החורף כבר כאן, אבל האווירה באצטדיון 'הברפלד' צפויה להיות חמה במיוחד היום בשעות הצהריים, ולא רק בשל העובדה שהפועל ראשון לציון תפגוש את הפועל אום אל פאחם בקרב צמרת בליגה הלאומית, שעשוי אף לקבוע לא מעט לגבי המשך המאבק על כרטיסי העלייה לליגת העל.
על הקווים של הקבוצה היריבה יעמוד ניר ברקוביץ', 'האח של' והמאמן לשעבר של הכתומים, המזוהה כל כך עם עידן הבעלים הקודם. ברקוביץ' אימן בראשל"צ בשתי קדנציות והאוהדים לא ממש מתים עליו, בלשון המעטה.
רגשות טעונים
לפני שתי עונות הצעיד ברקוביץ' את הקבוצה למאבקי צמרת אחרי שהחליף את גיל לבנדה, אבל בסופו של דבר היא לא הצליחה לעלות ליגה וסיימה במקום השלישי עם נקודה פחות מהפועל חדרה. אשתקד הוא החל את העונה אצל הכתומים, אחרי שחתם לארבע עונות נוספות, אבל עזב להפועל רמת גן אחרי שני הפסדים ושתי תוצאות תיקו, שכללו עימותים עם הקהל. בהמשך התפטר מר"ג בשידור חי, חזר לראשל"צ שהיתה עדיין בבעלות אחיו איל והחליף את רון מרקוס שעזב. בהדרכתו נאבקה הקבוצה בתחתית והצליחה להישאר בליגה הלאומית.
1 צפייה בגלריה
ניר ברקוביץ'. צילום: עוז מועלם
ניר ברקוביץ'. צילום: עוז מועלם
ניר ברקוביץ'. צילום: עוז מועלם
כיום נמצאת ראשון לציון בעידן אחר. מרבית השחקנים מהעונה שעברה כבר לא נמצאים במועדון, אלו שהגיעו לא חוו את תקופת ברקוביץ' וגם ההנהלה והצוות המקצועי התחלפו. בשל כך התכונה לקראת בואו של האקס תורגש בעיקר ביציע. "בכלל לא דיברו אצלנו על ברקוביץ' בזמן האחרון", אמר אחד השחקנים בתחילת השבוע, "התאמנו כרגיל והתכוננו למשחקים, אבל יכול להיות שסמוך למועד המשחק האוהדים יכניסו אותנו לאווירה הזאת".
נמרוד ז'ק מעמותת 'הלב הכתום' לא חושב שהאוהדים יגיעו במיוחד כדי לגדף את ברקוביץ', אבל מודה שהרגשות הטעונים כלפי המאמן עדיין קיימים ביציע הכתום. "אנחנו לא מסתכלים על המשחק הזה כעל משחק נגד ניר ברקוביץ'. אין יותר מדי מה לדבר עליו, כי מבחינתנו הוא היה, נגמר ומעולם לא היה. הוא לא רלוונטי מבחינתנו ולא הרגשנו שהוא חלק מהמועדון. מבחינתנו הוא היה 'האח של' וזה הכל. ביום האהבה חילקנו פרחים לשחקנים וגם לברקוביץ', למרות כל המשקעים. והמשקעים האלה לא נוצרו בגלל משהו שאנחנו עשינו. זה בא יותר ממנו. מותר לאוהדים להביע את דעתם, מחד, לגבי כל מיני דברים שקורים ומאידך, אף אחד לא ישכח לניר את מה שהוא עשה במחזור האחרון בעונה שבה כמעט עלינו ליגה".
זק מתכוון לאירועי המשחק במחזור הסיום בעונת 2017/18, אז ניצחה ראשון לציון 1:3 את מכבי אחי נצרת, מה שלא הספיק לה כדי לעלות לליגת העל. האוהד נזכר: "1,500 אוהדים כתומים עודדו כל המשחק ואפילו קללה אחת לא נשמעה. למרות שלא עלינו, האוהדים מחאו כפיים לשחקנים ועודדו את כולם, אבל בראיון בסיום המשחק אמר ניר ברקוביץ' שלקהל הזה לא מגיעה קבוצה בליגת העל. לא נשכח לו את העובדה שאמר דבר כזה למרות שלא היה שום טריגר. נכון שבמהלך העונה צעקו לו 'תתפטר', 'לך הביתה' ודברים כאלה, אבל לא היו קללות וגם כשאיל ברקוביץ' דיבר על קללות לעברו הוא דיבר על בודדים. אז אמרו לו משהו, בסדר. אנחנו לא בקונצרט, ובהשוואה לקבוצות אחרות יש לנו קהל טוב ואיכותי. התקופה של ניר הסתיימה - וטוב שכך".
למה בעצם היחסים בין ברקוביץ' לאוהדים היו מתוחים כל כך?
"הוא זה שבסופו של דבר תמיד הלהיט את הרוחות ויצר את כל הבלגן. אם יש לו ויכוח עם אוהד אחד או שניים, אז שיסגרו את זה ביניהם. זה לא קשור לקהל של הפועל ראשון ושלא ינסה להכתים קהל שלם".
זק לא צופה שיתפתח עימות חריג בין אוהדי ראשון לציון לבין ברקוביץ' במגרש ב'הברפלד', אבל גם לא פוסל אפשרות שהקהל הכתום יביע בקול רם את מה שהוא חושב על המאמן לשעבר: "כמו כל מאמן של קבוצה יריבה שיושב מתחת ליציע של אוהדי קבוצה ביתית, מן הסתם תמיד יהיו צעקות וקריאות אבל זה לא יהיה ספציפית נגד ניר כי אנחנו לא מייחסים לו חשיבות גדולה מדי".
בפאחם מרוצים
ניר ברקוביץ' עצמו סירב להתראיין השבוע. הוא אמנם פתח את העונה הנוכחית בבית, אחרי שאחיו העביר את המועדון הראשל"צי לידיו של עמוס לוזון, אבל מאז שמונה במקומו של שמעון הדרי באום אל פאחם הוא רשם תוצאות טובות., כאשר נציגת המגזר מוואדי ערה ניצחה בשבעה מתוך 11 המשחקים בהדרכתו והתמקמה בצמרת הלאומית.
בעוד שבראשון לציון ברקוביץ' לא ממש התחבר לאוהדים, באום אל פאחם לא מפסיקים להרעיף עליו מחמאות. היו"ר מוחמד אבו סלימן, אחד משני היו"רים של הקבוצה, סיפר השבוע: "אנחנו מרוצים מאוד מניר, מההחלטות שלו ומהתוצאות שלו. הוא מאמן רציני שעובד ויישאר אצלנו עד שהוא בעצמו לא ירצה להמשיך. אנחנו יכולים להגיע רחוק איתו. לבד הוא לא יכול להצליח, אלא גם צריך את שיתוף הפעולה מהשחקנים. הוא ראוי לאמן ברמות הגבוהות ביותר. יש לו את היכולות ואת המנהיגות, והוא יכול להוביל אותנו כמה שיותר למעלה".
מה הרשים אתכם אצל ברקוביץ'?
"יש לו סגנון משלו. אומרים שהוא לא מתחבר לאנשים, ואני חושב דווקא להיפך. ניר יכול לדבר עם כולם. גם עם הקהל, ויש לו אפילו חברים בין האוהדים שלנו, ולשחקנים הוא התחבר היטב. גם חברי ההנהלה שומעים בקולו. מתווכחים איתו לפעמים, אבל הוא לא בן אדם עקשן אלא אחד שלוקח את הדברים הנכונים ובסוף מקבל החלטות מקצועיות בעצמו".
בלי קשר לחזרתו של ברקוביץ' להברפלד, קהל רב צפוי להגיע היום לאצטדיון, שמרביתו באופן לא מפתיע יהיה דווקא של היריבה מאום אל פאחם שמושכת אחריה מאות אוהדים גם למשחקי חוץ.
האוהדים שהגיעו למשחקי הבית האחרונים של הכתומים התלוננו על בעיית חניה שנוצרה בקרבת האצטדיון, משום שהאיזור הקרוב לכניסה נחסם בשל עבודות שיפוץ בכביש הסמוך. בשל כך האוהדים שיגיעו ייאלצו להקדים כדי למצוא חניה קרובה, וכמו כן צפויים פקקים גם ביציאה לאחר שריקת הסיום.
עם זאת, בראשון לציון מקווים שהעובדה שהמשחק ייערך היום ולא באמצע השבוע, כמו שקרה לא פעם מאז תחילת העונה הנוכחית, תקל על הצופים.