יש קבוצות שחותמות על חוזי אימוץ במאות אלפי דולרים, יש כאלה שזוכות לבעלים עשיר שפותח את הכיס, ויש את א.כ נס ציונה בכדוריד, שלראשונה בתולדות הספורט הישראלי, חתמה הסכם חסות עם ספונסר שיעניק לה את התשלום ב...ביטקוין.
3 צפייה בגלריה
"חיבור רגשי לענף". יובל רואש
"חיבור רגשי לענף". יובל רואש
"חיבור רגשי לענף". יובל רואש
(צילום: עוז מועלם)
תודו שעל דבר כזה טרם שמעתם: "ביטס אוף גולד", ברוקר הביטקוין הגדול בישראל, יהיה נותן החסות הראשי של מועדון הכדוריד מהשפלה, והוא מתכוון להזרים מטבעות דיגיטליים לחשבון שלו.

* * *

האחראי על העסקה התקדימית הזו (ויש שיגידו שגם מקדימה את זמנה) הוא יובל רואש. חובבי הכדוריד זוכרים טוב מאוד את השם. שחקן העבר של נס ציונה ומכבי ראשל"צ, ובשנים האחרונות מנכ"ל ביטס אוף גולד, שהחליט לתרום לקהילה ובעיקר למועדון, בו עשה את צעדיו הראשונים בכדוריד, התפתח ובסיום גם שיחק בקבוצה הבוגרת.
"אני מגיע כאחד שיש לו קשר אישי וחם לנס ציונה, לעיר ולמועדון", מספר רואש. "גדלתי פה ובשנה האחרונה אני מלווה, עוזר ומייעץ למנכ"ל הקבוצה עמית כהן. פגשתי אדם מאוד צעיר ורעב להצלחה. הדברים שהוא עושה בנס ציונה, לא ראיתי כמותם בשום קבוצת כדוריד אחרת בארץ. לכן אני צופה למועדון דברים יפים".
אני מבין שהרצון לשמש כספונסר הגיע יותר מהלב מאשר מהראש.
"ההסכם שחתמנו עליו הוא לשנה עם אופציה לאחת נוספת ואפילו לשלישית. אני רואה בזה פוטנציאל יפה מאוד לחשיפה, וזה מעבר לפן של התרומה לקהילה. אני חושב שזו גם הדרך שלי להחזיר למועדון שגידל אותי ולעיר שאני מחובר אליה. אחת המטרות שהצבתי לעצמי היא להחזיר היכן שאני יכול".
3 צפייה בגלריה
היה עד לרגע שבו הכל התחיל. טל גרא
היה עד לרגע שבו הכל התחיל. טל גרא
היה עד לרגע שבו הכל התחיל. טל גרא
(צילום: יאיר שגיא)
יובל רואש איש העסקים היה גם חושב שזו עסקה מוצלחת?
"יהיו לזה השפעה ורווח בקנה מידה אחר לגמרי מנותן חסות של מכבי ת"א, למשל. מה שכן, אני בפוזיציה שאני יכול לראות את העתיד של נס ציונה. מבחינתנו זו החלטה טובה גם מבחינה מסחרית".
למה לא לנסות לשמש כספונסר בקבוצת כדורגל או כדורסל, שם החשיפה היא הרבה יותר גדולה?
"כפי שכבר אמרתי, בתור שחקן כדוריד יש לי חיבור רגשי לענף. אני מכיר את הענף מקרוב, את הנפשות הפועלות. זה ענף שיש לו יותר קהל ממה שחושבים. לטעמי הוא מקבל חשיפה לא מספיק גדולה ביחס לעניין שהוא מייצר. אני שומע בשבועות האחרונים מאנשים שיודעים על החסות ואמרו לי: 'מברוק, אנחנו באמת עוקבים אחרי הכדוריד'. ואתה לא מצפה שהם יעקבו אחרי זה. אחת המטרות שלי בעצם ההשקעה שלנו היא לקדם את הענף. לצערי הוא לא מספיק מוערך בישראל".
יש שיגידו שהרצון לשלם בביטקוין הוא סוג של קוריוז, טריק שיווקי.
"זה לא קוריוז. בדומה לספורטאים רבים ב־NBA וב־NFL שקיבלו שכר כך, החלטנו יחד עם המועדון להעניק חסות בביטקוין שתהיה צמודה לשער המטבע, מתוך ראייה שהן למועדון והן למטבע יש עתיד מזהיר. יש ביטקוין שיושבים עבור נס ציונה, חלקם בשקלים. מושקע, עולה ויורד בהתאם לשער. הכוונה שזו תהיה חסות שהאגודה תוכל להמיר חזרה לשקלים מתי שתרצה. המטרה היא לחשוף את הקהל שיבין שקל לקנות ולמכור ביטקוין".

* * *

עושה רושם שהענף התפתח מאוד מאז הימים שלך, היום יש ארבע-חמש קבוצות מקצועניות.
"נכון, תראה לי דבר כזה לפני עשר שנים. אז לא היה דבר כזה קבוצה מקצוענית. לא היה שחקן שהתפרנס רק מכדוריד. הענף מתקדם, מתחיל לקבל את החשיפה, וגם בשביל החברה זה מתאים לנו. אנחנו לא גוף ענק שיכול להחליף את הספונסר של מכבי ת"א. יש גם שיקולים תקציביים".
3 צפייה בגלריה
"זה שהוא חתם אומר הכל". סער פרנקל
"זה שהוא חתם אומר הכל". סער פרנקל
"זה שהוא חתם אומר הכל". סער פרנקל
(צילום: אבי מועלם)
אומרים שהכדוריד הוא ענף די אלים.
"ממש לא מבין את מי שאומר את זה. זה היסטוריה. אני מגיע למשחקים, הייתי בדרבי בגמר הפלייאוף וגם אז בניואנסים הקטנים של המשחק אתה רואה את הכבוד שיש. אם מישהו שם בטעות רגל - השחקנים נותנים בסוף כיפים. אין אלימות כבר שנים במגרשים. נחלת העבר. מה שכן, זה ספורט אגרסיבי. כדי לעשות עבירה חייבים להחזיק שחקן ביד".

* * *

רואש (34) הוא בהחלט שם מוכר בענף. מגיל 12 גדל ועבר בכל מחלקות הנוער של א.כ נס ציונה, עד שהתגייס. "התגייסתי לקרבי ועברתי מסלול שונה מיתר השחקנים. הייתי קצין בתותחנים. בגיל 21 החלטתי שאני חוזר. עבדתי על מסת השריר שלי ומפה לשם שיחקתי שבע שנים בנס ציונה ואחר כך גם במכבי ראשל"צ, איתה זכיתי ב־2017 באליפות".
לפני ארבע שנים תלה רשמית את הנעליים, אבל עוד קודם לכן הבין שאת הקריירה והכסף הגדול הוא יעשה במקום אחר. "החברים בנס ציונה ומכבי ראשל"צ - כולם ראו אותי בחדר ההלבשה ובנסיעות בחו"ל עובד בלפטופ. את החברה הקמנו אחי ואני ב־2013. שנתיים לאחר מכן הפכתי למנהל החברה. גילינו שהמטבעות הווירטואליים הולכים לשנות את הכלכלה. ראינו את הפוטנציאל, והחברה שלנו מאפשרת קנייה ומכירה. היום יש לנו מעל ל־115 אלף לקוחות רשומים, מרביתם ישראלים. המטרה שלנו היא להנגיש את היכולת לקנות את המטבעות הווירטואליים. גם לנו יש עתיד מזהיר לפנינו".
"קח אנקדוטה", נזכר רואש. "2017 היתה שנת ההתפוצצות של הביטקוין וגם השנה בה זכיתי באליפות. אם תשאל את טל גרא, שישב לידי במלון באוסטריה במחנה האימונים, הוא יגיד לך שראה אותי עובד בלי סוף. זה התחיל מ־500 דולר ועד סוף אותה עונה הביטקוין קפץ ל־6,000 דולר. בגמר הפלייאוף, ואני אפילו זוכר את התאריך - 22 במאי - יש דחקה שזכורה אצלנו שאם היה משחק רביעי ולא סוויפ של שלושה משחקים - יובל לא היה מגיע כי השוק התפוצץ. תבין, היתה לי חברה עם שלושה עובדים, אחר כך כבר קפצתי ל־25".

* * *

רואש מסתכל אחורה על הקריירה שלו על הפרקט, ומודה: "עשיתי דברים יפים מאוד בכדוריד. היכולת לא להיות ספורטאי מצטיין, לחזור לשחק כדוריד ולסיים עם תואר אליפות - בעיניים אובייקטיביות זה הישג מדהים. הדבר היחידי שמרגיש לי פספוס זה שאם הייתי נשאר בענף - הייתי יכול לשחק אולי בנבחרת ישראל. זו סגירת המעגל שהיתה חסרה לי. לשיר את ההמנון במשחק רשמי. עוד משהו שלא נמצא שם זה שרציתי לזכות עם נס ציונה בתואר כשחקן".
אולי זה יקרה עכשיו כספונסר של המועדון?
"אני סומך על הצוות המקצועי בנס ציונה. אני טוב בביזנס. אם אתה שואל אותי כבוחן מהצד ומבפנים, מה אני מעריך שיקרה בנס ציונה בשנתיים-שלוש הקרובות - התקוות הן גדולות. יש פוטנציאל לעשות פריצת דרך כמועדון גדול. התשתית כל כך טובה, לא נופלת ממכבי והפועל ראשל"צ. עצם העובדה שסער פרנקל (חתם כמאמן הראשי, ר.ו) מגיע למועדון כזה - אומר הכל. כולי תקווה שכספונסר אוכל לחזות ולראות תואר בנס ציונה".