לינוי אשרם

גיל: 22
מקום מגורים: ראשון לציון
ענף: התעמלות אמנותית
קטגוריה: יחידות
הישגים בולטים בקריירה: מדליית כסף באליפות העולם בתחרות הקרב רב (2018), מדליית זהב באליפות העולם בתחרות הקרב רב (2020), מדליית ארד באליפות העולם בתחרות הקרב רב (2017 ו־2019).
מתי מתחרה: 6 באוגוסט (מוקדמות), 7 באוגוסט (גמר)
6 צפייה בגלריה
לינוי אשרם
לינוי אשרם
לינוי אשרם
(צילום: אורן אהרוני)
גם כאלה שמבינים פחות בספורט, יכולים לנחש שהטאלנטית המתוקשרת ביותר בקרב הספורטאים האולימפיים היא התקווה הכי גדולה של ישראל למדליה בטוקיו. הקמפיין האולימפי האחרון, בו אשרם התייצבה על הפודיום בכל אחת מהתחרויות החשובות - הן בקרב רב והן על כל מכשיר בנפרד - הציב אותה כאחת משלוש המתעמלות הטובות בעולם לצד האחיות הרוסיות דינה וארינה אברינה. עם הגוף האתלטי ויתרון של גמישות וקופצניות - ברמה הכי גבוהה בעולם - תוך כדי שהיא מנצלת עד תום את החוקה האולימפית החדשה, שיצאה אחרי אולימפיאדת ריו, מדובר במתכון מנצח. אשרם יודעת שהיא צריכה לבצע קודם כל ארבעה תרגילים נקיים במוקדמות ולעשות את אותו דבר בגמר, אז שום דבר לא ימנע ממנה את המקום על הפודיום.

אבישג סמברג

גיל: 19
מקום מגורים: גדרה
ענף: טאקוונדו
קטגוריה: 49 ק"ג
הישגים בולטים בקריירה: אלופת אירופה (2020)
מתי מתחרה: 24 ביולי
6 צפייה בגלריה
אבישג סמברג
אבישג סמברג
אבישג סמברג
(צילום: אבי מועלם)
סמברג נחשבת להבטחה גדולה מאז זכתה במדליית ארד באליפות העולם לנוער כשהיתה בת 15. סמברג נהנתה דווקא מדחיית האולימפיאדה בשנה, אחרי שבמקור היתה אמורה להיות התקווה האולימפית לפריז 2024, אבל ההתקדמות וצבירת הניסיון בשנה האחרונה הפכה אותה, מי היה מאמין, למועמדת למדליה.
הדרך של סמברג בספורט החלה כבר בכיתה א' בעזרת פלאיירים שחולקו בבית הספר שלה בגדרה. אבישג הקטנה פשוט אספה כמה מהם והחליטה לנסות כל מיני חוגים: בלט, שחייה וטאקוונדו. ואז זה קרה, מאמן הטאקוונדו ראה את היכולות שלה וזיהה מיד את הפוטנציאל. משם כבר הכל רץ, הוא שוחח עם ההורים של סמברג והציע לה להצטרף לנבחרת, כשגם המורים עזרו ותמכו ונתנו לה להשלים מבחנים מתי שרק תרצה. בהתחלה ההורים של סמברג עוד היו סקפטיים, אבל אחרי שהמאמן התעקש, סמברג עברה לנבחרת של גדרה, לנבחרת של המועדון ולנבחרת ישראל והחלה לייצג את המדינה גם בחו"ל.

גילי שריר

גיל: 21
מקום מגורים: מושב מזור
ענף: ג'ודו
קטגוריה: עד 63 ק"ג
הישגים בולטים בקריירה: מדליית ארד באליפות אירופה (2016)
מתי מתחרה: 27 ביולי
6 צפייה בגלריה
גילי שריר
גילי שריר
גילי שריר
(צילום: אורן אהרוני)
שריר מתגוררת במושב מזור, אחד מיישובי חבל מודיעין. מקום קטן, קומפקטי, סוג של חממה. בניגוד לבנות אחרות, או אפילו ירדן ג'רבי ואליס שלזינגר שהגיעו במקרה לענף, הסיפור של שריר שונה. אולי כי לא היתה לה יותר מדי ברירה. "לא היה הרבה במה לבחור. במושב היה רק חוג אחד, אז שלחו את כולם לג'ודו, כולל את אחי", סיפרה בזמנו.
עם המקום השביעי באליפות אירופה עד גיל 19 ותואר אלופת הארץ לנערות, גילי שרייר סומנה כבר לפני מספר שנים כתקווה הגדולה הבאה שלנו על מזרן הג'ודו. מאז זכתה גם במדליית כסף בגראנד פרי סין וכמובן גם בתואר אלופת הארץ לבוגרות. כן, גם היא חולמת על מדליה בטוקיו, אבל נראה שהיא תקווה ריאלית מאוד לעמוד על הפודיום דווקא באולימפיאדה בעוד שלוש שנים.

פיטר פלצ'יק

גיל: 29
ענף: ג'ודו
קטגוריה: עד 100 ק"ג
מקום מגורים: ראשון לציון
הישגים בולטים: מדליית ארד באליפות אירופה (2018), מדליית זהב באליפות אירופה (2020).
מתי מתחרה: 29 ביולי
6 צפייה בגלריה
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
פיטר פלצ'יק
(צילום: אבי מועלם)
פיטר פלצ'יק רגיל להתמודד עם אתגרים גדולים מגיל קטן. הוא נולד בחצי האי קרים, וכשהיה בן שלושה חודשים בלבד נפטר אביו ממחלה קשה. חצי שנה לאחר מותו של האב החליטה אמו לעזוב את כל מה שהכירה, ולעלות לישראל.
אבל גם בישראל לא מצאו מנוחה ונחלה. האם התקשתה למצוא עבודה בארץ, ולכן נאלצה לעבור לארה"ב כדי לפרנס את בנה. פיטר, עוד לא בן שנה, נשאר לחיות עם סבו וסבתו בראשון לציון, עיר מגוריו עד היום. אם לא די בכך, פלצ'יק סבל בילדותו מבעיות בריאותיות, שהשפיעו בעיקר על המפרקים והעצמות בגופו. הסב, שרצה לעזור לנכדו, שלח אותו בגיל חמש למועדון הג'ודו הקרוב לביתו, בניהולו של פאבל מוסין, כדי שזה יעזור לו בחיזוק הגוף - ולא ידע שהוא בעצם בונה לנכדו קריירה.
כאמור, מה שהתחיל כחוג לילדים הפך למקצוע, ובגיל 15 הצטרף פלצ'יק לנבחרת ישראל. היום, 14 שנה קדימה, הוא אחד המועמדים הראשיים לחזור עם מדליה מטוקיו.

שירה ראשוני

גיל: 30
ענף: ג'ודו
קטגוריה: עד 48 ק"ג
מקום מגורים: חולון
הישגים בולטים: מדליית ארד בגראנד סלאם אנטליה (2021)
מתי מתחרה: 24 ביולי
6 צפייה בגלריה
שירה ראשוני
שירה ראשוני
שירה ראשוני
(צילום: אורן אהרוני)
עבור ראשוני מדובר באולימפיאדה שנייה בקריירה. בריו 2016 רשמה את הספתח, אך הוא היה קצר מאוד. הדחה תוך שתי דקות בסיבוב הראשון.
ראשוני בכלל חלמה כשהיתה קטנה להיות בלרינה, אבל לבסוף ניסתה גם ג'ודו וזו היתה אהבה ממבט ראשון. וביטחון זה דבר שראשוני צברה לאורך השנים.
ראשוני תגיע לטוקיו אחרי שהיא כבר ניצחה כמה מהג'ודוקות הבכירות בעולם וזכתה בשלוש מדליות, שתיים בתחרויות גראנד סלאם (ארד בברזיליה ובאנטליה) ואחת בגראנד פרי (זהב בתל אביב). אגב, ראשוני תעלה על המזרן באולם הג'ודו המפואר בטוקיו ותהיה ראשונת הנציגות הישראליות, בכל ענף שהוא, שתפתח את המשחקים האולימפיים בבירת יפן.

אופיר דיין

גיל: 21
מקום מגורים: ראשון לציון
ענף: התעמלות אמנותית
קטגוריה: קבוצתית
הישגים בולטים: זהב באליפות אירופה (2020) בתחרות הקרב רב, ארד באליפות אירופה (2021) בתחרות הקרב רב
מתי מתחרה: 7 באוגוסט (מוקדמות), 8 באוגוסט (גמר)
6 צפייה בגלריה
אופיר דיין
אופיר דיין
אופיר דיין
(צילום: אבי מועלם)
קפטנית נבחרת ההתעמלות אמנותית של ישראל, אשר מצפים ממנה להגיע לפחות לשישייה הראשונה במשחקים האולימפיים. כשאבא שלך הוא דורון דיין, אחד מגדולי כדורידני ישראל בכל הזמנים, זה טבעי שתתגלגלי להיות ספורטאית מקצוענית. רק שאף אחד לא חשב שאופיר דיין תעשה זאת דווקא בענף המרוחק שנות אור מהכדוריד.
למען האמת, גם אופיר בעצמה לא ממש חשבה לפני יותר מעשור שתהיה אחת מחמש המתעמלות המרכיבות את הנבחרת של אירה ויגדורצ'יק, אבל היא ניסתה את מזלה, והתאהבה בענף שדורש המון. נבחרת ההתעמלות של ישראל היא אחת מ־14 הנבחרות שיופיעו באולימפיאדה. הנבחרת היא אחת הטובות בעולם והגיעה להישגים מרשימים בקמפיין האחרון. אולי בעוד חודש ידברו על דורון דיין כאבא של אופיר ולא על אופיר כבת של דורון.