"כבר חשבתי שהשנה הזאת תהיה שנת הפרישה שלי, אבל עכשיו אני מקבל תיאבון בחזרה". כך מצהיר השבוע ניב פישלוביץ', השוער המצטיין של מכבי ראשון לציון, שהיה גיבור העל שלה בעלייה לגמר גביע המדינה. כמי שנמצא בשנת התמחות בפסיכולוגיה קלינית, אחרי שהשלים תואר שני בתחום, הוא מחלק את הספורט עם עיסוקו לעתיד.

שנתיים קשות

בתחילת העונה הצטרף פישלוביץ' (27) לצהובים מראשל"צ אחרי שתי עונות ברמת השרון. השבוע הוא סיפר: "היו לי שנתיים קשות מבחינת הכדוריד והחיים האישיים. ברמת השרון היה לי קשוח. הייתי בעיצומם של הלימודים לתואר השני שלי בפסיכולוגיה קלינית, וזאת הייתה חוויה מלמדת אם כי גם מטלטלת. והאמת היא שגם עכשיו זה מטלטל. היה לי קשה מאוד לשלב את התחומים".
1 צפייה בגלריה
פישלוביץ'. "אנחנו טובים כקבוצה, ולא כבודדים"
פישלוביץ'. "אנחנו טובים כקבוצה, ולא כבודדים"
פישלוביץ'. "אנחנו טובים כקבוצה, ולא כבודדים"
(צילום: הדר ואן קולא)
לדבריו, העיסוק הנוסף מאפשר לו להסתכל על הכדוריד ועל החיים בצורה אחרת: "הפסיכולוגיה בחלקה שונה מאוד מהכדוריד ומאופן החשיבה והחוויה שהיו לי עד כה. היא מסייעת לי לחשוב על הכדוריד בדרך אחרת ממה שחשבתי עליו פעם. לימודי הפסיכולגיה פתחו לי דרך להבין את עצמי מחדש בעולם, ואני עדיין מצוי בתהליך הלמידה הזה".
תכל'ס, מה השתנה אצלך?
"בעבר העיסוק בכדוריד היה בבחינת חיים או מוות. היום אתה מבין שזה לא כך, אלא רק עוד חלק מהחיים. הכדוריד הוא דבר שכיף לעשות, אבל צריך ליהנות ממנו ולקחת ממנו דברים לחיים. הוא מחשל ומספק לך אופן התבוננות מעניין על החיים. הפן הקבוצתי, החברים והקשר עם האנשים מאוד חשובים לי. אתה רוצה להשאיר משהו מעצמך באמצעות מה שאתה עושה, ובגלל זה אני מאוד נהנה בקבוצה הזאת. אתה רואה אנשים טובים אחד אחד, שאתה יודע שיהיו שם כדי לתת לך את הגב וגם אתה נותן להם גב".
בניצחון 22:28 על הפועל בדרבי בחצי גמר גביע המדינה, 'פיש' השאיר משהו מעצמו, ועוד איך. 16 עצירות מ־36 זריקות לעבר שערו (44 אחוז) ייזכרו כתצוגת שיא. "אין ספק שזה היה משחק מיוחד", הוא אומר ומקווה שקבוצתו, המוליכה את הטבלה בליגה, תזכה העונה בדאבל: "מוקדם עדיין לומר את זה, ולכן לא נצא בהצהרות. שאפנו להילחם על כל התארים ואנחנו בהחלט שם מבחינת המטרות".
אם למישהו היו ספקת בנוגע לעמדת השוער במכבי ראשל"צ אחרי עזיבתו של דן טפר בקיץ, הרי ש'פיש' הוכיח שהוא תחליף ראוי. "לאורך כל הקריירה אני משחק בטופ. בספורט אתה תמיד צריך להוכיח את עצמך, ואחרי משחקים כאלה אתה מרגיש שזה המקום שלך להיות בו".
הוכחת שלא תמיד כדאי להעדיף שוער זר.
"זה עניין גדול מבחינתי. לאורך כל הקריירה שלי אני נלחם בדבר הזה, ולמעשה לא רק אני. כל השוערים הישראלים מנסים להתברג ולתפוס את מקומם. אלדר שיקלושי היה הראשון בתקופה המודרנית שלקח אליפות עם מכבי ת"א, אחר כך אני לקחתי דאבל עם הפועל ראשון וגם טפר עשה את זה (זכה בגביעים עם מכבי ת"א ועם מכבי ראשל"צ), אז הראנו שאפשר גם אחרת. נכנסים לזה כל מיני שיקולים, כלכליים למשל, או תחושה של ביטחון. כשקבוצות מביאות זר הן מרגישות שהן הביאו מישהו ברמה אחרת".
"היה כיף אמיתי לנצח בדרבי הזה. כל אחד אוהב לשחק נגד הקבוצה הקודמת שלו. רציתי להוכיח את עצמי ולהראות שאני טוב. במשחק אתה נמצא בעימות תחרותי נגד החברים שלך - וזאת סיטואציה ייחודית שלא קיימת בחיים"
אחת הקבוצות שמעדיפות זר היא הפועל ראשל"צ, קבוצת האם של פיש שכרטיסו עדיין שייך לה. הוא זכה עם האדומים בשתי אליפויות ובשלושה גביעי מדינה, אבל בדומה למושיקו אלימלך, גם הוא נאלץ לנדוד. "מבחינה עובדתית אפשר להגיד שהם באמת פספסו שני שוערים נהדרים שהיו יכולים לשחק אצלם.
"אבל זה הרבה יותר מורכב מאמירה פשטנית כזאת. היה תהליך שהתפתח, חלקו מוצדק ומתאים וחלקו לא מוצדק ולא מתאים. יש גם שוערים זרים טובים, שהם אנשים נהדרים וגם חברים נהדרים לקבוצה. אני לא פוסל בן אדם בגלל שהוא זר. העניין הוא התחרותיות: השוק הזה פתוח, ולפעמים המתחרים שלך הם זרים ולפעמים ישראלים".
כמובן שהניצחון בדרבי היה יותר ממיוחד מבחינתו: "היה כיף אמיתי לנצח בדרבי הזה. כל אחד אוהב לשחק נגד הקבוצה הקודמת שלו. במקרה שלי רציתי להוכיח את עצמי ולהראות שאני טוב. במשחק אתה נמצא בעימות תחרותי נגד החברים שלך - וזאת סיטואציה ייחודית שלא קיימת בחיים".

הלב במקום הנכון

'פיש' לא סוגר את הדלת בפני חזרה להפועל ראשון: "אי אפשר לדעת, כי הכל דינמי בחיים ובספורט. אני מאוד נהנה במכבי, המקום שלי הוא שם כעת ואם הכל יסתדר - אשמח להמשיך. אנחנו עובדים טוב וזה עושה לי טוב ברמה האישית. כיף להגיע ולעבוד שם בכל יום. על המצב הנוכחי עם כרטיסי השחקן ששייכים למועדונים ניתן לומר באופן כללי שהוא הופך את השחקנים לעבדים. זאת הסיטואציה שאנחנו חיים בה, וצריך לתמרן סביב זה. בגלל העניין הזה הפסדתי כספים ושקט נפשי".
אחת הסיבות לכך ש'פיש' שואף להישאר במכבי ראשל"צ היא מאמנו, ג'ו מתתיה: "אני מאוד אוהב את הביטחון שהוא משרה ואת הרוגע שהוא נותן לי. אני אוהב שמאמן נותן לי להרגיש שהוא סומך עליי ולא צריך להגיד לי לעשות כך או אחרת, כמו מאמנים לחוצים שחייבים להגיד לעשות משהו מסוים. כשהוא מרגיש שאני צריך מנוחה הוא נותן לי לנוח, וקיבלתי ממנו את כל מה שצריך לקבל ממאמן. זה תענוג בשבילי. גם מהבחינה הקבוצתית אני מאוד מעריך את ההתנהלות שלו, ותמיד אשמח להמשיך לעבוד איתו".
בגמר גביע המדינה (17 במרס ברעננה) תתמודד מכבי ראשל"צ נגד הפועל אשדוד. "זה היה כאילו מתבקש אחרי מה שקרה בעונה שעברה", התייחס השוער למפגש בין שתי הפיינליסטיות של הליגה אשתקד. "נקווה שתהיה אווירה כמו בחצי הגמר. אני לא יודע אם אפשר להגיד שאנחנו הפייבוריטים, כי יש עוד זמן עד אז ודברים יכולים להשתנות. איבדנו את ולדי קופמן שנפצע בברך ואת דניאל פרידמן שנפצע בכתף, אז אי אפשר לדעת".
מכבי ראשל"צ עברה מהפך בקיץ, בהמשך לעזיבתו של ראול סרוגו ולשינויים שנעשו בסגל ובצוות המקצועי. 'פיש' סבור שהתהליך עבר בהצלחה, בטח בהשוואה למה שהתרחש במכבי ובאס"א תל אביב בשנים קודמות: "מכבי ראשל"צ היא אגודה שמוכיחה שהיא יותר חזקה מגלים כלכליים כאלה ואחרים, שאפיינו את הענף בשנים האחרונות. מדובר במועדון מעוטר ובעל מסורת. מועדון שעובד נכון, שרואה ובונה עתיד - והלב שלו נמצא במקום הנכון. עברנו הרבה שינויים ושחקנים התחלפו, אבל הבסיס נשאר. זאת קבוצה שאולי אף אחד לא דיבר עליה בתחילת העונה. אמרו שהיא רק רוצה לשרוד עם זר אחד, אבל רואים מה קורה: יש לנו קבוצה מלוכדת וחזקה שעובדת ביחד. אתה רואה קבוצה ולא שחקנים טובים כבודדים".

סיטואציה אחרת

בסגל של מכבי ראשון לציון ניתן למצוא כיום ארבעה שוערים. מלבד פישלוביץ' נמצאים בו גם יוליאן סטראט הוותיק (45) המתמודד עם פציעה, טל אליוכין הצעיר (18) שהציג משחקים טובים מאוד העונה, ולאחרונה צורף גם המונטנגרי ולדן אברמוביץ', מה שהחריף את המאבק על דקות משחק.
"אין ספק שנקלענו לסיטואציה קצת אחרת", טוען 'פיש'. "המצב האופטימלי שתוכנן היה שאהיה השוער הראשון, יוליאן יגבה אותי כשוער שני וטל ישתפשף בעונה הראשונה שלו בבוגרים. אחר כך יוליאן נפצע וטל נכנס למשבצת של השוער השני, ונתן תצוגות כשנכנס. לאחר מכן אני הייתי חולה וטל שיחק בשני משחקים שבהם הוא היה מדהים עם 44-46 אחוז עצירות. היה משגע לראות אותו, אבל בגלל הפציעה של יוליאן והמחשבה של ההנהלה על כך שטל עדיין צעיר - הוחלט שיהיה נכון לצרף זר".
בדרך כלל שני שוערים זה מספיק, כי גם השוער השני משחק מעט.
"הכדוריד של היום יותר מהיר ואינטנסיבי. בסדרות פלייאוף של משחקים צפופים אתה צריך שני שוערים טובים. כך גם השוער השני נכנס לרוטציה באופן משמעותי, והשלישי משחק רק במקרה של פציעה. כרגע אנחנו ארבעה. זאת סיטואציה חדשה בשבילנו, וכולנו לומדים איך להתמודד איתה. אני מקווה שנוכל ליהנות ולא רוצה שטל ייפגע, אבל אלו הן הנסיבות".
בעבר טען 'פיש' שגובהו (1.83 מ') מקטין את סיכוייו לצאת לאירופה, וגם כיום הוא לא חושב על כך. "מה שטפר והליגיונרים האחרים עושים הוא מדהים ומטורף בעיני. כשאמרתי את זה הרגשתי שאני לא מספיק טוב לאירופה, וכיום זה לא מעניין אותי".