בכל מה שקשור ליכולת מקצועית ולמצבה בטבלה, הפועל ראשון לציון מצויה בתקופה טובה - ונראה שהיא מצויה בדרך הבטוחה לעלייה לליגת העל. ובכל זאת הדבר לא מתבטא כלל ועיקר במספר הצופים שמגיע למשחקיה הביתיים. ולא שצבא גדול של אוהדים בכתום מלווה אותה למשחקי החוץ. אם לפני 15-20 שנה, כאשר הקבוצה שיחקה בליגה הבכירה, היה אצטדיון הברפלד מתמלא בכ-3,000 צופים בכל משחק ביתי, הרי שכיום מגיעים כ-400 במקרה הטוב.
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ראשל"צ ב'הברפלד'. הקהילה בעיר לא מחוברת לקבוצה
אוהדי הפועל ראשל"צ ב'הברפלד'. הקהילה בעיר לא מחוברת לקבוצה
אוהדי הפועל ראשל"צ ב'הברפלד'. הקהילה בעיר לא מחוברת לקבוצה
(צילום: אבי מועלם)

לא משווקים

אז נכון, העולם השתנה ואמצעי הבידור המודרניים גורמים לכך שהאוהד הממוצע כבר לא ממהר להגיע ליציעים. וזאת בניגוד לעבר הרחוק, שבו מגרשה הביתי של הקבוצה היה ממוקם במרכז העיר ומיגנט אליו את הקהילה. כיום המגרש כבר לא מצוי בטווח הליכה רגלית ממרכז העיר, ורבים מתושבי העיר אוהדים קבוצות אחרות. אחרים מעדיפים לצפות במשחקים בטלוויזיה. אבל נראה שגם הפוטנציאל הקיים רחוק ממימוש.
הבעלים עמוס לוזון כבר הצהיר: "לא אכפת לי שיקללו, העיקר שיגיעו אוהדים ויהיו רעש ואווירה". הוא אף הבטיח וקיים להעמיד הסעות למשחקי חוץ. גם המאמן, מנחם קורצקי, ביקש "תעשו הכל כדי שיגיע קהל גדול יותר. אנחנו חייבים אותו", אבל יציעי הברפלד נותרו מיותמים.
דובר המועדון, חן קלדרון, בנו של שחקן העבר המיתולוגי של הקבוצה יוסק'ה קלדרון ז"ל, עושה מאמצים להביא את האוהדים למגרשים. הוא מנהל איתם את הקשר ברשתות החברתיות, ומפיק סרטוני תדמית הקוראים לבוא לעודד. אבל העניין סביב הקבוצה אינו גדול כפי שהיה בעבר או יכול להיות.
סגן יו"ר עמותת האוהדים 'הלב הכתום', אדיר אטיאס, הנוהג להגיע למשחקי הקבוצה זה 35 שנה, הוא אחד המקורבים שמרבה להתעסק בנושא השיווק והחזרת הקהל להברפלד. "חושבים שהצלחה מביאה קהל, ואני אומר שלא בהכרח", הוא טוען. "היא מביאה רק 20 אחוז מהאוהדים הפוטנציאליים, אבל את כל היתר מביאים שיווק ומעורבות בקהילה. יש לכך הוכחות בשטח, כי גם עירוני קריית שמונה הביאה ביום טוב 800 אוהדים כשזכתה באליפות. ברגע שיש קהילה תומכת ומעורבת סביב המועדון - לא משנה אם הקבוצה מצליחה או לא. השיווק נעשה כיום רק במדיה החברתית וזה לא מספיק. אין פנייה לקהילה".

3 צפייה בגלריה
אטיאס. רק שליש מהאוהדים מגיעים
אטיאס. רק שליש מהאוהדים מגיעים
אטיאס. רק שליש מהאוהדים מגיעים
(צילום: פרטי )
אטיאס ואנשי העמותה פונים לאוהדים בסרטונים ברשתות החברתיות במטרה לעודד אותם להגיע למשחקים: "במקרים שהם אנשים ראו את הסרטונים הצלחנו למלא יציע - וזה כבר מראה איזה פוטנציאל יש בעיר. כיום במקרה הטוב מגיעים להערכתי למשחקי הבית 500 אוהדים - וזה חלש ועצוב. בטח ביחס לעיר עם פוטנציאל כזה. אנחנו שווים הרבה יותר מהפוטנציאל שיש לערים כמו רעננה, אשדוד, קריית שמונה ונס ציונה. מכבי נתניה היא המודל שאליו אנחנו צריכים לשאוף להגיע".

עצוב ומאוכזב

אטיאס ציין השבוע למה הוא מצפה: "זה תהליך שלוקח כמה שנים, אבל אני רוצה שלמשחק בית שלנו יגיעו 4,000-5,000 איש. בעבר הקבוצה הייתה מחוברת לקהילה הרבה יותר מאשר היום, כי היו מפרסמים והיה מרצ'נדייז בכל חנות ספורט בעיר. היו שלטי חוצות וחוברות שהיו מחלקים לאנשים. כיום אני מעריך שמגיע רק שליש מכלל האנשים שמגדירים את עצמם כאוהדי הפועל ראשון לציון. היתר רדומים ולא מגיעים".
למה, בעצם?
"יש כאלה שהם שבעי אכזבות או שהתבגרו עם השנים, התעייפו ומחכים לאטרקציות. אבל לא צריך לחפש את אלה שיבואו רק בהצלחות. הם יישארו בבית אחרי שני הפסדים רצופים. יש לשאוף לגדל דור חדש ולבנות גרעין חדש של אוהדים. הלוואי שנחגוג עלייה במאי, אבל עכשיו זה הזמן ליישם את התוכניות ולזרוע את הזרעים. לא להגיע לליגת העל ואז לעמוד מול שוקת שבורה ולנסות לעשות כל מיני תרגילים כדי להביא אנשים. צריך להגיע לעונה הבאה עם בסיס. לא רואים כיום אפילו שלט חוצות אחד. וחבל כי הקבוצה רצה, ואנשים נשארים מנומנמים ולא מכירים אותה. אנחנו זקוקים לשם כך לשיתוף פעולה עם העירייה ולרצון טוב של ההנהלה. היא ממש צריכה להשקיע כדי למתג את הקבוצה ולחבר אותה לקהילה. חייבים למלא לפחות את היציע המערבי כשהקבוצה רצה - וזה לא קורה. יש בעיר אנשים שצמאים לכדורגל, אבל הם לא מודעים למה שקורה - וצריך להגיע אליהם".
מחזיק תיק הספורט בעירייה וגדול שחקני הפועל ראשל"צ בכל הזמנים, איתן ('המלך') שלום, כואב גם הוא את המצב: "אני עצוב ומאוכזב, אבל מעריך שאם הקבוצה תמשיך להיות בצמרת יגיעו פי שניים או שלושה אוהדים מאשר כיום. זה עדיין לא מספיק כי אנחנו צריכים להגיע ל-4,000-5,000 איש, אחרת זה לא סחורה. בתור התחלה אנחנו חייבים למלא לפחות יציע אחד, ומהבחינה הזאת האמת היא שדי התייאשתי, כי ניסיתי להחזיר את האוהדים עוד כשהייתי יו"ר. כיום ראש העירייה ואני שוקדים על תוכנית בעניין הזה, ובקרוב אמורה להתקיים פגישה שבה יועלו רעיונות להחזרת הקהל. אנחנו חושבים מה לעשות ואיך, אבל כרגע אין לנו תשובות".

3 צפייה בגלריה
לוזון. קללו, רק שיבואו
לוזון. קללו, רק שיבואו
לוזון. קללו, רק שיבואו
(צילום: אבי מועלם)
נזקים מעידן ברקו
קלדרון והשחקנים ביקרו לאחרונה בבתי הספר לכדורגל במטרה לקיים פעילות לילדים ולקרב אותם לקבוצה. בעתיד קיימת כוונה לבקר בבתי ספר רגילים בעיר, ולאתר בהם אוהדים פוטנציאלים. בנוסף, ביקרו אנשי הקבוצה בחנוכה בבית חולים וחילקו סופגניות במחלקת הילדים.
הדובר גם ביקש מוועדת התרבות והספורט של העירייה אישור לתלות שלטי חוצות לקראת משחקים, ובעתיד אמור להיות מוקם אתר אינטרנט רשמי שיספק אינפורמציה. גם העירייה הבטיחה לשדרג את האצטדיון לקראת הופעת הקבוצה בליגת העל. בין היתר יוחלף לוח התוצאות, וייתכן שיוחלפו מושבי הפלסטיק ביציע הכבוד.
לא כל שחקני מחלקת הנוער היו נוכחים במשחקי הקבוצה העונה, עד שקיבלו לאחרונה הוראה לעשות זאת. אטיאס: "זה חייב לקרות, כי ככה מתנהלת מחלקת נוער בכל מועדון שמכבד את עצמו". קלדרון: "כשיש מזג אוויר טוב ויש משחק חשוב - הילדים מחויבים להגיע. הם קיבלו הוראה כזאת, כדי להדליק אותם וכדי שאחר כך כבר ירצו לבוא לבד".
בתקופה שבה שימש איל ברקוביץ' בעלים התרחקו האוהדים מהקבוצה, ומספר הצופים הלך ופחת באופן ניכר. בנוסף, מחלקת הנוער ירדה מכ-2,000 ל-1,100 ילדים בלבד. לאחרונה התקיים פרויקט ממומן לצורך הרשמה לבית הספר לכדורגל, אבל קלדרון טוען שסימני אותה תקופה עדיין ניכרים וייקח עוד זמן עד שהמצב ישוב לקדמותו. "אי אפשר לעשות הוקוס פוקוס ולהחזיר את האוהדים בדקה וגם לא אחרי חודש חודשיים, בייחוד לא אחרי ארבע שנים הרסניות. ברור שזה ממש לא מה שאנחנו רוצים לראות, אבל גם עמוס לוזון ומשה דמאיו יודעים שנדרש זמן לתהליך כזה כולנו יודעים שיש הרבה אוהדי הצלחות - וברגע שנצליח יותר, ונהיה קרובים לעליית ליגה, יהיה לנו קל יותר לעשות פעולות. המצב במחלקת הנוער עדיין לא טוב. נותרו רק כמחצית הילדים ממה שהיה כאן לפני שמונה שנים - וגם את זה ייקח זמן לתקן. העונה הזאת אנחנו עסוקים בשיקום ההריסות שהיו כאן, והחל מהעונה הבאה נתחיל בבנייה מחדש".
האוהדים מצפים שתשקיעו בקשר עם הקהילה, ולא רק בבניית הסגל.
"הבעלים הנוכחיים נכנסו למועדון שהיה שקוע בגירעון כספי גדול מאוד. וכשאתה רוצה להשקיע בשחקנים ובהרבה דברים נוספים אחרים מסביב, אתה לא יכול להשקיע את הכל בבת אחת. כרגע עושים מה שאפשר".
כמה אוהדים אתם שואפים להביא בליגת העל?
"בשלב ראשון השאיפה היא להגיע ל-2,000 - ומשם ננסה להמשיך ולהביא יותר צופים".