20 שנה אחרי ששיחקה בפעם האחרונה בליגה הנמוכה ביותר בכדורגל הישראלי - הפועל נחלת יהודה היא שוב קבוצת ליגה ג'. מועדון הפרבר מצפון ראשל"צ נעל בשישי שעבר את אחת העונות הגרועות בתולדותיו, ונפרד מליגה ב' אחרי שבע שנים, אחרי שלא התרחש הנס שקיוו לו בנחלת במחזור האחרון של העונה.
1 צפייה בגלריה
שחקן נחלת מבכה את הירידה. לא קרה נס של הרגע האחרון. צילום: קובי קואנקס
שחקן נחלת מבכה את הירידה. לא קרה נס של הרגע האחרון. צילום: קובי קואנקס
שחקן נחלת מבכה את הירידה. לא קרה נס של הרגע האחרון. צילום: קובי קואנקס
ראשי הקבוצה, ובהם אמיר סולרסקי בן ה-54, שאיתו הקבוצה מזוהה זה שנים ארוכות, יתכנסו בקרוב ויחליטו איך להיערך לקראת העונה הבאה. נכון לעכשיו יש כוונה לבסס את הקבוצה בעונה הבאה על שחקנים צעירים שיעלו מקבוצת הנוער, במטרה לנסות ולחזור תוך עונה אחת לליגה ב'.
את הקבוצה אימן בחמשת המחזורים הראשונים של העונה החלוץ לשעבר דודי בכר. נחלת נוצחה בכל חמשת המשחקים הללו, והמנהל המקצועי ציון עזרא החליף את בכר על הקווים.
השבוע עזרא אמר: "זהו, זה נגמר - ולצערי ירדנו ליגה. כל העונה הזאת הייתה צולעת מבחינתנו. כבר מתחילת העונה הרבה דברים לא נעשו ונבנו נכון. הרבה דברים התנגשו זה בזה, דבר גרר דבר - ובסופו של דבר מצאנו את עצמנו יורדים ליגה".
למה אתה מתכוון כשאתה אומר 'דבר גרר דבר'?
"למשל, העובדה שהבן שלי, רועי שמעון, נפגע קשה בתאונה פגעה בהכנה שלי לעונה, ולמעשה בבניית הקבוצה כולה. בחרנו שחקנים לא נכונים שלא צלחו את ההתאקלמות בקבוצה.
"גם לי לקח זמן להתאושש ממה שחוויתי עם בני, וכשכבר התחלתי לאמן לא הצלחתי להביא לקבוצה שחקנים מספיק טובים. בנוסף, שחקנים בנחלת לא קיבלו את שכרם מתחילת העונה, ובמצב עניינים כזה דבר גורר דבר".
נחלת היא קבוצה שנתמכת על ידי העירייה, הרבה מעבר למה שמקובל בקבוצות אחרות בליגה ב'.
"ועדיין אין אדם שקם בבוקר ולא מקבל את כספי פרנסתו - שלא יושפע מכך. ואין לי כל כוונה לתרץ. תכל'ס, ברמת המועדון, לא נשארו הרבה דברים בנחלת יהודה. האוהדים כבר לא באים ועכשיו ירדנו לליגה הנמוכה ביותר.
"נצטרך לעשות חריש עמוק ולקוות שאנשים ישכילו להפנים את העובדה שמשהו יסודי חייב להשתנות כאן. רק כך נוכל לחזור כבר בסיום העונה הבאה לליגה ב".
אתה אמור להמשיך לאמן גם בעונה הבאה?
"אני עדיין לא יודע. אבל ללא קשר לשאלה מי יעמוד על הקווים - אני אהיה זה שיחליט על הבאת שחקנים ושחרורם. להערכתי אין שום סכנה שהקבוצה תיסגר, כי יש לנו תשתית בריאה במחלקת הנוער".
איפה למעשה הייתה הבעיה שלכם בעונה הזאת?
"היו לא מעט משחקים שבהם הפסדנו עם הבאזר. ספגנו הרבה שערים בדקה ה-90, ולצערי איבדנו נקודות יקרות בשל כך".
אחד משחקני הקבוצה אמר שלא לייחוס: "כבר מתחילת העונה התברר שתמהיל השחקנים היה גרוע. שחקנים סבלו מחוסר ביטחון, ולמעשה לאורך כל העונה היינו במירוץ כדי לסגור את הפערים שנוצרו בשל ההפסדים שלנו בתחילת העונה.
"אבל זה לא הלך - ולבסוף הוביל אותנו לקריסה. אף אחד לא חף מטעויות, והקבוצה יקרה מאוד לכולם במערכת. התאמנו בצורה סדירה והאווירה בחדר ההלבשה הייתה טובה. אבל בספורט, כידוע, לא תמיד הכל הולך לפי התכנון המוקדם, ובמצבים כאלה צריך להוריד את הראש ולנסות לתקן בעונה הבאה".
מה חסר לשחקנים כדי להצליח יותר?
"פשוט לא היינו מספיק טובים - היכולת שהצגנו בפועל על המגרש לא הייתה טובה. וזאת למרות שמבחינת חומר שחקנים אנחנו קבוצה לגיטימית שהייתה אמורה להיות בחלק העליון של הטבלה".
יו"ר הקבוצה ב-20 השנים האחרונות, דודי סגל, אמר בכאב גדול: "התחושה היא גרועה מאוד. אם מראש לא היו לנו סיכויים לשרוד, הייתי אומר 'ירדנו - ירדנו'. אבל בדיעבד לא היה חסר הרבה כדי שנצליח להישאר בליגה.
"נכון לעכשיו אנחנו צריכים להירגע קצת, לדבר עם האנשים ולהרים להם את הראש. הפועל נחלת יהודה תמשיך להתקיים. כל אחד חשב שהוא פעל נכון למען הקבוצה - וככה זה נראה".
אז איך מתאוששים מהמכה הזאת?
"צריך לעשות סדר ולהתחיל הכל מהתחלה. זהו, נגמרה הפוליטיקה. יותר מידי אנשים התערבו בנעשה בקבוצה. בשיכון המזרח לא יכול לקרות מה שקרה בנחלת. כל אחד חשב שהוא בעל הבית של נחלת. נשב, נאסוף את האנשים ונתכנן את העונה הבאה. נלך בדרך חדשה ונבנה קבוצה צעירה. אני מאמין שבתוך שנה נחזור לליגה ב'".
חולמים בגדול
עירוני בית דגן, שסיימה את העונה הסדירה בליגה ב' במקום הרביעי בטבלה, תשתתף במשחקי המבחן על העלייה לליגה א'.
הקבוצה של המאמן שוקי סדיס, שככל הנראה ימשיך לאמן אותה גם בעונה הבאה, העפילה על הציפיות ממנה בתחילת הקמפיין. סדיס: "מצאתי מקום חם ומחבק, גם בתקופות שבהן לא כל כך הלך לנו, וזה לא דבר מצוי בכדורגל שלנו.
"אנחנו הרי יודעים שקבוצות שטיפה לא הולך להן - מפטרות מאמנים בלי לחשוב בכלל. תמיד המאמן הוא האשם. גם כשצברנו מספר נכבד של הפסדים קיבלתי את ההערכה ואת הגיבוי. ולכן במקום שבו מעריכים ורוצים אותי, גם אני רוצה להיות בו".
על ההצלחה העונה סיפר המאמן: "כשהגעתי לבית דגן התרשמתי שמדובר במקום רציני שיכול לטפח שחקנים צעירים. בניתי קבוצה של שחקנים מנוסים לצד צעירים שרוצים להתקדם לליגות גבוהות יותר.
"אמרתי להם שבית דגן זה מקום טוב לשחקן צעיר לקבל בו ניסיון וביטחון, כי אין לחץ מצד הנהלה או אוהדים. אני שמח שהחבר'ה עשו את המצופה מהם. כבר מתחילת העונה כולם ידעו מה המטרה שלנו, וטוב שעמדנו בה".
אז אתה מאמין שאפשר לעלות לליגה א' בסיטואציה הזאת?
"זאת משימה קשה מאוד, אבל היא לא בלתי אפשרית".