זה לקח ממש כמה שעות. מיקי גורקה עוד חשב שימשיך בהפועל חיפה, אבל אז הגיעה ההצעה ממכבי ראשל"צ. ליגת אחת מתחת, אבל למאמן בן ה-50 לא היה ספק שזה המקום בו הוא רוצה להיות. "חיכיתי לתשובה מחיפה, זה נכון", מספר השבוע גורקה. "הם התמהמהו. הסוכן שלי סיפר שיש אופציה מראשל"צ. זה היה מאוד קצר. מהרגע שנפגשנו, לקח מעט זמן עד שהכל נסגר. הרעיון מאוד מצא חן בעיניי. תמיד החזקתי ממכבי ראשון מועדון גדול שארצה להגיע אליו יום אחד".
1 צפייה בגלריה
גורקה. "קשה להצליח בלי קהל תומך" ׀ צילום: יאיר שגיא
גורקה. "קשה להצליח בלי קהל תומך" ׀ צילום: יאיר שגיא
גורקה. "קשה להצליח בלי קהל תומך" ׀ צילום: יאיר שגיא
(יאיר שגיא)
והיום הזה הגיע. גורקה הוא מאמנה החדש של מכבי ראשל"צ, שינסה להוליך אותה אחרי היעדרות בת שנתיים חזרה לליגת העל. "זה חתיכת אתגר", הוא מודה. "אבל המטרה היא חד משמעית לחזור לליגת העל. זו ליגה קשה, סזיפית. לא תמיד השחקנית הטובים ביותר מבטיחים עלייה, אבל אני מכיר אותה. זו ליגה שוויונית מאוד ואני בטוח בסגל שבנינו. נעשה הכל כדי לעמוד ביעד".

הניסיון ידבר


בדיוק כמו בקיץ הקודם, גם זה הנוכחי מכבי ראשל"צ - לפחות על-פי רוב הפרשנים - היא המועמדת הראשית לעלייה לליגת העל. לאו דווקא בגלל התקציב, או השמות, אלא יותר בשל המסורת. קבוצה שמסוף שנות ה-80 ועד 2022 הייתה בליגה הבכירה - ופקטור רציני בה. "אנחנו נמצאים בטופ-4 בכל עניין התקציב וסגל השחקנים לדעתי, אבל הכל על הנייר", מוסיף גורקה. "הבאנו שחקנים טובים עם ניסיון בליגה, אבל גם עם אוריינטציה הגנתית. פחות שמות מפוצצים, יותר דגש על ניסיון בליגה".
ואכן, מכבי ראשל"צ - בניגוד אולי לאשתקד - לא מציגה כלל סגל גלאקטיקוס. אלא כזה מאוד מאוד מדויק, שנבחר בפינצטה. גל גילינסקי ורביב פיטשון הגיעו מאליצור אשקלון, עידו שבת, בן עברי ושמחה הלפרט ממכבי מעלה אדומים, עומר שדה מהפועל חבל מודיעין ואי אפשר כמובן לשכוח את ג'ימי הול הוותיק והזר האמריקאי וינס קול, שמצטרף אחרי עונה טובה בליגה ההולנדית.

ותודה לפיני


גורקה יהיה אחד המאמנים הוותיקים בליגה הלאומית. מי שהתחיל את דרכו בעירוני נהריה בתחילת המילניום, המשיך ועבר גם במכבי חיפה, מכבי קריית ביאליק, בני הרצליה, מכבי רחובות ובעונה שעברה אפילו תקופה קצרה בהפועל חבל מודיעין וכמובן גם בהפועל חיפה.
השנה הוסיף עוד תואר לרזומה - מאמן נבחרת לאומית. כן, מפה לשם הגיע להדריך את נבחרת רומניה. הוא אמנם לא הצליח להעפיל למוקדמות היורובאסקט - בבית שכלל גם את סלובקיה ואלבניה, אבל התרשם ונהנה מהחוויה. "חוויה אחרת", הוא קורא לזה ומסביר: "זה היה ריענון, משב רוח מרענן. כדורסל אחר, גישה אחרת. סגנון שונה, מנטליות שלא מכירים בארץ. תקופה שעשתה לי רק טוב".
תסביר.
"מבחינת רמת המקצועיות, האינטנסיביות, באמת שמאוד נהניתי. יותר מכבדים באירופה כנראה את המאמן הישראלי, בטח יותר מאשר בארץ. וזה לא רק בכדורסל. מרגיש שכמעט בכל תחום זה ככה, תראה למשל איך מדברים למאמני כדורגל, או למאמנים אחרים. במקום שנייצר גאווה ישראלית, זה נראה שיוצאים אנטי. לא ברור לי למה".
מה זאת אומרת?
"היחס למאמן הוא אחר. יש כבוד, הערכה. משהו שמאוד כיף לחוות".
רק שרומניה וכדורסל לא ממש הולכים ביחד.
"די הרגשתי שאין מספיק היענות. לא היה עניין מיוחד, לא תקשורתית ולא מבחינת קהל. זו מדינה שרוצה כן להגיע להישגים ולהתקדם, אבל כדורסל לא נמצא באחד משני ענפי הספורט המובילים במדינה".
אחד מאלה שהמליצו עליך היה פיני גרשון?
"שאלו אותו וידעתי שיגיד מילים טובות. אני בטוח שאני שם גם בגלל פיני, כי הייתי אחד משורה של מועמדים. כבר אמרתי לו כבר יותר מפעם אחת תודה".

קריאה לאוהדים


זה לא סוד שמלבד האפיזודה בהפועל חיפה, בשנים האחרונות גורקה העביר את זמנו בעיקר בליגת המשנה. "אני חושב שהעונה הקריטית הייתה ב-2017/18, כשעזבתי את עירוני נהריה מסיבות אישיות. אחר כך חזרתי להרצליה ועלינו ליגה, אבל לא המשכתי, ואז באה תקופת הקורונה. זה היה מעצור בקריירה. תקופה שלא אימנתי. מאז המשכתי והכל טוב. מקווה לעוד הרבה שנים בתחום. אני באמת שלא מתרגש מזה".
מה לגבי השחקן הישראלי, ראינו הקיץ התקדמות מאוד גדולה לצד הצלחות של נבחרות הנוער והעתודה באליפות אירופה.
"זו שאלת הביצה והתרנגולת. רוצים כמה שיותר שחקנים ישראלים טובים. מצד שני, רוצים קבוצות שיתחרו באירופה. התחרות היא לא הבעיה, אלא איך מגדלים ישראלים שיתנו פייט לזרים. אין לי תשובה מלאה בנושא, אבל אני מבין את שני הצדדים".
לסיום, מבקש גורקה לפנות לאוהדי מכבי ראשל"צ, כדי שאלו ימלאו השנה את בית מכבי במשחקי הבית: "מאוד נהניתי מהאווירה והקהל בראשון, גם כשחקן וגם כמאמן. עליתי פעם אחת ליגה, ואני יודע שזה בעיקר בזכות הקהל והאנרגיות שלו. אני רק יכול לבקש שיגיעו כמה שיותר אוהדים. קשה מאוד להצליח בלי קהל תומך".