כפר סבע. "דיא סבע הוחזר לקבוצת הוואטס־אפ של שחקני מכבי חיפה", בישרו הכותרות השבוע עם שובו של החלוץ לשורות הירוקים. סבע, כזכור, הועזב עד נבעט מכפר גלים בעקבות פוסט תמיכה של אשתו בפלסטינים בתחילתה של מלחמת חרבות ברזל ועבר כמוצא של כבוד ל'אמירטייס קלאב' מאיחוד האמירויות.

6 צפייה בגלריה
סבע. מבחן הקהל
סבע. מבחן הקהל
סבע. מבחן הקהל
(צילום: עוז מועלם )

השחקן כבר הביע חרטה על הפוסט של אשתו והבהיר שהוא היה חסר טעם. בעניין הזה, עד כמה שנוח וקל להיות אמוציונאלים - מודה ועוזב ירוחם. אין גם סיבה שלא להאמין לו שמדובר היה במקח טעות הן מבחינת התוכן של הפוסט, הן מבחינת הטיימינג וכמובן - מבחינת הניחוח הפוליטי הלא נעים שעלה ממנו.
השאלה הגדולה עכשיו היא לא החזרה של סבע לקבוצת הוואטס־אפ בחדר ההלבשה הירוק, גם לא ההשתלבות המקצועית שלו בניסיון המחודש של ברק בכר להחזיר את צלחת האליפות לסמי עופר. השאלה היחידה והרת הגורל היא איך הגרעין הקשה של אוהדי חיפה יקבל את השחקן? האם הוא ימרר את חייו ויזכיר לו בכל נגיעה בכדור את הפוסט של אשתו ובכך יוציא אותו מדעתו עד שירצה לעזוב שוב, או שמא יבחר לחבק אותו?
מומלץ לסבע להרים טלפון לשני אנשים שהוא מכיר היטב - יוסי בניון ועומר אצילי. הראשון, ברגע שסומן על הקומץ הירוק והחליט להשיב מלחמה, הפך לפרסונה נון גארטה עד כדי כך שנמלט על נפשו ליריבה המרה מכבי ת"א ואפילו שימש בה כשחקן ספסל רק כדי לא לשהות באיזור חיוג 04.
השני, אצילי, הוזהר מראש על ידי ראשי אוהדים ירוקים לבל יתקרב למועדון שלהם אחרי ששימש כסוג של סמל בקרית שלום ממנה נבעט בעקבות פרשת הקטינות, אבל מהר מאד הפך להיות חביב הקהל והאיש שסמי עופר חפץ ביקרו.

6 צפייה בגלריה
שועה. רק בישראל
שועה. רק בישראל
שועה. רק בישראל
(צילום: עוז מועלם )

מלך מקומי


כמעט כל שחקן ישראלי שהיה מספק את המספרים של ירדן שועה היה נחטף לקבוצה בחו"ל כבר לפני כמה חודשים טובים. בעונה שלפני האחרונה מספר 7 של בית"ר סיים כמלך הבישולים של הליגה והוביל את קבוצתו לזכיה בגביע. בעונה האחרונה הוא כבש ובישל במספרים דו ספרתיים. על פי כל מדד, שועה נותן תפוקה שאף שחקן ישראלי לא סיפק בשנתיים האחרונות, פרט לערן זהבי שכבר עשה את הכסף הגדול שלו בסין ובהולנד ולעומר אצילי שמרוויח באמירויות כמו תקציב השחקנים של קבוצה בינונית בליגה הלאומית.
שועה מחזיק בסעיף יציאה מבית"ר ירושלים על סך 1.25 מיליון יורו, לא מעט אבל בהחלט סכום סביר. ועדיין, הוא ובית"ר לא מצליחים לקבל הצעה אמיתית ממועדון בחו"ל שיפנה לצהובים שחורים תקציב ויסדר את שועה בחיים.
כאשר מנסים להבין למה, מבינים עד כמה הכדורגל של היום הוא כפר גלובלי. פעם סוכן מוכשר היה מכין קלטת עם ביצועים ובעזרת כמה מהלכי היי-לייטס סוגר עיסקת ענק. היום, כל מאמן או אוהד נכנסים לתוכנת אינסטנט או אתר אחר ורואים שחור על גבי המסך כל פרמטר של כדורגלן מכמות הקילומטרז', דרך מדדים שמראים לצד המספרים גם את ההשפעה על המשחק.
שועה הוא שחקן אולד-פאשן, כזה שבכל רגע נתון יכול לספק ניצוץ גאונות. אם הוא במיטבו סביר שבית"ר תנצח, אם לא, כנראה שהיא תפסיד. זה כמו בשנות השמונים כשהפועל ת"א חיה ובעטה לפי היכולת של משה סיני, מכבי חיפה על הוייב של ברוך ממן ובית"ר ירושלים על זה של אורי מלמיליאן. לאירופה, בואכה 2025 זה לא מספיק. ושלא תטעו, שועה, על שלל מגרעותיו והנטייה לכעוס על העצלות/שפת הגוף הרדומה/ והניסיון לרוץ כמה שפחות - הוא עדיין שחקן על בקנה מידה ישראלי.
הבעיה היא שמי שצפה השבוע בכמה משחקים ביורו מבין שאולי ברמת הכישרון יש לנו בארץ הרבה מה למכור אבל בכל הקשור למרכיבים שמהם בונים כדורגלן שלם, אנחנו הרחק מאחורי אירופה. שועה הוא דוגמה מייצגת לכך והיחידים שיכולים להיות מרוצים מהעניין הזה הם אוהדי בית"ר שמבינים שכל העונה הבאה שלהם, בדיוק כמו זו האחרונה וזו שלפניה, תקום על מספר 7 שלהם.

בועטים בענף


המעצרים שביצעה המשטרה השבוע בעקבות אירועי משחק סיום העונה בין בני יהודה להפועל אום אל פאחם לא הפתיעו אף אחד שעוקב מקרוב אחרי הכדורגל הישראלי והליגה הלאומית. כבר שנים שרצות שמועות על כשירות המשחקים בליגה השניה. עובדתית משחקי הליגה השניה לא משובצים בטופס הטוטו, כי שומר נפשו ירחק. זה לא אומר שיד כולם במעל, חלילה. אבל בואו נגיד ששום תוצאה לא גורמת לאף אחד ליפול מהכיסא.
אם התיק הזה לא ייגנז ובמידה ויימצאו אשמים, הם לא יורשו לדרוך יותר על כר דשא מקצועני והתקווה גם שאם יש קבוצות הן יחטפו עונש חסר תקדים. לצערינו, הסיפור הזה די ממצה את מה שקורה בליגות הנמוכות בכדורגל הישראלי. מוסר התשלומים והשקיפות התקציבית בליגות א' וב' הוא בדיחה. כך גם השפה וההתנהלות של חלק מבעלי הבית שלהזכירכם מחזיקים מחלקות נוער שאמונות על החינוך והעיצוב של דור העתיד.
בקיצור, אחרי שהבנו שאנחנו יותר קרובים למערכון של 'מה קשור' או סדרת פשע (מחק את המיותר) הגיע הזמן שההתאחדות לכדורגל תבצע יחד עם המשטרה ושר הספורט מהפכה של ממש בליגות הללו. אפשר להתחיל למשל בהפחתת נקודות סדרתית על כל עבירה תקנונית. זה הרבה יותר חמור מהדלקת אבוקות או אוהדים שפורצים לדשא אחרי זכיה בגביע.

6 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א. תחזירו להם את המנדט
אוהדי הפועל ת"א. תחזירו להם את המנדט
אוהדי הפועל ת"א. תחזירו להם את המנדט
( צילום: עוז מועלם )

אור אדום


הפועל ת"א בכדורסל לא זכתה השבוע באליפות והיא תמשיך לחכות לצלחת זו השנה ה-55. ועדיין, האדומים מהיכל שלמה, קרובים שוב לתואר ונתנו השנה מאבקים הירואיים.
הסיפור של הפועל ת"א כדורסל אמור בעיקר לשמש השראה למחלקת הכדורגל שהולכת ומאבדת את עצמה לדעת, ובעונה הקרובה תפגוש את כפר שלם ואום אל פאחם ביום שישי בצהריים.
הכדורסל היה שם בדיוק כשהמועדון פורק והוקם מחדש בליגות הנמוכות כקבוצת אוהדים. וזה גם הצעד שבכדורגל חייבים לעשות. הניסוי של בעלות פרטית נכשל, הגוף דחה את השתל. כל מי שהציץ פגע או נפגע. הגיע הזמן להחזיר את המנדט ליושבי שער חמש.
זה יגזור על הפועל ת"א כדורגל גזירה קשה לפיה היא לא תהיה בצמרת ליגת העל בשנים הקרובות, אבל עם מה שהשיגו הבעלים האחרונים מאמיר כבירי, דרך הניסנובים ועכשיו מינצברגים - זה כבר לא משנה. טוב יעשו מספר ראשי אוהדים אם יגייסו סכום כסף ראשוני שיעביר אליהם את זכויות הניהול ותוך כדי תנועה וצמיחה לא ימכרו את את המועדון לבעל הון בעוד כמה שנים, אלה גם ובעיקר תהיה להם הפרבילגיה לבחור את האיש שינהיג אותם.
בכל סיטאוציה אחרת, הפועל ת"א תמשיך להיות סתם קבוצה. בהנחה שהיא תעלה ליגה (וזה בכלל לא בטוח) היא שוב תחזור על התסריט שבו כולם יתחבקו במקרה של הישארות בליגת העל ארבעה מחזורים לסיום. זה לעג לרש.

6 צפייה בגלריה
מנספורד. אפשר להחליט גם בלי מאמן
מנספורד. אפשר להחליט גם בלי מאמן
מנספורד. אפשר להחליט גם בלי מאמן
(צילום: עוז מועלם )

הפקק בקרית שלום


במכבי ת"א עדיין מחפשים מאמן. עד שזה יקרה, יש רשימה ארוכה של שחקנים שאין להם מושג מה יהיה מקום העבודה שלהם בעונה הבאה. קבלו רשימה חלקית: מתן חוזז, אורי רויזמן, נדב נידם ויהונתן.
נכון, אף אחד בקרית שלום לא צריך לשקול את מינוי המאמן הבא לפי הלוח הזמנים של השחקנים הללו. אלא שבצד זה, צריך לזכור - כמעט כל שוק השחקנים הישראלים נמצא בשיחה ממתינה לגבי ההתרחשויות בקרית שלום.

קראו גם:

כמועדון שמחזיק מעצמו כבעל סטנדרטים אירופים, אין שום סיבה בעולם שבן מנספורד, כסמכות המקצועית העליונה - לא יתחיל לקבל החלטות עד שימונה האיש על הקווים. הרי מנספורד, איש אמונו של מיטש' גולדהאר, הוא זה שמתווה מדיניות במועדון.
אף אחד לא מבקש שירכוש זרים או ינחית ישראלים בכירים כעובדה מוגמרת למאמן המיועד (למרות שגם זה קורה במקומות מסוימים). אבל מכבי יודעת היטב עד כמה היא מעוניינת או לא, בשחקני סגל שאין להם באמת סיכוי אמיתי להיות שחקני הרכב. היא גם יודעת מה המחיר שתמורתו תסכים לוותר עליהם במסגרת מכירה או השאלה.
הפקק שיש עכשיו אצל האלופה לא מוסיף בריאות לאף אחד. אין בעיה עם העובדה שבמכבי מחכים עם מינוי המאמן כי רוצים לעשות עבודה יסודית, אבל יאללה - תתחילו לדלל את השורות.

6 צפייה בגלריה
שכטר
שכטר
שכטר
( צילום: עוז מועלם )

אתם אמרתם

"מעניין מה אשתו הייתה אומרת על זה"
השחקן לשעבר איתי שכטר מדבר על מאמן נבחרת הולנד, רונאלד קומאן, שנתפס מחטט באף
(כאן 11, אולפן 'יורוכאן')