מקום המגורים ובית הספר, והנגישות למתקני האימונים. הצוות החינוכי מתחשב בנו, בלוח הזמנים של האימונים שלנו, ומסייע לנו להשלים את כל חומר הלימודים".
החלום: "ללמוד בכל יום משהו חדש שיסייע לי בשאיפה הגדולה - להגשים את עצמי ככדורגלן".
  • כפר הנוער עיינות־נעמת: הכפר, בניהולו של נעם שפר, ממוקדם סמוך לנס ציונה ומתחנכים בו כ־350 בני נוער (ט'-י"ב), מתוכם 250 לומדים במסגרת הפנימייה. בכפר פועלת אקדמיה לכדורסל לבנות ובנים בשיתוף פעולה עם מועדון אליצור יבנה ואקדמיה לרכיבת אופניים בשיתוף ארגון "ברטלי נוער בתנועה". בשתי האקדמיות משתתפים כ־50 תלמידים שמקבלים מעטפת מקצועית רחבה - מאמנים אישיים, תזונאי, מאמן מנטאלי, פיזיותרפיסט ועוד.
  • כפר הנוער "עתיד" על שם יוענה ז'בוטינסקי: הכפר, בניהולו של דוד סוויסה, נמצא בבאר יעקב, מתחנכים בו כ־1,300 תלמידים, מתוכם כ־250 תלמידים במסגרת הפנימייה. בכפר נפתחה לפני כשנה אקדמיה לכדורסל בשיתוף הפועל עמית באר יעקב, על שמו של עמית בין יגאל, חייל שנהרג בפעילות מבצעית. את הקבוצה מאמן חיים אדחוח.
  • כפר הנוער מקווה ישראל: הכפר, בניהולה של שרית גולדשטיין, ממוקם בחולון, ומתחנכים בו כ־1,800 תלמידים, מתוכם כ־300 תלמידים במסגרת הפנימייה. בכפר הנוער פועלת אקדמיה לכדורגל בשיתוף מכבי תל אביב והפועל תל אביב. החיבור בין הפנימייה, בית הספר, ההורים, התלמידים וקבוצות הספורט, מאפשר לתלמידים תנאים אופטימליים למימוש היכולות הלימודיות והספורטיביות שלהם. עדן קארצב (מכבי נתניה), אושר דוידה (סטנדרד ליאז'), ואוסקר גלוך (מכבי תל אביב), הם חלק מהשמות שצמחו באקדמיה.

6 צפייה בגלריה
ערן גלבוע
ערן גלבוע
ערן גלבוע
(צילום פרטי)

"כפרי הנוער מאפשרים לתלמידים להגשים חלום"

במערכת החינוך 46 כפרי נוער, במחציתם פועלות אקדמיות לספורט. כך זה עובד
במערכת החינוך 46 כפרי נוער שפועלים תחת המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך. במחציתם פועלות אקדמיות לספורט במגוון ענפים: כדורעף, אתלטיקה, כדורסל, כדורגל, רכיבת אופניים, שחיה ואומנויות לחימה. האקדמיות פועלות, רובן ככולן, בשיתוף האגודות המקצועיות המובילות בארץ.
הספורטאים המצטיינים מגיעים לאקדמיות מכל רחבי הארץ במטרה להתקדם ספורטיבית ולשלב לימודים עם השקעה בספורט. את התלמידים מלווים סביב השעון צוותי חינוך, חלקם ספורטאים פעילים, שמבינים את צרכי התלמידים ומעניקים להם תשומת לב אישית באווירה משפחתית ותומכת.
המפקח הארצי על תחום הספורט, ערן גלבוע, מציין כי "כפרי הנוער הם כמו קולג' אמריקאי שנותן מעטפת מלאה לכל תלמיד ותלמידה, הכוללת לימודים ופעילות חינוכית וערכית, מגורים, תזונה בחדר אוכל, מתקני ספורט, מאמנים מקצועיים, חיי חברה וכל מה שצריך ספורטאי. כפרי הנוער והאקדמיות לספורט מקדמים שוויון הזדמנויות לבני נוער מהפריפריה החברתית והגאוגרפית. למשל אם תלמיד גר באילת והתקבל לשחק בקבוצה מובילה בתל אביב או בחיפה, הוא לא יכול לנסוע כל יום לאימונים וכפרי הנוער הם פתרון חינוכי מעולה". בנוסף, לגדל ספורטאי זה יקר ושואב מההורים משאבים של זמן וכסף. בכפרי הנוער, הם מקבלים הכל תחת קורת גג אחת עם צוות שמלווה אותם 24/7. משרד החינוך מעניק מלגות לחלק מהתלמידים כדי להבטיח שהיבט סוציו־אקונומי לא ימנע מאף תלמיד לממש את הפוטנציאל שלו".
גלבוע מסכם: "כפרי הנוער הם 'גיים צ'יינג'ר' עבור התלמידים ומאפשרים להם להגשים את החלום המקצועי".
בכפר הנוער עיינות נעמת סמוך לנס ציונה, מתחנכים כ־350 בני נוער, מתוכם 250 לומדים במסגרת הפנימייה, ו־50 ספורטאים; בכפר הנוער עתיד ע"ש יוענה ז'בוטינסקי בבאר יעקב מתחנכים כ־1,300 תלמידים, מתוכם כ־250 תלמידים במסגרת הפנימיה שמגיעים מכל הארץ ומהעולם (תכנית נעל"ה); בכפר הנוער מקווה ישראל בחולון, מתחנכים כ־1,800 תלמידים, מתוכם כ־300 תלמידים במסגרת הפנימיה. בכפר הנוער פועלת אקדמיה לכדורגל בשיתוף עם מועדוני כדורגל מובילים, ובהם מכבי תל אביב והפועל תל אביב.